Philips visar ultrabred bildskärm på 29 tum med 2 560 x 1 080 pixlar

Permalänk
Avstängd

Har sätt Philips 21:9 TV förut och hela tiden hoppas på att det skulle komma en 21:9 skärm anpassad för datorer också.

Permalänk
Medlem

Jag är peppad. Upplösningen är som gjord för DAW's så om priserna blir vettiga så är det ett klart köp för mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanicia:

Jag är peppad. Upplösningen är som gjord för DAW's så om priserna blir vettiga så är det ett klart köp för mig!

Kan inte annat än att hålla med. Jag skulle dock vilja ha en "tredjedel" mer än så. Så det får fortsätta att vara många skärmar för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Jo men fattar inte det där med 21:9, varför är vissa filmer i den Ration, sen andra är i 16:9;S

Kan inte alla bara göras i 16:9, för ser inte vitsen med 40x mer bredd än höjd typ.

Det har med filmmakeri att göra, att spela in filmer på detta sättet gör att man kan leka mer med vår vidvinkels seende. Skräckfilm i formatet är speciellt effektivt eftersom skuggor som rör sig och sådant kan placeras på gränsen av din syn medans din fokus ligger på en karaktär i vänster sida av bilden. Samtidigt är det lättare att ge en WOW-känsla när du ser ut över landskapet med filmen när du dra din blick ifrån höger till vänster.

På bio är 85% av filmerna i olika former av 2,X:1 format, oftast 2,39:1, dvs bilden är alltid minst dubbelt så bredd som den är hög. Detta är industri-standardaden för film på bio. Så från en filmmakares synvinkel är en datorskärm med rätt färgupplösning etc extremt bra. Ifrån en gamers perspektiv ger det möjlighet till bättre betraktnings vinkel än en ensam skärm kan, får låt oss säga att det finns vissa som bara KAN eller VILL ha en skärm då skrämen står ganska nära dig, höj din FOV och voila bättre betraktningsvinkel på en skärm. Ända alternativet man har annars som gamer och vill ha bättre FOV är tre skärmar så man slipper att din karaktär eller ditt sikte ska hamna mit där skärmen delas, dvs så det hade blivit med endast två skärmar. Tyvärr kommer nog många spel tvingas att hackas lite för att kunna visa upplösningen rätt.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

dessa breda skärmar är så jävla ironiska, de enda de duger till är att titta på film vilket om man nu gör vid datorn så har man förmodligen laddat hem den olagligt. Duger ju knappast till något annat.

Edit: att de är en bild på ifrån CAD finner konstig då de är sjukt frustrerande att jobba på en skärm som inte är hög nog, man kan lika gärna ha 2mindre skärmar då som är högre en denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

dessa breda skärmar är så jävla ironiska, de enda de duger till är att titta på film vilket om man nu gör vid datorn så har man förmodligen laddat hem den olagligt. Duger ju knappast till något annat.

Edit: att de är en bild på ifrån CAD finner konstig då de är sjukt frustrerande att jobba på en skärm som inte är hög nog, man kan lika gärna ha 2mindre skärmar då som är högre en denna.

Wait... what? Säger mer om dig än någon annan.
http://www.sweclockers.com/nyhet/15756-netflix-kommer-till-sv...

Och FOV. Hypotetisk situation. Du vill ha mer FOV men har bara råd med en skärm, inte tre och ett extra grafikkort så du kan köra dina spel vid bra FPS och bra inställningar. Val, en extra bred skräm för säg 4500-5500, eller tre normala 16:9 för 3500-5500 kr st + ett extra grafikkort för du vill spela säg Battlefield 3 eller Planetside 2 på bra inställningar. Eller hur hade du löst det? För detta är ditt mål, du vill ha mer FOV utan att distortion av bilden och spara så mycket pengar som möjligt. Lös det hur du vill, vad hade du gjort?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bah det där är väl inget! Kolla in denna http://www.maximumpc.com/article/news/beautiful_curved_monito...

Dock så är den liiite dyrare

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Bah det där är väl inget! Kolla in denna http://www.maximumpc.com/article/news/beautiful_curved_monito...

Dock så är den liiite dyrare

Haha värdelös upplösning dessutom..

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

OT...

KAN FOLK SLUTA SKRIVA ÄNDA NÄR NI MENAR ENDA

JAG VILL INTE HA EN SKÄRM I ÄNDAN, VILL DU?

SKÄRPNING! *GRRR*

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Inaktiv

Jag gillade den breda skärmen...vet inte varför, men breda skärmar tilltalar mig.

Permalänk
Avstängd

kanske inte optimalt för dator användning men flera pixlar dvs högre opplösing än 1080 är jag sugen på iaf belysningen på baksidan verkar spännande

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

JAAA!! Äntligen, har väntat på det här. Mer widescreen är nice

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

jag vill ha 21:9 nuu

Visa signatur

CPU: Intel Core i9 11900K | GPU: EVGA RTX3080 FTW3 | Mobo: ASUS Maximus XIII HERO | RAM: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Samsung 860 EVO 500GB | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey

Permalänk
Avstängd

Jag gillar också 21:9. Tyvärr så lär det vara för dyrt för att det ska vara ett köpalternativ. Men i framtiden kanske det kan ändra sig.

Permalänk
Medlem

Äsch, 16:10 ska det vara!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

För att man vill ha bredden på bio. Sen fick man göra ett mellanting när man valde en standard för TV.

