Guardian gear/stats fråga

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Guardian gear/stats fråga

Tjena,

Tänkte jag skulle crafta lite ny gear till min guardian. Tänkte att jag skulle försöka mig på att göra honom lite tankigare då det är väldigt lätt att dö under events om man är först in i en stor grupp exempelvis. Men min fundering är om det finns något cap när det gäller toughness/vitality? Eller ska man dunka på toughness/vitality på varje bit armor man kan?

Lite drygt om det finns något cap och man farmar ihop 90 x small scale för ett set. Eller gör inte toughness/vitality så jäkla stor skillnad och det är lika bra att köra på power/condition damage/precision?

För tillfället verkar det vara blind/knockdowns/dodge som gör att man överlever, inte ens rustning. Ta sea witch eventet exempelvis..kom man nära blev man två shottad rakt av när man fick "aggro".

Hitills vad jag sett har range det bra mycket enklare än melee (tyvärr tycker jag att guardian ranged suger).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollollollhättan
Registrerad
Dec 2010

Tycker du ställer en absolut underbar fråga man själv vill ha mer svar runt omkring också.
Känns som det inte finns några sidor / guides mm att få tag i när man googlar enbart sidor skrivna i början av 2012 i beta faserna.

Hoppas på svar här ska följas.

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2010

Har ingen aning själv men kan tycka att om det finns ett fullständigt toughness/vitality set så bör inte det hindras av någon cap. Det vore i alla fall lite taskigt.

O2 + ODAC ~ Sennheiser HD 650 ~ 1080 TI ~ 7700K@4,6 ~ Noctua D14 ~ AX850
BENQ XR35 21:9 144Hz ~BENQ XL2410T ~ Texas Instruments TI82

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av IsakPromKing:

Har ingen aning själv men kan tycka att om det finns ett fullständigt toughness/vitality set så bör inte det hindras av någon cap. Det vore i alla fall lite taskigt.

Nja, det är mer att du kan crafta ett själv. Vet inte hur mycket du craftat, men du "väljer" själv statsen på din gear. Exempelvis om jag gör ett par boots så craftar jag tre saker som sätts ihop till mina boots. En av dom delarna är det som avgör vilka stats du får. Exempelvis kan det vara toughness/vitality. Men jag skulle då istället kunna använda någon annan del som ger andra stats om det fanns ett cap.

Så gör jag ett Iron Scale set så behöver inte varje del vara toughness/vitality utan jag kan exempelvis göra helm, chest, leggings med toughness/vitality och boots, gloves, shoulders kan vara power/condition damage.

Min plan är nämligen att försöka farma ihop så jag kan göra ett nytt steel set..men kommer vara mycket mycket farmande att få ihop materialen. Så farmar jag och gör ett set som ändå är cappat så är det rätt värdelöst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Kan säga såhär, testa lite igår och toughness verkar vara värdelöst. Jag testade två olika saker, hade ett set med toughness/vitality och stoppade mina traits så jag fick toughness/vitality. Men dom stora eventbossarna 1-2 shottade mig ändå + alla andra som stod nära ändå och vanliga mobs tog lång tid att döda = dom får in flera slag vilket gör att jag tar lika mycket skada i slutändan med eller utan toughness.

Sen gjorde jag ett set med +power, hade tyvärr inte mats för att göra med bra sekundära stats. Stoppade mina traits enbart på dps traits. (power/precision/condition damage etc) och körde med ett 2h svärd. Min survivability kändes faktiskt högre enbart för att jag inte behöver stå och harva på mobsen lika länge.

Bara springa in i en klunga med 3-5 mobs (eller springa runt och samla ihop lite aggro). Viktigt att inte spendera sin nr 4 skill direkt (den som hoppar mot mobsen), sen använder man sin nr 5 skill (den som pullar in dom mot dig) vilket gör att dom kommer vara knockdown en liten stund, sen kör man nr 3 för massa AoE damage, när dom ställer sig upp kör man nr 4 som ger en AoE blind (vilket gör att dom missar sin första attack efter dom blivit blinda) och sen är det bara köra nr 1 och se till att så många som möjligt står framför en så att de träffas av dina skills.

Fungerade även att köra två veteran mobs samtidigt med detta. Vilket var väldigt svårt när jag körde med toughness/vitality.

Har testat dom flesta kombinationer av vapen med min guardian, men 2h svärd är vad som fungerar absolut bäst (för mig). Sen när det kommer till event bossar som mosar allting i sin väg är det bara köra med scepter och stå som en idiot på behöright avstånd. Finns säkert sätt att överleva sådant också i melee, men bra mycket enklare att bara stå på range med sin scepter.

