Permalänk
Medlem

Problem efter att ha bytt moderkort

Jag bytte moderkort igår kväll och installationen gick fint. Men när jag skulle starta datorn så står det att hårdvara har bytts och att jag ska trycka f1 eller f2, men tangentbordet reagerar inte(det lyser som vanligt). Så jag startar om datorn, men den här gången kommer jag förbi "msi-bilden" där jag kan välja att gå in i bios, men tangentbordet reagerar inte som sagt.

Den går förbi det där och försöker reparera windows istället, men det står varje gång att det inte går. På felbeskrivningen står det något med Rootcause, repairoffline osv.
Tänkte att jag skulle formatera systemdisken men datorn läser inte av skivan.
EDIT: Efter att den har försökt att reparera så stänger den av sig när jag trycker "slutför", och då kommer det upp bluescreen i en halv sekund..

Hur ska jag göra? Har kört fast helt alltså.
Saker jag bytte till:
Moderkort: MSI Z77A-GD65
Minnen: Corsair Vengeance LP 1600Mhz

Permalänk
Medlem

Är tangentbordet kopplat via USB? USB3 kanske? testa en annan USB kontakt isåfall.

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Medlem

Har testat flera olika usb portar och det är lika än.

Permalänk
Medlem

Ok.

Lyser den upp när du trycker ned capslock? Numlock?

Tänkte att det inte är något så enkelt som att du trycker på fel knapp bara.. En del har DEL andra F10 / F2

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Medlem

Händer ingenting när jag trycker num/caps-lock.. Nejdå det är rätt knappar jag trycker på. Dock så fungerar mus och tangentbord som vanligt när jag kommer till "reparation av windows".

Permalänk
Medlem

Testa ett ps2 tbord

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Kopplade in ett till tbord och spammade del på båda, kom in på bios nu Men vad är då nästa steg? Varför rullar det inte på som vanligt liksom?..
Minnena ser jag ligger på 1333 Mhz, var ändrar jag det till 1600?

Permalänk

Hade ett liknade problem med min burk att det inte gick att använda mitt usb tangentbord vid uppstart.
Fick ta och använda det gamla PS/2 kontakten på moderkortet för att kunna komma in i bios och låsa upp möjligheten att använda ett usb-tangentbord. Finns ibland adapters med till ditt tangentbord annars så finns det billiga att köpa lite här o var.

Permalänk
Medlem

Precis, har du ps2 kontakt på ditt mobo och en adapter från usb till ps2 så koppla in det. Så kommer det nog fungera, ditt problem är troligen att tangentbordet inte är med under post

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuck:

Kopplade in ett till tbord och spammade del på båda, kom in på bios nu Men vad är då nästa steg? Varför rullar det inte på som vanligt liksom?..
Minnena ser jag ligger på 1333 Mhz, var ändrar jag det till 1600?

Bör finnas en minnes profil i bioset på ditt mobo för det.

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Medlem

Har provat med en adapter nu och det fungerade inte alls. Men en sak jag la märke till var att på bootpriority-listan så finns inte min ssd, som är systemdisken, med.. Men på System status eller vad det hette så finns den med. Så det kanske är därför att det inte är med där det inte fungerar?

Permalänk
Medlem

Alltså på startreparationen så står det
StartupRepairOffline
unknown
AutoFailover
NoRootCause
sen massasiffror emellan alla dom där

Permalänk
Medlem

Men först och främst, räkna med att ominstallera operativet efter ett mobo byte. Glöm det där med att köra på det som fanns på disken.

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Medlem

Okej. Ska testa igen då.
Varför lär man ominstallera efter mobo byte då?

Permalänk
Medlem

För att slippa strul, prestanda förluster, instabilitet, oförklarliga problem man kommer spendera mer tid på än en ominstallation.

Det är i alla fall min erfarenhet av det sen begynnelsen av Windows

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Medlem

Okej Installerar om nu, kommer med update när det är klart.

Permalänk
Medlem

efter att ha bytt så grundläggande hårdvara som moderkort skulle jag rekommendera ominstallation av windows
det kan ställa till med en hel del problem att byta moderkort då gamla drivrutiner till det förra moderkortet kan ligga kvar och strula

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Sådär, nu flyter allt på som vanligt! En sak jag stör mig på r att när jag startar datorn så kmr det upp en svart ruta där det står nåt om sata, går det att få bort på nåt stt?

Permalänk
Medlem

Vad står det på rutan?

Visa signatur

dell vostro 3350, bra skit helt enkelt! typ 2 gigabyte räääm, integrerat skitgrafikkort och nån 250 gigabytare till hårddisk. duger helt klart till surf :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuck:

Sådär, nu flyter allt på som vanligt! En sak jag stör mig på r att när jag startar datorn så kmr det upp en svart ruta där det står nåt om sata, går det att få bort på nåt stt?

Det är troligtvis mjukvara för din ena SATA-kontroller. Mitt ASUS moderkort har både Intel och Asmedia kontrollers och jag får upp en ruta där Asmedia kontrollern läser in diverse vid varje uppstart. Båda mina diskar är kopplade till Asmedia kontrollern och inte Intel, kan vara därför denna ruta dyker upp. Testa att byta till andra SATA 3 portar och se vad som händer.

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kott3n:

Vad står det på rutan?

PCIe gen 2
sata 0 dvd/rw osv

Permalänk
Medlem

Ännu en irriterande grej. Om jag har musik på och ska öppna Control Center så börjar musiken typ lagga och hacka några sekunder innan CC öppnas.. wtf?