Intel Haswell på 10 watt på väg till Ultrabook

Permalänk
Melding Plague

Intel Haswell på 10 watt på väg till Ultrabook

Om en vecka drar Intel igång den årliga konferensen IDF. En av huvudnyheterna sägs vara premiärvisningen av processorarkitekturen Haswell, däribland en modell på ynka 10 W TDP.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ohhh... Haswell... nästan så man får kalla kårar... Blir det äntligen en uppdatering kanske?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Köpte mig ju relativt nyligen min i7 3770k som jag är väldigt nöjd med, men om man går efter alla rykten så verkar det ju som att Haswell kommer bli något av ett relativt stort hopp både prestandamässigt och strömsparsmässigt. Kanske blir en uppgradering ändå... borde hålla i mina pengar, men det är så svårt att låta bli när det kommer nya grejer hela tiden!

Permalänk
Medlem

När? 2013...?
Så fort dom kommer så byter jag.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Avstängd

Verkar lovande.

Men på en ultrabook är det väl ändå skärmen som drar mest?
Nån borde göra energieffektivare skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

När? 2013...?
Så fort dom kommer så byter jag.

Q2 2013 någon gång.

Risken finns väl att det är ett stort steg framåt när det gäller strömförbrukning och inbyggd grafik, men inte så mycket när det gäller topprestanda som de flesta här är mer intresserade av.

Permalänk

10 W, det låter ju mycket bättre än den ynkliga sänkning till 15 W som det tidigare ryktades om att de strömsnålaste Haswell skulle ha.

Artikeln kallar Haswell för "Fjärde generationens Core" vilket är ganska olämpligt tycker jag. Dels så är det inte säkert att de ens kommer att säljas under varumärket "Core". Och även om Intel behåller sina nuvarande brands för nästa arkitektur så kommer Haswell att säljas under varumärkena Xeon, Pentium och Celereon.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aloysius:

Q2 2013 någon gång.

Risken finns väl att det är ett stort steg framåt när det gäller strömförbrukning och inbyggd grafik, men inte så mycket när det gäller topprestanda som de flesta här är mer intresserade av.

Haswell har minst en funktion som även high-end användare kan känna lite ha-begär till: transaktionsminne och känt som versionshanterad cache. Denna funktion gör att betydligt fler algoritmer kan effektivt köras på många CPU-kärnor. Detta betyder att Haswell kommer ha en helt ny-designad cache och ryktena säger att det blir 64kB+64kB L1 (dubbelt mot idag) och 1M L2 (4 gånger mer än idag), något som borde påverka prestanda positivt även enkeltrådade applikationer.

Det riktigt intressanta med Haswell för ultrabooks är att specifikationen på 10W är för ett SoC (System-on-a-Chip), så 10W är summan för CPU, GPU och sydbryggan! Kanske inte så konstigt att Atom skrotas för laptops/netbooks då Haswell kommer dra ungefär lika lite ström men med en helt annan prestandanivå.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Haswell har minst en funktion som även high-end användare kan känna lite ha-begär till: transaktionsminne och känt som versionshanterad cache. Denna funktion gör att betydligt fler algoritmer kan effektivt köras på många CPU-kärnor. Detta betyder att Haswell kommer ha en helt ny-designad cache och ryktena säger att det blir 64kB+64kB L1 (dubbelt mot idag) och 1M L2 (4 gånger mer än idag), något som borde påverka prestanda positivt även enkeltrådade applikationer.

Det riktigt intressanta med Haswell för ultrabooks är att specifikationen på 10W är för ett SoC (System-on-a-Chip), så 10W är summan för CPU, GPU och sydbryggan! Kanske inte så konstigt att Atom skrotas för laptops/netbooks då Haswell kommer dra ungefär lika lite ström men med en helt annan prestandanivå.

Detta låter naturligtvis mycket bra och kanske får en att hålla styr på tankarna om uppgradering.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Verkar lovande.

Men på en ultrabook är det väl ändå skärmen som drar mest?
Nån borde göra energieffektivare skärmar.

Nja, beror ju på. Men det gör ju allt egentligen. Tror nog man kan spara enorma mängder batteritider genom standbytiden. När skärmen är avstängd är det just processorn och diskarna som äter batteri och om då dessa minskar sin hunger bör det bli en underbart standbytid.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Server med 10W låter fint

Permalänk
Medlem

Var ni tvunga att ta bort hela min post...? Kunde ju bara ändrat den efter ni rättat.

Som sagt tidigare; Det går undan hos Intel, kul att se att Haswell finns till fysiskt nu med. Och dessutom, 22nm, det får min Phenom II att kännas som en stenyxa.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Atlas Tasume:

Var ni tvunga att ta bort hela min post...? Kunde ju bara ändrat den efter ni rättat.

Som sagt tidigare; Det går undan hos Intel, kul att se att Haswell finns till fysiskt nu med. Och dessutom, 22nm, det får min Phenom II att kännas som en stenyxa.

Du bådar skämta? Själv sitter jag på en Q6600.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Q2 2013 någon gång.

Risken finns väl att det är ett stort steg framåt när det gäller strömförbrukning och inbyggd grafik, men inte så mycket när det gäller topprestanda som de flesta här är mer intresserade av.

Jag menar inte 10W processor för ultrabooks, utan andra varianter. Det kommer väl fler...

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Du bådar skämta? Själv sitter jag på en Q6600.

Skickades från m.sweclockers.com

Allt är relativt! Tänker mest på tillverkningsprocessens storlek, inte prestandan!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Kommer dessa också vara utrustade med fyra kärnor som Ivy är idag? Eller kan man hoppas på någon Hexa-core?

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk

Passivt kyld?

Tio watt, kommer vi få se någon passivt kyld laptop med Haswell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Richard_Larsson:

Tio watt, kommer vi få se någon passivt kyld laptop med Haswell?

Vore väldigt trevligt i så fall

Permalänk
Skrivet av 14ccKemiskt:

Artikeln kallar Haswell för "Fjärde generationens Core" vilket är ganska olämpligt tycker jag. Dels så är det inte säkert att de ens kommer att säljas under varumärket "Core". Och även om Intel behåller sina nuvarande brands för nästa arkitektur så kommer Haswell att säljas under varumärkena Xeon, Pentium och Celereon.

Har du någon källa på det?

Skrivet av light44:

Kommer dessa också vara utrustade med fyra kärnor som Ivy är idag? Eller kan man hoppas på någon Hexa-core?

Kärnantalet kommer nog se likadan ut som idag. 2 kärnor, 4 kärnor samt 4 kärnor med HT sen blir det väl en haswell-E med fler kärnor. Som det ser ut idag är det inte många processer som privatkonsumenter använder sig av som kan nyttja så många kärnor, sen är det väl en kostnadsfråga också, annars kan de göra en AMD och börja med moduler som kallas för kärnor för att locka med flashiga namn.

Permalänk
Skrivet av Black_Pete:

Har du någon källa på det?

Missade att skriva Core också förstås. Jag skrev att OM Intel väljer att behålla sina CPU-brands (använda samma som idag) även för Haswell så kommer de att kallas för Core, Xeon, Celeron och Pentium. Att sätta likhetstecken mellan Haswell och "fjärde generationens Core" är alltså inte riktigt riktigt.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av 14ccKemiskt:

Missade att skriva Core också förstås. Jag skrev att OM Intel väljer att behålla sina CPU-brands (använda samma som idag) även för Haswell så kommer de att kallas för Core, Xeon, Celeron och Pentium. Att sätta likhetstecken mellan Haswell och "fjärde generationens Core" är alltså inte riktigt riktigt.

Intel skriver "fjärde generationens Core" i sitt pressmaterial, end of discussion.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

känns surt att surface pro först kommer Q1 2013 när nästan Haswell släppts då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Black_Pete:

Kärnantalet kommer nog se likadan ut som idag. 2 kärnor, 4 kärnor samt 4 kärnor med HT sen blir det väl en haswell-E med fler kärnor. Som det ser ut idag är det inte många processer som privatkonsumenter använder sig av som kan nyttja så många kärnor, sen är det väl en kostnadsfråga också, annars kan de göra en AMD och börja med moduler som kallas för kärnor för att locka med flashiga namn.

Intel har väl redan gått ut och sagt att ultrabooks och liknande kommer få 2-kärninga CPU:er och 4 kärnor kommer vara max på konsument-CPU:er. Känns ändå rätt vettigt med tanke på att väldigt få "vanliga" användare har behov av flera kärnor, bättre att lägga krutet på att öka prestanda per CPU-tråd.

