Nokia Lumia 920, 4.5-tums display & PureView

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Isåfall är reklam i största allmänhet den absolut sista informationskällan du ska vända dig till

Tydligen ska dock beskrivningen på videon vara ändrad rätt nyligen. Undrar om det uttryckligen stod att den var filmad med en 920 innan. För jag tycker det är ganska tydligt att den demonstrerar optisk bildstabilisator, och inte en viss telefon/kamera.

Är reklam något man vänder sig till? Tycker det i många fall snarare är något som kasta i ansiktet på en.

Det finns ingen anledning att försvara vilseledande reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Själv tror jag 4,5" är för stort men det trodde jag också om 4,3 när jag köpte min tania men vande mig efter några dagar men känner inte att jag hade behövt det egentligen. Dock har jag inte direkt små händer. Tycker 3,8 som min gamla optimus7 hade var riktigt trevligt

Ja allt är en vane sak. Men jag tycker helt klart att upplevelsen blir bättre ju större skärm man har. Har 4,7" skärm ( Optimus 4X HD ) nu och den passar mig bra men jag trodde aldrig jag skulle ha mer än 4,3" för bara ett par år sedan.

Sen finns det ju fördelar som detta:
Störst skärmstorlek i förhållande till sin höjd och bredd är Samsung Galaxy Note II och Optimus 4X HD ligger på en andraplats. - Taget från Swedroid..

Permalänk

Märkligt att sweclockers inte väljer att rapportera detta. Det är ju ändå, som jag förstår det, nokia som till största del representerar microsofts telefonförsäljning till kund. Dessutom är det, som jag återigen förståt det, en av världens tidigare största telefontillverkare (?) som sätter allt på ett kort där det antingen bär eller brister. Är inte det av intresse?

Märkligt.

Permalänk
Avstängd

Nokias nya modeller får även mycket uppmärksamhet i ZDnet, The Verge, Engadget med flera sajter. Övervägande positivt:
http://www.zdnet.com/nokias-focus-on-features-and-services-wi...

Men läser man Svenska Dagbladet sågas Nokia med fotknölarna:
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/ba...
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/teknik-och-telekom/nya...

Mycket märkligt, jag har aldrig läst ett ord i SVD om att Nokias Asha serie (billigare smartphones som konkurrerar med Android) är en storsäljare som Bloomberg skriver om:
http://www.bloomberg.com/news/2012-08-21/nokia-s-39-phone-reb...

Windows Phone 8 är naturligtvis viktigt men inte det enda benet Nokia står på. Det tycker man en seriös affärstidning borde ta upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfisen2k:

Märkligt att sweclockers inte väljer att rapportera detta. Det är ju ändå, som jag förstår det, nokia som till största del representerar microsofts telefonförsäljning till kund. Dessutom är det, som jag återigen förståt det, en av världens tidigare största telefontillverkare (?) som sätter allt på ett kort där det antingen bär eller brister. Är inte det av intresse?

Märkligt.

Absolut, med tanke på att de rapporterar om att en iPhone 5 "fastnar på video"...

Nokia levererar otroligt många mobiler och att inte ens nämna någonting alls känns ju nästan som ... som om .... ja jag vet inte vad men ni fattar hoppas jag.

EDIT: release och pris info...

http://wmpoweruser.com/european-nokia-lumia-920-priced-and-da...

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Nokias nya modeller får även mycket uppmärksamhet i ZDnet, The Verge, Engadget med flera sajter. Övervägande positivt:
http://www.zdnet.com/nokias-focus-on-features-and-services-wi...

Men läser man Svenska Dagbladet sågas Nokia med fotknölarna:
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/ba...
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/teknik-och-telekom/nya...

Mycket märkligt, jag har aldrig läst ett ord i SVD om att Nokias Asha serie (billigare smartphones som konkurrerar med Android) är en storsäljare som Bloomberg skriver om:
http://www.bloomberg.com/news/2012-08-21/nokia-s-39-phone-reb...

Windows Phone 8 är naturligtvis viktigt men inte det enda benet Nokia står på. Det tycker man en seriös affärstidning borde ta upp.

Jag såg det där men sen så såg jag det här. Ovanligt objektiv artikel.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrvision:

Jag såg det där men sen så såg jag det här. Ovanligt objektiv artikel.

