Stardock återställer startmenyn i Windows 8

Permalänk
Snusfri
Skrivet av blomqvist:

Jag vill inte möblera om osv. Jag vill skriva första bokstäverna i programmets namn/filens namn och ha den framme. Metro är sjukt onödigt för det. Egentligen är startmenyn överflödig. OSX gör det rätt med spotlight!

Du har tydligen inte använt Windows 8 eftersom du gör exakt likadant i det, tryck på windowstangenten och börja skriv, precis som i Windows 7.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Digital8:

Är inte Stardocks program bloat gånger tre?

Med tanke på att de tidigare har släppt mjukvara som förstört hårdvara så är det väl bara förnamnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Med tanke på att de tidigare har släppt mjukvara som förstört hårdvara så är det väl bara förnamnet.

Förstört hårdvara med sin mjukvara? Låter intressant har du nån länk att bjuda på?

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MX510.:

Berätta gärna.

Läst på lite om Stardocks Starforce som faktiskt förstörde en del hårdvara, framför allt CD/DVD spelare men även ett fåtal fall av BIOS problem. Avstängda och/eller strypta IDE diskar var också ett problem och man var tvungen att installera om hela Windows för att det skulle fungera ordentligt igen.

När sedan Stardock går ut och skyller på konkurrenter och/eller organiserad brottslighet istället för att erkänna att deras mjukvara var problemet gjorde ju inte saken bättre.

Finns som sagt var massor av info om man googlar lite på Starforce och Zhidkov.

Permalänk

Har inga problem med Metro så länge som dom slopar kategoriseringen vid sökningar. Om jag kan trycka på windowstangenten, få upp Metro snabbt, skriva in vad jag letar efter (fil/program/kontakt/you-name-it) och få ett snabbt resultat oavsett om det ligger i Metro eller inte, så är jag mer än nöjd. Nu är jag ingen fan av OS X men något som liknar spotlight hade varit kalas. Om man sen vill kategorisera sökningar via att själv välja kategori så visst, men slopa tvånget.

Visa signatur

Eclipse G500A | ASUS ROG Strix X670E-F | Ryzen 9 7950X3D w/ Arctic Liquid Freezer II 360 | RTX 4090 | Samsung Oddysey G95SC OLED | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 4TB | 128GB Kingston DDR5 6000MHz CL36 FURY |

Permalänk
Medlem

Jag har använt stardock's programvaror sen det komm ut i marknaden, jag fastnade För Object Dock och har haft det i en väldigt lång tid nu, är hur himla nöjd som helst.
Nu detta, kan ju inte bli bättre!
Star8 kommer att bli väldigt stort och populärt bland entusiaster i hela världen inklusive mig såklart
Nu känner jag att det äntligen finns hopp för Windows 8 trots allt !
Great job Stardock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

Ja nu fins det hopp, så länge som M$ inte blockerar detta också.

Ja tyvärr så finns ju den risken alltid när det kommer till Microsoft. Hoppas verkligen dom låter detta leva kvar. Förstår inte riktigt varför dom ska hålla på att plocka det. Det enda detta gör är att det eventuellt kommer att påverka deras försäljning positivt då folk som inte ville ha Windows 8 pga att det inte finns en startmeny kanske ändå väljer att skaffa det, när det finns ett alternativ som är enkelt att installera, och som fungerar bra.

Det blir som sagt en win-win situation både för företaget bakom Start8, och för Microsoft. Men misstänker att Microsoft inte ser det så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Du tänker antagligen på bakåtknappen som inte är samma sak. Går du med en genväg till en mapp så kan du inte använda bakåtknappen för att flytta dig ett steg upp i mapphierarkin.

EDIT: Om jag inte varit helt blind under ett visst antal år och missat denna uppåtknapp.

Jag vet inte om själva knappen har funnits i alla OS men [backspace] har ju alltid fungerat för det kommandot, förstår att du har haft problem om du inte har upptäckt den funktionen förrens w8

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Att betala för det här när Classic Shell är gratis är ju bara dumt. Bra och redigt initiativ dock.. Det "dumma" med det är ju att nu kommer en del Köpa windows 8 eftersom man kan skippa metro, och sedan säger Microsoft: "Jo då, folk gillar visst metro, kolla vara vad många licenser vi har sålt.. Joråsåatt eh..."

