Fractal Design Newton R3 (1000W)

Permalänk
Medlem

Fractal Design Newton R3 (1000W)

Hej gott folk!

Jag fick i eftermiddags mitt nya nätagg, Fractal Design Newton R3 1000W, som är utbyte efter mitt tredje RMA:ade Corsair AX850. Jag har inget läst om detta, men väl föregångaren R2. Köpte det alltså på vinst och förlust. Är det någon annan som slagit till på ett i R3-serien? Vad tycker ni?

Själv är jag supernöjd so far, borta är det vidriga knastrandet som samtliga AX850 varit förpestade med. Dock tycker jag AX850 har en bättre materialfinish, samt att R3:an inte är fullmodulär. Semipassivt är det, även passivt under normal load för mig - har dock bara testat som snabbast. Men det ringer en klocka att det ska vara passivt upp till 30 % load (kan dock inte hitta referens)?

Lite snabb unboxing: http://imgur.com/a/nKdAo

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superapan:

Hej gott folk!

Jag fick i eftermiddags mitt nya nätagg, Fractal Design Newton R3 1000W, som är utbyte efter mitt tredje RMA:ade Corsair AX850. Jag har inget läst om detta, men väl föregångaren R2. Köpte det alltså på vinst och förlust. Är det någon annan som slagit till på ett i R3-serien? Vad tycker ni?

Själv är jag supernöjd so far, borta är det vidriga knastrandet som samtliga AX850 varit förpestade med. Dock tycker jag AX850 har en bättre materialfinish, samt att R3:an inte är fullmodulär. Semipassivt är det, även passivt under normal load för mig - har dock bara testat som snabbast. Men det ringer en klocka att det ska vara passivt upp till 30 % load (kan dock inte hitta referens)?

Lite snabb unboxing: http://imgur.com/a/nKdAo

Verkar vara riktigt bra. Intressant. Posta gärna fler erfarenheter allt eftersom

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
Ninjor uppskattar vi inte.

Det är ju insidan som räknas, i alla fall på nätaggen
Newton R2 var ju inga dåliga nätagg men de var ju inte heller top of the line om man säger så, i R2 1000 W så var ju huvudkondensatorerna enbart specificerade till 85C, så man ju hoppas att de ökat till 105C och gärna till 105C på alla kondningar.
Dock så är ju platinum bra i sig.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Jag har Newton R2 1000W och jag har inte ens hört mitt nätaggregat hittils. Mätt vid väggen drar mitt system i snitt 1600W och vid load 310W så din teori om att nätaggregatet skall vara passivt upp till 30% belastning köper jag.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om inte något är galet med mitt nätagg (doh!). Enligt kartongen ska det vara helt passivt upp till 50 % load, därefter rampar det från 30 % fläkthastighet och uppåt - alltså tyst upp till 500 W. Min dator i signaturen ska dra runt 300 W - ändå varvar nätagget upp till max under en sekund cirka varannan minut, men håller sig annars lugn. Detta mönster förändras varken idle eller load. Grrr.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kevvs:

Jag har Newton R2 1000W och jag har inte ens hört mitt nätaggregat hittils. Mätt vid väggen drar mitt system i snitt 1600W och vid load 310W så din teori om att nätaggregatet skall vara passivt upp till 30% belastning köper jag.

De där siffrorna ser inte rätt ut. 310W vid load och 1600W i snitt? Menar du 160W i snitt?

Varför har du då ett 1000W nätagg?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

De där siffrorna ser inte rätt ut. 310W vid load och 1600W i snitt? Menar du 160W i snitt?

Varför har du då ett 1000W nätagg?

Givetvis är det som jag skrivit fel, vilket man inte behöver vara raketforskare för att räkna ut. Ett 1000W nätaggregat borde ej dra 1600W vid väggen...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kevvs:

Givetvis är det som jag skrivit fel, vilket man inte behöver vara raketforskare för att räkna ut. Ett 1000W nätaggregat borde ej dra 1600W vid väggen...

Det kan det göra, vid överbelasning. Då kan man däremot inte förvänta sig en god livslängd.

Däremot var det load- och snittsiffrorna som var motsägelsefulla.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av superapan:

Jag undrar om inte något är galet med mitt nätagg (doh!). Enligt kartongen ska det vara helt passivt upp till 50 % load, därefter rampar det från 30 % fläkthastighet och uppåt - alltså tyst upp till 500 W. Min dator i signaturen ska dra runt 300 W - ändå varvar nätagget upp till max under en sekund cirka varannan minut, men håller sig annars lugn. Detta mönster förändras varken idle eller load. Grrr.

