Tråd om refreshrates och energiförbrukning i LCD paneler

Permalänk
Medlem

Tråd om refreshrates och energiförbrukning i LCD paneler

Har letat runt lite nu och det verkar som en (diskussions)tråd om detta ämne saknas helt och hållet...

Mitt huvudsakliga ämne är hur refreshraten påverkar energiförbrukningen i en DFP, med inriktning på laptops.
Jag har sedan många år tillbaka kämpat med att maximera batteritiden på mina laptops som jag haft genom allt ifrån undervoltning utav processorn till underklockning av grafikkortens 2D-profiler, men det var inte förens väldigt nyss jag började med egna refreshrates på LCD paneler.

Införskaffade mig en gammal Fujitsu-Siemens AMILO M3438G som "leksaksdator" för några veckor sedan som jag börjat knappa runt ganska ordentligt med på senare tid... Panelen i den är en 17" TN på 1440x900 i 60Hz original. Jag kan tvinga allt ifrån 33Hz till 125Hz utan några problem med bildkvaliteten. Jag har hittat ett alternativ de kallas "Maximize battery performance by managing the display power usage (eller nåt sånt) i Nvidias kontrollpanel. Har nu sett att det den gör är sänker panelens refresh rate till 50Hz istället för 60Hz.

Där av drog jag slutsatsen att det skulle vara en ganska stor boost för batteritiden att sätta den i 33Hz när man kör på batteriet.
Har inte hunnit göra några tester än, och eftersom just denna dator inte tillåter strömförbrukningsmonitering så är mina forskningar ganska begränsade för stunden...

Hade inte tänkt mig att denna tråd skulle vara begränsad till just min fråga dock: alla kommentarer, upptäckter, info osv är välkomna!

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk

Tror du menar "inofficiell".

Det är nog inte så roligt att operera en muspekare på 33Hz, men om man tittar film eller läser kan det vara okej. Ett hybridläge där frekvensen ändras beroende på om man rör muspekaren eller inte skulle vara bra.

Tror dock att det har en väldigt liten påverkan på batteritiden om man sänker uppdateringsfrekvensen. Bakgrundsbelysningen ensam bör sluka mer energi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Tror du menar "inofficiell".

Det är nog inte så roligt att operera en muspekare på 33Hz, men om man tittar film eller läser kan det vara okej. Ett hybridläge där frekvensen ändras beroende på om man rör muspekaren eller inte skulle vara bra.

Tror dock att det har en väldigt liten påverkan på batteritiden om man sänker uppdateringsfrekvensen. Bakgrundsbelysningen ensam bör sluka mer energi.

1. Tack. Skall ändra det asap.

2. Jo, men jag kan se några watts skillnad imellan 33 och 120Hz på 230 ampmetern jag har.. Men en sak jag inte förstår är varför man ser skärmen blinka, precis som en CRT skärm, när man kör på under 40Hz.. Även med bakgrndsbelysningen på max(?)

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

2. Panel med endast 6 bitar per färg, dvs 64 nyanser istället för 256 nyanser som man får med 8 bitar. För att ge illusionen av de saknade nyanserna växlar pixlarna mellan de två närliggande. Trögheten (responstid) i pixlarna gör att du inte märker så mycket av detta vid lite högre frekvens, men vid tillräckligt låg frekvens så blir det synbart.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

2. Panel med endast 6 bitar per färg, dvs 64 nyanser istället för 256 nyanser som man får med 8 bitar. För att ge illusionen av de saknade nyanserna växlar pixlarna mellan de två närliggande. Trögheten (responstid) i pixlarna gör att du inte märker så mycket av detta vid lite högre frekvens, men vid tillräckligt låg frekvens så blir det synbart.

Aha.. Dithering...

Kanske en dum fråga, men har det nåt med LCD blanking att göra?

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!