Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Försvunna Minnen?

Det var tag sen då jag köpte nytt minne, jag köpte 3x 4g Kingston så att jag skulle få 12 GB RAM, vilket då fungerade gallant.

Men så igår så gick jag in på system och ville kolla lite då jag försökte öka mina performance eftersom jag vill gamea utan några problem.

Så märkte jag att det enbart stod 8 GB, jag blev lite paff och stängde av datorn för att kolla till minnena i datorn, alla satt rätt och det såg inte ut som det var något fel alls. Sen använde jag CPU-Z för att kolla om jag fortfarande hade Triple-Channel, och det hade jag. Men jag vet inte vilket jag ska lita på, om det verkligen är så att jag gått miste om 4 GB (och hur jag kan fixa det) eller om Windows knasar sig.

Skulle uppskatta lite hjälp om det är någon som vet vad som försigår!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Hur mycket rapporterar windows som installerat minne, ser du i kontrollpanelen >system och hur mycket kan användas av detta?

Samt hur mycket minne talar datorns bios om som är installerat?

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Windows säger att det är 8 GB, jag har inte kollat BIOS än och jag är väldigt kass när det gäller det området, är det möjligt att en sticka har inaktiverats "utan" anledning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Om bios säger samma sak så vet man att det inte är problem med windows, utan problemet finns i hårdvaran, men exakt vad för problem kan vara svårare.

Om det inte är en märkesdator så kommer man oftast till bios genom att trycka på delete tangenten när man ser moderkorts loggan.

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Jag var inne på BIOS å den sa samma sak, att jag enbart hade 8 GB i RAM, så vad är felet och hur ska jag göra för att fixa det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Har fortfarande inte löst mitt problem, är det någon som kanske har någon idé om vad som försigår?