Hej,

Det låter mycket mystiskt - ett sådant beteende har vi inte lyckats få fram i något test. Troligtvis är det något fel på nätdelen, kontakta gärna support@fractal-design.com.

Med komponenter som drar ~300W i en R3:a bör fläkten inte starta alls. Procentsatsen för vilken belastning det startar är det en förenkling, fläkten startar egentligen när kylflänsarna når en viss temperatur. I ett modernt chassi och variereande belastning bör den inte starta under 50%, men vid långvarig konstant belastning och dåligt luftflöde kan den starta tidigare.

Vi byter dock för närvarande ut grafiken på kartongerna till att starta mellan 20 och 25% (beroende på modell), det är siffror med god marginal till den lägsta belastning där vi fått enheter att starta fläktarna, med all värme från lasten till nätagget och vid långvarig konstant belastning. Bättre att lova för lite än för mycket

mvh,
Fractal Design

Permalänk
Medlem

Jag har ett Newton R2 650w i dagsläget som jag vill byta mot ett Newton R3 1000W.
Jag undrar om de modulära kontakterna från det gamla 650w som man placerar i nätaggs-sidan kommer att passa med det nya 1000w?

Det står på Fractal Designs websida att alla kontakterna mellan Newton-serierna är kompatibla förutom ett par undantag. Någon som vet vilka dessa undantag är?

Visa signatur

//Ekipz

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av ekipz:

Jag har ett Newton R2 650w i dagsläget som jag vill byta mot ett Newton R3 1000W.
Jag undrar om de modulära kontakterna från det gamla 650w som man placerar i nätaggs-sidan kommer att passa med det nya 1000w?

Det står på Fractal Designs websida att alla kontakterna mellan Newton-serierna är kompatibla förutom ett par undantag. Någon som vet vilka dessa undantag är?

De nya Newton R3 har 8-pins kontakter även på nätaggs-sidan för PCI-E och ATX12V. Samtliga kontakter från ditt gamla nätagg skall funka på det nya, inklusive PCI-E, under förutsättning att du sätter dem i 6-pins-kontakterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Hej,

Det låter mycket mystiskt - ett sådant beteende har vi inte lyckats få fram i något test. Troligtvis är det något fel på nätdelen, kontakta gärna support@fractal-design.com.

Med komponenter som drar ~300W i en R3:a bör fläkten inte starta alls. Procentsatsen för vilken belastning det startar är det en förenkling, fläkten startar egentligen när kylflänsarna når en viss temperatur. I ett modernt chassi och variereande belastning bör den inte starta under 50%, men vid långvarig konstant belastning och dåligt luftflöde kan den starta tidigare.

Vi byter dock för närvarande ut grafiken på kartongerna till att starta mellan 20 och 25% (beroende på modell), det är siffror med god marginal till den lägsta belastning där vi fått enheter att starta fläktarna, med all värme från lasten till nätagget och vid långvarig konstant belastning. Bättre att lova för lite än för mycket

mvh,
Fractal Design

Wow, vad positivt med en så aktiv tillverkare!

Jo, jag misstänker att tempgivaren eller fläktstyrningen ger fel signal. Halvt vetenskapligt med tidtagarur mäter jag var 30:e sekund (+- 1 sekund) går den upp i fullt fläktvarv, oavsett idle i Windows, eller full-load i OCCT stresstest. Jag har faktiskt redan innan fyllt i formuläret på eran hemsida, Contact us -> Technical Support RMA/World, men jag slänger iväg ett mail till adressen du angav.

Finfint nätagg annars :).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Wow, vad positivt med en så aktiv tillverkare!

Jo, jag misstänker att tempgivaren eller fläktstyrningen ger fel signal. Halvt vetenskapligt med tidtagarur mäter jag var 30:e sekund (+- 1 sekund) går den upp i fullt fläktvarv, oavsett idle i Windows, eller full-load i OCCT stresstest. Jag har faktiskt redan innan fyllt i formuläret på eran hemsida, Contact us -> Technical Support RMA/World, men jag slänger iväg ett mail till adressen du angav.

Finfint nätagg annars :).

Har du fått ett nytt och hunnit prova det än?

Jag funderar också på att byta till ett Newton R3, från det HX850 Gold som jag äger nu och är grymt missnöjd med (har redan hunnit göra rma en gång och båda jag ägt än så länge har haft coil whine och fläktarna har gått igång rutinmässigt när datorn gått på tomgång).

