Intel testar servrar nedsänkta i olja

Permalänk
Melding Plague

Intel testar servrar nedsänkta i olja

Oljedränkta datorer fascinerar inte bara hobbyister utan även processorjätten Intel, som utvärderat kylsystemet Carnotjet och upptäckt en mängd fördelar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

snuskigt betende av intel då

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

kanske serverrumen blir lite tystare i alla fall

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Avstängd

Haha då kan man ju ha servrar var som helst så länge man kan sätta radiatorerna nånstans

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

*tar med datorn till macken och ber dem köra treårsservicen*

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

"min bil drivs av en intel i7!" så släpper man ner processorn i motorn

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem

Haha, kommer någon ihåg reactor-datorerna? Svindyra desktops som gör samma sak.

Permalänk

Trevligt, blir intressant om det kommer ut någon längre film om det här.

Permalänk

Perfekt för svenska serverhallar vintertid, bara pumpa allt genom ett passivt kylt kylartorn. Där har du billig serverkylning!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Hahaha, roligt!

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Entusiast
Skrivet av darknessviking:

"min bil drivs av en intel i7!" så släpper man ner processorn i motorn

"Intel i7 inside" på motorhuven, fan vad status!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Borde passa bra i norrland vintertid.

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att det inte låter så mycket. Kanske lite jobbigt att byta söndrig hårdvara.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Medlem

Hur ska all varm luft ut?Och hur ska datorn andas den kommer ju dö!

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Skrivet av Lexius:

Hur ska all varm luft ut?Och hur ska datorn andas den kommer ju dö!

Läste du ens nyheten? Alla komponenter förs ner i oljebad, oljan cirkulerar genom radiatorer. Ingen luft behövs.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Perfekt för svenska serverhallar vintertid, bara pumpa allt genom ett passivt kylt kylartorn. Där har du billig serverkylning!

Eller till hushållen för en liten slant.

Permalänk
Medlem

Puget Systems har ju ett färdigt DIY kit för persondatorer för den som är intresserad

Permalänk
Medlem

"Nilssons Pommes & Serverhall".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Perfekt för svenska serverhallar vintertid, bara pumpa allt genom ett passivt kylt kylartorn. Där har du billig serverkylning!

varför inte låta det pumpas runt i kontorsbyggnaden så är den uppvärmd på vintern också av server energi.. kanske inte till 100% men man kan "släda ut" iaf.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

Plötsligt kommer alla "Svennar" på ICA undra var all rapsolja tagit vägen från hyllorna. Svaret finnes uppe i norr i Googles nya gigantiska serverhall

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk

Undrar hur pass lättflytande oljan de använder är. Är det enklare eller svårare att pumpa än till exempel vatten?

Jag tänker mig att serverhallar som är i närheten av bebyggelse skulle kunna pumpa varmolja* till kåkarna och på så sätt nyttja energin. Antar att något liknande används idag till vanliga serverhallar på vissa ställen men det är ju lite enklare att blåsa varmluft i ventilationsrör än transportera olja antar jag. Speciellt ifall den är trögflytande (hög eller låg viskositet?).

*ihopskrivning för att det uttalas som varmvatten

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

Undrar hur pass lättflytande oljan de använder är. Är det enklare eller svårare att pumpa än till exempel vatten?

Jag tänker mig att serverhallar som är i närheten av bebyggelse skulle kunna pumpa varmolja* till kåkarna och på så sätt nyttja energin. Antar att något liknande används idag till vanliga serverhallar på vissa ställen men det är ju lite enklare att blåsa varmluft i ventilationsrör än transportera olja antar jag. Speciellt ifall den är trögflytande (hög eller låg viskositet?).

*ihopskrivning för att det uttalas som varmvatten

mineralbaserad växelådsolja

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

Undrar hur pass lättflytande oljan de använder är. Är det enklare eller svårare att pumpa än till exempel vatten?

Jag tänker mig att serverhallar som är i närheten av bebyggelse skulle kunna pumpa varmolja* till kåkarna och på så sätt nyttja energin. Antar att något liknande används idag till vanliga serverhallar på vissa ställen men det är ju lite enklare att blåsa varmluft i ventilationsrör än transportera olja antar jag. Speciellt ifall den är trögflytande (hög eller låg viskositet?).

*ihopskrivning för att det uttalas som varmvatten

Lösningen heter värmeväxlare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Mikael_Berglund:

Undrar hur pass lättflytande oljan de använder är. Är det enklare eller svårare att pumpa än till exempel vatten?

Jag tänker mig att serverhallar som är i närheten av bebyggelse skulle kunna pumpa varmolja* till kåkarna och på så sätt nyttja energin. Antar att något liknande används idag till vanliga serverhallar på vissa ställen men det är ju lite enklare att blåsa varmluft i ventilationsrör än transportera olja antar jag. Speciellt ifall den är trögflytande (hög eller låg viskositet?).

*ihopskrivning för att det uttalas som varmvatten

Är väl i så fall inte svårare än att man låter oljan värma upp ett rör vatten, och pumpa ut det till stugorna istället?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Är väl i så fall inte svårare än att man låter oljan värma upp ett rör vatten, och pumpa ut det till stugorna istället?

Skrivet av easy_j:

Lösningen heter värmeväxlare

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Defender:

mineralbaserad växelådsolja

Satan vad alla är vakna mitt i natten då. Och jo, värmeväxlare är ju utan tvekan nödvändigt. Insåg nu att ifall de lyckas kyla anläggningen på något sätt så måste de ha ett tillräckligt bra flöde för att kunna använda vanliga radiatorer eller liknande så då är det ju inget problem.

Hm, nästa tanke: Vad krävs för kylanordningar i datorn för att detta ska funka? Menar skulle en TRUE med en 120mm fungera för att transportera bort värmen ifall datorn är nedsänkt i olja eller krävs det speciallkylare? Hur mycket lyckas fläktar pusha runt transmissionolja? Om inte så borde det väl inte vara alltför svårt att börja kränga täta plexiglaslådor till moddare. Jag är nästan lite sugen på att bygga ett sånt system.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Stora nackdelen blir den stackars jäveln som får felsöka eller upgradera de slemmiga komponenterna

Permalänk

Perfekt om det gick med rappsolja, då kan man använda datorns oljebad som fritös till ens pomfrites!
och
Annars intressant och detta är kanske en utveckling som fler tvingas att gå, det negativa är att få komponenter idag har testas med olja. Och för lite mer professionella användare, så är otestat hårdvara likamed kass hårdvara. Det räcker i detta sammanhang inte med en kort test utan långvarig test av alla komponenter måste göras.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

kladdigt, och olja på hela golvet när man ska uppgradera datorn. Knappast intressant för persondatorer, då el nästan är gratis i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Stackars tillverkare som än en gång kommer få rätta sig i ledet för att få sälja komponenter till jättarna vad det gäller garanti och tillverkningsnormer.

Skall ett förslag som det här gå igenom måste hela kedjan skriva om sina villkor att det helt plötsligt ska vara garanti mot komponenter som utsätts för vätska och tillverka komponenter som har bättre skydd mot den på lång sikt. Jag tror inte för en sekund att oljan inte skulle göra åverkan på komponenter på en 5-10års period.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av riktigninja:

kladdigt, och olja på hela golvet när man ska uppgradera datorn. Knappast intressant för persondatorer, då el nästan är gratis i dagsläget.

Nästan gratis el? Du bor uppenbarligen i lgh där allt ingår.

Kul ide endå, kan man kombinera det som tillskottsvärme till tredje part är det win-win för alla. Dock blir det nog meck med att byta ut diverse komponenter.