Med andra ord, jag har lagt ner mina planer att köra med toughness/vitality utan kommer köra på ren dps build. Kanske ändrar mig längre fram vem vet. Notera att jag ännu inte kört några dungeons så kanske hade fungerat alldeles ypperligt där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Okt 2003

Gå ren dmg mina damer och herrar!

Jag har kört scepter/torch och det är som en frisk vårvind att skövla skogar med mobs.
Jag har expat på mobs ~5-6 lvlar över mig ett bra tag nu bara för att jag kan. Inte stött på en veteran jag inte kan mosa ner på kort tid, t.om. vissa championmobs har jag lyckats soloa (min eller strax över min egen level).

Senast igår böt jag till greatsword och märker direkt att det är mycket mycket svagare i PvE än vad scepter/torch är. Men kommer nog köra GS nu ett tag för nöjes skull.

Aktivera inte burn virtue om ni kör scepter/torch, ni tappar mycket damage i det långa loppet. Inte gjort någon matematik på GS, men tror fan inte det är värt att aktivera den fören du har 15p i precision trädet.

@Rorax, underskatta inte '2' med greatsword, den är riktigt bra (i PvE).

Discover Trance
3770 @ 4.0 | P67 Extreme 4 | 8GB Ven. LP | GTX970 | SSD | R3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Överkill:

Gå ren dmg mina damer och herrar!

Jag har kört scepter/torch och det är som en frisk vårvind att skövla skogar med mobs.
Jag har expat på mobs ~5-6 lvlar över mig ett bra tag nu bara för att jag kan. Inte stött på en veteran jag inte kan mosa ner på kort tid, t.om. vissa championmobs har jag lyckats soloa (min eller strax över min egen level).

Senast igår böt jag till greatsword och märker direkt att det är mycket mycket svagare i PvE än vad scepter/torch är. Men kommer nog köra GS nu ett tag för nöjes skull.

Aktivera inte burn virtue om ni kör scepter/torch, ni tappar mycket damage i det långa loppet. Inte gjort någon matematik på GS, men tror fan inte det är värt att aktivera den fören du har 15p i precision trädet.

@Rorax, underskatta inte '2' med greatsword, den är riktigt bra (i PvE).

Testade faktiskt också Scepter/Torch och gillar det bättre än med sköld. Men för mig fungerar greatsword mycket bättre, brukar använda scepter vid events jag inte kan köra melee. Glömde bort att nämna 2:an, använder den vid varje fight strax innan jag köttar på med 1:an och väntar på CD's.
Däremot riktigt dyrt med att köpa vapen. Det vapnet jag köpte igår kostade 9 800 karma vilket var typ allt jag hade.

Är dock intresserad om vad du tycker är bättre med scepter/torch jämflört med greatsword förutom då att du får ranged attacker. Är det torch som utgör main damage då? De scepters jag haft har gjort alldeles för lite damage. Vad satsar du på för stats när du kör med det? Power/condition damage?

Däremot är det inte värt att köra 1vs1 har jag märkt. Bättre att samla ihop några stycken och köra alla på en gång.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av Rorax:

Nja, det är mer att du kan crafta ett själv. Vet inte hur mycket du craftat, men du "väljer" själv statsen på din gear. Exempelvis om jag gör ett par boots så craftar jag tre saker som sätts ihop till mina boots. En av dom delarna är det som avgör vilka stats du får. Exempelvis kan det vara toughness/vitality. Men jag skulle då istället kunna använda någon annan del som ger andra stats om det fanns ett cap.

Så gör jag ett Iron Scale set så behöver inte varje del vara toughness/vitality utan jag kan exempelvis göra helm, chest, leggings med toughness/vitality och boots, gloves, shoulders kan vara power/condition damage.

Min plan är nämligen att försöka farma ihop så jag kan göra ett nytt steel set..men kommer vara mycket mycket farmande att få ihop materialen. Så farmar jag och gör ett set som ändå är cappat så är det rätt värdelöst.

Ok, har fått lite större insikt i craftingsystemet själv nu. Men som du själv märkt har du mer koll på läget. Alltid jobbigt såhär i början när wikin inte har svar på allt

O2 + ODAC ~ Sennheiser HD 650 ~ 1080 TI ~ 7700K@4,6 ~ Noctua D14 ~ AX850
BENQ XR35 21:9 144Hz ~BENQ XL2410T ~ Texas Instruments TI82

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2010

Kör samma i PvE/WvW som jag kör i min tournanent build... Toughnes och precision och lite vitality på accessories..

När det kommer till Virtue of Justice så vinner du mycket på att använda den om du har 5 poäng i Virtues linen.. Det gäller dock att använda dom vid rätt tidpunkt..

