Ingen aning om vad som händer med min dator..

Permalänk
Medlem

Ingen aning om vad som händer med min dator..

Sitter på en AMD Phenom x4 955BE ( klockad utan ändrad vcore till 4.0Ghz just nu)

Men hursomhelst.. Mitt problem började innan denna veckan då jag installerade min nya SSD (som systemdisk) Verbatim 128gb SSD

# 1 minnen 4gb : Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz VALUE
# 2 minnen 4gb : Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9

# 3 moderkort : ASUS M4A785T-M, Socket-AM3

# 4 grafikkort : ASUS GeForce GTX 570 1280MB PhysX CUDA

#####################################################################################

Tror att min processor eventuellt "flaskar" ... Ett exempel: sitter och spelar BF3 på highsettings ~80fps, men testade även på lowsettings ~120fps. Plötsligt så droppas FPS´n ner till en ~15-20 och ligger runt där i 5-10 sekunder, för att sedan gå tillbaka till max igen. Testade att ha aktivitetshanteraren uppe på min andra skärm för att kolla om CPU / MINNEN spikade vid tillfället, och ja det ser väl ut som att CPU ligger någorlunda högt iallafall.

Drivrutiner är upp to date för samtlig hårdvara, hur kan man gå tillväga för att felsöka mer genomgående? Det är just bara i BF3 som detta uppstår, inget annat varken program eller spel, inte heller film eller vanlig surf.

tacksam för svar, ( hög feber atm.. hoppas inte jag rört till i grytan för mycket! )

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bare:

Sitter på en AMD Phenom x4 955BE ( klockad utan ändrad vcore till 4.0Ghz just nu)

Men hursomhelst.. Mitt problem började innan denna veckan då jag installerade min nya SSD (som systemdisk) Verbatim 128gb SSD

# 1 minnen 4gb : Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz VALUE
# 2 minnen 4gb : Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9

# 3 moderkort : ASUS M4A785T-M, Socket-AM3

# 4 grafikkort : ASUS GeForce GTX 570 1280MB PhysX CUDA

#####################################################################################

Tror att min processor eventuellt "flaskar" ... Ett exempel: sitter och spelar BF3 på highsettings ~80fps, men testade även på lowsettings ~120fps. Plötsligt så droppas FPS´n ner till en ~15-20 och ligger runt där i 5-10 sekunder, för att sedan gå tillbaka till max igen. Testade att ha aktivitetshanteraren uppe på min andra skärm för att kolla om CPU / MINNEN spikade vid tillfället, och ja det ser väl ut som att CPU ligger någorlunda högt iallafall.

Drivrutiner är upp to date för samtlig hårdvara, hur kan man gå tillväga för att felsöka mer genomgående? Det är just bara i BF3 som detta uppstår, inget annat varken program eller spel, inte heller film eller vanlig surf.

tacksam för svar, ( hög feber atm.. hoppas inte jag rört till i grytan för mycket! )

Detta känns som vramet slår i taket, vilken upplösning kör du?
Sätt på vram monitoring i on screen display i MSI afterburner, om då vramet ligger på 1280(eller i närheten) så har du ditt svar.
Jag kör själv BF3(om än sällan) på ett 570 1280MB och då ligger jag på 1100-1200MB vram in use. Men FoV, motion blur upplösning osv kan förändra detta.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

Så där borde det ju inte bete sig!
Kan det vara så att ditt grafikkortsminne tar slut?
Eller att din minneskonfiguration inte fungerar som den ska?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Har du ställt din vcore till standard, eller kör du "auto" ?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Kan som de andra sa vara v-ram et som tar slut, händer det när du kör low ? vilken upplösning ?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Medlem

1920 x 1200 med 59.95 Hz ..........

Snapshot från BIOS / aktivitetshanteraren

Ska testa vram monitoring nu! och ja till dig som undra om jag testat på LOWSETTINGS, samma upplösning fast på low då :/

/ TACK FÖR OTROLIGT SNABBA SVAR! <3

Visa signatur
Permalänk
Medlem

f#ck

Fick precis krash igen.. ställde ner till 1080p och av med motionblur samt av totalt med kantutjämning! ... . från 80-90 till 10fps på ah kanske en minut två tre.. bra irriterande det detta!

Kör jag rätt "VRAM monitor" btw?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bare:

http://s17.postimage.org/qq1dcuh2l/msi.png

Fick precis krash igen.. ställde ner till 1080p och av med motionblur samt av totalt med kantutjämning! ... . från 80-90 till 10fps på ah kanske en minut två tre.. bra irriterande det detta!

Kör jag rätt "VRAM monitor" btw?

Kör du över 1080p i upplösning? Då är det troligtvis för lite vram det gäller. Det jag menade var att du skulle se det i on screen display medans du spelade.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Men vart finner jag det då under "on screen display" ? folk skriver att det heter typ GPU Usage istället.. ?

/tack!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bare:

Men vart finner jag det då under "on screen display" ? folk skriver att det heter typ GPU Usage istället.. ?

/tack!

GPU usage och Vram är två helt olika saker.

GPU usage visar hur mkt din Graphics Processing Unit (GPU) används
Vram usage visar hur mkt utav ditt grafikminne som används

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bare:

Men vart finner jag det då under "on screen display" ? folk skriver att det heter typ GPU Usage istället.. ?

/tack!

setting-> monitoring->markera mem- usage->klicka på on screen display längst ner.