Microsoft har helt tappat fokus och har inte längre kontakt med verkligheten. Metro UI är en styggelse av sällan skådat slag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Jag vet inte om själva knappen har funnits i alla OS men [backspace] har ju alltid fungerat för det kommandot, förstår att du har haft problem om du inte har upptäckt den funktionen förrens w8

Backspace är väl bara bakåt? Alltså inte nödvändigtvis uppåt. Jag tror inte du är med på vad jag menar riktigt. Har du aldrig använt en annan filhanterare än den som funnits i Windows så vet du nog inte riktigt vad jag menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Du tänker antagligen på bakåtknappen som inte är samma sak. Går du med en genväg till en mapp så kan du inte använda bakåtknappen för att flytta dig ett steg upp i mapphierarkin.

EDIT: Om jag inte varit helt blind under ett visst antal år och missat denna uppåtknapp.

Det finns i Windows 7 i alla fall, men som sagt va, bakåt, ska gå bakåt, dvs där du kom ifrån allt annat vore totalt ologiskt, även fram ( alt + left/right ) knappar om du inte kände till dom

Du har däremot ALT + Upp för att gå till parent folder det du nu om jag förstår rätt är det du tror är 'bakåt' vist det 'bakåt' från vad du är just nu, men inte från var du var. Dessa tangentbords kombinationer har funkat i många windows versioner, i alla fall win2k0, minns inte om Win 95 eller 98 hade det, för länge sedan.

Sedan finns det fler sätt en så, där man inte behöver använda tangentbord. Bland annat i Windows 7 kan du trycka på vilken mapp du vill besöka i adress fältet om du inte stängt av den funktionen bland annat för att gå som du kallar det 'bakåt'

Rätta mig gärna om jag har fel och missupfattar det du vill ha.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Läst på lite om Stardocks Starforce som faktiskt förstörde en del hårdvara, framför allt CD/DVD spelare men även ett fåtal fall av BIOS problem. Avstängda och/eller strypta IDE diskar var också ett problem och man var tvungen att installera om hela Windows för att det skulle fungera ordentligt igen.

När sedan Stardock går ut och skyller på konkurrenter och/eller organiserad brottslighet istället för att erkänna att deras mjukvara var problemet gjorde ju inte saken bättre.

Finns som sagt var massor av info om man googlar lite på Starforce och Zhidkov.

Va är det samma företag som gjort det ökanda DRM-skyddet Starforce? Wow, det är illa.

Jag skippar dock redan Stardock då Classic Shell är bättre och gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Det finns i Windows 7 i alla fall, men som sagt va, bakåt, ska gå bakåt, dvs där du kom ifrån allt annat vore totalt ologiskt, även fram ( alt + left/right ) knappar om du inte kände till dom

Du har däremot backspace för att gå till parent folder det du nu om jag förstår rätt är det du tror är 'bakåt' vist det 'bakåt' från vad du är just nu, men inte från var du var. Dessa tangentbords kombinationer har funkat i många windows versioner, i alla fall win2k0, minns inte om Win 95 eller 98 hade det, för länge sedan.

Sedan finns det fler sätt en så, där man inte behöver använda tangentbord. Bland annat i Windows 7 kan du trycka på vilken mapp du vill besöka i adress fältet om du inte stängt av den funktionen bland annat för att gå som du kallar det 'bakåt'

Rätta mig gärna om jag har fel och missupfattar det du vill ha.

Kände faktiskt inte till alt + left/right kombinationen. Det är exakt den jag menade. Jag har för mig att jag läste att den var en nyhet i W8, men nyheten var kanske att det fanns en knapp som man kunde använda med musen.

Jag trodde att backspace gick bakåt i historiken, inte till parentfolder. Men tydligen gör den också det. Idag lärde jag mig mycket.

Denna bild förklarar vilken funktionsknapp jag menar i W8. Den gör exakt samma som Alt+Up
http://i.imgur.com/ehSCx.png

EDIT: Alt+Left/Right är ju bara navigering i historiken, inte i filhierarkin. Alt+Up/Down är det jag menar. Finns detta i W7? Orkar inte dra igång min W7-installation för att kika.

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Och så ska de ha betalt för det. Visst är det förståeligt men jag betalar inte för någonting som funnits innan som Microsoft bestämt sig för att ta bort.

De har inte tagit bort något, de har förbättrat. All funktionalitet plus mycket mer finns kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Backspace är väl bara bakåt? Alltså inte nödvändigtvis uppåt. Jag tror inte du är med på vad jag menar riktigt. Har du aldrig använt en annan filhanterare än den som funnits i Windows så vet du nog inte riktigt vad jag menar.

Jag är precis med på vad du menar

backspace är uppåt vill du bakåt trycker du Alt+Vänsterpil

Edit: Såg att det redan påpekats

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Skrivet av Chenz:

Jag är inte en av dem som älskade XP över allt annat, men jag klarar inte av Metro. Ja, jag använder startmenyn regelbundet och hade förlorat en hel del tid om jag tvingats navigera mig igenom Metro varje gång. Dock är det störta problemet att alla program man startar via metro kör metroversionen om det finns en sådan. Det betyder att den nya startmenyn blir helt oanvändbar i framtiden när allt fler program kan köras direkt i metro.

De första två dagarna, möjligtvis. Efter det kommer du med största sannolikhet vara lika om inte mer effektiv. Du kan välja om metro-versionen eller desktop-versionen av ett program ska startas. Alla genvägar i metro anpassar du själv.

Permalänk
Medlem

Att det skulle komma ett flertal sådana lösningar var ju rätt uppenbart (inklusive gratisalternativ). Jag känner mig på förhand dock inte speciellt intresserad av det då att klicka i en startmeny är förlegat och man måste våga sträva framåt.

Det jag istället väntar på är en del tweaks i hur Modern UI fungerar. Det finns många fördelar där men fortfarande en rad opolerade saker som gör att arbetet inte snabbas upp så mycket som det skulle kunna göras. Förmodligen avvaktar jag med Windows 8 tills de fått feedback på gränssnittet (och jag pratar inte om störtlöjlig nerdrage som "de ska fan göra som jag vill" som bara blir patetiskt).

Permalänk
Skrivet av GrezZeR:

Ja tyvärr så finns ju den risken alltid när det kommer till Microsoft. Hoppas verkligen dom låter detta leva kvar. Förstår inte riktigt varför dom ska hålla på att plocka det. Det enda detta gör är att det eventuellt kommer att påverka deras försäljning positivt då folk som inte ville ha Windows 8 pga att det inte finns en startmeny kanske ändå väljer att skaffa det, när det finns ett alternativ som är enkelt att installera, och som fungerar bra.

Det blir som sagt en win-win situation både för företaget bakom Start8, och för Microsoft. Men misstänker att Microsoft inte ser det så.

Tror knappast de kommer försöka stoppa det. De valde att inte ha en inställning mellan klassisk startmeny och metro för att folk ska ge det nya gränssnittet en chans, och det kommer inte förändras iom att det finns tredjepartsmjukvara som återställer den klassiska startmenyn. Gemene användare kommer inte installera den eller veta hur man installerar den.

Permalänk
Skrivet av Jyhan:

Ah tack! Nu har jag äntligen fått tillbaka min älskade uppåt knapp i Win7 som jag har saknat från XP.

Annars fungerar ju Alt - Uppil väldigt bra. Har det själv bindat till en av tumknapparna på musen, behövs inget annat shell på explorer

Skrivet av cruZZade:

Jag har upptäckt att ett extremt smidigt sätt att starta program är att klicka på Windowsknappen och skriva namnet för programmet..räcker med några få bokstäver så får man träff direkt. Går snabbare för mig än att scanna igenom startmenyns alla program. Möjligen långsammare än de program man hade i "snabbstart" i förstarutan i startmenyn, men klart snabbare än meny 2.

Ja, och precis så funkar det i Windows 8 också. Ett ännu snabbare sätt är att pinna sina favoritprogram i taskbaren

Permalänk
Medlem

Ett litet steg framåt är det men inte tillräckligt för att skaffa windows 8, när man kan ta bort metro totalt och Aero är tillbaka samt fönsters raka kanter är återställda till rundade ska jag börja grunna på åttan.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Skulle gärna vilja ha nått annat istället för startmenyn som helt ärligt är omständig och kräver många klick för att hamna rätt. Men nu kommer Metro som känns mer anpassat för pekskärm istället för en genomtänkt ersättare för startmenyn.

Lika så med charms menyn som hade kunnat implementeras i t.ex. högerklick i desktop läge på ett smidigt sätt för att kunna dela filer mellan program.

Nu känns det mest som att det försöker använda Windows 8 och metro som ett sätt att locka över användare till deras Windows Phone och Metro plattor. Problemet är bara att timingen är fel, alla användare har erfarenhet av att köra antingen Android eller iOs på pekskärmsenheter. Kommer inte bli en succé på samma sätt som att Google+ inte blir en succé då alla redan har Facebook om man nu inte lyckas erbjuda ett mervärde som får folk att byta.