Men förstår inte riktigt poängen vf man ska ha så enorm bredd på bio heller, är väl bättre att ha så nära ögats vy som möjligt, och inte ser vi sådär liksom, vi ser ju mer åt 4/3 - 16/9, nånstans där;S

Ser absolut ingen poäng med så stor bredd, men antar att det finns nån tanke som håller upp det hela;S

EDIT:

Missade Arazand förklaring, tackar för den:)!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zero Walker:

Men förstår inte riktigt poängen vf man ska ha så enorm bredd på bio heller, är väl bättre att ha så nära ögats vy som möjligt, och inte ser vi sådär liksom, vi ser ju mer åt 4/3 - 16/9, nånstans där;S

Ser absolut ingen poäng med så stor bredd, men antar att det finns nån tanke som håller upp det hela;S

Nja.. standard på datorstationer ligger snarare kring 4:1 - 5:1. Skönt att slippa kanterna mellan skärmar som ställs upp i bredd annars.

Permalänk
Medlem

bra format, vill gärna ha plats för fler intällningar på kansterna utan att offra mark i mitten. för låg upplösning för att fungera på det viset här dock.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Skulle verkligen vilja ha en bredare skärm, tycker att jag alltid har för lite arbetsyta.
Var inne på 2 skärmar men eftersom LG ljög rakt ut över sin nya IPS serie så skrotade jag den iden, hatar verkligen en ful kant i mitten.

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Snart kan man se 3D utan glasögon!

Ja för det står ju inte i artiklen.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Granter:

dessa breda skärmar är så jävla ironiska, de enda de duger till är att titta på film vilket om man nu gör vid datorn så har man förmodligen laddat hem den olagligt. Duger ju knappast till något annat.

Edit: att de är en bild på ifrån CAD finner konstig då de är sjukt frustrerande att jobba på en skärm som inte är hög nog, man kan lika gärna ha 2mindre skärmar då som är högre en denna.

Så du har hellre en vanlig skärm med 1080p? Den här skärmen har samma yta på höjden men är dessutom bredare. Inte som att du förlorar någon yta precis.

Permalänk
Avstängd

LG har också en 21:9 skärm, LG EA93, som låter som ett bättre alternativ. Dock är det ju lite dåligt med data ifrån båda tillverkarna.

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer fler skärmar med ultratunna ramar, helst ingen ram alls även om det vore farligt. Skulle vara så sjukt snyggt!

Permalänk
Medlem

Verkar bara vara jag som är glad att där kommer ut fler högupplösta 27" på marknaden ^^
Kokurans is the shizzel!

Permalänk
Avstängd

Inte ofta man ser bildförhållandet 21:9.

Permalänk
Medlem

Jag har hela tiden tyckt att skärmar med bildförhållandet 21:9 ser häftiga ut och det måste vara en fröjd att kolla på Blu-ray-filmer med en sådan. Samtidigt kan jag inte komma ifrån det faktum att jag fortfarande gillar 16:10 bäst när det gäller spel. Det kommer inte bli ett inköp för min del, men jag kan helt klart förstå dem som kommer skaffa en.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

LG har också en 21:9 skärm, LG EA93, som låter som ett bättre alternativ. Dock är det ju lite dåligt med data ifrån båda tillverkarna.

Engadget har lite mer info om den skärmen, ser bra ut med smala kanter och full uppsättning anslutningar, givet köp om priset hamnar på rimlig nivå.

http://www.engadget.com/2012/08/28/lg-ea93-21-9-lcd-eyes-on/

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Wait... what? Säger mer om dig än någon annan.
http://www.sweclockers.com/nyhet/15756-netflix-kommer-till-sv...

Och FOV. Hypotetisk situation. Du vill ha mer FOV men har bara råd med en skärm, inte tre och ett extra grafikkort så du kan köra dina spel vid bra FPS och bra inställningar. Val, en extra bred skräm för säg 4500-5500, eller tre normala 16:9 för 3500-5500 kr st + ett extra grafikkort för du vill spela säg Battlefield 3 eller Planetside 2 på bra inställningar. Eller hur hade du löst det? För detta är ditt mål, du vill ha mer FOV utan att distortion av bilden och spara så mycket pengar som möjligt. Lös det hur du vill, vad hade du gjort?

Sen när kostar en normal 16:9 skärm 3500-5500kr/st? Du får en Dell U2711 med 2560x1440 för 5500kr och 3st U2312HM för runt 1750kr/st, då med 1080p och ips, samt 0.6ms inputlag.

För er som är förvirrade ang. IPS-paneler så är H-IPS bland dem bättre (om inte den bästa?) typen av panel.

Kan vi inte få se lite 2560x1920-skärmar med H-IPS istället, som inte är riktade mot spel?

Permalänk
Medlem

Äntligen. Att slippa 16:9 och särskilt 8:5 är nog något som jag och de flesta andra uppskattar.
16:9 må vara större än 8:5, men inte stort nog. Fint, oavsett

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Tigerhamster:

Äntligen. Att slippa 16:9 och särskilt 8:5 är nog något som jag och de flesta andra uppskattar.
16:9 må vara större än 8:5, men inte stort nog. Fint, oavsett

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen av dom är "större" än något annat. En 8:5-skärm på 24" är större än en 16:9-skärm på 22". Som i sin tur skulle vara större än en 21:9-skärm på 20"

och en 21:9-skärm på 24" är då självklart större än en 8:5 på 22"

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*