Ja fast den var inte skriven av Tomas Augustsson, han är väldigt negativ mot Microsoft/Nokia medan Apple höjst till skyarna i alla artiklar jag har läst av honom i SVD.s näringslivsbilaga.
Computer Sweden kom ut idag. De ger en annan bild av Nokia:

"Efter jättelanseringen av den nya flaggskeppsmobilen Lumia 920 står det klart att Nokia överraskat och levererat över förväntan. Windowsmobilen har allt det som för ögonblicket krävs för att få konkurrenternas toppmodeller att framstå som en liten smula passé och omoderna."
http://computersweden.idg.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Ja fast den var inte skriven av Tomas Augustsson, han är väldigt negativ mot Microsoft/Nokia medan Apple höjst till skyarna i alla artiklar jag har läst av honom i SVD.s näringslivsbilaga.
Computer Sweden kom ut idag. De ger en annan bild av Nokia:

"Efter jättelanseringen av den nya flaggskeppsmobilen Lumia 920 står det klart att Nokia överraskat och levererat över förväntan. Windowsmobilen har allt det som för ögonblicket krävs för att få konkurrenternas toppmodeller att framstå som en liten smula passé och omoderna."
http://computersweden.idg.se/

Ja, jag förstår då inte hur marknaden har resonerat när Nokia tappar 13% för att de presenterar två telefoner varav den ena har det bästa av det bästa på alla plan.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Ja fast den var inte skriven av Tomas Augustsson, han är väldigt negativ mot Microsoft/Nokia medan Apple höjst till skyarna i alla artiklar jag har läst av honom i SVD.s näringslivsbilaga.
Computer Sweden kom ut idag. De ger en annan bild av Nokia:

"Efter jättelanseringen av den nya flaggskeppsmobilen Lumia 920 står det klart att Nokia överraskat och levererat över förväntan. Windowsmobilen har allt det som för ögonblicket krävs för att få konkurrenternas toppmodeller att framstå som en liten smula passé och omoderna."
http://computersweden.idg.se/

Ja han kan ge MacTalibans ett ansikte.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem

Jag tycker Nokia 920 va svincool. Köper en direkt om man kan installera Android på den.
Och nej jag trollar inte. Windows phone är bara inte min grej tyvärr.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Jag tycker Nokia 920 va svincool. Köper en direkt om man kan installera Android på den.
Och nej jag trollar inte. Windows phone är bara inte min grej tyvärr.

Jag 99% säkert på att du inte kommer kunna installera Android på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Skrivet av usilusken:

Jag tycker Nokia 920 va svincool. Köper en direkt om man kan installera Android på den.
Och nej jag trollar inte. Windows phone är bara inte min grej tyvärr.

har du ens testat ordentligt?
Jag föredrar wp över andra os

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

http://www.engadget.com/2012/09/07/nokia-lumia-920-november-l...

Nordiska leverantörer får in den i mitten/slutet på November

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Blev lite orolig över storlek och vikt först men jämförde med min LG Optimus 7 och Nokian är inte så mycket större.

Lumia 920
Höjd: 130,3mm
Bredd: 70,8mm
Tjocklek: 10,7mm
Vikt: 185g

Optimus 7
Höjd: 125mm
Bredd: 59,8mm
Tjocklek: 11,5mm
Vikt: 157g

LG'n väger ganska tungt i handen men känns ändå bra och 28g till kan jag nog ta. Många gnäller att Nokian är tjock men den är tunnare än min LG och den känns inte alls för tjock. Höjd och bredd är så klart större på Nokian men inte så mycket man kan tro när skärmen är på 4,5" mot den på LG'n som är 3,8.

Håller kvar vid att det blir ett givet köp av en gul 920.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Ja, jag förstår då inte hur marknaden har resonerat när Nokia tappar 13% för att de presenterar två telefoner varav den ena har det bästa av det bästa på alla plan.

Jag tror att marknadens främsta problem är att inget lanseringsdatum presenterades och att inga samarbeten med de stora operatörerna i USA tillkännagavs.

Edit: Jag tycker att 920 ser mycket fin ut. Fin skärm. Bra kamera. Kanske lite väl stor för mig. Synd också att den inte har någon micro SD-plats.
820 ser perfekt ut i formatet tycker jag, bra också med micro SD. Dock så går den bort för mig pga att den saknar HD+ display.

Något som jag gillar skarpt med båda är att skärmen funkar med handskar.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsrock:

Jag tror att marknadens främsta problem är att inget lanseringsdatum presenterades och att inga samarbeten med de stora operatörerna i USA tillkännagavs.

Edit: Jag tycker att 920 ser mycket fin ut. Fin skärm. Bra kamera. Kanske lite väl stor för mig. Synd också att den inte har någon micro SD-plats.
820 ser perfekt ut i formatet tycker jag, bra också med micro SD. Dock så går den bort för mig pga att den saknar HD+ display.

Något som jag gillar skarpt med båda är att skärmen funkar med handskar.

AT&T ska börja sälja den 2 November http://www.theverge.com/2012/9/7/3300063/nokia-lumia-920-avai...

Permalänk

Nokia verkar ha packat 920 till gränsen. Läste nyss att den har ärvt "Nokia rich recording" från Nokia 808.

