fullskärm playback laggar med GTX580

Permalänk
Medlem

fullskärm playback laggar med GTX580

Jag har lite tråkig playback med exempelvis youtube, men även med vlc, movieplayer etc. Kör jag en video i fullskärm, HD eller inte, så laggar den en del. Inte fruktansvärt, men tillräckligt för att det ska vara ordentligt störande. Spelar jag en video i skala 1:1 verkar det fungera ok. Lagget i fullskärm blir tydligt i stadiga kamerasvepningar, som i den här trailern (The art of flight) mellan 1:25 och 2:05
http://www.youtube.com/watch?v=kh29_SERH0Y

Datorn som i signaturen, vilken ju utan tvekan borde räcka för laggfri playback i HD. Skärmen körs native på 1920x1080 i 60 Hz. Min gamla macbook pro från 2006 har för tusan bättre fullskärmplayback! Har hardware enabled acceleration på i adobe flash (v10). Använder Safari 14, men laggen kommer ju även när jag kör filer lokalt. Har inga program som körs i bakgrunden.

Tips som kan bättra på detta skulle uppskattas!

Permalänk
Medlem

prova stäng av hårdvaruaccel.. kan vara det, jag har själv haft problem med adobe och hårdvaruacceleration.

din prolle klarar gott och väl av att avkoda utan hjälp från grafik kortet.
annars kan det bero på Linux och ev inkompabilitet.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

prova stäng av hårdvaruaccel.. kan vara det, jag har själv haft problem med adobe och hårdvaruacceleration.

din prolle klarar gott och väl av att avkoda utan hjälp från grafik kortet.
annars kan det bero på Linux och ev inkompabilitet.

Hmm..ska testa. Men det visar sig även i allt annat utanför flash. Jag tror att omskalningen inte körs på grafikkortet, eller något i den stilen. 1:1 playback fungerar fint som sagt, men börjar jag ändra storlek så blir det lagg.

Jag kör (tvunget) på en gammal development driver (270.41.19), det kanske ligger bakom.