Settings-> fliken on screen display -> välj en hotkey för toggle.
Profit!

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

I MSI afterburner så finner du det i fliken "Monitoring" där heter det Memory usage

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem

... f#ck again!

Så detta är helt fel? :/

om det är rätt så stod det 1900 sen 450 efter.. :S spelet krashar dir nu WTF!

det står 473 sen så krashar spelet direkt nu, inte ändrat något alls :S

ändrade inställningarna i MSI AB
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bare:

Så detta är helt fel? :/

om det är rätt så stod det 1900 sen 450 efter.. :S spelet krashar dir nu WTF!

Så det är slut på vram, sänk upplösning eller köp ett nytt kort är tyvärr det ända du kan göra.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Hårda bud i Mellerud.. någon som vet om man har 1 års garanti @ komplett? -.-'

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bare:

Hårda bud i Mellerud.. någon som vet om man har 1 års garanti @ komplett? -.-'

Du lär ju inte få de på garantin om du köpt ett kort som inte har nog med minne <.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av bare:

Hårda bud i Mellerud.. någon som vet om man har 1 års garanti @ komplett? -.-'

Garanti täcker ej "felköp"

tänk på att citera istället för att bara svara när du svarar på någons inlägg

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Garanti täcker ej "felköp"

tänk på att citera istället för att bara svara när du svarar på någons inlägg

I´m sorry! Ne men ändå.. det fungerar ju inte i 800x600 på lowsettings heller :S då bör det väl vara något vajsing med kortet eller?

/tack!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bare:

I´m sorry! Ne men ändå.. det fungerar ju inte i 800x600 på lowsettings heller :S då bör det väl vara något vajsing med kortet eller?

/tack!

Eller drivrutinerna? testat installera om dom? testat olika versioner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chev:

Eller drivrutinerna? testat installera om dom? testat olika versioner?

Japp, alla (ink betor) från BF3 beta-tiden .. :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bare:

I´m sorry! Ne men ändå.. det fungerar ju inte i 800x600 på lowsettings heller :S då bör det väl vara något vajsing med kortet eller?

/tack!

Och tempsen ser hyffsade ut?

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Och tempsen ser hyffsade ut?

Yupp.. detta kom verkligen som en blixt från klar himmel också! det som gör mig ännu mer förvirrad..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bare:

Yupp.. detta kom verkligen som en blixt från klar himmel också! det som gör mig ännu mer förvirrad..

Har du möjlighet att installera en ny windows installation på en ny partition?
Det skulle jag gjort för att utesluta mjukvaru fel, använd senaste whql drivers rekommenderas om du ska felsöka:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Det är inte V-ram som tar slut.

Jag kör BF3 på mitt GTX 570 med en blanding av High/Ultra 1920x1200 går åt ca 1.1Gb minne, samt att jag har en andra skärm inkopplad 1600x1200 som snor lite extra v-ram.

Och eftersom TS får samma dips i low settings så är det något annat som strular.

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Har du möjlighet att installera en ny windows installation på en ny partition?
Det skulle jag gjort för att utesluta mjukvaru fel, använd senaste whql drivers rekommenderas om du ska felsöka:)

Skrivet av Landy:

Det är inte V-ram som tar slut.

Jag kör BF3 på mitt GTX 570 med en blanding av High/Ultra 1920x1200 går åt ca 1.1Gb minne.

Och eftersom TS får samma dips i low settings så är det något annat som strular.

Nej det känns allmänt skum dehär.. fattar inte va de kan vara för något fungerat förut ju på samma som du säger typ! Och med bra flyt dessutom!!
Ja jag får allt testa att daska in en annan HDD lite snabbt och blåsa in windows på den då, men frågan är! kan detta ha med min SSD att göra? då problemen kom! dock har inte origin någon "koppling" med den då jag installerat på annan partition.. den första tanken som slog mig i det hela!

/tack!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bare:

Nej det känns allmänt skum dehär.. fattar inte va de kan vara för något fungerat förut ju på samma som du säger typ! Och med bra flyt dessutom!!
Ja jag får allt testa att daska in en annan HDD lite snabbt och blåsa in windows på den då, men frågan är! kan detta ha med min SSD att göra? då problemen kom! dock har inte origin någon "koppling" med den då jag installerat på annan partition.. den första tanken som slog mig i det hela!

/tack!

Ännu en anledning att köra en nyinstallation:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Ännu en anledning att köra en nyinstallation:)

Men datorn är nyblåst sedan en vecka tillbaka..

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av bare:

Men datorn är nyblåst sedan en vecka tillbaka..

bara börja blåsa om den igen, ifall om dina lungor inte orkar med så kan du be en annan hjälpa till. Annars ställ datorn ute och låt vädret blåsa på datorn.

Permalänk
Hjälpsam

Kan det vara så att din hårddisk spinner ned och parkerar mer ofta sen du skaffade SSD, när en Green disk stannar brukar det ta några sekunder innnan den spinner upp igen.
En möjlig lösning är att sätta växlingsfilen på hårddisken, för att få den att inte stanna så ofta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

bara börja blåsa om den igen, ifall om dina lungor inte orkar med så kan du be en annan hjälpa till. Annars ställ datorn ute och låt vädret blåsa på datorn.

Vet inte om du försökte vara rolig där, men isåfall kan jag meddela att du lyckades icke!

Visa signatur