Stardock återställer startmenyn i Windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Tänker inte byta ändå, det ska fan inte behövas en third-party lösning när M$ kan fixa allt genom att bara sätta en kryssruta som låter en välja bort Metro vid installation.

Vad spelar det för roll? Nu har de som inte vill ha metro på desktop en lösning.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MX510.:

Du kan få den tillbaka till Windows 7 vet jag. Det heter http://sourceforge.net/projects/classicshell/

Ah tack! Nu har jag äntligen fått tillbaka min älskade uppåt knapp i Win7 som jag har saknat från XP.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

mehm.. vad exakt menar du?
Den funktionen har funnits sedan typ Windows 98?

Menar han "upp en nivå" [backspace] så har det iaf funnits sen 95

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

En lustig sak är namnet på operativsystemet "Windows".
I Windows 8 "försvinner" Windows. Alltså fönsterhantering försvinner och man får metro-apps enbart i fullskärm/maximerat.

Detta är så otroligt dåligt på desktop, eftersom med fönster kan man själv bestämma storleken och därmed få den yta man tycker är tillräcklig.

Kan inte tro mina att det är sant att ett så stort företag som Microsoft har så många "ja-sägare" att Win 8 nya "fönster-hantering" har fått denna verklighet. Jag förstår syftet på en liten surfplatta, men att tvinga det även på desktop är ett experiement som Microsoft kommer misslyckas med och som kan få dryga följder då nyckelpersoner i branschen, tex spelbranschen kan tappa förtroende för operativsystemets framtid.

Vista hade kvar möjlighet att ta tillbaka XP menyn. I Win7 så blir togs den möjligheten bort. Inte helt ok enligt mig, men inte hela världen ändå. Dock deras nyare påhitt är ju en förlängning av samma "tvinga-tänk" fast i något av mardröm-proportioner.

Permalänk
Avstängd

Hur kan folk ens tänka sig att installera något ifrån detta företag med tanke på deras historia?

Permalänk
Medlem

Classic Shell har varit min räddare så här långt i Windows 7, får hoppas att de forsätter att utveckla en vettig GUI även i framtiden.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

mehm.. vad exakt menar du?
Den funktionen har funnits sedan typ Windows 98?

Du tänker antagligen på bakåtknappen som inte är samma sak. Går du med en genväg till en mapp så kan du inte använda bakåtknappen för att flytta dig ett steg upp i mapphierarkin.

EDIT: Om jag inte varit helt blind under ett visst antal år och missat denna uppåtknapp.

Permalänk
Medlem

Jag har upptäckt att ett extremt smidigt sätt att starta program är att klicka på Windowsknappen och skriva namnet för programmet..räcker med några få bokstäver så får man träff direkt. Går snabbare för mig än att scanna igenom startmenyns alla program. Möjligen långsammare än de program man hade i "snabbstart" i förstarutan i startmenyn, men klart snabbare än meny 2.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaycobicious:

En sak som jag tänker på är hur nya datorer antagligen kommer säljas med förinstallerat Windows 8...

Blir väl att skaffa en Windows 7-skiva så man kan installera det istället

Varför? Windows 8 har många nya funktioner som överträffar Win 7:s. Enda nackdelen är startmenyn ("metro"), men i och med detta mod försvinner ju det problemet.

Det jag ser fram emot mest med Win 8 är det nya filöverföringssystemet, där man äntligen kan pausa överföringar och enkelt hantera flertalet överföringar till olika hårddiskar (mycket användbart då jag ofta för över mellan olika diskar/USB-stickor/Externa hårddiskar, etc.). Sedan är det ju förstås fler små förbättringar här och där, några som jag verkligen har saknat i Win 7.

Jag har varit orolig över detta s.k. "metro-gränssnittet", men med detta mod slipper jag oroa mig och kan övergå till Win 8 och njuta av dess fördelar utan att drabbas alltför hårt av dess nackdelar

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad spelar det för roll? Nu har de som inte vill ha metro på desktop en lösning.

Skrivet av Wishie:

Jag tror iofs inte att det är själva checkboxen som är problemet här.

Bara för att man sätter en bit tejp över varningslampan så är bilen inte lagad.
För min del handlar detta enbart om att dom tagit bort möjligheten att välja själv hur man vill ha det.

Jag har inget imot Win8 som OS, alla systemförbättringar verkar vara tipptopp och väldigt intressanta.
Men när dom ska sminka över det med Metro så får dom en pangbrud att se ut som en prostituerad.

Denhär "fixen" ger mej en startmeny, men allt annat dravvel som är kvar då, när blir vi av med det?

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Nu återstår bara för Stardock att lägga till att man helt kan disabla Metro så att man inte kommer ut i eländet av misstag.

Ja verkligen!

