Windows 7 populärare än Windows XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eronki:

Försent, 3 [CENSUR] röstade på Vista.
Själv sitter jag på Windows 7, fast XP är inte dåligt - förbannat bra faktiskt.
Hade XP haft stöd för DirectX 11 och mer RAM hade jag nog använt det istället för W7. Vet inte om XP har stöd för 4kärniga-CPUs... har XP det??

XP kan man köra på fyrkärnig maskin, men det är inget vettigt att göra det av två anledningar:

CPU-scheduler; den delen av operativsystemet som planlägger vilken process eller tråd som ska få vilken kärna är inte riktigt optimal i XP jämfört med de uppdaterade versionerna i senare operativsystem (förutom windows XP MCE har bättre då den bygger på windows2003-kärnan) eftersom där skrevs denna lågnivå-delen om med SMP i tankarna.
Minne; XPs minneshanterare är inte heller optimerade för flertrådade processorer på samma sätt som senare versioner. Man bör även räkna med här att för att utnyttja en flerkärnig processor optimalt bör man ha minst 4GB minne, och XP kan bara hantera 3.4GB (om man inte kör XP-x64, men då har man en hel hoper andra problem).

Så har man flera kärnor och faktiskt vill utnyttja dem fullt ut är man dum om man stannar kvar på XP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

MorphOS såklart

Hehe väntade på att du skulle skriva det, jag kör själv MorphOS, dock även AROS på webben ibland annars är det linux men har även windows 7 maskiner, jag dual bootar min WS så sparkar jag igång W7 när jag behöver spela

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av Enic:

Försöker du säga att de båda är olika eller?

Hahaha du menar Linux och Ubuntu? Nej de är inte direkt olika om man säger så.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Jag har då varken haft transparans eller swish-swosh i varken Vista eller Win7. Bara blixsnabb hårdvaruaccelererad fönsterhantering Plus att man slipper videotearing i flash med Aero!
http://img840.imageshack.us/img840/4107/captureuat.png

Både Vista och Win7 är klart steg i rätt riktning från XP, man märker det efter man kört operativsystemen en längre stund och sedan går tillbaka till XP, det är först då man verkligen märker av alla nya saker. Visst, Vista hade en TUNGT i början(dåliga drivare och buggar), jag gick inte över till det förän Servicepack 1 och jag har då inte haft några problem, Windows 7 är ytterligare ett steg upp på nästan alla sätt. Utvecklingen har gått frammåt sedan XP, och det kan många intyga

Körde Vista sedan första betan kom ut, hade Creative X-Fi ljudkort och hela paketet, hade ALDRIG problem med drivers, Vista var en succé för mig, enormt framsteg från XP

Windows 8 är däremot ett steg bakåt med Metro, nu har dom ju iallafall lyckats återställa startmenyn, det som fattas är att ta bort hela Metro permanent, den dagen det sker så byter jag till Windows 8 Enterprise 64-Bit från nuvarande Windows 7 Ultimate SP1 64-Bit

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Snusfri

Använde knappt XP alls, Körde det ca 1 vecka innan jag gick tillbaka till 2K, sen blev det 2003 när det kom, efter det Vista som fungerade utmärkt och nu Windows 7.

Kommer snart nog att lägga in Windows 8, kör det redan på netbooken (som är till salu) och kommer att köra det på min laptop som bör dyka upp senare idag

XP är det vidrigaste, mest instabila skräp jag någosin använt med en minneshantering som är horribelt dålig.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Saknar kontrollpanelen från xp, den i 7an är hemsk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enic:

Försöker du säga att de båda är olika eller?

Ena är en kernel andra är en Distro/OS

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBoobs:

Använde knappt XP alls, Körde det ca 1 vecka innan jag gick tillbaka till 2K, sen blev det 2003 när det kom, efter det Vista som fungerade utmärkt och nu Windows 7.

Kommer snart nog att lägga in Windows 8, kör det redan på netbooken (som är till salu) och kommer att köra det på min laptop som bör dyka upp senare idag

XP är det vidrigaste, mest instabila skräp jag någosin använt med en minneshantering som är horribelt dålig.

Vad fan är det du sitter och säger? Du påstår att Windows Vista har bra minneshantering, och säger sedan att XP har värdelös? I'm at a loss of words...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Windows 8 är däremot ett steg bakåt med Metro, nu har dom ju iallafall lyckats återställa startmenyn, det som fattas är att ta bort hela Metro permanent, den dagen det sker så byter jag till Windows 8 Enterprise 64-Bit från nuvarande Windows 7 Ultimate SP1 64-Bit

Vi får se, jag kommer att hoppa på win8 tåget omgående. Man är så invand vid en startmeny så man har svårt att tänka sig något annat, men efter man kört metro en längre stund så kanske man tycker att det är bäst. Just nu är man skeptisk, det nekar jag inte, men vill inte helt dumma ut det förän jag kört det en längre stund. Som jag förstått så ska de ha satsat mer på hotkeys i win8 än tidigare, så även om själva metro kanske tar hela skärmen så kanske det blir effektivare med de nya hotkeysen än tidigare mus+startmeny.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Jag har då varken haft transparans eller swish-swosh i varken Vista eller Win7. Bara blixsnabb hårdvaruaccelererad fönsterhantering Plus att man slipper videotearing i flash med Aero!

