Packa upp vara = garanti void

Permalänk
Medlem

Packa upp vara = garanti void

Hej, hämtade just en ssd som kom från inet, och började nyfiket pilla på förpackningen vid övergångsstället. Då såg jag en sticker som förhindrar att boxen öppnas. På den står warranty void if removed. Wtf! Kan man inte ens öppnas asken utan att garanti rätten förverkas?

http://db.tt/el53nqPX

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Antielefant

Nej, så är det självklart inte. Antagligen har bara de använt en sådan tejpbitsrulle när de tejpade igen förpackningen på Inet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Nej, så är det självklart inte. Antagligen har bara de använt en sådan tejpbitsrulle när de tejpade igen förpackningen på Inet.

den där kommer nog inte från Inet, den är tejpad av tillverkaren, sen om det är ett misstag eller ej av tillverkaren vet jag inte.
garanti bruten om du skruvar isär SSDn ja men inte genom att öppna lådan tycker jag nog alls. men kolla med Inet först för säkerhetsskull om det känns knasigt.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Såg ut som en Samsung 830 SSD, har köpt ett antal sånna både till jobbet och hem och alla har haft en sådan klisterlapps förslutning

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem

830 indeed...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

9gag nästa? Bra försök inet.

Permalänk

så lika ut för mig, men jag tvivlar starkt på att det spelar någon roll då du aldrig kan förlora garantin på något bara för att du öppnar embalaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Hej, hämtade just en ssd som kom från inet, och började nyfiket pilla på förpackningen vid övergångsstället. Då såg jag en sticker som förhindrar att boxen öppnas. På den står warranty void if removed. Wtf! Kan man inte ens öppnas asken utan att garanti rätten förverkas?

http://db.tt/el53nqPX

Skickades från m.sweclockers.com

Garantin gäller kartongen Det är även skillnad på removed och broken, eller hur? Men mest troligt är det språkförbistringen som orsakat denna förväxling av texter på etiketter och inget du behöver oroa dig för. Sen har vi ju reklamationsrätten... men den är från Inet och de hänvisar ju till tillverkarens regler så ja, du kanske kan få problem ändå om den visar sig vara trasig nu eller i framtiden.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Har 830 och kan förstyrka att jag inte sett röken av sådan klisterlapp på lådan. är nog bara någe trollsommarjobbare som packat ihop så för att trolla med dig.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

9gag nästa? Bra försök inet.

Det är inte INET som satt klisterlappen där utan den kommer från fabriken.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Jepp garantin på kartongen försvinner när du öppnar den. Duh

Permalänk
Medlem

Jag har själv rivit av precis en sådan lapp på en 830-låda, så det är absolut inget troll. Troligtvis är det en extremt felsyftad och felöversatt motsvarighet till "check contents if broken" - aka om lappen är trasig vid ett återköp så måste personalen kolla så att allt finns med i lådan.

Permalänk

Tejpen är missvisande, det ska vara ett tecken på att ssd:n är orörd eller utbytt av mellanhänder

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

förmodligen ditsatt av Lee Chen, 17 som har exat 32 minuters engelskautbildning som blivit tillsagd att se till att alla lådor som kommer ur fabrriken har en klisterlapp på locket, eller något åt det hållet

Permalänk
Entusiast

Har samma lapp på min kartong som ligger på skrivbordet och Samsung kan sätta ungefär vilka villkor de vill på sina garantier. Så det är inget olagligt med att säga att garantin försvinner om lådan öppnas. Sen har jag en känsla av att det inte är riktigt det de menar med lappen.

Här har du garantin i sin helhet: http://www.samsung.com/us/support/supportServiceWarranty.do?p...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Du har rätt enligt svensk lag att "inspektera varan" vid distanshandel för att se att du har fått de du har köpt. Så att ta bort klisterlappen påverkar då möjligen endast garantin Samsung ger dig.

Inet måste följa svensk lag som alla andra svenska företag och detta klistermärke skall därmed ej påverka dina rättigheter som kund. Många varor kommer i förseglade förpackningar med lika klisterlapp. Notera att lagen om distanshandel gäller inte om du beställer från Internetbutik och hämtar i butik eller lager. Varan måste ha skickats dvs. För mer information om ångerrätt vid distanshandel och andra saknyttiga konsumentlagar hittar du hos konsumentverket.

Permalänk
Medlem

Garantier är frivilliga åtaganden så Samsung skulle kunna ha en garanti som denna. Dock tvivlar jag starkt på att de skulle ha en garanti som i praktiken är värdelös och det handlar antingen om att du inte kan klaga på synliga skador på kartongen efter du öppnat den eller så har de helt enkelt använt fel tejp.

Jag skulle gissa på att de har en speciell garanti att om kartongen är skadad så får du byta ut varan direkt. Det är denna garanti som försvinner när du öppnar varan.

I varje fall har du reklamationsrätt och ångerrätt enligt Konsumentköplagen. Enligt den lagen är det skit samma vad som står på tejpen, du kan inte avtala bort din rätt enligt Konsumentköplagen om det inte är fördelaktigt för dig.

Permalänk

Hade samma klisterlapp på kartongen till min 830.

Dock så öppnade jag lådan på andra sidan, så jag har kvar min garanti!

Visa signatur

i7-6700K 4,8 GHz @ 1,350 V | ASUS Maximus VIII Ranger | Corsair LPX 4x8GB | Gigabyte 3070 Eagle | P2 850 W | Silverstone FT02 |

Permalänk
Medlem

Även här, svårforcerad klisterlapp på kartongen, men inte "Warranty void" utan s/n och parts#.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”