Permalänk
Medlem

Hej,

mvh,
Fractal Design

Hej! Jag funderar på att byta till ett Newton R3. Kan jag fråga er vid vilken temperatur på kylflänsarna som fläkten startas, som ni hänvisar till i texten? Och hur väl dimensionerade är själva kylflänsarna? Jag har fått uppfattningen att tillverkare börjat snåla in på kylflänsarna för nätdelar som är guld eller platinum certifierade, eftersom man ansett att komponenter med högre verkningsgrad inte kräver en lika väl dimensionerad kylfläns.. Jag har letat efter bilder på ett öppnat Newton R3 på nätet för att kunna kontrollera detta, men har inte kunnat hitta några. Jag vore tacksam för alla svar som kan sprida lite ljus över de frågorna

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av sl84:

Hej! Jag funderar på att byta till ett Newton R3. Kan jag fråga er vid vilken temperatur på kylflänsarna som fläkten startas, som ni hänvisar till i texten? Och hur väl dimensionerade är själva kylflänsarna? Jag har fått uppfattningen att tillverkare börjat snåla in på kylflänsarna för nätdelar som är guld eller platinum certifierade, eftersom man ansett att komponenter med högre verkningsgrad inte kräver en lika väl dimensionerad kylfläns.. Jag har letat efter bilder på ett öppnat Newton R3 på nätet för att kunna kontrollera detta, men har inte kunnat hitta några. Jag vore tacksam för alla svar som kan sprida lite ljus över de frågorna

Att ange en temperatur blir väldigt missvisande då temperaturskillnaderna även längs med samma heatsink är ganska stora, därför väljer vi att inte gå ut med en siffra.

När det kommer till kylflänsarnas storlek är det inget vi har direkt snålat in på, men visst går det att hitta exempel med större (och mindre) flänsar. Bilder och reviews bör dyka upp runt nätet inom ett par veckor, tyvärr blev det lite förseningar på den fronten.

Permalänk
Medlem

Att ange en temperatur blir väldigt missvisande då temperaturskillnaderna även längs med samma heatsink är ganska stora, därför väljer vi att inte gå ut med en siffra.

Vad jag undrade var ju vid vilken temperatur som thermistorn kickar igång fläkten. Det måste ju vara ett bestämt och oföränderligt värde, oavsett var på kylflänsarna den är placerad. Att ni inte vill tala om det får mig att snarast att undra och "dra öronen åt mig". Corsair, som med nya HX-serien, uppenbarligen har problem med att fläkten kickar igång rutinmässigt när datorn står på tomgång, har angett det värdet 47 grader Celius, vill jag minnas (dock är kylflänsarna nästan svåra identifiera på bilder på öppnade aggregat).

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av sl84:

Vad jag undrade var ju vid vilken temperatur som thermistorn kickar igång fläkten. Det måste ju vara ett bestämt och oföränderligt värde, oavsett var på kylflänsarna den är placerad. Att ni inte vill tala om det får mig att snarast att undra och "dra öronen åt mig". Corsair, som med nya HX-serien, uppenbarligen har problem med att fläkten kickar igång rutinmässigt när datorn står på tomgång, har angett det värdet 47 grader Celius, vill jag minnas (dock är kylflänsarna nästan svåra identifiera på bilder på öppnade aggregat).

Givetvis är det ett bestämt värde, men vad säger värdet när samma kylfläns enkelt kan vara flera grader varmare vid basen än längst ut? Temperaturvärdet i sig kan ju enkelt ökas helt utan att påverka funktionen på nätagget bara genom att samtidigt flytta sensorn till en varmare plats på kylflänsen.

Permalänk
Medlem

Givetvis är det ett bestämt värde, men vad säger värdet när samma kylfläns enkelt kan vara flera grader varmare vid basen än längst ut? Temperaturvärdet i sig kan ju enkelt ökas helt utan att påverka funktionen på nätagget bara genom att samtidigt flytta sensorn till en varmare plats på kylflänsen.

Förutsatt att thermistorn är placerad vid basen (vilket jag antar att den är) så ger det mig en idé om hur tidigt/ofta fläkten startar upp.

Som sagt jag har haft otur med två st. aggregat med s.k. "semi-passiv" kylning i att fläktarna rutinmässigt startat upp och varvat ner även när hela systemet stått på tomgång en längre tid. Vid 23-24 graders rumstemp och t.o.m. med aggregaten uppkopplade utanför datorlådan. Därför har svårt att lita på de siffror som flera tillverkare numera gillar att ange, när de säger att fläkten inte ska starta upp förrän man nått en viss last. Detta är naturligtvis inte ett dugg riktat mot FD, jag har gillat era produkter ända sedan ni startade. Jag försöker om någonting, få uppfattning om ni ev. kan var lite bättre än övriga.

