Lätt/nybörjarvänligt program för "ritningar"

Permalänk

Lätt/nybörjarvänligt program för "ritningar"

Tjenare

Som titeln lyder vill jag gärna ha tips på nybörjarvänliga 3d program.
Jag vill kunna skapa olika konstruktioner i datorn innan jag bygger dom.

Bakrund: Jag studerar mitt andra år på byggprogrammet och mor min vill ha lite saker här hemma byggda. Vilket vi inte kommer börja med fören sommaren igen, så jag vill gärna kunna titta på lite olika designer innan man förverkligar det. (jag har hela vintern på mig)
T.ex en utbyggnad, vi har ett nybyggt hus värt 2 mille, så även om min mor inte känner så vill jag inte bygga något innan jag får se hur det ser ut sen

Så ett program som är lite GIMP 2 emot ps t.ex, jag vill ha mycket funktioner men gärna lätt att komma igång med.
Skulle varit perfa med ett program som är lite anpassat för byggindustrin, d.v.s man kan lätt skapa stycken i trä med standard dimensioner utan vidare svårigheter.
Typ en lista men "reglar" så väljer man dimensionerna låt oss säga 45x95 så skriver man längd och stycket trä dyker upp på skärmen!

Väldigt tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Revit tycker jag fungerar bra. Går själv byggnadsingejörs programmet, och vi har ritat en del i det. hus och inredning och renderingar. PRogammet är dock mest lätt anpassat för hus bygge, om det nu var det du var utte efter.
Man har färdiga block, fönster osv. , som man kan modda om.
Finns rätt mycket material att titta på YouTube med.
kanske finns pröva på tid. Lr om ni har licenser på skolan för eleverna där.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Vill man ha något gratis är det nog sketchup som är att rekommendera. Användarvänligt är det också.
http://sketchup.google.com/download/ <- för att göra modeller i 3d.

Ska du ha något anpassat för byggindustrin är det revit architecture som kommer upp i huvudet på mig. Har själv aldrig testat det men har hört att man kan välja en del standard-väggar där. Lär kosta många tusenlappar att köpa det.

EDIT: Blev ninjad av personen över mig.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Skrivet av Tawen:

Revit tycker jag fungerar bra. Går själv byggnadsingejörs programmet, och vi har ritat en del i det. hus och inredning och renderingar. PRogammet är dock mest lätt anpassat för hus bygge, om det nu var det du var utte efter.
Man har färdiga block, fönster osv. , som man kan modda om.
Finns rätt mycket material att titta på YouTube med.
kanske finns pröva på tid. Lr om ni har licenser på skolan för eleverna där.

Revit låter ju trevligt, går det att få fullversion gratis tro?

Permalänk
Skrivet av thom.g:

Vill man ha något gratis är det nog sketchup som är att rekommendera. Användarvänligt är det också.
http://sketchup.google.com/download/ <- för att göra modeller i 3d.

Ska du ha något anpassat för byggindustrin är det revit architecture som kommer upp i huvudet på mig. Har själv aldrig testat det men har hört att man kan välja en del standard-väggar där. Lär kosta många tusenlappar att köpa det.

EDIT: Blev ninjad av personen över mig.

Ne, några tusingar att bränna på programvara har jag inte. Så om inget annat kommer upp i tråden är det sketchup jag får köra med, tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Revit är inte lätt om man inte använt något cad-program tidigare. Kanske går att få tag på någon studentversion om man studerar på rätt linje nånstans.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

http://www.autodesk.se/adsk/servlet/download/item?siteID=4403...
30 dagar iallafall.
Har ni ritat i vanlig Auto cad didigare ? det kommer underlätta då många komandon är samma.
Annras kan du säkert fråga någon cad lärare på er skola, om ni har som kan hjälpa lite

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk

Håller med tidigare, sketchup fungerar alldelles utmärkt.

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Skrivet av Tawen:

http://www.autodesk.se/adsk/servlet/download/item?siteID=4403...
30 dagar iallafall.
Har ni ritat i vanlig Auto cad didigare ? det kommer underlätta då många komandon är samma.
Annras kan du säkert fråga någon cad lärare på er skola, om ni har som kan hjälpa lite

Vet inte om jag gjorde det tydligt, men detta ska vara för personligt bruk d.v.s utanför skolan
Jag har inte utforskat något utav cad programmen innan :>

Tror inte kommer rita olika konstruktioner under våran utbildning, vet att vi ska syssla med ritningsläsning. Men jag tror inte vi ska skapa egna ritningar

Permalänk
Medlem

Just.
Har du ju rätt i, är ju eget bruk.
TA sketchup som de rekomenderar. lär väl prova det själv också.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Ritningsläsning = Lära sig skalor igen, ungefär, sen blir det lite om vad olika linje-sträckningar och symboler betyder, iallafall om det är samma som jag läste.

Testa sketchup. Tycker du att det är lätt att få fram det du vill kan du ju göra ett försök med nåt mer avancerat. Dock tror jag inte att du kommer få bättre resultat i något annat.

Hade sketchup funnits när jag började med autocad hade jag nog föredragit att använda det, men nu är jag så van vid autocad.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Skrivet av Rewinding:

Håller med tidigare, sketchup fungerar alldelles utmärkt.

Skrivet av Tawen:

Just.
Har du ju rätt i, är ju eget bruk.
TA sketchup som de rekomenderar. lär väl prova det själv också.

Skrivet av thom.g:

Ritningsläsning = Lära sig skalor igen, ungefär, sen blir det lite om vad olika linje-sträckningar och symboler betyder, iallafall om det är samma som jag läste.

Testa sketchup. Tycker du att det är lätt att få fram det du vill kan du ju göra ett försök med nåt mer avancerat. Dock tror jag inte att du kommer få bättre resultat i något annat.

Hade sketchup funnits när jag började med autocad hade jag nog föredragit att använda det, men nu är jag så van vid autocad.

Jag kör på sketchup, får se hur det går
Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Hur tycker ni sketchup är i jämförelse med blender? Körde lite 3ds max för länge sedan och när jag nu vill modellera lite så fattade jag inte alls hur sketchup funka, men blender kände jag ju igen? Vilket tycker ni är lättast och vad tycker ni dom är bra för?

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Asså vill bara flika in med att inget ritprogram är "enkelt" inte som att rita kök med ikea prg. MYCKET svårare...

provade sketchup och det var väll ok.. MEN du bör iaf. gå en nybörjarkurs om du inte fattar nått.
jag har jobbat en del med ritningar mm. men det var gigantiskt svårt ändå.. som sagt en hel del tekniskt kunnande behövs, de ultimata DYI programmet saknas, tex för hembyggnad.. lovar att den som gör det inte behöver bekymra sig för sin pension....

edit: kontakta abf där du bor. dom fixar en kurs för billig penning..