"Inget återköp av elektronik"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall
Registrerad
Jul 2009

"Inget återköp av elektronik"

Tjena!
Idag vart jag riktigt sugen på att uppgradera processorn, och det var fredag, så jag tänkte att jag kunde köpa den lokalt då så jag kan använda den i helgen.
Köpte en 3570K för något dyrare än på internet (2290kr), men jag tyckte det skulle vara värt att få varan direkt.
Nu visade det sig att processorn inte fungerar.
Det jag nu skulle vilja göra är att beställa en billigare på internet istället, och lämna tillbaka den trasiga processorn och få pengarna tillbaka.
När jag läser på kvittot dock så står det så här:
"Inget återköp på elektronik (kort,Minne mm)"

1. Brukar man få lämna tillbaka en trasig vara och få pengarna tillbaka, eller har butiken rätt att ge en ny likadan vara istället, även om man vill ha pengar?
2. Får dom skriva så?
3. Om dom inte får skriva så, vad kan jag säga i butiken för att få pengarna tillbaka?

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Återköp innebär att du lämnar tillbaka varan om du ångrat dig på vägen hem etc. Det du skall göra är inte ett återköp utan nyttja dig av garanti eller reklamationsrätt. Butiken kan trilskas om du kräver pengarna tillbaka även om du rent principiellt har rätten på din sida. Eftersom du vill ha processorn snabbt är det bäst att vara vänlig men trycka på att du önskar pengarna tillbaka istället för att gorma och kräva, om du mot förmodan skulle vara den typen.

Tilläggas skall dock att det är ovanligt att en processor är trasig, oftare beror det på att exempelvis BIOS på moderkortet behöver uppdateras, att man kopplat fel eller i värsta fall skadat processorn under monteringen.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Många tror att det hjälper att komma in sur och vresig, men många gånger så blir du behandlad därefter också.

Kommer man in glad, förståelig och lägger fram ordet på ett hövligt sätt kommer man många gånger längre. Vid ett sådant tillfälle kan personalen till och med lyfta lite på gränserna för att framstå som kundvänliga.

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mantorp
Registrerad
Sep 2010

Tror mer att ditt moderkort behöver uppdateras så löser du problemet.

Moderkort: GA-Z170N-Gaming , Minne: HyperX FURY Black Series 2X8GB HDD1: 840 EVO 250Gb, HDD2: 860 Evo 500Gb CPU: I7-6700K, Kylning: Noctua NH-D15 GPU: MSI GTX 1070 Gaming X Låda: Define Mini, Mus: RGB Glaive, Tangentbord:
Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT , Monitor: Acer XB271HU / XG270HU
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Nokia 8
Media-dator: GA-H87N-WIFI, i3-4130, 8GB minne ,K400 tgb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Troliga är ju dock bara att moderkortet behöver en bios uppdatering för att CPU ska "börja fungera"
Är moderkortet tex från förra året så nej en 3570K kommer inte fungera rakt av.

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tystberga
Registrerad
Jul 2001

Jepp som några redan svarat. Kolla att din bios verion verkligen stödjer cpun innan du tror den är pajj. Kan ju iofsig vara så att den är pajj men som sagt. Kolla bios först.

GAMLA KLENODER 486 DX266@80| P54CP75@90| P54C 150@188| P55C166@233| P2 Celeron 433@520| Dual celeron 366@550|Dual P3 Coppermine 650@880|Athlon 1700+@3200+|Athlon 3200+@4000+|Core2duo 8400@4,2| I7 860@3,8|CD2 7400@3,0|I3 2120|I7 2600k@4,7
AKTIVA SYSTEM4790K@4,85|HTPC I5 4670K@STOCK |Lenovo X1 Thinkpad|KID1 I7 860@STOCK |KID2 2500k@stock

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall
Registrerad
Jul 2009

Ser man på, jag hade tydligen en gammal bios, och nu funkar den
Tackar!

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Handlar du över disk finns det ingen lagstadgad ångerrätt.
Distansavtalslagen som ger dig ängerrätt gäller endast vid - just det - köp på distans.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005

1. Ja, du har rätt till att reklamera varan. Alltså lämna in den om det är fel på den.
2. Ja, de har ingen skyldighet till återköp.
3. Om varan är sönder, reklamera den. Om du ångrar köpet gå in och smöra, det kanske funkar men du har ingen rätt att ångra köpet.

Att mäta datorns temperatur vid idle är ungefär lika värdefullt som att mäta frysens temperatur vid avfrostning.

Sitter just nu med en snoröverklockad i5 och ett nytt 1080.