Nokia N9, "Yttre påverkan" får ingen ersättning

Permalänk
Medlem

Nokia N9, "Yttre påverkan" får ingen ersättning

Hej, jag har en Nokia N9 som är trasig och skickad till verkstad.

Fel:
Mobilen tappade kontakt med simkortet 1-5 gånger i veckan och jag fick sätta i och ta ur simkortet.
Simkortet sitter i en plast-slide som går ner i telefonen.
En dag så gick det inte få ner plastsliden när den skulle in igen.
Tittade då noga i hålet och såg ett metallstift, vände mobilen upp o ner och stiftet ramlade ut.
Därefter var kontakten med simkortet helt dött.

Snabb fakta:
20 Januari, mobilen köptes av privatperson på Tradera, fick inget kvitto. Mobilen var inköpt i december 2011.
2 Juli, mobilen går sönder, Nokia kundtjänst rek. mig att skicka mobilen till mobilbyrån.se
6 Juli, mobilen inlämnad på mobilbyrån, begär garanti via IMEI-nummret på mobilen.
10 Juli, mobilen skickad till extern verkstad.
1 Augusti, externa verkstaden bestämmer sig för att felet beror på yttre påverkan och ger mig alternativen:
Skrota, 300kr i felsökningsavgift och få den hemskickad eller 2250kr för lagning.
2 Augusti, tar kontakt med Nokia kundtjänst igen. De säger att de kan inte göra något, men lämnar vidare fallet till Reklamationsavdelning på Nokia care.
4 September, Nokia care avvisade fallet och ber mig lämna in telefonen via återförsäljaren.

Just nu har de inte svarat på mitt mail, då jag beskriver att jag inte fått kvitto av säljaren och vet inte inköpsstället.
Har kontaktat säljaren om kvitto utan svar.

Hur ska jag gå vidare?
Har hört att man kan tvinga verkstaden att påvisa yttre påverkan, men får jag igenom det?
Borde jag inte få garanti via leverantören själv, eller måste det gå via återförsäljaren?
Ska jag kontakta mitt privata länsförsäkringsbolag och ta det på drulle-försäkring för 800kr?

Vill att Nokia ska stå för en ny mobil, då jag inte förstår hur man kan anklaga en konsument för yttre påverkan på en komponent som
skjuts in i en annan? Jag har inte varit vårdslös på något sätt, hur ska plast-sliden kunna skada inre komponenter!!
Vill gärna ha tips av er hur jag ska göra.

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk
Medlem

Garanti via leverantören år nog svårt eftersom du inte köpt den av dem.

Förstöra SIM-sloten kan man nog om man försöker sätta i kortet på fel håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pr0bz:

Hur ska jag gå vidare?
Har hört att man kan tvinga verkstaden att påvisa yttre påverkan, men får jag igenom det?
Borde jag inte få garanti via leverantören själv, eller måste det gå via återförsäljaren?
Ska jag kontakta mitt privata länsförsäkringsbolag och ta det på drulle-försäkring för 800kr?

Eftersom metallstiftet helt lossnat och det uppenbarligen satt fast innan och telefonen har fungerat sedan ursprungsägaren köpte den har verkstaden redan där påvisat åverkan. Kan tyckas lite orättvist men så länge inte en anmärkningsvärd andel av denna telefonmodell dras med samma fel kommer det vara svårt att styrka tillverkningsfel. Lägger man till att du köpt telefonen i andra hand kommer du ha svårt att få gehör för en åsikt om att det rör sig om ett ursprungsfel.
Återförsäljaren kan, beroende på sina villkor, helt neka garanti eftersom du köpt telefonen i andra hand.
Ta det på drulleförsäkringen låter som det bästa alternativet. Annars får du begära telefonen i retur, betala de 300:- och sedan ta den till en annan verkstad (helst en av Nokias godkända) för att få ett nytt utlåtande. Skulle detta utlåtande tala för din sak går du tillbaka till Nokia med detta, annars åker du på ännu en felsökningsavgift.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Är mobilen mindre än 6 månader gammal (från köp av återförsäljaren) så har återförsäljaren bevisbördan för att felet inte var ursprungligt (§ 20a Konsumentköplag). Efter dessa sex månader är det köparen som har bevisbördan. Det är alltså du som måste bevisa att felet är ursprungligt. Det skulle du kunna göra genom en annan oberoende reparatör men det är en kostnad du endast får tillbaka om du "vinner" mot återförsäljaren, vilket tyvärr i detta fall verkar vara osannolikt.

Vad det gäller garanti bör du läsa igenom Nokia och återförsäljarens garantivillkor. Garanti är i princip att säljaren ansvara för alla skador som uppkommer under garantitiden men inte de som du orsakat. Om de anser att du orsakat skadan är det tyvärr även här du som ska bevisa motsatsen.

Du kan få försäkringsbolaget att betala reparationen mot självrisken, ja. Detta är det val som jag skulle välja i detta fall.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av thomas_skane:

Är mobilen mindre än 6 månader gammal (från köp av återförsäljaren) så har återförsäljaren bevisbördan för att felet inte var ursprungligt (§ 20a Konsumentköplag). Efter dessa sex månader är det köparen som har bevisbördan. Det är alltså du som måste bevisa att felet är ursprungligt. Det skulle du kunna göra genom en annan oberoende reparatör men det är en kostnad du endast får tillbaka om du "vinner" mot återförsäljaren, vilket tyvärr i detta fall verkar vara osannolikt.

Konsumentköplagen är inte överhuvudtaget tillämplig eftersom TS köpt mobilen begagnad. KKöpL gäller enbart mellan affär och ursprungsköpare, den följer inte med vid vidareförsäljning. Likaså är garanti till tredje part en salig röra, vissa tillverkare/butiker godkänner det, andra inte.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Hej, nu har jag äntligen fått tillbaka telefonen från verkstaden.
TROR NI den startade?
NEJ! Helt död.

Telefonen fungerade perfekt innan, förutom att den inte hittade simkortet.
Köpte simkortsmodul och skulle byta själv, men det går ju inte nu. Telefonen har varit på felsökning sedan juli...
Är verkstäder såhär hopplösa?

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pr0bz:

Hej, nu har jag äntligen fått tillbaka telefonen från verkstaden.
TROR NI den startade?
NEJ! Helt död.

Telefonen fungerade perfekt innan, förutom att den inte hittade simkortet.
Köpte simkortsmodul och skulle byta själv, men det går ju inte nu. Telefonen har varit på felsökning sedan juli...
Är verkstäder såhär hopplösa?

fattar inte hur man kan skicka iväg en "lagad" produkt utan att verkligen kolla att den funkar.......

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pr0bz:

Helt död.

Det är inte helt orimligt att den legat sedan den felsökts och att batteriet då var nästintill urladdat. Låt den ligga på laddning ett tag, plocka ur och i batteriet, kolla så att det inte är någon smuts på polerna etc.

Skrivet av Marticus:

fattar inte hur man kan skicka iväg en "lagad" produkt utan att verkligen kolla att den funkar.......

Telefoner har inte lagats.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Den har felsökts. Jag har låtit den laddats nu i 2tim. Testat med två laddare, ska testa ännu mer.
Det finns en liten indikationslampa, denna flimrar till lite när laddaren stoppas i halvvägs. Annars brukar den blinka konstant med 3-5sek mellanrum. Ska testa att ladda den över natten, annars blir jag riktigt irriterad....
Det känns inte som att jag ska skruva isär den och ta ut batteriet om den inte fungerar.

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk
Medlem

Kan ju omöjligt ha tagit verkstan 3 månader att skicka tillbaka den, är det bara du som dröjt med svar om hur du vill göra eller?
Som sagt kan va att batteriet är totalurladdat då det legat så länge...

Permalänk
Medlem

Det var dispyt med verkstaden, hur de kan ta åt sig ett garantiärende när de redan från början visste att det inte var ett garantiärende. Efter det försökte jag via min drulleförsäkring, men eftersom jag flyttade i mars och skaffade en ny, så antog de att den var trasig redan i januari. Sedan tog det tre veckor för verkstaden att skicka hem den efter fått sidan 470kr för en onödig felsökning.
Den startar fortfarande inte, hur länge ska den behöva ladda? Har testat koppla in och ur, men detta hjälper inte.

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pr0bz:

Det var dispyt med verkstaden, hur de kan ta åt sig ett garantiärende när de redan från början visste att det inte var ett garantiärende. Efter det försökte jag via min drulleförsäkring, men eftersom jag flyttade i mars och skaffade en ny, så antog de att den var trasig redan i januari. Sedan tog det tre veckor för verkstaden att skicka hem den efter fått sidan 470kr för en onödig felsökning.
Den startar fortfarande inte, hur länge ska den behöva ladda? Har testat koppla in och ur, men detta hjälper inte.

Det verkar ju tyvärr som den är död.... Förstår inte riktigt det med försäkringen, ska du inte få en ny eller?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...