Edit: om du vill köra ren damage, satsa i så fall på Power och precision/crit damage .. Inte condition damage då det inte påverkar burn damage lika mycket som till exempel bleeds och du vinner mer på att critta ofta

CPU:i7 950 @ 4ghz HT-EnabledCPU-Kylare: Antec Kühler H2O 620 + Scythe GT 1850rpm PushModerkort:MSI Big Bang X-Power X58 Chassi: Antec Performance P182 Miditower PSU: Corsair Powersupply 750W Black Ram: Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 12GB GPU: GIGABYTE GTX670 OC Windforce 3X HDD: Corsair SSD Force Series 120GB Skärm: Samsung TFT 27" S27A550H LED

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollollollhättan
Registrerad
Dec 2010

Har det börjat dyka upp sidor med diverse builds än eller hur ser det ut ?
Verkar väldigt tomt på nätet vad jag googlat mig fram till.

Vore alltid trevligt att kunna läsa på vad för options till spel stilar man har nu när det finns så många att
välja mellan.

Lvl 30 Guardian nu och känner att det är jobbigt värre hur man än gör.
levlar på 5 lvl lägre ställe för att inte dö hela tiden så något är ju helt fel.

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Rorax:

Testade faktiskt också Scepter/Torch och gillar det bättre än med sköld. Men för mig fungerar greatsword mycket bättre, brukar använda scepter vid events jag inte kan köra melee. Glömde bort att nämna 2:an, använder den vid varje fight strax innan jag köttar på med 1:an och väntar på CD's.
Däremot riktigt dyrt med att köpa vapen. Det vapnet jag köpte igår kostade 9 800 karma vilket var typ allt jag hade.

Är dock intresserad om vad du tycker är bättre med scepter/torch jämflört med greatsword förutom då att du får ranged attacker. Är det torch som utgör main damage då? De scepters jag haft har gjort alldeles för lite damage. Vad satsar du på för stats när du kör med det? Power/condition damage?

Däremot är det inte värt att köra 1vs1 har jag märkt. Bättre att samla ihop några stycken och köra alla på en gång.

Jag har gått över till greatsword som main-vapen på min guardian. Spelar med spells som kräver melee-avstånd.

Tricket med scepter/torch damage är att ha hög condition-damage, samt att INTE aktivera Virtue of Justice. Har du traiten som gör att den refreshas kan du använda den 6-7s innan moben dör, annars låt den vara passiv.

Du pepprar på med din autoattack, som är väldigt snabb med torchen. Lägg upp din '2' på moben och gå in i melee med '4' an aktiverad med torchen.
Var 5:e gång moben tar skada så aktiveras VoJ och den får en burn-dot. Den triggar så sjukt ofta med allt som tickar på då scepter/torch är "lite" skada men väldigt ofta. Jag har inte hunnit testa men jag misstänker att vapen-sigillet, som ger 60% chance on crit to bleed for 5s, är helt vansinnigt för scepter/torch build.

Nu har jag dock gått över till greatsword som sagt. Mobsen efter 70 börjar bli väldigt seglivade och man har mer AoE med greatsword. Provade även något väldigt effektivt igår som "burn CD".

Kör med elite-skillen som spawnar två helldogs (kanske är Human specifik?), sen aktiverar du Virtue of Justice så dina hundar även får buffen. Bränner ner Veterans som en tändsticka i torrt gräs.

Nu märker jag att guardians tappar mot warrior som fan om man ser till enbart damage. Kan ha att göra med att jag fortfarande springer runt med ett Lv.65 vapen nu på 73. Men att hitta vapen är inte alltid det lättaste. Guardian buffar dock gruppskadad väldigt mycket med sin VoJ och olika burns/retalliations.

Vill inte utnämna mig till någon guru, men jag hjälper gärna till och ger lite tips om någon kört fast på sin guardian. Jag är i dagsläget lvl 73 och är på (72) i min klassquest (har kört allt solo).

Discover Trance
3770 @ 4.0 | P67 Extreme 4 | 8GB Ven. LP | GTX970 | SSD | R3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av karjix:

Har det börjat dyka upp sidor med diverse builds än eller hur ser det ut ?
Verkar väldigt tomt på nätet vad jag googlat mig fram till.

Vore alltid trevligt att kunna läsa på vad för options till spel stilar man har nu när det finns så många att
välja mellan.

Lvl 30 Guardian nu och känner att det är jobbigt värre hur man än gör.
levlar på 5 lvl lägre ställe för att inte dö hela tiden så något är ju helt fel.

