Grafikkort för Photoshop / CAD?

Permalänk

Grafikkort för Photoshop / CAD?

Jag har sökt runt lite i forumet men inte riktigt fått klarhet i det här. Hur viktigt är det i dagsläget med dedikerat grafikminne om jag främst ska använda datorn till CAD eller program som Photoshop? Jag är av uppfattningen att processorn och internminnet är mycket viktigare än grafikkortet i dylika applikationer, då det traditionellt sett varit så. Även ett ganska enkelt grafikkort har räckt till då stödet för GPU-acceleration inte varit det bästa...

Detta har uppenbarligen ändrats lite i senare versioner men likväl får jag intrycket att processorn gör grovjobbet. AMD:s Firepro och Nvidias Quadro verkar vara typen av grafikkort men ska satsa på, men de hittar man väl oftast inte i konsumentdatorer?

Låt säg att jag köper en konsumentdator för en rimlig peng. Anser ni att det ger någon prestandaskjuts värt pengarna att om man kompletterar sin rigg med ett konsumentklass 2-grafikkort, exempelvis GT630 eller HD7670? Eller är det vettigare att lägga mer krut på processorn och arbetsminnet?

Ännu en viktigt fråga jag har är om AMD:s Trinity något att rekommendera för ändamålet eller är Intel det enda riktiga valet?

Jag är inte särskilt erfaren på området så jag vänder mig till sweclockers expertis

Permalänk
Medlem

De områden då du får nytta av ett grafikkort av "bättre och dyrare" klass, är 3D rendreringar och film framför allt, om programmen stödjer t.ex. CUDA acceleration.

Photoshop av senaste modell, stödjer grafikkorts-accelleration iom att det går snabbare att zooma in/ut etc.. det flyter på bättre.
Men då går det med valfritt grafikkort ur vilken klass som helst, även intels inbyggda i processorn.
Så om du ska jobba med PS är det processor/RAM som du ska satsa på.

CAD har jag inte så stor koll på.. dock har ju AutoCAD stöd för Quadrokorten med CUDA. Men även här är det processor/RAM som är de viktiga grundstommarna, för ett snabbt arbetsflöde. Grafikkortet får ses som en turboeffekt..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD