GTX 680 SLI - Hjälp mig slå hål på myten

Permalänk
Medlem

GTX 680 SLI - Hjälp mig slå hål på myten

Tidigare har jag alltid läst att om man skall köra SLI/CF så måste båda korten vara från samma tillverkare för optimal prestanda men är det fortfarande så idag?

Då Maxwell blir försenat minst ett år kommer jag någon gång i framtiden snegla på SLI och undrar därför om jag måste köpa ett till Gigabyte för att matcha det jag har eller om det går bra med t ex ett billigare PNY?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, det finns inget som säger att det blir optimal prestandan bara för att korten är från samma tillverkare.

Sålänge de är lika högt klockade spelar det ingen roll.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Nej, det finns inget som säger att det blir optimal prestandan bara för att korten är från samma tillverkare.

Sålänge de är lika högt klockade spelar det ingen roll.

Och lika mycket minne, eller har jag fel?

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tidigare har jag alltid läst att om man skall köra SLI/CF så måste båda korten vara från samma tillverkare för optimal prestanda men är det fortfarande så idag?

Då Maxwell blir försenat minst ett år kommer jag någon gång i framtiden snegla på SLI och undrar därför om jag måste köpa ett till Gigabyte för att matcha det jag har eller om det går bra med t ex ett billigare PNY?

Valfritt GTX 680 2gb fungerar, kom ihåg att välja smart så du får rätt kylare för rätt ändamål, bäst är ju 2x referensmodell kylare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eronki:

Och lika mycket minne, eller har jag fel?

Nej, det är rätt.

Har korten olika minne påverkas prestandan minst sagt negativt, för då fungerar inte SLI alls.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Entusiast

Själv så skulle jag aldrig göra det för det skulle störa mig enormt mycket psykiskt och datorn skule se jätteful ut invändigt

Stavfel
Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Nej, det finns inget som säger att det blir optimal prestandan bara för att korten är från samma tillverkare.

Sålänge de är lika högt klockade spelar det ingen roll.

Skrivet av Uvania:

Valfritt GTX 680 2gb fungerar, kom ihåg att välja smart så du får rätt kylare för rätt ändamål, bäst är ju 2x referensmodell kylare

Tack för alla svar. Blir ett likadant med referenskylaren när tiden är mogen
Fast visst lockar det att köpa två Windforce istället och överklocka dem men då blir inte plånboken glad

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Uzanar:

Själv så skulle jag aldrig göra det för det skulle störa mig enorm mycket psykiskt och datorn skule se jätteful ut

Samma här när jag köpte mina 2x gigabyte refernes så fråga jag han på inet i kassan har ni inte 2 kort till, (inet killen i kassan svarar)

Vad ska du med 4x 680 till finns inget spel som kräver de, jag bara 3x 120hz 6080x1080p !!! men sa inget.

Men då hade dom bara 2 kort köpte dom, sen körde till andra sidan stan bara för att få 1 till gigabyte kort för att dom hade zotac inne men jag så irriterad om jag hade haft 2 blå kort och 1 gult haha XD

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mocka:

Tack för alla svar. Blir ett likadant med referenskylaren när tiden är mogen
Fast visst lockar det att köpa två Windforce istället och överklocka dem men då blir inte plånboken glad

Fast 2 windforce brevid varandra är inte kul för att dom skickar ju ut all varmluft ut i chassit

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Fast 2 windforce brevid varandra är inte kul för att dom skickar ju ut all varmluft ut i chassit

Hehe, iofs sant. Men borde man inte tänka så att man kanske skall ha ett Windforcekort under det första eftersom det kortet inte har samma chans att få tag på luft som det översta? Ett Windforce kort borde ju ha mycket större chans att fånga kall luft?

Eller så är det helt enkelt bättre att ha två ref kort och satsa på ett bra inblås från sidan på chassit?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mocka:

Hehe, iofs sant. Men borde man inte tänka så att man kanske skall ha ett Windforcekort under det första eftersom det kortet inte har samma chans att få tag på luft som det översta? Ett Windforce kort borde ju ha mycket större chans att fånga kall luft?

Eller så är det helt enkelt bättre att ha två ref kort och satsa på ett bra inblås från sidan på chassit?

Asså man vill ju ha båda korten på samma klock så endå ganska onödigt med 1x referens och 1 windforce då du inte kan klocka referens så högt

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag har två windforce och en referenstyp fast av röda gänget. Referenstypen längst ned då den är fri i insuget och Windforce korten ovanför var det enda alternativ som fungerade för mig temperaturmässigt i ett mycket välventilerat 800D chassi.
Då kan jag även köra de överklockat hyfsat mycket (inte max dock för då går det inte temperaturmässigt igen).

Jag har även provat tre referensdesign i rad och det går i standardfrekvenserna, men då måste man ha duktigt insug på sidan med ett par fläktar.

De röda korten ger lite mer värme men det är absolut ett problem även för de gröna korten.

Kan nämna att jag har 4 st 1400rpm 140mm fläktar som sidoinsug endast för att köra tre kort på luft + utsug ovantill 5 st 1400 rpm fläktar 120 rpm. Det ger lite ljud ja men när grafikkorten ändå varvar upp så är det hugget som stucket vilket som låter mest. Kylningen är problemet med dessa bestar till kort, vatten är nog att rekommendera om man är ljudkänslig.

Permalänk

Problemet med kort som inte blåser ut luften ur lådan är att du måste då ha mer utblås/inblås i lådan. Däremot är de kylarna nästan alltid mycket bättre än de kylarna som blåser ut luften direkt, och du får en overall tystare dator (två tysta fläktar är bättre än en högljudd). Om du har två fläktar som blåser ut luften ur datorn så har du mycket mindre behov av en sidofläkt än om grafikkortsfläktarna bara blåser runt luften (som windforce).

Om du kan köpa en ~1000rpm inblåsfläkt till sidan av chassit och en windforce-kylare så är det lätt mycket tystare (och kallare) än om du kör ett grafikkort med referenskylare. Dock kostar det lite mer också

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Asså man vill ju ha båda korten på samma klock så endå ganska onödigt med 1x referens och 1 windforce då du inte kan klocka referens så högt

Förvisso

Skrivet av Daniel75:

Jag har två windforce och en referenstyp fast av röda gänget. Referenstypen längst ned då den är fri i insuget och Windforce korten ovanför var det enda alternativ som fungerade för mig temperaturmässigt i ett mycket välventilerat 800D chassi.
Då kan jag även köra de överklockat hyfsat mycket (inte max dock för då går det inte temperaturmässigt igen).

Jag har även provat tre referensdesign i rad och det går i standardfrekvenserna, men då måste man ha duktigt insug på sidan med ett par fläktar.

De röda korten ger lite mer värme men det är absolut ett problem även för de gröna korten.

Kan nämna att jag har 4 st 1400rpm 140mm fläktar som sidoinsug endast för att köra tre kort på luft + utsug ovantill 5 st 1400 rpm fläktar 120 rpm. Det ger lite ljud ja men när grafikkorten ändå varvar upp så är det hugget som stucket vilket som låter mest. Kylningen är problemet med dessa bestar till kort, vatten är nog att rekommendera om man är ljudkänslig.

Det var så jag hade det när jag ägde 2 x 5850 vilket alltid förbryllade mig eftersom (som jag skrev tidigare) tänkte att det översta kortet lika gärna kan vara ref som eftermarknad då det ändå har "fri luft" medan det undre kortet som sitter inklämt ställer högre krav. Men som du säger så blev temps på det andra kortet väldigt höga när jag körde eftermarknad underst.

Skrivet av m1n1h0p:

Problemet med kort som inte blåser ut luften ur lådan är att du måste då ha mer utblås/inblås i lådan. Däremot är de kylarna nästan alltid mycket bättre än de kylarna som blåser ut luften direkt, och du får en overall tystare dator (två tysta fläktar är bättre än en högljudd). Om du har två fläktar som blåser ut luften ur datorn så har du mycket mindre behov av en sidofläkt än om grafikkortsfläktarna bara blåser runt luften (som windforce).

Om du kan köpa en ~1000rpm inblåsfläkt till sidan av chassit och en windforce-kylare så är det lätt mycket tystare (och kallare) än om du kör ett grafikkort med referenskylare. Dock kostar det lite mer också

Du har definitivt en poäng där för om man har bra inblås på sidan, under och där fram samt bra utblås däruppe och där bak så borde korten alltid få tillräckligt med kall luft för att kunna spinna i lägre varvtal.

Intressant diskussion

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Samma här när jag köpte mina 2x gigabyte refernes så fråga jag han på inet i kassan har ni inte 2 kort till, (inet killen i kassan svarar)

Vad ska du med 4x 680 till finns inget spel som kräver de, jag bara 3x 120hz 6080x1080p !!! men sa inget.

Men han hade ju rätt...
4x gigabyte ger inte direkt mer prestanda än 2x gigabyte även i så extrema upplösingar.

Då är det nämligen minnet eller processorn som är flaskhalsen vilket betyder att optimalt borde vara 2 eller möjligtvis 3 stycken kort med 4GB VRAM istället och lägga eventuellt överblivna pengar på bättre kylning i chassi och processor.

Permalänk
Medlem

Nu gick det inte att lägga till bilder i forumet utan bara länkar och jag orkar inte mekka med det så jag beskriver det hela och vad jag anser efter att ha provat.

Vilken CPU kylning har man ? Om Noctua, tänk på att värmen från CPU släpps lös inne i chassit. Om H100 t ex så blåser man ju ut det hela vilket är bra.
Med Noctua skulle jag rekommenderar referens rakt av på graffekorten om man överklockar den dessutom då det blir rätt varmt bara av processorn i chassit om det är litet.

Med halvstor-stor låda:
- Med ett kort och H100 liknande så rekommenderar jag Windforce.
- Med två kort och H100 liknande så rekommenderar jag två Windforce fast med sidofläkt insug och kanske något utblås till.
- Med tre kort och H100 liknande så rekommenderar jag tre referens alt kort av referenstyp som blåser ut luften bak i kombination med ett insug eller två. Vattenkylning är nog att föredra dock.
- Med fyra kort och H100 liknande så rekommenderar jag vattenkylning.

Sikta på en stor låda generellt sett så att du får bra luftflöde, se till att ha en bra kabelhantering där du drar de längs kanter och sätter fast de med buntband eller liknande så att du får ett bra flöde, gärna ett chassi där du kan dra kablar bakom moderkortet!

Skall du blanda ett referens med ett windforce så se till att referensen drar in kall luft dvs har insuget fritt och windforce på baksidan då det inte är lika känsligt för kall luft med sina tre fläktar mot en. Att sätta referens så att insuget ligger precis bakom en windforce är tokfail.

Att ha två referens dikt an funkar bra, värmen leds ut från det undre kortet så det övre tar in hyfsat kall luft, med en sidofläkt så blir det riktigt bra. (grabben har så i sin dator och det fungerar bra med schyssta temps på hans graffekort, i kombination med H80 push/pull i en Fractal Design R3 med sidofläkt)

För att hjälpa mitt mittersta windforce kort i min 800D så moddade jag in en 1700 rpm fläkt i lådan som blåser rakt bak över/genom de två undre korten och leder in den kalla luften från golvinsuget den vägen. Det gjorde en 4-5 grader lägre temp på windforcekortet i mitten och någon grad på xfx kortet längst ned.
Det övre windforce kortet har en slot öppen innan insuget då det är en X79 plattform med 4 st PCI 3.0. Så det är bara 7 av 8 slots som används dvs :

