Stardock återställer startmenyn i Windows 8

Permalänk
Medlem

Ser helst att Microsoft själva lägger till inställningar så att man kan få tillbaka startmenyn och fulländat desktop läge utan Metro/Modern UI innan jag går över till Windows 8.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Tyvärr är det slutet för Microsoft om dem har skrotat startmenyn helt även i framtida OS. Windows 7 tills det inte håller längre sedan linux eller dylikt..

Windows 8 kommer sälja oberoende hur dåligt det är

Skrivet av morxy49:

ser nästan bättre ut än w7 startmenyn

No shit

"Det hela är så gott som identiskt med startmenyn i Windows 7"

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

Och så ska de ha betalt för det. Visst är det förståeligt men jag betalar inte för någonting som funnits innan som Microsoft bestämt sig för att ta bort.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag använder startmenyn ganska ofta, huvudsakligen för att starta program.

Problemet med nya UI:t är inte att det är nytt, utan att det är för touchanpassat.

Sen gillar jag inte hur de har byggt sökfunktionen, se SweC:s video så förstår ni vad jag menar.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Tråkigt att man avstår från alla bra nyheter i Win8 enbart pga att gränssnittet (enligt mig) blivit avsevärt sämre.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av yoggan:

Tråkigt att man avstår från alla bra nyheter i Win8 enbart pga att gränssnittet (enligt mig) blivit avsevärt sämre.

Det är inga banbrytande förbättringar jämfört med win7. Det mesta är saker som man i ärlighetens namn använder sällan.

Även utan Metro är win8 jobbig som fan. Allt är urvattnat och faktiskt svårt att använda. Medan det är inte jätte problem in win är det desto större i nya office och VS. Men men. Ingen kan klaga på att MS tillåter ergonomi komma i vägen för deras desperata försökt att komma in på telefoner och plattor. Vettiga företag hade försökt med bra produkter i stället för att sabba sina bra produkter på desktop för att försöka trycka in sig annanstans.

Permalänk
Medlem

Sådärja. Om MS nu bara hade låtit bli att dräpa Aero så hade det inte sett ut som skit också. Tråkiga enfärgade gränssnitt fick jag nog av på 90-talet. Jag hatar retro.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBoobs:

Låter på de flesta som att jorden håller på att gå under pga av att en startmeny som väldigt sällan är framme poppar upp i fullskärm som har betydligt mer valmöjligheter som är mer lättöverskådlig istället.

Det är antagligen samma personer som anser att XP är det bästa som någonsin hänt och att det är bästa operativsystemet någonsin.

Håller med dig fullständigt , finns ju folk som klammrar sig fast i xp och försöker så gott dem kan, älskar åttan jag iaf och saknar inte startmenyn alls. Använde den inte i 7an och windows 8 interfacet fungerar kanon.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Xburk:

Största anledningen till att jag skulle sakna start-menyn är iofs sökfunktionen. Härligt att man kan skriva kommandon där också. Saknar denna funktion i Linux (xubuntu). Jag antar att det går att ordna iofs, men har inte kollat på detta.

Windows tangenten + R har jag för mig det var. Ska öppna XFCEs programsökare eller vad man nu kan kalla den.

Permalänk
Medlem

Om lösningen är totalt klanderfri så kanske det blir windows 8 trots allt.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Precis vad jag väntat på! Windows 8 är inte såå långt bort i tankarna

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

kan ju passa på att nämna min tråd (http://www.sweclockers.com/forum/133-windows-8/1128397-window...) där jag har gjort en lista på alla start meny alternativ jag har hittat.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Håller med dig fullständigt , finns ju folk som klammrar sig fast i xp och försöker så gott dem kan, älskar åttan jag iaf och saknar inte startmenyn alls. Använde den inte i 7an och windows 8 interfacet fungerar kanon.

Jag är inte en av dem som älskade XP över allt annat, men jag klarar inte av Metro. Ja, jag använder startmenyn regelbundet och hade förlorat en hel del tid om jag tvingats navigera mig igenom Metro varje gång. Dock är det störta problemet att alla program man startar via metro kör metroversionen om det finns en sådan. Det betyder att den nya startmenyn blir helt oanvändbar i framtiden när allt fler program kan köras direkt i metro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Precis min tanke. Det är löjligt hur folk anser att Microsoft slagit dem i ansiktet genom att införa ett modernare UI.

Jag vet dock inte vad du menar skulle vara modernare med UIt.. för den enda aspekten som gör det modernare i min värld är att det är släppt senare. Varken funktions- eller effektivitetsmässigt är det på något sätt modernare än Windows 7s startmenyn och desktop.
Allt förutsatt att man använder mus och tangentbord, givetvis.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

En liten sak till alla "metro-älskare". Det finns säkert folk som är bakåtsträvare bara för sakens skull. Svårt att särskilja dessa men inget att bry sig om. Men att alla som har kritik mot gränssnittet i Windows 8 skulle vara emot "förändring" är rent skitsnack. Vista/Win 7 medförde många förändringar på taskbar/startmenyn. Den lilla gnutta kritik som kom försvann fort, förändringen var bättre på det stora hela.

