VPN tunnel, var börjar jag?

Permalänk
Medlem

VPN tunnel, var börjar jag?

Hej

Bakrunden är att min syrra bor i Frankrike och vil kunna se SVT Play och dylikt. Men av upphovsrättsliga själ så kan man inte det. Min förta tanke var att använda en vpn-tunnel för att "lura" svt att ho är i Sverige. Har ingen aning om detta är det bästa alternativet eller inte, så kom gärna med förslag!

PS. Hon använder en Mac

Visa signatur

1, Asus U36SD-RX145V | Intel i7 2620M | 8GB SDRAM 1333 MHz | Intel 310 160 GB | GeForce GT 520M | Laptop
http://www.asus.se/Notebooks/Superior_Mobility/U36SD/#specifi...
2, HP Pavilion DV7-3197EO | CI7 720QM 1.6 | 6GB RAM 1066mhz | 500 GB 7200 rpm | GeForce GT 230M | Laptop

Permalänk
Medlem

Perhaps? vet inte hur det fungerar med mac dock

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Googla proxy så borde du få lite givande svar:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

Anonine har ju VPN för 39kr/mån. Då får du ett svenskt IP!

Permalänk
Medlem

Typ http://theillustratednetwork.mvps.org/Vista/PPTP/PPTPVPN.html

PPTP är den enklaste versionen av vpn som windows har stöd för, och ska vara ganska enkel att konfigurera. Om du har en router som har stöd för dd-wrt så kan den agera som PPTP server.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

Anonine är bra, körde deras 50kr alternativ när jag var i kina i somras, fungerade bra ska hon dock bara kolla svensk tv så är en proxy bättre, det är ju gratis.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Om hon kör mac så behöver hon ingen mjukvara alls.

Sätt upp en ssh här i sverige.
I hennes ände startar hon en tunnel med dynamisk tunnel, såhär

ssh -D 1234 xxxxxxxxxxxxxx
xxxxx är adressen till servern.

Sen kan hon antingen tunla all trafik, då går hon in på nätverksinställningar, aktiverar proxy SOCKS som hon pekar på 127.0.0.1:1234

Vill hon bara ta en webbläsare går samma sak att göra i webbläsarens inställningar, under "hur ansluter X mot internet"

skrev fel på ip
Visa signatur

TANSTAAFL

Permalänk
Skrivet av DegenSHT:

Om hon kör mac så behöver hon ingen mjukvara alls.

Sätt upp en ssh här i sverige.
I hennes ände startar hon en tunnel med dynamisk tunnel, såhär

ssh -D 1234 xxxxxxxxxxxxxx
xxxxx är adressen till servern.

Sen kan hon antingen tunla all trafik, då går hon in på nätverksinställningar, aktiverar proxy SOCKS som hon pekar på 127.0.0.1:1234

Vill hon bara ta en webbläsare går samma sak att göra i webbläsarens inställningar, under "hur ansluter X mot internet"

Yep och hon kan även göra detta på en Windows-PC. Ville bara flika in med det så att man inte får uppfattningen att det är något magiskt med mac.
Edit: Hoppsan, jag borde ha läst att hon hade en mac!

Permalänk
Medlem

Nej nej, det är bara att skaffa Putty, men det står i orginalposten att hon kör mac

Visa signatur

TANSTAAFL

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Tror jag börjar med en proxy, verkar smidigast.

Visa signatur

1, Asus U36SD-RX145V | Intel i7 2620M | 8GB SDRAM 1333 MHz | Intel 310 160 GB | GeForce GT 520M | Laptop
http://www.asus.se/Notebooks/Superior_Mobility/U36SD/#specifi...
2, HP Pavilion DV7-3197EO | CI7 720QM 1.6 | 6GB RAM 1066mhz | 500 GB 7200 rpm | GeForce GT 230M | Laptop

Permalänk
Medlem

Har provat proxy från Finland för t.ex SVT Play, gick ej. Verkar som om allt inte kördes via proxyn eller något för den sa att jag satt utomlands och ville inte visa något, :(. Kan ha varit konfig fel av mig men lyckades inte lösa det.
Min externa IP var dock svensk enligt allt annat. Men något fattades iaf där.
Vet att VPN fungerar från utlandet, iaf från UK till Sverige för att se på SVT Play.

Försöker nu sparka igång Open VPN och köra via det istället.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk

Vissa spärrar beror helt på vilken DNS-server du nyttjar. Om hon nyttjar sin Franska ISP:s default DNS kan hon testa att ändra denna till t.ex. 195.54.122.200 & 195.54.122.204 (bredbandsbolagets DNS-servrar).

Permalänk
Medlem

Jag kör med tunnelblick, fungerar fint

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |