Problem med HDMI ljud? Bluescreen i 2D miljö? Detta kan vara din fix.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Problem med HDMI ljud? Bluescreen i 2D miljö? Detta kan vara din fix.

Jag hade problem med mitt HDMI ljud i 2D miljöer så som browser/skrivbordet osv. Mina högtalare gav ifrån sig ett klickande ljud och samtidigt hackade ljudet ständigt. När jag sen skulle dra igång ett avsnitt Futurama och det knappt gick att se fick jag nog. Jag googlade problemet och hittade min lösning här http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?t=117633

Orsaken är alltså att AMD kör med en 2D profil för att spara på elkonsumtionen när grafikkortet inte behöver "anstränga" sig. Detta leder till att det fungerar fint i 3D(spel) då GPUn och minnes klocken är på full hastighet. Men när denna 2D profil kickar in så klockas kortet ner för mycket och i mitt fall börjar ljudet hacka.

FYI så äger jag ett 7950 och kör 12.8 drivarna. Jag följde guiden men ändrade både GPU clock och minnesklock till ett minimum på 440mhz/625mhz delade dvs min normala 3D klock på hälften. Vilka värden som passar för dig kan jag inte svara på, men att dela på hälften av din 3D klock bör lösa problemet. Har du liknande problem kan du pröva detta och se om det löser sig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Samma steg för 7950?

Hej!
Har samma fel som dig med 7950 asus dc2 top. Har dock försökt följa guiden men hittar inte värdena i txt. Heter de samma som de skriver i den tråden du länkade?