Med Win8 är inte förändringen alla gånger bättre. Mycket har blivit klumpigt och fullskärmsläge på varenda app är inte uppskattat hos alla. Subjektivt men efter alla trådar om Win8 står det klart att majoriteten inte uppskattar förändringarna för att dessa inte hjälper dem eller gör saker mer användarvänligt. Argument som "varför använder ni startmenyn" är bara omogna. En del gör det, en del gör det inte. Ingen av dem har fel användningssätt. Felet ligger i Microsofts analys och utveckling. Konkurenterna har redan insett att det inte går att köra exakt samma OS på flera plattformar, sättet att jobba skiljer sig för mycket. Om hybriderna som kommer blir framgångsrika eller inte är inget annat än gissningar idag. Vi får vänta och se.

Orkar inte testa stardocks ersättare, jag avvaktar och ser vad Microsofts reaktion blir när väl Win8 är släppt och den stora massan sagt sitt genom plånboken.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

Jag saknar startmenyn från XP.
Kan dom inte ordna tillbaka den.

Du kan få den tillbaka till Windows 7 vet jag. Det heter http://sourceforge.net/projects/classicshell/

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

En liten sak till alla "metro-älskare". Det finns säkert folk som är bakåtsträvare bara för sakens skull. Svårt att särskilja dessa men inget att bry sig om. Men att alla som har kritik mot gränssnittet i Windows 8 skulle vara emot "förändring" är rent skitsnack. Vista/Win 7 medförde många förändringar på taskbar/startmenyn. Den lilla gnutta kritik som kom försvann fort, förändringen var bättre på det stora hela.

Med Win8 är inte förändringen alla gånger bättre. Mycket har blivit klumpigt och fullskärmsläge på varenda app är inte uppskattat hos alla. Subjektivt men efter alla trådar om Win8 står det klart att majoriteten inte uppskattar förändringarna för att dessa inte hjälper dem eller gör saker mer användarvänligt. Argument som "varför använder ni startmenyn" är bara omogna. En del gör det, en del gör det inte. Ingen av dem har fel användningssätt. Felet ligger i Microsofts analys och utveckling. Konkurenterna har redan insett att det inte går att köra exakt samma OS på flera plattformar, sättet att jobba skiljer sig för mycket. Om hybriderna som kommer blir framgångsrika eller inte är inget annat än gissningar idag. Vi får vänta och se.

Orkar inte testa stardocks ersättare, jag avvaktar och ser vad Microsofts reaktion blir när väl Win8 är släppt och den stora massan sagt sitt genom plånboken.

Kan bara tala för mig själv, men jag är varken för/emot metro i sig då jag aldrig använder det, dock så tycker jag att det är synd att döma ut ett OS bara på UI´t. Tycker w8 är bra, kanske inte det bästa men det duger, får jag lite mer prestanda för ingen direkt ansträngnig så varför inte.

Sen en sak inte jag förtår är alla som hatar metro sitter och kör alla appar i metro när det finns vanliga program, varför ska man använda sig av metro apparna för?

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite komiskt hur vissa är så pro-metro, detta är nått som microsoft bestämde sig helt själva för att göra för att göra win8 bättre kompatibelt med touchscreen/tablets och inget som desktop folk ens tyckt att de behövt någonsin...

Det blir lite som att man kör 2 operativ samtidigt, å ena sidan har du metro appar som körs i metro interfacet och då har du allt i desktop dolt i bakgrunden, sen kör du alla icke-metro program i desktop medans du inte kan se metro program, blir lite svårt o köra program sida vid sida eller liknande när metro tvingar fullskärm. Nä det hela är bara konstigt och jag ser ingen fördel överhuvudtaget med det utöver win7's startmeny som fyller alla funktioner jag behöver från den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk

Trevligt att redan se ett vettigt alternativ!

Personligen så ser jag dock ingen som helst anledning till att byta till Windows 8, och jag använder aldrig start-menyn heller för den delen (Förutom att stänga av/starta om datorn då).

Och nej, det bästa operativsystemet genom tiderna är inte XP, utan Windows 2000 Ett kvickt stabilt OS som inte innehöll mer än nödvändigt. Tänk om det fanns en motsvarighet idag!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Jag vet dock inte vad du menar skulle vara modernare med UIt.. för den enda aspekten som gör det modernare i min värld är att det är släppt senare. Varken funktions- eller effektivitetsmässigt är det på något sätt modernare än Windows 7s startmenyn och desktop.
Allt förutsatt att man använder mus och tangentbord, givetvis.

På sättet jag använder W8 så arbetar jag faktiskt snabbare än i W7. Bara en sådan sak som att kunna gå upp ett steg i mapphierarkin i utforskaren gör stor skillnad, sedan tillkommer det en del annan småputs som gjort att jag redan nu finner det otänkbart att gå tillbaks till W7. Det som kallades Metro använder jag enbart som ren programstartare (med mail och väder som bonus) och ger mycket bättre översikt än startmenyn i W7 när man väl blivit van vid den och vet hur man själv använder den på bästa sätt.