Tacka fanken för folk som stardock's <3
Men i vilket fall som så blir det att stanna kvar vid Win7 just för att metro är där ändå.
Men finns det / kommer det något som kan skrota metro skiten helt så kommer fman att uppgradera!

Permalänk
Medlem

Har nu installerat Start8, måste säga att det var över förväntan. Helt klart det bästa programmet att installera på sin burk om man har Windows 8.

Kommer garanterat att fortsätta köra detta till Windows 8 har kommit med några bättre lösningar för att optimera "Metro" bättre för större skärmar, eller om dom nu skulle komma med någon egen startmeny, vilket tyvärr inte låter så troligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Trevligt att redan se ett vettigt alternativ!

Personligen så ser jag dock ingen som helst anledning till att byta till Windows 8, och jag använder aldrig start-menyn heller för den delen (Förutom att stänga av/starta om datorn då).

Och nej, det bästa operativsystemet genom tiderna är inte XP, utan Windows 2000 Ett kvickt stabilt OS som inte innehöll mer än nödvändigt. Tänk om det fanns en motsvarighet idag!

http://lubuntu.net/ passar bra in på dina önskemål. Hade kört det själv om det inte vore för spel och Adobe program.

Permalänk
Medlem

Jag är lite sugen på Windows 8 nu. Men är det någon som vet om Starcraft 2 funkar markant sämre än på Windows 7? Är lite orolig över det.

Permalänk
Medlem

Är inte Stardocks program bloat gånger tre?

Permalänk

Jag har en Gigabyte S1080 i jobbet som jag uppgraderade till Windows 8 genom partnerprogrammet. Måste säga att jag inte saknat startmenyn alls på den så länge jag använt den som tablet, men när jag har den inkopplad på skrivbordet med skärm, mus och tangentbord är Start8 en perfekt lösning. Tummen upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrezZeR:

Har nu installerat Start8, måste säga att det var över förväntan. Helt klart det bästa programmet att installera på sin burk om man har Windows 8.

Kommer garanterat att fortsätta köra detta till Windows 8 har kommit med några bättre lösningar för att optimera "Metro" bättre för större skärmar, eller om dom nu skulle komma med någon egen startmeny, vilket tyvärr inte låter så troligt.

Ja nu fins det hopp, så länge som M$ inte blockerar detta också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Hur kan folk ens tänka sig att installera något ifrån detta företag med tanke på deras historia?

Berätta gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Digital8:

Är inte Stardocks program bloat gånger tre?

Jo det är vad det brukade vara, men detta ser ut att fungera bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Mycket har blivit klumpigt och fullskärmsläge på varenda app är inte uppskattat hos alla.

Skrivet av MX510.:

En lustig sak är namnet på operativsystemet "Windows".
I Windows 8 "försvinner" Windows. Alltså fönsterhantering försvinner och man får metro-apps enbart i fullskärm/maximerat.

Detta är så otroligt dåligt på desktop, eftersom med fönster kan man själv bestämma storleken och därmed få den yta man tycker är tillräcklig.

Kan inte tro mina att det är sant att ett så stort företag som Microsoft har så många "ja-sägare" att Win 8 nya "fönster-hantering" har fått denna verklighet. Jag förstår syftet på en liten surfplatta, men att tvinga det även på desktop är ett experiement som Microsoft kommer misslyckas med och som kan få dryga följder då nyckelpersoner i branschen, tex spelbranschen kan tappa förtroende för operativsystemets framtid.

Da fuck pratar ni om? Man kan visst änvända fönsterhantering i Desktop, och metro appar har man tre lägen för!
Tre bilder som visar vad jag menar, dock är inte nyhetsapplikationen den snyggaste jag har sett.
http://i.imgur.com/OBpZ8.jpg
http://i.imgur.com/sa6v4.jpg
http://i.imgur.com/2NA0n.jpg
Eller så kanske jag bara missförstog vad ni menade.

Permalänk
Medlem

Eller så kör man win 7 med skiten inbyggd ;).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Nu kan det faktiskt kännas värt att ha w8 till sin desktop

Permalänk
Snusfri
Skrivet av blomqvist:

Startmenyn används otroligt mycket. Det är helt klart det snabbaste sättet att starta program samt hitta filer. Jämför med OSX Spotlight

Exakt samma sak gör du i Modern UI (Metro) bara att det är mer lättöverskådligt, du kan möblera om hur du vill (nästan) och gruppera osv.
Se Modern UI som en förbättrad och mer anpassningsbar startmeny så kanske det börjar ramla ner några småpenningar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Detta får mig att fundera på att skaffa windows 8 faktiskt! Det gör mig grymt glad att stardock har skapat detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Da fuck pratar ni om? Man kan visst änvända fönsterhantering i Desktop, och metro appar har man tre lägen för!
Tre bilder som visar vad jag menar, dock är inte nyhetsapplikationen den snyggaste jag har sett.
http://i.imgur.com/OBpZ8.jpg
http://i.imgur.com/sa6v4.jpg
http://i.imgur.com/2NA0n.jpg
Eller så kanske jag bara missförstog vad ni menade.