Slot 1 - 7970 windforce kort ett
Slot 2 - 7970 windforce kort ett (insug)
Slot 3 - tom
Slot 4 - Asus Essence STX ljudkort
Slot 5 - 7970 windforce kort två
Slot 6 - 7970 windforce kort två (insug)
Slot 7 - 7970 xfx black kort tre
Slot 8 - 7970 xfx black kort tre (insug)
(sedan drygt 4 cm kvar till nätagget vilket räcker för att ge ett bra insug till xfx kortet som är av referenstyp fast med två fläktar på)

En annan observation är att windforce korten inte hänger sig förrän vid 101 grader, radeon referens vid 97-98 grader och xfx black vid 94-95 grader.
Alla med liknande ASIC kvalitet (68%-78%)

Sedan har jag en fläktkontroller inkopplad (NZXT) som med en knapptryckning ställer om från manual (0% på alla fläktar) till auto (100% på alla fläktar).
Det gör att vid surf så är den rätt tyst och endast lågvarvande processorfläktar och ett insug framtill går då.
I spelläget trycker jag på auto och allt snurrar då för fullt. Ljudet från chassifläktarna är detsamma som graffefläktarna när korten kommer upp i temp så det stör inte. Dock är jag lite känslig så jag har ett par brusreducerande hörlurar som filtrerar bort fläktljuden rätt väl och det är en bra lösning jag rekommenderar off topic + clip on microfon för 29 kr (med löjligt bra ljud säger alla!).

Temperatur efter 2-3 timmar BF3 på ultra, multiplayer, 2560x1600 2xMSAA med 80%+ utilization på alla tre korten och utan vsync:

Kort ett - 85-87 grader
Kort två - 75-80 grader
Kort tre - 82-84 grader

100-125 fps, någon dipp på vissa kartor ned mot 60-70 fps om det händer mycket.

Men då måste jag ha fönstret öppet på glänt och dörren till datarummet likaså annars blir det varmare med tiden och då ambient höjs så höjs graffekorten till 90+ grader eller stannar om jag t ex har BF3 igång 3-4 timmar med allt stängt....men då är det kanske 35 grader i rummet.

Vintertid är det inga problem skall jag tillägga då kalla luften från fönstret på glänt räcker att kyla rummet utan problem (nollgradigt ute).

Optimalt hade varit en aircondition till datarummet men då jag bor i lägenhet så är det inte aktuellt då jag inte vill ha lösa AC med kompressor i samma rum, utan hade velat ha en split dvs kompressorn utanför väggen i så fall och endast inblås i rummet, klar off topic dock.

Over and out

Permalänk
Medlem

Förresten, 6080 x 1080 ? Menar du inte 5760 x 1080 ? 6080 x 1080 är en rätt skum upplösning ...

Permalänk
Medlem

Som många andra har sagt: estetiskt kan man inte ha olika tillverkare på korten, quelle faux-pas. Skulle vantrivas oerhört att ha blandad komponent kompott i chassit.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte så ofta man kikar in i chassit om det står på golvet så det är ju sak samma anser jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Tack för en mkt intressant post

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Kul att höra, är det något speciellt mer du undrar över så är det bara att pm:a.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Daniel75:

Förresten, 6080 x 1080 ? Menar du inte 5760 x 1080 ? 6080 x 1080 är en rätt skum upplösning ...

Bezel reselution i nvidia control panel.

Och ja man känner ganska stor skillnad på 2-3-4 kort

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Mocka:

Det var så jag hade det när jag ägde 2 x 5850 vilket alltid förbryllade mig eftersom (som jag skrev tidigare) tänkte att det översta kortet lika gärna kan vara ref som eftermarknad då det ändå har "fri luft" medan det undre kortet som sitter inklämt ställer högre krav. Men som du säger så blev temps på det andra kortet väldigt höga när jag körde eftermarknad underst.

Det beror på att värme stiger. Om du har referenskortet överst kyls den med varmluft från tredjepartskylaren. Referens underst så slipper man det problemet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Det beror på att värme stiger. Om du har referenskortet överst kyls den med varmluft från tredjepartskylaren. Referens underst så slipper man det problemet.

Aha, där har vi det

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9