Man behöver självklart inte använda apps och annat jox om man inte vill det. Den enda app jag använder är kontakterappen.

Permalänk
Medlem

Köp ett program för att få det liknande windows 7, eller använd windows 7.
hmmm, nej tack windows 7 stannar.

Startmenyn används fortfarande så sjukt många gånger hos mig, och kommer göras i fortsättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nae0:

har inte haft en startmeny sedan jag bytte till mac runt årskiftet. Klarar mig alldeles utmärkt!

Det stora problemet är att så många PC användare antingen är negativa till förändring eller gamla/vuxna användare som kommer stöta på problem.

Apple har en natur av att vara innovativa och deras användare vet om detta och kan därför vara mer mottagliga för nya större förändringar.

En tanke som slog mig bara.

Det ligger nåt i det du säger.
Men å andra sidan så ska företagen anpassa sig efter kunders önskemål och inte tvärtom.
Som en del skrivit innan så vill man ha möjligheten att använda sig av det gränsnittet man är van vid.
Alla vi använder datorn på sitt eget sätt. Vissa föredrar att inte vill ha massa ikoner på skrivbordet, då är startmenyn en perfekt plats att samla allt man behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av unpronounceable:

Windows tangenten + R har jag för mig det var. Ska öppna XFCEs programsökare eller vad man nu kan kalla den.

Tackar!
Dock är den ju inte lika finurlig som den i W7. Jag vill ha ett litet fält där jag enkelt och snabbt kan söka på program, filer och inställningar samt köra terminalkommandon i. Som i W7, fast det hade varit smidigt om man inte behövde öppna själva startmenyn för det. (en lista längs höger- eller vänstersidan kanske? nästan lite Unity eller Metro, hehe).

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

En till funktion som jag misstänker att väldigt många skulle gilla är möjlighet att ändra så metroapparna körs i vanliga/ett vanligt fönster.

Med den möjligheten och startmenysalternativ som detta skulle nog de flesta som är missnöjda tycka att windows 8 var relativt acceptabelt för pcanvändande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

På sättet jag använder W8 så arbetar jag faktiskt snabbare än i W7. Bara en sådan sak som att kunna gå upp ett steg i mapphierarkin i utforskaren gör stor skillnad, sedan tillkommer det en del annan småputs som gjort att jag redan nu finner det otänkbart att gå tillbaks till W7.

mehm.. vad exakt menar du?
Den funktionen har funnits sedan typ Windows 98?

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk

En sak som jag tänker på är hur nya datorer antagligen kommer säljas med förinstallerat Windows 8...

Blir väl att skaffa en Windows 7-skiva så man kan installera det istället

Visa signatur

Ghost S1 MkII | ASUS B450-I GAMING | Ryzen 5600x | Noctua NH-L12 | 16GB Trident Z CL14 3200 mhz | Samsung NVME 970 Pro 500GB | EVGA 3080 XC3 | Corsair SF600 Plat | ASUS VG248QE 144hz |

Permalänk
Skrivet av EpicBoobs:

Låter på de flesta som att jorden håller på att gå under pga av att en startmeny som väldigt sällan är framme poppar upp i fullskärm som har betydligt mer valmöjligheter som är mer lättöverskådlig istället.

Det är antagligen samma personer som anser att XP är det bästa som någonsin hänt och att det är bästa operativsystemet någonsin.

Startmenyn används otroligt mycket. Det är helt klart det snabbaste sättet att starta program samt hitta filer. Jämför med OSX Spotlight

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Tänker inte byta ändå, det ska fan inte behövas en third-party lösning när M$ kan fixa allt genom att bara sätta en kryssruta som låter en välja bort Metro vid installation.

Jag tror iofs inte att det är själva checkboxen som är problemet här.

Permalänk
Medlem

Detta var ju verkligen något trevligt !
Måste verkligen testas. Kör med senaste Windows 8 versionen just nu. Det jag saknar absolut mest är startmenyn, helt klart. Vad jag även hade kunnat tycka var trevligt hade varit ett "metro" som var bättre anpassat för "vanliga" datorer. Gillar inte alls att allt ska vara så stort och klumpigt som jag upplever det.

Man kan ju alltid hoppas att Microsoft själv inser den stora missen som är gjord, och rättar till detta med "Metro" så att det blir bättre anpassat för större skärmar, och för skärmar som inte är pekskärmar. Är inte speciellt negativ till själva tanken med "Metro", tycker det är en rätt god tanke egentligen. Men att den skulle kunna göras mycket bättre för oss som sitter på lite större skärmar, och högre upplösningar. Helt enkelt att det optimeras bättre för oss som sitter med mus och tangentbord, vilket med handen på hjärtat måste vara största delen utav användarna.

Permalänk

Äntligen!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850