Metro-apps har enligt mig ingen fönsterhantering alls då det är inga fönster. Definitionen av fönster i Windows är ju att man kan ändra storleken på fönstret och flytta runt fönstret precis som man vill. Nu är den fönsterhanteringen borttagen och ersatt av helskärm och helskärmhantering.

Windows 8 borde heta Fullscreen 1.0.

Dina bilder som visar FileZilla och Spotify i fönster är ju inga Metro-apps vad jag förstår.

Edit: Alltså som jag förstår det så skall det i framtiden bara finnas metro-apps och då blir allt i fullskärm, samt att man då måste inskaffa sig programmen via Microsoft Store. Men jag vet inte om jag har uppfattat det rätt. För mig så låter det som en Apple grej att låsa in folk så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Eller så kör man win 7 med skiten inbyggd ;).

Eller så kör man Windows 8 med tredje-parts startmeny (Om man vill ha startmenyn dvs) vilket resulterar i en något snabbare Windows 7 med fler funktioner.

Den här delen är inte menad specifikt för dig xpanterx.

Förstår inte hur vissa tänker,
Först så gnäller de om att metro är touch-baserat och absolut inte funkar på desktop (Även fast några månader i Windows 8 på Desktop har fått mig att inse att det funkar minst lika bra förutom att jag saknar fram och bak funktionerna på musen)

Sedan så tjatar de om att de vill ha den vanliga start-menyn tillbaka, och det har blivit ett jävla skrik om det.

Nu när det finns ett flertal alternativ som man kan använda så har det knappast gjort saken bättre utan nu står de och skriker att de vill att Microsoft ska göra det.

Själv så använder jag både metro och Classic shell aktivt, det har fungerat skit bra och bättre än Windows 7 någonsin har fungerat för mig, dessutom så är Windows 8 ett bra snäpp mer stabilt och snabbare än min kopia av Windows 7 var.

Skrivet av MX510.:

Metro-apps har enligt mig ingen fönsterhantering alls då det är inga fönster. Definitionen av fönster i Windows är ju att man kan ändra storleken på fönstret och flytta runt fönstret precis som man vill. Nu är den fönsterhanteringen borttagen och ersatt av helskärm och helskärmhantering.

Windows 8 borde heta Fullscreen 1.0.

Dina bilder som visar FileZilla och Spotify i fönster är ju inga Metro-apps vad jag förstår.

Edit: Alltså som jag förstår det så skall det i framtiden bara finnas metro-apps och då blir allt i fullskärm, samt att man då måste inskaffa sig programmen via Microsoft Store. Men jag vet inte om jag har uppfattat det rätt. För mig så låter det som en Apple grej att låsa in folk så.

Ber om ursäkt då, jag uppfattade det som att du menade att de hade tagit bort fönsterhanterings funktionerna från Desktop också. Då var det alltså jag som missuppfattade dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Bara för att man sätter en bit tejp över varningslampan så är bilen inte lagad.
För min del handlar detta enbart om att dom tagit bort möjligheten att välja själv hur man vill ha det.

Jag har inget imot Win8 som OS, alla systemförbättringar verkar vara tipptopp och väldigt intressanta.
Men när dom ska sminka över det med Metro så får dom en pangbrud att se ut som en prostituerad.

Denhär "fixen" ger mej en startmeny, men allt annat dravvel som är kvar då, när blir vi av med det?

OK Läste bara översriften och antog att Det blev som win7 men Det lär komma andra fixar med tiden som fixar det för er. Blir motståndet tillräckligt stort kanske win 9 kommer i två verisioner en metrofri och en metrobaserad.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Gött, blir kanske att man plockar upp Win8 efter första SP.

Permalänk
Hedersmedlem

om detta funkar bra, så blir det en win8 uppgradering. har alltid varit emot metrogränssnittet för desktops men nu ser det lovande ut med detta som tillägg!

om det mot förmodan inte skulle bli bra så blir det troligtvis Linux för min del vid senare tillfälle.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Skrivet av EpicBoobs:

Exakt samma sak gör du i Modern UI (Metro) bara att det är mer lättöverskådligt, du kan möblera om hur du vill (nästan) och gruppera osv.
Se Modern UI som en förbättrad och mer anpassningsbar startmeny så kanske det börjar ramla ner några småpenningar.

Jag vill inte möblera om osv. Jag vill skriva första bokstäverna i programmets namn/filens namn och ha den framme. Metro är sjukt onödigt för det. Egentligen är startmenyn överflödig. OSX gör det rätt med spotlight!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?