Vettigt D3 grafikkort för max 1500?

Permalänk
Medlem

Vettigt D3 grafikkort för max 1500?

Hej!
De var väldigt länge sedan ja va på jakt efter att handla nya delar och har väl mer eller mindre tappat kundskaperna helt gällande vad man "ska" ha etc, så därför frågar jag här

Spelar primärt Diablo 3 och känner att mitt gamla kort inte riktigt orkar med. Det jag letar efter är ett vettigt kort för max 1500 spänn, behöver inte vara något monster men gärna relativt tyst (inget måste) och ska gå att köpa över disk i Sthlm.

Permalänk

Skulle vara bra att veta vad du har nu?

För eventuella flaskhalsar och dessutom så man ser att uppgraderingen faktiskt är värd det.

Permalänk
Medlem

9800 gtx

Permalänk

Alltid trevligt att få ordentlig och utförlig information, speciellt när man blir tvungen att fråga efter den.
Tror inte det finns någon annan hobby där folk får kämpa så mycket med att hjälpa andra....

Vad har du för moderkort?
Vad har du för CPU?
Vad har du för nätagg?
Vad har du för chassi?
Vad har du för RAM?

Permalänk
Medlem

Förlåt, men jag sitter på jobbet just nu och har inte allt i huvudet..

Mobo - Gigabyte Ga-p35 ds4

Intel Core2quad (tror jag)
600W av okänt märke just nu (av ovan förklarade skäl)
Aluchassi av okänt märke
vill minnas att det sitter 4gb i burken.

Permalänk
Skrivet av dj_aleks:

Förlåt, men jag sitter på jobbet just nu och har inte allt i huvudet..

Mobo - Gigabyte Ga-p35 ds4

Intel Core2quad (tror jag)
600W av okänt märke just nu (av ovan förklarade skäl)
Aluchassi av okänt märke
vill minnas att det sitter 4gb i burken.

Aah i see, förklara gärna det ifrån början så slipper jag tro att du helt enkelt är arrogant
Jag gissar helt vilt att din CPU är en Q6600? Låter detta bekant?

Personligen skulle jag nog rekommendera att köpa ett begagnat GTX 560ti.
Då detta kort kan få din CPU att gå på 100% och lite till åtminstone, håller även lite till vid eventuell uppgradering utav CPU.

Utgår ifrån att ditt nätagg har brons certifikat.

Permalänk
Medlem

Ja, borde kanske ha gjort det
Är inget fan av begagnat av rena garantiskäl, vill gärna kunna ha nån form av säkerhet eftersom jag som sagt, inte riktigt är med i svängarna längre..
Det enda jag kan dra mig till minnes såhär rakt av är att CPU´n ligger på 2.45Ghz eller däromkring.
Kollade faktiskt precis på ett sådant kort, ett asuskort på Webhallen.
Ja, datorn låter som ett as med nuvarande kortet, för jag antar att det var min nuvarande processor du menade kunde gå på 100%?

Vågar inte svära på certifikat av något slag, men som sagt, nätagget är mindre än ett år gammalt, så ja förutsätter att det är ok.

Permalänk
Skrivet av dj_aleks:

Ja, borde kanske ha gjort det
Är inget fan av begagnat av rena garantiskäl, vill gärna kunna ha nån form av säkerhet eftersom jag som sagt, inte riktigt är med i svängarna längre..
Det enda jag kan dra mig till minnes såhär rakt av är att CPU´n ligger på 2.45Ghz eller däromkring.
Kollade faktiskt precis på ett sådant kort, ett asuskort på Webhallen.
Ja, datorn låter som ett as med nuvarande kortet, för jag antar att det var min nuvarande processor du menade kunde gå på 100%?

Vågar inte svära på certifikat av något slag, men som sagt, nätagget är mindre än ett år gammalt, så ja förutsätter att det är ok.

Certifikat innebär att det är någon som helst kvalité på nätagget enkelt sagt.
Nätagg utan certifikat har en tendens att helt plötsligt smälla utan direkt anledning.

Japp, Q6600 ligger i original clock på 2,4GHz så bör vara den!

Säker på att det är GPUn som för oväsen?
Så att du inte gör med tex stock kylare på CPUn?
Eller har låg kvalités fläktar i datorn?

Det jag menade med att kortet kan ta CPUn till "100% and beyond" är som sagt att att GPUn klarar att ge dej mer prestanda än CPUn.
Vilket i sin tur leder till en CPU flaskhals självklart men, misstänker att du någon gång planerar att hoppa över till Ivy/Sandy bridge.
Anser då att ett lite kraftigare kort kan vara på sin plats så du slipper byta GPU igen så fort du byter upp dej i plattformen.

Permalänk
Medlem

Ringde faktiskt hem och bad tjejen kolla om hon såg nån text på nätagget, xfx pro 650w var det visst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Certifikat innebär att det är någon som helst kvalité på nätagget enkelt sagt.
Nätagg utan certifikat har en tendens att helt plötsligt smälla utan direkt anledning.

Japp, Q6600 ligger i original clock på 2,4GHz så bör vara den!

Säker på att det är GPUn som för oväsen?
Så att du inte gör med tex stock kylare på CPUn?
Eller har låg kvalités fläktar i datorn?

Det jag menade med att kortet kan ta CPUn till "100% and beyond" är som sagt att att GPUn klarar att ge dej mer prestanda än CPUn.
Vilket i sin tur leder till en CPU flaskhals självklart men, misstänker att du någon gång planerar att hoppa över till Ivy/Sandy bridge.
Anser då att ett lite kraftigare kort kan vara på sin plats så du slipper byta GPU igen så fort du byter upp dej i plattformen.

Ja, de lär nog bli uppgradering på cpu´n också, men ja känner att det som i nuläget ligger sämst till, är just grafikkortet..
Enda "kravet" jag egentligen har är att få ett lite bättre flyt i D3 samt något tystare dator.
Får kolla upp det där med kylaren också!
Tack för jättebra och snabba svar!

Permalänk
Skrivet av dj_aleks:

Ringde faktiskt hem och bad tjejen kolla om hon såg nån text på nätagget, xfx pro 650w var det visst!

Mycke riktigt så är det brons certifikat på den så det behöver du iaf ej oroa dej för!
Bör till och med kunna köra SLI/x-fire på det om det nu är/blir intressant

Permalänk
Skrivet av dj_aleks:

Ringde faktiskt hem och bad tjejen kolla om hon såg nån text på nätagget, xfx pro 650w var det visst!

Det är inga problem med det

DU kan sätta i i stort sätt vilket grafikkort som hälst(med undantag, 7990, Mars korten)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

De va ju riktigt bra några glädjande besked! jaha, då är det väl bara att traska över till webhallen och bli 2k fattigare ^^

Permalänk
Medlem

flaskhals och flaskhals, kanske de, men isf borde min polare inte kunna lira bf3 på medium/high utan minsta lagg, så ja, ett 560ti tillsammans med en q6600 kommer sitta finemang! om du vill så kan du ju alltid överklocka lite också

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/127981-gigabyte_gefor...

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Permalänk

Lite sent kanske, men CDON och Webbhallen har ett bra pris på Zotac GTX560 Ti 448. Det kortet har bättre prestanda än GTX560 Ti, ligger faktiskt rätt nära GTX570.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1043945

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av dj_aleks:

Ja, de lär nog bli uppgradering på cpu´n också, men ja känner att det som i nuläget ligger sämst till, är just grafikkortet..
Enda "kravet" jag egentligen har är att få ett lite bättre flyt i D3 samt något tystare dator.
Får kolla upp det där med kylaren också!
Tack för jättebra och snabba svar!

Förstår din situation precis, då jag satt i en väldigt liknande nyligen (samma CPU! )
Dock hade jag bättre GPU än du har nu vid min uppgradering!

Jag kör personligen på "GTX 560ti twin frozr 2GB".
Den är lite dyrare men ansåg att det var värt några kronor extra för att få MSI's "twin frozr" kylare som ska både kyla bättre och tystare (vid skrivandets stund ligger min GPU stabilt på 34C, då i ett Fractal Design R4 chassi, som är beräknat att generera lite mer värme i)
och dessutom 2GB minne då jag planerar att köra SLI när jag fått råd med min 3570k!

Så har du liknande planer så råder jag att göra något liknande, ifall inte någon kommer med vecko/dags färska pris och prestanda jämnförelser och bevisar mej fel såklart!

Hur som helst så råder jag till att ha SLI/x-fire(Här gick strömmen i hela stan, tacka fan för att google chrome sparade det jag skrev! xD)
i åtanke när du väljer GPU!

Permalänk
Medlem

Egentligen skulle man ju vilja fläskat på ordentligt, men jag kan inte riktigt motivera kostnaden för att införskaffa alldeles för dyra prylar, helt enkelt eftersom jag inte spelar till den graden.
Tack än en gång Dark_Widget, väldigt bra, informativa och tydliga svar gör att såna här beslut blir avsevärt lättare!

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Lite sent kanske, men CDON och Webbhallen har ett bra pris på Zotac GTX560 Ti 448. Det kortet har bättre prestanda än GTX560 Ti, ligger faktiskt rätt nära GTX570.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1043945

Skrivet av dj_aleks:

Ja, tittade faktiskt ej priser!

Gå tillbaka och fråga ifall du kan få byta in det emot ett 560ti 448core, det kortet är både snabbare och har (lite) mer minne!
Ifall han undrar så säg bara att du skulle köpa det åt en vän och råkade få fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Ja, tittade faktiskt ej priser!

Gå tillbaka och fråga ifall du kan få byta in det emot ett 560ti 448core, det kortet är både snabbare och har (lite) mer minne!
Ifall han undrar så säg bara att du skulle köpa det åt en vän och råkade få fel!

Är det så alltså?

Permalänk
Skrivet av dj_aleks:

Egentligen skulle man ju vilja fläskat på ordentligt, men jag kan inte riktigt motivera kostnaden för att införskaffa alldeles för dyra prylar, helt enkelt eftersom jag inte spelar till den graden.
Tack än en gång Dark_Widget, väldigt bra, informativa och tydliga svar gör att såna här beslut blir avsevärt lättare!

Ingen orsak min vän!
Är bara glad att jag kunde hjälpa till!
Tyvärr strulade ju strömmen till det lite då jag än en gång råder att fråga ifall du får byta,
då kortet med mer prestanda till och med kostade 200kr mindre?

Iannat fall så fick jag hjärnsläpp! xD

Permalänk
Skrivet av dj_aleks:

Är det så alltså?

Japp, både billigare och bättre vid både SLI och som single GPU!

Vart chockad när jag såg priset!

Ang värmeutvekling har jag dock ingen aning (tänkte då det kan bli varmt vid ev SLI men, fortfarande värt att försöka byta in det!)

Permalänk
Medlem

Sådär då, 2 promenader senare så har vi nu ett Zotac istället

Permalänk
Skrivet av dj_aleks:

Sådär då, 2 promenader senare så har vi nu ett Zotac istället

Haha där ser man!
Tur att allting gick bra då!

Kom på att jag glömde fråga, har du VGA eller DVI skärm till datorn?

Grattis för ditt inköp btw!

Permalänk
Medlem

DVI självfallet, VGA föll bort för många många år sen
Ska bli spännande att få testa det ikväll! Tack för allt, alla som bidragit!

Permalänk
Skrivet av dj_aleks:

DVI självfallet, VGA föll bort för många många år sen
Ska bli spännande att få testa det ikväll! Tack för allt, alla som bidragit!

Bah fuck you! Jag köpte min DVI skärm förra veckan! xD

Anledningen att jag frågade var pga att använder du adapter så blir det gärna flimmer på i spel när du använder nyare GPUer!

Haha jaa det förstår jag, lär kunna ge datorn en schysst prestanda boost!
Kör du dessutom ej på OEM moderkort så bör du kunna OCa CPUn lite oxå!

Permalänk
Medlem

HAHA, ok ok slängde du tjockskrämen på tippen då?

Permalänk
Skrivet av dj_aleks:

HAHA, ok ok slängde du tjockskrämen på tippen då?

Tro't eller ej men det var faktiskt en 22" flatscreen i 720p xD

Håller på att bygga ihop en dator åt sambon oxå så hon får köra på den och mitt 5770 sålänge =p

Permalänk
Medlem

Låter som en fair deal ^^

Permalänk
Skrivet av dj_aleks:

Låter som en fair deal ^^

Enda hon spelar är LoL så det lär bli kanon, ska ju fortfarande ha min dator som "bas" då den är kopplad till TVn för filmtittande osv.

Men som sagt vill kunna äga noobs tillsamans i LoL så då funkar de perfekt!
.... om hon inte hade haft sånt jävla krav på chassi vill säga....