Lätt/nybörjarvänligt program för "ritningar"

Permalänk

Lätt/nybörjarvänligt program för "ritningar"

Tjenare

Som titeln lyder vill jag gärna ha tips på nybörjarvänliga 3d program.
Jag vill kunna skapa olika konstruktioner i datorn innan jag bygger dom.

Bakrund: Jag studerar mitt andra år på byggprogrammet och mor min vill ha lite saker här hemma byggda. Vilket vi inte kommer börja med fören sommaren igen, så jag vill gärna kunna titta på lite olika designer innan man förverkligar det. (jag har hela vintern på mig)
T.ex en utbyggnad, vi har ett nybyggt hus värt 2 mille, så även om min mor inte känner så vill jag inte bygga något innan jag får se hur det ser ut sen

Så ett program som är lite GIMP 2 emot ps t.ex, jag vill ha mycket funktioner men gärna lätt att komma igång med.
Skulle varit perfa med ett program som är lite anpassat för byggindustrin, d.v.s man kan lätt skapa stycken i trä med standard dimensioner utan vidare svårigheter.
Typ en lista men "reglar" så väljer man dimensionerna låt oss säga 45x95 så skriver man längd och stycket trä dyker upp på skärmen!

Väldigt tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Revit tycker jag fungerar bra. Går själv byggnadsingejörs programmet, och vi har ritat en del i det. hus och inredning och renderingar. PRogammet är dock mest lätt anpassat för hus bygge, om det nu var det du var utte efter.
Man har färdiga block, fönster osv. , som man kan modda om.
Finns rätt mycket material att titta på YouTube med.
kanske finns pröva på tid. Lr om ni har licenser på skolan för eleverna där.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Vill man ha något gratis är det nog sketchup som är att rekommendera. Användarvänligt är det också.
http://sketchup.google.com/download/ <- för att göra modeller i 3d.