Permalänk

När och var kommer uttömmande tester? Jag sitter med fingret på köpknappen, men vill inte köpa utan att ha läst några någorlunda oberoende tester , i synnerhet gällande ljudet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

När och var kommer uttömmande tester? Jag sitter med fingret på köpknappen, men vill inte köpa utan att ha läst några någorlunda oberoende tester , i synnerhet gällande ljudet

Jag köpte ett "BeQuiet Dark Power Pro 10 850 watt" (det platina certade) och bytte ut fläkten mot en Noctua NF-P14. Ohörbart, oavsett belastning! Och inga elektriska ljud, såsom coil whine öht.

Orkade inte vänta längre på tester av ett Newton R3, även om det var ett av de aggregat som jag från början lutade mest åt...

Permalänk
Skrivet av sl84:

Jag köpte ett "BeQuiet Dark Power Pro 10 850 watt" (det platina certade) och bytte ut fläkten mot en Noctua NF-P14. Ohörbart, oavsett belastning! Och inga elektriska ljud, såsom coil whine öht.

Orkade inte vänta längre på tester av ett Newton R3, även om det var ett av de aggregat som jag från början lutade mest åt...

OK, tack för tips.. hur hårt har du belastat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sl84:

Och tappade garantin ? Låter inte exakt som något smart...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk

fläkt

1.Håller med superapan
2.När jag spelade i ca 20min och stängde av spelet så gick fläkten från 0 till 100 procent i 20 min i villa även när jag startade om dator
3. Lämna tillbaka den på inet i uddevalla men det är en annan histora gr gr
4.köp inte detta nätagg!!!!!
5. Min trotjänare får hängamed ett tag till coirsar hx620 kvalle (o:

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Och tappade garantin ? Låter inte exakt som något smart...

Öh, vaaa!?

Höredudu.. Råd har jag att ersätta ett aggregat som mot förmodan skulle gå sönder innan garantin gått ut. Vad jag däremot, under inga omständigheter, är villig att stå ut med är onödigt oväsen. Det handlar naturligtvis om vilka avvägningar man är beredd att göra får att nå det resultat man vill ha (vilket en "smart..." person givetvis hade insett innan han började fingra på tangentbordet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

OK, tack för tips.. hur hårt har du belastat?

Sent svar..

Jag har kört belastningstest med MSI kombuster på ett GTX680 lightning och ett GTX460 Talon Attack samtidigt. Båda korten är rejält överklockade från fabrik. (självklart vad de inte konfigurerade i sli).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Du kan kolla reviews på "Rosewill Fortress", det är samma platform som Newton R3 = ATNG Platinum.
Här ett exepel på review från Jonnyguru, som gör mkt seriösa tester på nätaggen:
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

Ta nu inte en review på ett Rosewill Fortress som alltför hård riktlinje, det kan skillja på vissa detaljer i bygget mot Newton R3.
Jag hoppas Fractal Design skickar några Newton R3 för review till Jonnyguru, HardOCP och Hardwaresecrets.. om dom vågar

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Hedersmedlem

är R3 agget något ni kan rekommendera?

har inga erfarenheter gällande Fractals nätdelar. det enda som jag kan se som lite negativt är att sladdarna från nätdelen inte är svarta så som Corsairs nätdelar.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk

sitter en fractal design newton r3 platinum 1000watt i min gamer burk den andra dvs. driver 2x 7970 samt en cpu amd fx 8120 klockad till 4.5ghz på vatten ;). agget är ljudlöst. älskar det. köööp.

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk

fläkt

jag kan inte rekomendera detta nätagg läs mitt inlägg karlsson32

Permalänk
Medlem
Skrivet av sl84:

Öh, vaaa!?

Höredudu.. Råd har jag att ersätta ett aggregat som mot förmodan skulle gå sönder innan garantin gått ut. Vad jag däremot, under inga omständigheter, är villig att stå ut med är onödigt oväsen. Det handlar naturligtvis om vilka avvägningar man är beredd att göra får att nå det resultat man vill ha.

Tänkte inte på ditt fall i sig, tänkte mer på att du gav ett rent idiotiskt råd. Varför skulle man välja att köpa ett nätaggregat som kräver modifikationer för att få tyst och genom det tappa garantin, istället för att köpa ett tyst nätaggregat från början och därav behålla garantin ? Bara för att just du har råd att spendera det, betyder inte att alla har eller skulle det.

otrevliga formlueringar borttagna
Visa signatur

Alltid lättare om du citera.