Vad jag vill ha är ett Windows 8 med ett förbättrat desktop läge och sen möjlighet att köra ett mer pekskärmsanpassat Metro om man har en pekskärm. Startmenyn är jag gärna utan bara man kommer med ett bättre alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Att det skulle komma ett flertal sådana lösningar var ju rätt uppenbart (inklusive gratisalternativ). Jag känner mig på förhand dock inte speciellt intresserad av det då att klicka i en startmeny är förlegat och man måste våga sträva framåt.

Det jag istället väntar på är en del tweaks i hur Modern UI fungerar. Det finns många fördelar där men fortfarande en rad opolerade saker som gör att arbetet inte snabbas upp så mycket som det skulle kunna göras. Förmodligen avvaktar jag med Windows 8 tills de fått feedback på gränssnittet (och jag pratar inte om störtlöjlig nerdrage som "de ska fan göra som jag vill" som bara blir patetiskt).

Ja man förstod nästan att det skulle komma lösningar på detta, både som kostar och är gratis.
Förstår även din tanke med att startmenyn är något gammalt, och att det hade varit trevligt med något nytt och fungerande som passar bra även med tangentbord och mus. Som du säger är inte "Metro" gränssnittet speciellt bra i dagsläget för datorer som kör med mus och tagentbord (utan pekskärm). Vilket gör att åtminstone jag som kör med Windows 8 nu, mer än gärna använder denna lösning med startmenyn fram till "Metro" har utvecklats mer och blivit mer användarvänligt för folk med mus och tangentbord.

Jag ser positivt på själv gränssnittet i stort, nytänkande och säkert jätte bra för den som använder en pekskärm. Men Microsoft skulle kunna tänka mer på folk som inte vill ha pekskärm, vilket trotts allt är en mycket stor del utav deras användare. Deras grundtanke har ju varit att Windows 8 ska se likadant ut för alla enheter, i princip allt från mobilen till vanliga datorer. Själva tanken är ju faktiskt god, man ska enkelt kunna byta mellan olika enheter och ändå ha ett system som fungerar och är likadant på alla enheter. Gillar tanken skarpt.

Men tyvärr har ju inte verkligheten blivit så bra som Microsoft har tänkt, det fungerar helt enkelt inte med ett exakt likadant system för en surfplatta som på en vanlig dator. Man behöver se över det nya UI;t och göra det bättre anpassat för stationära datorer.

Permalänk
Skrivet av MX510.:

Edit: Alltså som jag förstår det så skall det i framtiden bara finnas metro-apps och då blir allt i fullskärm, samt att man då måste inskaffa sig programmen via Microsoft Store. Men jag vet inte om jag har uppfattat det rätt. För mig så låter det som en Apple grej att låsa in folk så.

Kan i princip garantera dig att klassiska desktop med fönster aldrig kommer försvinna från windows. Tanken med metro är som jag förstår ett steg för att bättre anpassa Windows för pekskärmar, som kommer bli allt vanligare både på plattor, mobiler och datorer. Sen att man valde att göra det till ett och samma OS är bra för att undvika fragmentering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Tror knappast de kommer försöka stoppa det. De valde att inte ha en inställning mellan klassisk startmeny och metro för att folk ska ge det nya gränssnittet en chans, och det kommer inte förändras iom att det finns tredjepartsmjukvara som återställer den klassiska startmenyn. Gemene användare kommer inte installera den eller veta hur man installerar den.

Men detta med att ge det nya gränssnittet en chans hade man lika bra kunnat göra igenom att ha det som standard på datorerna.

Jag köper att du har rätt i att en stor del utav användarna inte kommer att installera Start8, och heller inte veta hur man gör detta. Men detta betyder också att en stor del utav dessa användare heller inte hade förstått hur man skulle gå in i kontrollpanelen och byta till det klassiska utseendet igen.

Visst kan någon annan mer kunnig gå in och ändra det åt dom i kontrollpanelen om detta alternativ hade funnits. Men det betyder ju också att denna "mer kunniga" person kan ladda hem denna mjukvaran och installera på deras datorer också.

Därför tror jag att risken finns att Microsoft ännu en gång kommer att försöka blocka tredjepartsprogram som gör det möjligt att få fram startmenyn på nytt.

Permalänk
Inaktiv

Har kört Windows 8 nu ett tag, och jag sitter bara och väntar på att alla program, spel och tjänster man använder...ska komma med den gyllene uppdateringen för Windows 8.

Är inte ett spel, program eller tjänst direkt anpassad till Windows 8, framstår Windows 8 som riktigt skit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av GrezZeR:

Men detta med att ge det nya gränssnittet en chans hade man lika bra kunnat göra igenom att ha det som standard på datorerna.