Jag kör med transparens påslaget och har då inte fått någon tearing i flash :I

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Ehrm, du menar bygga om hela den underliggande strukturen som operativsystemet bygger på?
Som exempel kan man ju nämna att vad jag inom företagssupport märkt av är alla blåskärmar som INTE dyker upp sedan Vista då grafikdrivrutinen kraschar eftersom de byggde om hela den delen över hur de drivrutinerna skulle hanteras. Ok, de fungerade inte bra under Vista, men med Windows 7 är det En mycket bra sak att Höra "min skärm blinkar till och jag får ett meddelande om att grafikdrivrutinen startade om, kan du titta på det när du får tid?" jämfört med "Jag fick en blåskärm och datorn startade om. Finns det något sätt att rädda det osparade dokumentet/bilden/ritningen?"...

De som påstår att XP skulle kunna fixas med "bara ett service pack" har ärligt talat inte en j***a aning om vad de pratar om.

Jag undrar också om XPs rådande ställning helt enkelt beror på Vista. Det var så mycket problem med det så många blev rädda för att skaffa W7 också, mest då Dell till exempel skickade med både W7 och XP-skivor till samma dator....
Min syster till exempel sitter med en Dell med XP på trots att den har OEM för W7, helt enkelt för när hon fick lägga sina händer på den (genom ett företag och deras support) hade hon hört så mycket skit om Vista så hon vågade inte låta dem installera W7 på den heller och nu när datorn har blivit hennes egna ligger samma operativsystem kvar på den som då eftersom det skulle bli för mycket jobb att installera om med nytt operativsystem (även om den skulle behöva en ominstallation av något slag med tanke på hur den beter sig).

Har haft XP maskiner rullande i år utan blåskärmar. Startar grafikdrivaren om sig så är det en majorfuckup hursomhelst och allt annat än stabilt. Inget för en jobbmaskin iaf.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Matheeeew:

Vad fan är det du sitter och säger? Du påstår att Windows Vista har bra minneshantering, och säger sedan att XP har värdelös? I'm at a loss of words...

Det är precis det jag säger, XP's minneshantering är/var i klass med windows 95, medans Vista utnyttjade minnet betydligt bättre samt hade en helt annan syn på hur det skulle användas.

XP slukade minne, men hade väldigt svårt för att släppa det när något annat program behövde det.
Vista använde också mycket minne, men var betydligt bättre på att fördela resurserna samt att om det inte förelåg några problem så fick program osv ligga kvar i minnet eftersom det snabbade upp hela systemet, det har vi en vidareutveckling av i W7 och i W8.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Va!? Windows 7 leder!
Föga förfånande....

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Commander:

Ena är en kernel andra är en Distro/OS

Exakt, vilket blir extra tydligt om man tittar på Debian (som Ubuntu är baserat på) där det nu är möjligt att välja om man vill köra sin distribution med Linux-kärna eller FreeBSD kärna.

Har personligen lite svårt att se varför man inte skulle köra FreeBSD (distributionen) om man vill ha en FreeBSD-kärna, men någon ansåg tydligt det vara värt arbetet att stoppa in FreeBSD-kärnan i Debian

Kör mest Ubuntu och OSX själv, men ska jag köra Windows så föredrar jag faktiskt WinXP över alla de senare versionerna. Men rent praktiskt så lär WinXP inte vara gångbart speciellt länge till, i alla fall inte på nyare system då det kommer bli problem med drivare för eller senare (antagligen förr).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag ska vara glad att Win7 leder, eller ledsen över att det tog så pass lång tid.

XP är bra, men alldeles för utdaterat.
Vista är en flopp och Win8 är alldeles för annorlunda och komplicerat för att locka över den större delen av massan.

Själv lär jag sitta på Win7 så länge det går.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Jag tycker XP var betydligt trevligare att använda jmf med Windows 7. Man hittade lätt allt man ville hitta och man hade bättre kontroll över datorn.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jag kör med transparens påslaget och har då inte fått någon tearing i flash :I

Du tolkade mitt inlägg fel bara Kör man med det "klassiska" Windows-temat får man tearing, men kör man aero (med eller utan transparans) så slipper man tearing.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Metro = Epic Fail

Visa signatur

The playa haters ball, gives an opportunity to hate on a diverse array of mark-ass marks, trick-ass marks, punk bitches and skip-skop skanks and scallywags. Hoes, heffers, hee-has and hooley-hoos.

