Permalänk

Delat gamingtangentbord?

Tjenare Swec! Letar lite efter ett gamingtangentbord med mekaniska brytare, men har ett litet problem!
Efter en olycka där jag lyckades bryta ena handleden på 5 ställen kan jag inte skriva på vanliga tangentbord. ligger inte tangenterna vinklade emot handlederna så att jag måste sitta och vinkla handlederna i sidled för länge (1t+) så börjar lill oh ringfinger att domna av.... Typ dåligt med andra ord...
Letar därför efter ett gamingtangentbord som är just delat, då jag har ett sånt nu och kan sitta timtals utan problem.

Visa signatur

Intel i5 2500k 4,7Ghz@ 1,425v - Noctua NH-D14 - Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB CL8 1,5v - Gigabyte Radeon HD7970 3GB 1189/6400 mhz - Asus Xonar Essence STX - Asrock Z77 Extreme 6

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Säger bara en sak. Kinesis advantage.

http://www.kinesis-ergo.com/advantage.htm

Okej, kan säga lite mer..
Det är det mest ergonomiska tangentbord du kan få tag på i dagsläget, det ska finnas med röda och bruna cherrys. Finns tyvärr inte så många andra alternativ om man ska ha ett riktigt ergonomiskt tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag är nog en av de få här på forumet som har ett Kinesis Advantage, så jag får väl skriva lite:

Kinesis Advantage hjälper till att hålla avstånd mellan händerna och med att hålla handlederna vinklade mer än på vanliga tangentbord.

Men ...
En speciell grej med det är att man måste lära sig korrekt fingersättning för den s.k. "touch-metoden". Du kan inte använda "fel" finger för att trycka på en tangent.
Om man kan touch-metoden så är det inga problem (vissa har haft tangentbords-klasser när de gick i skolan), men är man självlärd i att skriva på tangentbord (vilket de flesta är) så är det svårare.
Ett annat problem är att du måste ha full rörlighet i alla fingrar på båda händerna, inklusive båda tummarna.
Ett tredje problem är att Alt Gr-tangenten ligger olägligt till (per default), så det är svårt att skriva specialtecken med svensk layout. Programmering i C är t.ex. inte så kul. Tangentbordet är dock programmerbart, så du kan remap'a varje tangent till vilken annan tangent som finns. Tangentbordsmappningen ligger i ett minne i själva tangentbordet.

Länkar:
* Kinesis på Wikipedia .
* Kinesis Advantage på Deskthority's Wiki (jag har skrivit detta för andra tangentbords-nördar, lite torr text dock)
* En lite gammal men bra artikel om Kinesis.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Kan bli svårt att hitta mekaniska tbord som är ergonomiska. Lite snabb-googling så får jag fram dessa länkar:
http://www.clickykeyboards.com/index.cfm/fa/categories.main/p...
https://secure.trulyergonomic.com/

Microsoft har ett bra sortiment av ergonomiska tangentbord (dock ej mekaniska) och dom flesta butiker brukar ha en eller flera som du kan testa.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Findecanor:

Jag är nog en av de få här på forumet som har ett Kinesis Advantage, så jag får väl skriva lite:

Kinesis Advantage hjälper till att hålla avstånd mellan händerna och med att hålla handlederna vinklade mer än på vanliga tangentbord.

Men ...
En speciell grej med det är att man måste lära sig korrekt fingersättning för den s.k. "touch-metoden". Du kan inte använda "fel" finger för att trycka på en tangent.
Om man kan touch-metoden så är det inga problem (vissa har haft tangentbords-klasser när de gick i skolan), men är man självlärd i att skriva på tangentbord (vilket de flesta är) så är det svårare.
Ett annat problem är att du måste ha full rörlighet i alla fingrar på båda händerna, inklusive båda tummarna.
Ett tredje problem är att Alt Gr-tangenten ligger olägligt till (per default), så det är svårt att skriva specialtecken med svensk layout. Programmering i C är t.ex. inte så kul. Tangentbordet är dock programmerbart, så du kan remap'a varje tangent till vilken annan tangent som finns. Tangentbordsmappningen ligger i ett minne i själva tangentbordet.

Länkar:
* Kinesis på Wikipedia .
* Kinesis Advantage på Deskthority's Wiki (jag har skrivit detta för andra tangentbords-nördar, lite torr text dock)
* En lite gammal men bra artikel om Kinesis.

Tycker du ska ta och ge det till mig.

Permalänk

Här hade det ju hänt lite !
vet inte vad jag ska säga, men det kan ju inte bara vara oss med fel på handlederna som vill ha ergonomiska tangentbord som inte ser ut som hej kom och hjälp mig?
Kinesisbordet verkade ju grymt coolt, men problmet är väl att jag inte skriver som man ska med händerna på nått speciellt ställe, utan bara randomar
Det andra bordet någon länkade längre upp såg dock inte kul ut att springa på...

Får väl helt enkelt sitta kvar på mitt gammla microsoft wrgonomic 7000 bord

Visa signatur

Intel i5 2500k 4,7Ghz@ 1,425v - Noctua NH-D14 - Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB CL8 1,5v - Gigabyte Radeon HD7970 3GB 1189/6400 mhz - Asus Xonar Essence STX - Asrock Z77 Extreme 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Quatermain:

Här hade det ju hänt lite !
vet inte vad jag ska säga, men det kan ju inte bara vara oss med fel på handlederna som vill ha ergonomiska tangentbord som inte ser ut som hej kom och hjälp mig?
Kinesisbordet verkade ju grymt coolt, men problmet är väl att jag inte skriver som man ska med händerna på nått speciellt ställe, utan bara randomar
Det andra bordet någon länkade längre upp såg dock inte kul ut att springa på...

Får väl helt enkelt sitta kvar på mitt gammla microsoft wrgonomic 7000 bord

Inte det minsta löjligt och kostar bara 2999:-
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=761405

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Skrivet av Naicro:

Inte det minsta löjligt och kostar bara 2999:-
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=761405

bra den lilla detaljen om att det inte var eronomiskt då

Visa signatur

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Och jag som trodde alla på sweclockers touchtypade.

Permalänk
Medlem

Säg till om du hittar ett IBM Model M15 för mindre än $1200 USD. De är riktiga samlarföremål.

De buckling springs som finns i det ska vara samma som i Model M2, inte som i den klassiska Model M. Jag tycker att M2 känns inte lika sköna. Sen är det inte direkt gjort för gaming.

Jag glömde tidigare att nämna att Kinesis har för övrigt superb anti-ghosting, och visst finns det folk som game:ar på det. WASD-tangenterna är dock på fel fingrar, så man kan behöva vilka gå över till ESDF.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”