Sen är det ju så typiskt Nokia också att de aldrig får cred för sin teknik för de lyckas aldrig marknadsföra den.

Eller som My Nokia blog skriver:

"In all honesty the amount of innovation in a single device by Nokia (any device) could be spread out into 10 generations of iPhones, making each iteration look like a godsend; yet Nokia fail at selling a single device carrying all these amazing technologies since they don’t know how to market it. Let’s look at what the Lumia 920 Alone carries:

PureView technology/OIS (True they advertised this a bit, but they botched that horribly trying to pull a Samsung)

Rich Recording- We’re Just finding out that this is in it..

PureMotion HD+ – A higher resolution alone warranted a new version of the iPhone from apple (which still sold in record breaking numbers)

Front Facing 720p Camera & 1080p Rear camera- They didn’t even bother mentioning this

Wireless Charging- since hardly anyone remembers the Pre or the touchpad anymore Nokia can paly it as a “first” kind of thing; they’ve started strong with but they need to carry through

Nokia Music- An amazing service that actually lets you download songs for free, why is it that no-one knows what this is?

Nokia maps- iOS 6 = iOS 5 – Google Maps + Apple Maps; how is it that Nokia can’t get enough coverage for their Maps when they kick every other service’s butt? At the very least I was hoping for a demo of the new default Nokia maps on WP replacing bing; instead we got 2 minutes of drivel about the awesome CNN tile

Curved Glass (not a first but if you play it right it makes a difference)- get a catchy tagline, something that explains how much easier it is to use a curved screen, how it flows; call it “the perfect compliment to the fastest, Brightest screen out there”! Do Anything!"

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk

Hoppas på en större modell som Note, då hade jag köpt den direkt då stor skärm och bra kamera är viktigast för mig.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av NiV3Rt:

Nu vill jag se en kombination av kameratekniken i 808 och den i lumia 920

Det är precis det dom har gjort...

Visa signatur

|Corsair Graphite 600t | i5 2500k |Sapphire Platinum z68 | 8Gb Corsair Vengeance 1600 Mhz |Gainward GTX 570 | OCZ Vertex 3 60Gb | Seagate 500Gb | Corsair H80 | Be quiet! 700w |

Permalänk
Skrivet av BLOODYSW3D3:

Det är precis det dom har gjort...

Oh, närdå? Vad heter den modellen? När kan man köpa den?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Ja, jag förstår då inte hur marknaden har resonerat när Nokia tappar 13% för att de presenterar två telefoner varav den ena har det bästa av det bästa på alla plan.

Jag var också helt färsk på detta, men tydligen så gäller "buy on rumors sell on news" ganska hårt i aktievärlden. Redan när Nokia startade eventet så hade det efter 30 sekunder rasat drygt 10% i USA. Satt och titta live både på yahoo finance och Nokia. Dom negativa synpunkterna till varför Nokia föll så kraftigt tycktes vara brist på operatörer i USA, pris och lanseringsdatum.. Man undrar ju hur börsen visste detta efter 30 sek typ.

Oavsett vad Nokia skulle lansera så skulle kursen ner tror jag i efterhand, äger en hel del nokia aktier själv och tycker det är kul att följa utvecklingen, lärorikt om inte annat. Just nu är det mycket fundamenta och förhoppningar som styr aktien. Därför ni ser 15% upp och 15% ner nästa dag. Jag tycker och tror att det värsta är över för våra finska grannar och att aktien kan stiga på lång sikt, gillar Nokia som företag därför jag handlade, men som sagt det är enbart känsla som har styrt detta för mig.

Läser man grafer mm så finns det så mycket som talar för en större nedgång men som sagt, jag gillart och tror på det så jag har tänkt äga aktierna i flera år.

Kanske en någurlunda förklaring på din fråga.

Det svåra med Nokia är att "prisa" in aktien vad den kan vara värd om 6 månader, kan lika gärna vara 45 kr eller 3 kr därav sådan extrem kurs pendling. Kolla uttrycken "bull", "bear" och blankning så kanske det ger mer.

Permalänk

Sköna bilder på mobilen, trevligt med andra färger än bara svart, svart, svart...

Tillbehören:

Med JBL högtalaren

Luren med hör-Lurar

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk

Jag orkade inte vänta, jag åkte och köpte en S3 idag. Ska dock bli spännande att se hur 920 står sig mot den!

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Oh, närdå? Vad heter den modellen? När kan man köpa den?

Nokia Lumia 920 har Pureview tekniken som sitter i nokia 808, bara att lumia 920 har ett lägre antal Megapixlar.

