Problem med utökat/duplicerat skrivbord.

Permalänk

Problem med utökat/duplicerat skrivbord.

Ska se om jag lyckas förklara problemet. Har ett Asus 7870, en Onkyo 607 samt en Panasonic tv. Allt är kopplat med hdmi. Min dataskärm är kopplad på DVI kontakten.
Problemet jag har är för det första kan jag inte ha duplicerat skrivbord, då ändras upplösningen på dataskärmen till något lågt och de ser inte alls bra ut.
Men de kan man ju leva med om det utökade hade fungerat som det ska. Vilket det gör så länge teven är på!?!

Så fort jag stänger av teven så blir dataskärmen det utökade skrivbordet, startar teven och dataskärmen blir det primära igen. Okej tänkte jag, jag får väl inaktivera teven innan jag stänger av den, men nej, spelar ingen roll. Även om jag inaktiverar teven i CCC innan så byts det så dataskärmen blir sekundär iallafall...

Ända sättet är att rota bakom datorn och dra ur HDMI sladden för att dataskärmen inte ska bli säkundär när jag stänger av teven..

Har provat de flesta inställningarna i CCC som jag kan hitta, installerat om drivrutiner, men ingen skillnad.

Vad beror de på och va kan man göra åt det, nån som vet/har nån idé? Det är rätt så irriterande...

Permalänk
Medlem

Har du olika upplösning på dem? Eg 1920x1080 på dataskärmen och 1680x720 på tvn? Det brukar ställa till med problem.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Jag har 1680x1050 på skärmen, och på teven är det HD varianter som gäller, har provat med både 720p och 1080p utan skillnad. När jag duplicerar skrivbordet ändras dataskärmen till 1280x720. Hade ett 4890 innan och då fungerade det som det skulle.

Permalänk
Medlem

hm, har samma kort och en skärm 1920*1080 på HDMI och en 1600*900 på DVI och det funkar fint för mig :S
har du provat med windows egna skärmupplösnings sak?

Permalänk

Yes, det har jag med provat, samma sak där. Har även provat att stänga av förstärkaren, den har hdmi pass through, så bilden kommer upp på teven, men sen så när ja stänger av teven så blir det samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergvall88:

Ska se om jag lyckas förklara problemet. Har ett Asus 7870, en Onkyo 607 samt en Panasonic tv. Allt är kopplat med hdmi. Min dataskärm är kopplad på DVI kontakten.
Problemet jag har är för det första kan jag inte ha duplicerat skrivbord, då ändras upplösningen på dataskärmen till något lågt och de ser inte alls bra ut.
Men de kan man ju leva med om det utökade hade fungerat som det ska. Vilket det gör så länge teven är på!?!

Så fort jag stänger av teven så blir dataskärmen det utökade skrivbordet, startar teven och dataskärmen blir det primära igen. Okej tänkte jag, jag får väl inaktivera teven innan jag stänger av den, men nej, spelar ingen roll. Även om jag inaktiverar teven i CCC innan så byts det så dataskärmen blir sekundär iallafall...

Ända sättet är att rota bakom datorn och dra ur HDMI sladden för att dataskärmen inte ska bli säkundär när jag stänger av teven..

Har provat de flesta inställningarna i CCC som jag kan hitta, installerat om drivrutiner, men ingen skillnad.

Vad beror de på och va kan man göra åt det, nån som vet/har nån idé? Det är rätt så irriterande...

- Om du Duplicerar när skärmarna har olika upplösning så kommer den med högre upplösning anpassa sig efter den med lägre.

- Du kan välja vilken skärm som ska vara den primära och sekundär när du högerklickar på skrivbordet och trycker "skärmupplösning".

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk

Ok, det där att den ena anpassar sig förstod ja. Men innan när ja hade ett 4890 så fungerade det ändå,

Precis, man kan välja vilken som ska vara primär och sekundär. Men det spelar ingen roll när jag stänger av teven, Den byter ändå... Även om min dataskärm är primär, om min dataskärm är det ända skrivbordet (teven inaktiverad som skärm)