De som har behov av många kärnor får använda Xeon som redan idag finns med upp till 10 kärnor (20 trådar) och med Haswell kommer detta ökas till 12 eller möjligt ännu fler. Räcker inte det presenterades ganska nyligen en CPU med kodnamnet "Knights Corner" som kommer säljas under namnet Xeon Phi. Första versionen av denna kommer ha 50st x86-kompatibla kärnor, lite info finns här.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Aloysius:

Risken finns väl att det är ett stort steg framåt när det gäller strömförbrukning och inbyggd grafik, men inte så mycket när det gäller topprestanda som de flesta här är mer intresserade av.

Say what?

Är man intresserad av prestanda så köper man knappast en 10 W processor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Intel har väl redan gått ut och sagt att ultrabooks och liknande kommer få 2-kärninga CPU:er och 4 kärnor kommer vara max på konsument-CPU:er. Känns ändå rätt vettigt med tanke på att väldigt få "vanliga" användare har behov av flera kärnor, bättre att lägga krutet på att öka prestanda per CPU-tråd.

De som har behov av många kärnor får använda Xeon som redan idag finns med upp till 10 kärnor (20 trådar) och med Haswell kommer detta ökas till 12 eller möjligt ännu fler. Räcker inte det presenterades ganska nyligen en CPU med kodnamnet "Knights Corner" som kommer säljas under namnet Xeon Phi. Första versionen av denna kommer ha 50st x86-kompatibla kärnor, lite info finns här.

Det är väl ändå ett kort för HPC marknaden och inte för privat bruk

Permalänk
Medlem

Det är ju fortfarande skärmen som drar överlägset mest ström i en bärbar dator, så tills det sitter OLED-paneler eller liknande i laptops så kommer skillnaden ändå inte att bli jättestor.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Say what?

Är man intresserad av prestanda så köper man knappast en 10 W processor...

Nu pratar vi väl om lite olika saker ändå, det är klart att det är helt olika modeller. Jag menar mest att de flesta nyheterna verkar handla om vilka framsteg de gör med kommande ultrabookmodeller och hur lite ström den drar. Och det är väl också där pengarna finns att tjäna.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av m0rk:

Det är väl ändå ett kort för HPC marknaden och inte för privat bruk

Visst, men för "privat bruk" räcker nästan alltid 4-kärnor mer än väl. Är man behov av en extrem lösning så får man helt enkelt inse att man får betala rätt mycket för en sådan. Tvivlar på att Intel kommer vägra sälja Xeon Phi till dig som privatperson om du har råd att köpa en.

Och för de kunder som kräver high-end workstations finns som sagt Xeon och där är gränsen just nu 10-kärnor per CPU och det är möjligt att köpa Intel-system (QPI) som stödjer upp till 8 CPU:er. En typisk high-end workstation har idag 2 st 4-6 kärniga Xeons, problemet är att ju fler kärnor man stoppar in desto lägre tenderar prestanda per CPU-tråd bli p.g.a. begränsningar i hur mycket ström CPUn kan dra och hur mycket bandbredd man kan ha mot L3-cache och RAM (som delas av alla kärnor i en CPU).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black_Pete:

Har du någon källa på det?

Kärnantalet kommer nog se likadan ut som idag. 2 kärnor, 4 kärnor samt 4 kärnor med HT sen blir det väl en haswell-E med fler kärnor. Som det ser ut idag är det inte många processer som privatkonsumenter använder sig av som kan nyttja så många kärnor, sen är det väl en kostnadsfråga också, annars kan de göra en AMD och börja med moduler som kallas för kärnor för att locka med flashiga namn.

Hehe. Det får vi inte hoppas att de gör. Skulle Intel göra något liknande som Bulldozer finns det ingen entusiastplattform kvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Nu pratar vi väl om lite olika saker ändå, det är klart att det är helt olika modeller. Jag menar mest att de flesta nyheterna verkar handla om vilka framsteg de gör med kommande ultrabookmodeller och hur lite ström den drar. Och det är väl också där pengarna finns att tjäna.

Jo, det stämmer ju ganska bra.
Som jag fattat det kommer dock Haswell bjuda på mer prestandaökning än vad Ivy Bridge gjorde.
Men fokus ligger fortfarande på energieffektivitet och grafikdelen och det är där vi kommer se de största framstegen.

Tror jag iaf, baserat på det jag läst hittills.

Det såg länge ut som Haswell skulle bli mitt nästa köp men då jag impulsköpte en Sandy-Bridge laptop precis så blir det nog Broadwell istället, vilket dock gör Haswell funktionerna väldigt intressanta och jag hoppas dom kommer satsa på prestanda i krympningen mer än energieffektivitet.