Jag köper att du har rätt i att en stor del utav användarna inte kommer att installera Start8, och heller inte veta hur man gör detta. Men detta betyder också att en stor del utav dessa användare heller inte hade förstått hur man skulle gå in i kontrollpanelen och byta till det klassiska utseendet igen.

Visst kan någon annan mer kunnig gå in och ändra det åt dom i kontrollpanelen om detta alternativ hade funnits. Men det betyder ju också att denna "mer kunniga" person kan ladda hem denna mjukvaran och installera på deras datorer också.

Därför tror jag att risken finns att Microsoft ännu en gång kommer att försöka blocka tredjepartsprogram som gör det möjligt att få fram startmenyn på nytt.

Ännu en gång..? Microsoft har väl aldrig blockerat för tredjepartsutvecklare? Det var bara en tidsfråga innan denna workaround skulle komma, och det visste såklart MS och räknade säkert med det också. Den stora fördelen med Windows är ju att man kan göra just denna typ av anpassningar, till skillnad från ett OS från ett visst fruktföretag...

Skrivet av Segas:

Har kört Windows 8 nu ett tag, och jag sitter bara och väntar på att alla program, spel och tjänster man använder...ska komma med den gyllene uppdateringen för Windows 8.

Är inte ett spel, program eller tjänst direkt anpassad till Windows 8, framstår Windows 8 som riktigt skit.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kommer. Windows 8 har ju inte ens släppts för konsumenter än

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Läst på lite om Stardocks Starforce som faktiskt förstörde en del hårdvara, framför allt CD/DVD spelare men även ett fåtal fall av BIOS problem. Avstängda och/eller strypta IDE diskar var också ett problem och man var tvungen att installera om hela Windows för att det skulle fungera ordentligt igen.

När sedan Stardock går ut och skyller på konkurrenter och/eller organiserad brottslighet istället för att erkänna att deras mjukvara var problemet gjorde ju inte saken bättre.

Finns som sagt var massor av info om man googlar lite på Starforce och Zhidkov.

Starforce är inte skapat av Stardock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Läst på lite om Stardocks Starforce som faktiskt förstörde en del hårdvara, framför allt CD/DVD spelare men även ett fåtal fall av BIOS problem. Avstängda och/eller strypta IDE diskar var också ett problem och man var tvungen att installera om hela Windows för att det skulle fungera ordentligt igen.

När sedan Stardock går ut och skyller på konkurrenter och/eller organiserad brottslighet istället för att erkänna att deras mjukvara var problemet gjorde ju inte saken bättre.

Finns som sagt var massor av info om man googlar lite på Starforce och Zhidkov.

Starforce utvecklades inte av Stardock och vad jag kan hitta finns ingen vettig källa som säger att stardock ens använde starforce på sina spel, snarare tvärtom.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Skrivet av MX510.:

http://lubuntu.net/ passar bra in på dina önskemål. Hade kört det själv om det inte vore för spel och Adobe program.

Ja det är ju det som är problemet Linux. Det finns absolut ett gäng riktigt schyssta distar rent tekniskt sett, men tyvärr så funkar ju varken spel eller program på dom, vilket gör dom helt meningslösa Jag jobbar också mycket med mjukvara från både Adobe och Autodesk, som tyvärr inte går att använda i Linux. Vettiga drivrutiner är väl också fortförande ett allmänt problem där. Hoppas att Valve lyckas sätta sprätt på det hela snart med deras satsning på att fixa Steam till Linux, för Microsoft verkar ju inte vela ha något med oss desktop-användare att göra med längre.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av infinity08:

Kan i princip garantera dig att klassiska desktop med fönster aldrig kommer försvinna från windows. Tanken med metro är som jag förstår ett steg för att bättre anpassa Windows för pekskärmar, som kommer bli allt vanligare både på plattor, mobiler och datorer. Sen att man valde att göra det till ett och samma OS är bra för att undvika fragmentering.

Tanken är att MS ska trycka för att alla program ska köras is metro för att det är framtiden... Alltså har vi gått tillbaka till gamla goda DOS tiden. Ett program i fullskärmsläge i taget. Även om du kör med start meny replacement så ser MS att du kör win8 och kommer använda det för att få tillverkare att göra mer metro typ av program. Jag vet inte hur resten här tänker men jag gillar att vara den som bestämmer över min dator och vilka program är aktiva och när.

Inte ens min telefon har så dålig multitasking och det är en hatad symbian.