Har själv inte hittat någon bra build på nätet. Tror väldigt många experimenterar just nu. Men du bör inte dö hela tiden oavsett. Vad använder du för vapen? Och vad satsar du på för stats? På level 30 körde jag iaf med greatsword (vilket jag gör fortfarande) med scepter/vad-som-helst som off-hand bara för att kunna tagga mobs under events.

Greatsword och power/precision + critdamage/condition damage och sen använde sig av allt som hindrar folk från att göra skada på dig. Greatsword har mycket bra control skills. Som jag skrev lite tidigare i tråden, använd inte ditt leap (kommer aldrig ihåg skillnamnet) för att komma närmare till fienden förutom om du endast slåss mot en gubbe. Eftersom den ger AoE blind = Dom missar sin första attack efter att dom blivit blindade.

Sen har du Aegis som blockerar en attack och sedan kan du använda din nr 5 skill för att köra en knockdown. Allt tillsammans blir väldigt mycket tid som fienden inte kan göra något alls. Kör du mot en veteran/champion rekommenderar jag även att köra med spirit hammer då den kan göra en knockdown. Stoppar du på traits så att den inte försvinner när du aktiverar knockdown hinner du använda den 2 gånger under livslängden. Den kör även en knockback.

Om du kör på Far Shiverpeak kan du alltid adda mig (Zagrim) om du vill ha hjälp med något.

Skrivet av Överkill:

Jag har gått över till greatsword som main-vapen på min guardian. Spelar med spells som kräver melee-avstånd.

Tricket med scepter/torch damage är att ha hög condition-damage, samt att INTE aktivera Virtue of Justice. Har du traiten som gör att den refreshas kan du använda den 6-7s innan moben dör, annars låt den vara passiv.

Du pepprar på med din autoattack, som är väldigt snabb med torchen. Lägg upp din '2' på moben och gå in i melee med '4' an aktiverad med torchen.
Var 5:e gång moben tar skada så aktiveras VoJ och den får en burn-dot. Den triggar så sjukt ofta med allt som tickar på då scepter/torch är "lite" skada men väldigt ofta. Jag har inte hunnit testa men jag misstänker att vapen-sigillet, som ger 60% chance on crit to bleed for 5s, är helt vansinnigt för scepter/torch build.

Nu har jag dock gått över till greatsword som sagt. Mobsen efter 70 börjar bli väldigt seglivade och man har mer AoE med greatsword. Provade även något väldigt effektivt igår som "burn CD".

Kör med elite-skillen som spawnar två helldogs (kanske är Human specifik?), sen aktiverar du Virtue of Justice så dina hundar även får buffen. Bränner ner Veterans som en tändsticka i torrt gräs.

Nu märker jag att guardians tappar mot warrior som fan om man ser till enbart damage. Kan ha att göra med att jag fortfarande springer runt med ett Lv.65 vapen nu på 73. Men att hitta vapen är inte alltid det lättaste. Guardian buffar dock gruppskadad väldigt mycket med sin VoJ och olika burns/retalliations.

Vill inte utnämna mig till någon guru, men jag hjälper gärna till och ger lite tips om någon kört fast på sin guardian. Jag är i dagsläget lvl 73 och är på (72) i min klassquest (har kört allt solo).

Har också märkt att mobsen har bra mycket mer hp. En vanlig mob verkar ha nästan lika mycket hp som en veteran haft i dom lägre nivåerna. Har kört greatsword sen jag fick det för första gången, mitt favoritvapen helt klart. Enda jag önskar att guardian hade är ett bättre distansvapen. Scepter är ohyggligt dålig jämfört med dom andra klassernas ranged alternativ.

Testar en ny build själv sen i helgen. Bytte till att köra en spirit weapon build med greatsword och conditiondamage primärt och power/precision/critdamage sekundärt. Fungerar riktigt bra. Alla spiritweapon ger burn och man får knockdown av hammer, mera AoE av sword och en AoE ranged sköld med skölden + AoE vulnerability attack. Enda som är drygt är att försöka hålla koll på alla CD's

Har själv problem med vapen, har hittat ett grönt level 74 svärd (är level 80) men skulle behöva uppgradera. Vet inte om det är värt att spendera 63 000 karma på vapen eller om det finns något bättre man kan crafta (nu är jag iofs inte weaponsmith men ändå)

När det gäller hundarna testade jag dom bara lite fort och tyckte dom var alldeles för dåliga. Men var iofs mot skullsmasher jag testade dom och då blev dom oneshottade innan dom ens kom fram till honom. Kör i dagsläget med den som resettar ens virtues och gör en odödlig i 3 sek, har det mer som en emergency skill. Smasha F1/F2/F3 och sen resettar man virtues, behöver man fortfarande lite mer andrum kör man F2/F3 igen för hp/en till aegis. Kanske värt att ge hundarna en ny chans.