Samlat betygsdokument och slutbetyg

Permalänk
Medlem

Samlat betygsdokument och slutbetyg

Vad är skillnaden? är det svårare att söka jobb när man inte har ett slutbetyg eller hur ser situationen ut?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Elite 430 | Moderkort: ASRock Z77 EXTREME4 Z77 | Core i5 3570K 3,4Ghz (4.4Ghz) | Kylning: Antec KÜHLER H2O 620 | Ram: G.Skill Ripjaws X Performance 8GB | PSU: Corsair 800W Gaming series | Skärm: LG 32tum | Lur: Sasmsung Galaxy S3 Marble White

Permalänk
Medlem

Samlat betygsdokument är väl det man får ist. för slutbetyg om man inte klarar av målsättningarna på gymnasiet. Det största problemet med det skulle väl vara att man inte kan söka in på vilka högskoleutbildningar man vill, fast det har å andra sidan oftast med vilka kurser du klarat och inte att göra. Jag har inte varit på någon arbetsintervju där jag behövt visa mina gymnasiebetyg.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem

Skillnaden i behörighet är mellan de olika är noll. Det är två olika namn på i stort sett samma sak.

Klara alla 2350p på gymnasiet = slutbetyg.
Inte klara alla 2350p på gymnasiet, läsa upp kvarvarande på konvux/motsvarande = samlat betygsdokument.

När du söker arbete eller till vidare studier är det behörigheten som räknas, alltså VILKA kurser du läst, inte när du läst dem.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet kan man få ett slutbetyg från Komvux också. Är det inte så illa att om man går ut gymnasiet med enbart ett samlat betygsdokument kan man inte sägas ha fullföljt gymnasiet?
http://www.marinalaroverket.se/for_dig_i_nian/begrepp/betygsd...

Permalänk
Medlem

Är det svårare att få jobb när man har ett samlat betygsdokument? ska läsa upp 400 till jul, känner att min kämparglöd är på 0 då jag redan gått iv innan och skit, fyller fan snart 20....

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Elite 430 | Moderkort: ASRock Z77 EXTREME4 Z77 | Core i5 3570K 3,4Ghz (4.4Ghz) | Kylning: Antec KÜHLER H2O 620 | Ram: G.Skill Ripjaws X Performance 8GB | PSU: Corsair 800W Gaming series | Skärm: LG 32tum | Lur: Sasmsung Galaxy S3 Marble White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungmyhr:

Är det svårare att få jobb när man har ett samlat betygsdokument? ska läsa upp 400 till jul, känner att min kämparglöd är på 0 då jag redan gått iv innan och skit, fyller fan snart 20....

Ingen av mina tidigare arbetsgivare har varit ett dugg intresserad av mina gymnasiebetyg så jag skulle inte oroa mig för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungmyhr:

Vad är skillnaden? är det svårare att söka jobb när man inte har ett slutbetyg eller hur ser situationen ut?

Det kommer inte direkt bli svårare att söka jobb, men det blir lite tuffare att få det om du lyckas komma in på intervju. Du kan även få ungdomsgaranti av Arbetsförmedlingen om du varit Arbetslös i 3 månader. Med ett Slutbetyg från Gymnasiet får du runt 3000kr i månaden. Samlatbetygdokument får du runt 1000kr tills mitten av året du fyller 20år.

Så Komvux är absolut inte en dum ide om du har ett samlat betygsdokument.