Permalänk

CMOS måste resetas varje uppstart

Fick följande fel på min dator förra veckan:

Vid uppstart så stänger datorn ner sig strax efter att menyn där man kan komma in i BIOS dyker upp, och gör sen ett nytt startförsök och samma sak igen, osv. Efter nollställning av moderkortet så funkade det bra igen, tills nästa uppstart, samma visa igen. Läste runt lite och kom fram till att ett nytt batteri kunde kanske hjälpa, men efter batteribytet fungerade moderkortet inte alls, fläktar och lysdioder går igång, men inga försök att boota datorn, ingen bild alls. Köpte ett nytt moderkort plus lite annat roligt när jag ändån beställde.

Givetvis så blir det samma fel på det nya kortet direkt, dvs det måste nollställas varje gång det skall startas. Har bytt samtliga komponenter förutom processorn (AMD phenom II x4), då jag inte har någon processor att byta med.

Kan det verkligen vara processorn som gör det här felet, eller vad kan det bero på? Kan ju knappast vara exakt samma fel på nya kortet. det gamla är ett ASUS M479XTD EVO och det nya är ett ASUS M5 A87 870.

Datorn fungerar i övrigt utmärkt när den väl är igång.

Några tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pajjemannen113:

Fick följande fel på min dator förra veckan:

Vid uppstart så stänger datorn ner sig strax efter att menyn där man kan komma in i BIOS dyker upp, och gör sen ett nytt startförsök och samma sak igen, osv. Efter nollställning av moderkortet så funkade det bra igen, tills nästa uppstart, samma visa igen. Läste runt lite och kom fram till att ett nytt batteri kunde kanske hjälpa, men efter batteribytet fungerade moderkortet inte alls, fläktar och lysdioder går igång, men inga försök att boota datorn, ingen bild alls. Köpte ett nytt moderkort plus lite annat roligt när jag ändån beställde.

Givetvis så blir det samma fel på det nya kortet direkt, dvs det måste nollställas varje gång det skall startas. Har bytt samtliga komponenter förutom processorn (AMD phenom II x4), då jag inte har någon processor att byta med.

Kan det verkligen vara processorn som gör det här felet, eller vad kan det bero på? Kan ju knappast vara exakt samma fel på nya kortet. det gamla är ett ASUS M479XTD EVO och det nya är ett ASUS M5 A87 870.

Datorn fungerar i övrigt utmärkt när den väl är igång.

Några tips

Har du prövat uppdatera BIOS versionen för ditt moderkort? Nämn modellen så kan jag leta rätt på det åt dig

EDIT:
Ooops, läste fel, såg inte att du redan skrivit modellen, ge mig 5 min...

Direkt från asus sidan

"
Version 1101
Description M5A87 BIOS 1101
Improve system stability.
File Size
873,43 (KBytes) 2012.03.30 update
Download from
Global (DLM) Global
Version 1001 "

Här har du sidan för nedladdningar för ditt kort: http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM3Plus/M5A87/#download

Välj ditt OS och tryck på BIOS fliken, ladda ner den senaste

Asus korten har en EZ flash funktion. Det ändå du behöver göra är att ladda ner bios filen, starta om datorn och hoppa in i BIOS direkt. Därifrån så ska du hitta en flik ASUS EZ FLASH. Kör igång EZ flash och peka programmet till filen som du laddat ner.

Bios installation kan väldigt lätt gå åt helvette så se till att du installerar rätt version och inte drar ut strömkällan
Pröva att ladda ner den senaste biosen och installera den, återkom med resultat

Permalänk

Tack för bra tips, ska greja igång med det ikväll. Ett annat meck jag glömde skriva är att när jag försöker använda ett ps/2 tangentbord så reagerar BIOS som att pil ner tangenter är konstant nertryckt. Har provat med 2 olika tangentbord som fungerar bra i övrigt. Så jag har lite svårt att göra några justeringar i BIOS. Använder jag ett usb-tangentbord så fungerar bara pil höger och pil upp...