E-ink-platta för studielitteratur? Någon som har erfarenhet av att använda det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Singapore
Registrerad
Mar 2011

E-ink-platta för studielitteratur? Någon som har erfarenhet av att använda det?

Har under de senaste dagarna funderat lite över om det vore en bra idé att införskaffa sig en typ Kindle DX eller liknande platta med e-ink-skärm för att ha istället för att släpa på böcker fram och tillbaka varje dag. Pluggar till Civ.Ing. inom Väg- och Vattenbyggnad, och det finns en del böcker inom konstruktion och sådant, och sen stora, tunga matematikböcker och senare blir det fysikböcker på detta också. Tryckta böcker kostar för det första en hel del,
och de är otympliga att bära runt på. Man skulle komma undan det med PDF:er bara, men jag är lite tveksam på om det blir lika bra.

De jag tittat på har en 9.7"-skärm, så storleken på skärmen är inget jag oroar mig för, och e-inkskärmar har jag tittat på förut och vet hur bra de ser ut.
Men sen är frågan om man verkligen skulle använda plattan och det skulle kännas som en bra och smidig lösning liksom jämfört med den tryckta kopian.
E-inkplattan är enbart för att ersätta textböcker, anteckningar kommer fortfarande tas i traditionell anteckningsbok, men just för textböckerna är det jag funderar över om det är värt det.

Så, jag antar att det finns någon där ute som tagit till sig denna teknik och sitter med sina böcker på en surfplatta eller e-reader, i så fall, kan ni dela med er lite av era erfarenheter och lite för och nackdelar. Det är en sak att sitta och tänka sig in i situationen och att höra från någon som varit där liksom.
Saknar man textböcker, eller fungerar det så smidigt och bra med plattan? Behöver man fortfarande komplettera med textböcker ibland bara för att eller går det finfint, och skulle ni rekommendera att man införskaffar sig en Kindle eller något för att ha studielitteratur på?

Stavfel i rubriken.

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | XFX Radeon R9 390 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

Har också undrat exakt samma sak. Började precis min första termin på en utbildning för fastighetsförvaltare och har 9 böcker i litteraturlistan, köper jag alla går det på 3500 svenska så jag skulle föredra att köpa någon läs/surfplatta och ladda in dom. Kan alltså inte bidra så mycket men jag håller gärna ett öga på tråden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vintergatan/Jorden/Sweden
Registrerad
Mar 2006

Personligen tycker jag att litteratur i tryckt form är enklare att hantera, man bläddrar snabbt fram rätt sida när man gör uppsatsarbeten etc. och man kan göra viktiga anteckningar direkt på sidorna. Medan en läsplatta är enkel att bära med sig må det hända att den är otymplig i själva användningen, om man inte bara köra att läsa pärm till pärm. Gällande kostnadsfrågor får du inte glömma att man ofta kan hitta begagnad kurslitteratur, samt låna i skolornas bibliotek. Det är en svår fråga att överväga helt klart. Frågan jag ställer mig dock gällande läsplattorna - i hur många år fungerar de?

Enter the Wired, you'll like it here • Stationär OSx86: Q8200@2,33GHz - 6GB DDR2 - GF 9500GT 512MB - 500GB WD Blue + 500GB F1 + 400GB T166 + 160GB Maxtorskit + Corsair CX-400 • Laptop: MacBook4,1 - C2D@2,4GHz + 4GB DDR2 + 250GB HDD •

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ålesund
Registrerad
Jun 2002

Jag har en Kindle DX och även om den är underbar att läsa vanliga böcker på så rekommenderar jag inte att ha den till kurslitteratur. Pluggade själv till civilingenjör och som ni vet så finns det många diagram och andra bilder i böckerna som kan se lite lustiga ut på en kindle. Dessutom så vill man precis som "chaos_maniac" säger ganska ofta bläddra tillbaka och det är inte en e-ink platta så bra för. Jag skulle nog rekommendera en vanlig tablet istället trotts att det är jobbigare för ögonen. Du kan ta anteckningar och göra små noteringar i boken, zooma ordentligt, bläddra fram och tillbaka, söka i boken, samt läsa fler filformat.

Det kan även vara svårt att hitta kurslitteratur på nätet som inte är i PDF. och för PDF så är 9.7 lite för litet, speciellt på kindle DX som inte hanterar PDF.er så bra.

Som sagt, jag är otroligt nöjd med min Kindle DX men tyvärr så är den inte så bra för kurslitteratur om man inte ska läsa väldigt mycket text utan bilder och inte behöva bläddra tillbaka mycket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Singapore
Registrerad
Mar 2011

Ok, tack för svaren! Då hoppar jag över läsplatta för kurslitteratur.

Hade ju hoppats att någon sagt att "Åh det är världens smidigaste grej" just för att bära böcker är jobbigt :P, men är det så att det inte fungerar särskilt bra i jämförelse med den tryckta motsvarigheten så låter jag bli. Köper mig väl en om jag får tag i något billigt, men då är inte kurslitteratur främsta syftet, och det är en helt annan diskussion.

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | XFX Radeon R9 390 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Chonburi, Thailand
Registrerad
Apr 2005

Saken är den att du ska vara glad om du kan få tag i en hälften av den kurslitteratur du behöver i digital form.

Dessutom så kostar e-böckerna nästan lika, runt +-20kr av 'bokens' pris.

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2010

Jag köpte min Motorola Xoom för ca ett år sedan för precis samma ändamål.

Fördelen är att kunna söka i dokument, nackdelen är att det går inte att bläddra. Dock så väljer jag ändå de fysiska böckerna om prislappen ligger i närheten av PDF-priset då jag kan sälja dem sedan. Medans vissa böcker går att hitta till riktigt bra pris i digital form - beror på förlaget.

Jag gör dock mycket mer användbart såsom att faktiskt surfa omkring och hämta PDF-filer, kolla schema, maila filer och även mindre redigeringar på Google Docs. Så att gå från läsplatta till surfplatta kan faktiskt vara en fördel, fastän det ger dig en sämre skärm att läsa på.

MBA 11" mid 2012 - Arch Linux

Citera så hittar jag tillbaka!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2008

Ingen mer som kan säga hur en kindle är med kurslitteratur? Jag har lite kursböcker som är eböcker och tycker inte att en surfplatta är överdrivet skön att läsa på.

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005

Får nog mer eller mindre säga samma sak som redan sagts, där.

Om formatet på din kurslitteratur är lit, epub eller mobi, eller någon liknande som en kindle eller motsvarande kan hantera direkt (mobi) eller som lätt kan konverteras i Calibre (epub, lit) så funkar det helt ok enligt min mening. Har inte testat just kindle för detta, men jag utgår från att det går att hoppa mellan sidor, söka i text och göra noteringar på samma sätt som i iRivers modeller.

Problemet kommer om du kör PDF (inte alltid, ibland har de vettig formatering) eller något annat som är svårt för läsplattan att hantera som löpande text och bilder, eller som helt består av bilder. För då blir det genast en massa zoomande fram och tillbaka, eller pytteliten text, alternativt totalt trasig formatering utan bilder om du slår på något slags löptextläge som ignorerar viss formatering (om det nu finns på Kindle. Har som sagt bara testat PDF med olika iRiver, men det lär vara minst lika trasigt i en Kindle).