Permalänk
Medlem

Inköp av minnen med småfrågor.

Tjena! Jag behöver införskaffa mig nya minnen. Jag har plats till 32gb, och 1600MHz som max, ännu högre om jag överclockar. Min fråga är då ska man ha hög timing eller låg? Jag läste detta

Citat:

Timings och dess innebörd (mycket kortfattat)
T.ex 5-5-5-18 eller 4-4-4-12 eller 3-3-3-12
Timings är tiden i nanosekunder som det tar för minnet att räkna en klockcykel. Ju lägre siffror ju snabbare blir minnet.
T.ex 5-5-5-18 är slöare än 4-4-4-12 liksom 3-3-3-12. Skall man överklocka så är sänkning av timings ett bra sätt för att kompensera hastigheten.

Och fick allt om bakfoten, jag trodde de va bättre med högre nr för då skulle cykeln gå snabbare. Men tydligen ska man ha lägre, men varför kostar de med hög cykel och samma MHz mer än de med låg cykel som ska gå snabbare?
Jag sitter just nu med ett "P8P67 WS REVOLUTION" moderkort med "4 x DIMM, Max. 32GB, DDR3 2133(O.C.)/1866(O.C.)/1600/1333/1066 MHz Non-ECC, Un-buffered Memory, Dual Channel Memory Architecture" Och tar gärna hjälp av den som har tid å lust att hjälpa mig hitta de perfecta minnena för mig, Jag kör ofta 2-3 spel samtidigt + extra operativsystem i datorn. Priset per st spelar inte mig någon roll, bara jag får de som passar mig bäst.

MVH
Jonas, tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ingen som kan?
/Jonas

Permalänk
Medlem

Alltså minnenas hastighet är försumbar.

Kör på det du hittar till bäst pris.

Du kommer inte att märka skillnad på minnena (utom kanske u bensmarks).

Hörde jag en skål? Hojt!