Helgsnack: "Vilken surfplatta i höst?"

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: "Vilken surfplatta i höst?"

Snabb utveckling inom området och en strid ström nya modeller får allt fler tekniknördar att överväga en surfplatta, även om den faktiska nyttan med ytterligare en datortyp är oklar. Veckans helgsnack handlar om hjälp i valet och kvalet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Må hända att de allra flesta på Sweclockers hatar Apple, men när det kommer till surfplattor så finns det inte mycket att sätta emot deras iPad.

Permalänk

Jag har absolut ingen koll på suftplattor. Har nämligen ingen användning för en, men hoppas att du får ett vettigt svar!

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

google nexus 7 blir det nog här, då jag vägrar stödja apple någonsin mer

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk

Windows plattan verkar jävligt najs

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det beror lite på vad man söker. Personligen så tycker jag om 7 tums enheterna. Hade ganska nyligen en Kindle Fire(med "vanligt" android installerat) som jag var väldigt nöjd med. Tyvärr så krånglade den två gånger i rad så jag fick pengarna tillbaka. Nu är siktet inställt på Nexus 7.

Permalänk
Medlem

Om jag ska införskaffa någon blir det en Nexus 7. Förutsatt att den håller måttet.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Jag köpte en ipad2 i USA när den släpptes och sålde den direkt är jag kom hem till Sverige.

Inte för att göra vinst utan för att den var riktigt jobbig att läsa på med sitt bakljus och batteritiden var ett skämt. Så jag skaffade mig en riktig läsplatta istället med e-ink. Tänker inte kolla på någon ny surfplatta innan e-ink har kommit med färg och vettig uppdateringsfrekvens. Qualcomms mirasol verkar intressant men ligger i framtiden. http://www.qualcomm.com/solutions/displays

Permalänk

Asus transformes book, när det släpps. perfekt med 2 i ett med liten smidig laptop och en surfplatta.

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk

Google Nexus 7 sitter jag och väntar på. Ska man ha en på 10" kan man lika gärna köpa en 11,6"- eller 13,3"-laptop, det verkar mer användbart. För mig i alla fall.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Skrivet av Sim0nT:

Må hända att de allra flesta på Sweclockers hatar Apple, men när det kommer till surfplattor så finns det inte mycket att sätta emot deras iPad.

iPad vs någon annan platta är väl ungefär samma diskussion som iPhone vs annan telefon? Eller har jag missat något?

Permalänk

Fick ofrivilligt och motvilligt en iPad 3 från skolan, iOS jämfört med WP7.5 alltså, iOS är så otroligt jävla segt, hackigt och kraschigt i jämförelse.

Det enda bra med den är väl pixeldensiteten.

Blir kanske en W8-platta senare.

Permalänk

En av iPad:ens starka sidor är att det finns väldigt många riktigt bra appar som verkligen använder funktionaliteten den stora skärmen hos surfplattan. Vet dock inte hur det ligger till hos Android, men antar att andra OS kommer komma ifatt (om dem inte redan gjort det).

Permalänk
Avstängd

För min egen del ser jag Microsoft Surface RT som den jag skulle kunna tänka mig:
http://www.microsoft.com/surface/en/us/about.aspx

Permalänk
Medlem

Har en Asus eee pad Transformer men har ögonen inne på en Microsoft Surface med windows 8.
Inte arm modellen utan den med x86

Permalänk

Nexus 7 blir det för min del!

Permalänk
Medlem

Inte intresserad. Den fyller ingen funktion om man har en smartphone och en laptop.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Börjar komma ut en del info om Win8 plattor (både RT och vanliga windows), Lenovo kommer med en 10 tum, HP, Samsung och Acer kommer med 11.6 tum. Samtliga har atom processorer (kommer att finnas med i-5 oxå men de verkar få för kort batteritid för att vara intressanta för mig) och verkar ha ca 8-10 timmars batteritid, samt möjlighet med en tangentsbordsdocka. Samtliga fyra kör vanliga win8. Stylus verkar också vara väldigt vanligt, och alla har 720p

Föredelen med vanligt windows vs RT är i mitt tycke det stora programutbudet (jag tänker på alla de gamla goa spelen man spelade för 5-10 år sedan som kommer att fungera utan problem med en atom processor) Kommer att bli mycket intressant när det kommer lite recensioner i oktober. Även om nexus 7 ser väldigt trevlig ut så skulle jag ärligt talat inte rekommendera någon att köpa en platta just nu utan vänta en månad och se hur win8 plattorna fungerar, dessutom så ryktas det ju att apple ska komma med en 7 tums ipad.