Dessutom har lumia 920 en ny teknik som kallas "floating lens", denna teknik ska ge en otroligt bra bildstabilisation och denna teknik i kombination med deras förbättrade sensor ska underlätta att ta Bilder i mörkret.

Visa signatur

|Corsair Graphite 600t | i5 2500k |Sapphire Platinum z68 | 8Gb Corsair Vengeance 1600 Mhz |Gainward GTX 570 | OCZ Vertex 3 60Gb | Seagate 500Gb | Corsair H80 | Be quiet! 700w |

Permalänk
Medlem

Klart intressant lur! Hade gärna sett en version med samma hårdvara fast med mindre skärm (eller ja, det viktiga är att telefonen är mindre). Jag gillar inte stora telefoner och även om jag verkligen gillar designen på 920:an så ser den möjligtvis lite klumpig ut. Får väl vänta till man kan testa den i butik och se hur det känns.

Permalänk
Skrivet av BLOODYSW3D3:

Nokia Lumia 920 har Pureview tekniken som sitter i nokia 808, bara att lumia 920 har ett lägre antal Megapixlar.

Dessutom har lumia 920 en ny teknik som kallas "floating lens", denna teknik ska ge en otroligt bra bildstabilisation och denna teknik i kombination med deras förbättrade sensor ska underlätta att ta Bilder i mörkret.

Nej, Lumia 920 har samma namn som kameran som sitter i 808. Dom använder däremt helt olika tekniker för att uppnå bra bilder.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Nej, Lumia 920 har samma namn som kameran som sitter i 808. Dom använder däremt helt olika tekniker för att uppnå bra bilder.

Det stämmer.

Sensorn som sitter i Lumia 920 har en storlek på 1/3" medans Purview 808 har en på 1/1.2". Och jag uttryckte mig själv lite dummt när jag sa att det är samma teknik i båda telefonerna. Tekniken har samma namn och båda telefonerna ger bättre resultat än normala mobiltelefoner, men det är fortfarande inte samma teknik.

Det uppstog helt enkelt ett missförstånd oss två emellan.

Visa signatur

|Corsair Graphite 600t | i5 2500k |Sapphire Platinum z68 | 8Gb Corsair Vengeance 1600 Mhz |Gainward GTX 570 | OCZ Vertex 3 60Gb | Seagate 500Gb | Corsair H80 | Be quiet! 700w |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av toxicstone:

Hoppas på en större modell som Note, då hade jag köpt den direkt då stor skärm och bra kamera är viktigast för mig.

Jag hoppas på en mindre modell istället. 820 blev ju en budgetvariant i nästan samma storlek, jag vill ha en som är lika high-end som 920 men ungefär lika liten som gamla 800. Man kanske får offra lite upplösning men det gör nog inte så mycket på en liten skärm.

Skrivet av BLOODYSW3D3:

Nokia Lumia 920 har Pureview tekniken som sitter i nokia 808, bara att lumia 920 har ett lägre antal Megapixlar.

Dessutom har lumia 920 en ny teknik som kallas "floating lens", denna teknik ska ge en otroligt bra bildstabilisation och denna teknik i kombination med deras förbättrade sensor ska underlätta att ta Bilder i mörkret.

Pureview är inte namnet på någon specifik teknik, det betyder bara att den har en häftig kamera. 808 hade oversampling, 920 har riktig bildstabilisering och bättre prestanda i dåligt ljus men den oversamplar inte. Vet inte om det var meningen att det skulle vara så från början eller om de ändrade vad namnet betyder efteråt... Förvirrande är det iaf, det är ungefär som när MS döpte allt till .NET eller Live nånting.

EDIT: Jag skriver för långsamt.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk

Jag är lite sugen på denna telefonen(920) men är det så att den bara kommer i glossy finish eller kommer den i den matta versionen som 800 och 900? tycker att glossy varianten nästan kändes lite "billig" på bilderna.

Visa signatur

|Obsidian 800D|Corsair Force 120gb|Samsung SP F3 1TB|Seagate Barracuda 2TB|Asus Z97-A| Intel i7 4790K|Noctua NH-D15|ASUS HD 7970 DCII 1125/6300 MHz|DDR 3 16gb 1600mhz|Corsair hx 850W|Nokia Lumia 930|Sony Vaio Pro 13|

Permalänk

Angående Lumia 920 tycker jag den verkar skitbra men att Nokia är lite dåliga på att informera alla om allt den kan göra. Typ att den har NFC och 4G som funkar i Sverige, det nämns knappt. Lägger man sedan på trådlös laddning, riktigt bra kamera, pekskärmen som funkar med vantar, WP8, Snapdragon S4, den högupplösta skärmen och en unik design så får man ett riktigt fint paket. Frågan är bara om den är för stor för mig eller inte. Jävligt sugen på en vit

svar på raderat inlägg
Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO