Förstärka WIFI-signalen på D-link DIR 655?

Permalänk
Medlem

Förstärka WIFI-signalen på D-link DIR 655?

köpte billig sk*t "antenn" på ebay som ska förstärka signalen men märkte absolut ingen skillnad
tips på antenner som ni själva har/provat som fungerar?
routern har tre antenner måste man byta alla tre då?

vill förstärka signalen inte bygga på med accespunkter

tackar för hjälpen

Permalänk
Medlem

Ingen kedja är bättre än den svagaste länken: dvs antennen kopplad till datorns nätverkskort.

Visst kraftigare antenner i routern ökar också dess mottagningsförmåga. Men antennerna i låt säga en laptop är en habrovinklösning som inte får sticka ut p.g.a. Designskäl.

Så får du inte till det har både D-link och Netgear bra USB-nätvetkskort med exter antenn, som i vissa fall även går att byta till en kraftigare.

Dom som sitter på 655'an orginal är på ca 3dB.

Annars finns det nu bra repeatrar som kör helt trådlöst.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem

Observera dock att "förstärkningen" i antenner inte är någon förstärkning, utan den upplevda förstärkningen är antennvinst vilket nås genom att begränsa effekten i vissa riktningar. Rundstrålande antenner med antennvinst uppnår detta genom att tryck ihop loben i höjdled vilket är att tänka på om man har ett hus i två våningar exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoseMyMind:

Ingen kedja är bättre än den svagaste länken: dvs antennen kopplad till datorns nätverkskort.

Visst kraftigare antenner i routern ökar också dess mottagningsförmåga. Men antennerna i låt säga en laptop är en habrovinklösning som inte får sticka ut p.g.a. Designskäl.

Så får du inte till det har både D-link och Netgear bra USB-nätvetkskort med exter antenn, som i vissa fall även går att byta till en kraftigare.

Dom som sitter på 655'an orginal är på ca 3dB.

Annars finns det nu bra repeatrar som kör helt trådlöst.

ok tackar

några tips på bra o billiga repeatrar ?

Permalänk
Medlem

Bara en liten parentes: Får jag lov att fråga hur du har antennerna vinklade i förhållande till den plats där du använder datorn?

Antenner av den typen sänder såhär: >I< där I är antennen. Detta kanske är självklart för dig, men inte allt för sällan ser man när man är hemma hos bekanta eller liknande att deras antenner är vinklade helt åt h-vete. Vissa lever i tron om att antentoppen skall peka mot datorn...

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blesk:

Bara en liten parentes: Får jag lov att fråga hur du har antennerna vinklade i förhållande till den plats där du använder datorn?

Antenner av den typen sänder såhär: >I< där I är antennen. Detta kanske är självklart för dig, men inte allt för sällan ser man när man är hemma hos bekanta eller liknande att deras antenner är vinklade helt åt h-vete. Vissa lever i tron om att antentoppen skall peka mot datorn...

mina pekar rakt ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2HOT4U:

mina pekar rakt ut

Det är i sådana fall fel. De ska inte "ligga" ner, de är inte sk. vertikalantenner.
De ska stå upp. Allihopa.

Att det finns 3 antenner är bra i flervåningshus, då en av dessa kan vara något vinklad för att sända mer diagonalt nedåt.

Men bor du på ett plan så skall alla antenner stå upp.

Ändra så att det gör det, jag lovar att du kommer få bättre signalstyrka.

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk

Gör en parabol av papp o folie, ökade min signalstyrka med runt 50%, stabilare bev det också

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36