Permalänk

Trots att jag är ett Unix/Linux freak så diggade jag XP och Windows 7 skarpt. Tragedin med Windows 8 ska vi inte ta upp, vi håller en tyst minut för Windows 8.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av nruta84:

Själv har jag alltid klivit på nya OS så fort de släpps, för mig så fungerade Vista utan problem efter att jag hade tweakat det som jag ville ha det, dock så var det ju inget att snacka om när Win 7 kom så var det bara att uppgradera, jag kommer nog garanterat att kliva upp till Win 8 när det släpps nu.

Nergradera menade du ?

Permalänk
Medlem

jag känner igen alla förutom Pike v7.8 på deras lista, vad är det för OS?

Permalänk

Fick Vista med när jag köpte datorn men köpte själv W7 för ca ett halvår sen.

Permalänk
Medlem

Ser att Linux är populärare än Windows 8 på sweclockers. Håller det i sig månntro?

Själv kastade jag ut Windows 7 från min huvuddator häromveckan och kör enbart Arch Linux på mina hemdatorer numera, förutom filservern då som kör FreeBSD och så någon liten server som kör Debian. Finns dock Windows 7 på vår gemensamma bärbara dator om jag blir tvungen att logga in på försäkringskassan (mitt enda användningsområde för Windows numera, men jag vet att detta också går att fixa i Linux)...

Windows XP kastade jag ut i våras när jag insåg att man kan göra analog video capture från VHS via TV-kortet minst lika bra med mencoder i Linux som med VirtualVCR på Windows. Behovet av XP försvann då. DVB video capture övergick jag till Linux helt och hållet förra året när jag insåg att mitt FireDTV hade bra stöd även i Linux. Det har alltså varit för stöd av viss äldre hårdvara jag använde Windows XP, men nu när Linux är så pass mycket modernare men ändå har stöd för all hårdvara jag har så blev valet självklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Det är skillnad mellan minneshantering och minnesanvändning.

Vista har en bra minneshantering jämfört med XP, men dess minnesanvändning är lite väl av det bloatade slaget, så har man för lite minne....

Permalänk

kontrollpanelen

Skrivet av Englund!:

Saknar kontrollpanelen från xp, den i 7an är hemsk

du vet att du kan välja old scool versionen ?
eller är det fortfarande skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ser att Linux är populärare än Windows 8 på sweclockers. Håller det i sig månntro?

Med tanke på att riktiga Windows 8 RTM har ju inte släppt än för privatpersoner så lär med all sannolikhet gå om Linux.

Och med tanke på att man billigt kan uppgradera sitt Windows 7 till 8 för de som vill ha det....

Permalänk

Windows 7 all the way!!! Har Windows 7 på båda burkarna, båda 64bits version och Ultimate versionen. Enda bra med Win8 är dess nedskalade "core", så den verkar väldigt snabb, men Metro + Office Utseendet på mapparna förstör Win8 för mig. Synd, för annars har dom många bra ideér i Win8, synd att dom valt fel sätt att använda dom och helt glömt bort pc användarna.

Visa signatur

My Hardware:Ryzen 9 AM4, MSI MAG Tomahawk, 64GB Kingston Fury, Geforce RTX 4070, Custom WC Loop (DIY)...PC2: Ryzen 7, Asus Prime B550 Plus, 64GB Kingston Fury, Geforce RTX 3060Ti,...plus Xbox XS, HP Omen Laptop & Intel PC LGA1700 med ett RX 7800XT 16GB... (alla fyllda med ai virus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Med tanke på att riktiga Windows 8 RTM har ju inte släppt än för privatpersoner så lär med all sannolikhet gå om Linux.

Och med tanke på att man billigt kan uppgradera sitt Windows 7 till 8 för de som vill ha det....

Mycket möjligt att det blir så, men med tanke på så många som verkar ogilla Windows 8 och att det är ännu billigare att uppgradera till valfri Linuxdist så kan man ju undra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eronki:

Försent, 3 [CENSUR] röstade på Vista.
Själv sitter jag på Windows 7, fast XP är inte dåligt - förbannat bra faktiskt.
Hade XP haft stöd för DirectX 11 och mer RAM hade jag nog använt det istället för W7. Vet inte om XP har stöd för 4kärniga-CPUs... har XP det??

Det ska den. Det är väl snarare om programmen du kör klarar Quad-Core eller ej.
Tänker ha XP Pro i ett casual gaming datorbygge. XP är bra fortfarande men bara för basic användare.
Dock är det bäst att byta till Win7 nästa år då dom kommer sluta ha support för XP :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Mycket möjligt att det blir så, men med tanke på så många som verkar ogilla Windows 8 och att det är ännu billigare att uppgradera till valfri Linuxdist så kan man ju undra...

Njao, det är väl inte just Windows 8 man ogillar utan Metro gränssnittet som många på Swec inte gillar till vanlig stationär. Sen finns det väl mycket praktiska saker att ha Windows både i arbete och underhållning.

Kommer kör Windows 8 pga bättre prestandan och snyggare, Metro känns dock som de implanterat i efterhand pga att det skiljer sig så mycket från Windows desktop stilen men det fungerar för mig.