Permalänk
Medlem

Har sug efter en surfplatta men har inte ansett att jag har några behov av en sådan ;(..

Detta faktum börjar emellertid förändras då jag är i behov an en laptop, och då skulle det varar skönt ifall det fanns hybrider mellan surfplatta och laptop med alla de positiva aspekterna från båda världar :P.
När/om (kommer troligtvis skaffa en hybrid) jag köper en hybrid så vill jag ha en som har en Intel processor och är relativt lätt och tunn, alltså en hybrid med fullversion av Windows.

Här har ni exempel på en lovlig kandidat:
http://m3.idg.se/2.1022/1.463228/samsungs-hybriddator-underso...

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Google Nexus 7 sitter jag och väntar på. Ska man ha en på 10" kan man lika gärna köpa en 11,6"- eller 13,3"-laptop, det verkar mer användbart. För mig i alla fall.

Jag resonerar likadant och väntar också på den svenska releasen av nexus 7 plattan, men den kommer ju nog inte att lanseras förrns i oktober! Så jag är lite smått sugen på att köpa en xoom 2 media edition på elgiganten nu när de är billiga; http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/surfplatta...

Permalänk
Medlem

Samsung Ativ (Windows 8) verkar intressant.

Core i5 CPU, 256GB SSD, 11" 1080p. Surfplattan kan man docka i tangentbordet, och vips så har du en laptop som klarar alla dina vanliga Windowsprogram.

http://youtu.be/lzWbdCvL9P8

Permalänk
Skrivet av Sim0nT:

Må hända att de allra flesta på Sweclockers hatar Apple, men när det kommer till surfplattor så finns det inte mycket att sätta emot deras iPad.

Word, speciellt när skärmen spelar stor roll. Hatar min Transformer Prime en aning nu, 1280x800..

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Om jag ska skaffa en surfplatta (är lite inne i "måste-ha"-perioden så lär nog bli aktuellt vid nästa inkomst) så skulle jag nog köpt en Nexus 7. 7" är perfekt, varken för stort, för smått och är väldigt smidig och lätt. Visst iPad är också rätt bra, men den är lite för stor när det kommer till "portabiliteten" (nytt ord). Sen när jag köper något brukar jag alltid kolla på hur prisvärt det är, och enligt mig är Nexus 7 JÄVLIGT prisvärd.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Ser ingen mening med att ha en surfplatta när jag redan har en stationär och en fullt duglig bärbar.

Permalänk
Medlem

Galaxy SIII fyller surfplattebehovet, är dessutom bättre eftersom den får plats i en byxficka, inte sugen alls på en platta ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att surfplattor är överskattade. Det är nog för att jag inte reser runt så mycket

Visa signatur

C>++

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av FlummbulleN:

Fick ofrivilligt och motvilligt en iPad 3 från skolan, iOS jämfört med WP7.5 alltså, iOS är så otroligt jävla segt, hackigt och kraschigt i jämförelse.

Det enda bra med den är väl pixeldensiteten.

Blir kanske en W8-platta senare.

Du har nog ingen aning om vad du pratar om när du påstår att iOS är "så otroligt jävla segt, hackigt och kraschigt i jämförelse".

Om ämnet så kommer jag absolut testa en Windows baserad enhet, verkar riktigt trevligt!! Men att gå över till Windows när jag har så många "i" enheter integrerade i min plånbok känns nog som ett stort No No.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Har haft Ipad retina ett bra tag (via jobbet) och som icke Apple-dyrkare tar det emot att säga det men den är riktigt bra. Hemma har vi en Samsung Galaxy Tab 10.1 som tyvärr är lite för långsam jämfört med Ipaden, mest kanske för att den måste läsa in flashreklamer. Enda riktiga nackdelen med Ipad förutom att man är låst i IOS är vikten. Man blir ganska trött i handen av att hålla med en hand och browsa med den andra. Ska man slösurfa länge är därför kanske en laptop att föredra, men Ipaden är dock riktigt portabel och en perfekt kompis i soffan

Permalänk
Medlem

Nexus 7 kommer väl inte till Sverige? Isåfall får ni importera det;)

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Skrivet av FlummbulleN:

Fick ofrivilligt och motvilligt en iPad 3 från skolan, iOS jämfört med WP7.5 alltså, iOS är så otroligt jävla segt, hackigt och kraschigt i jämförelse.

Det enda bra med den är väl pixeldensiteten.

Blir kanske en W8-platta senare.

Du är inte ensam, dock så fick jag en mac :(. Vad ska man göra med en ipad i skolan?

Visa signatur

Datorer är som människor, det är insidan som räknas