Är 10/10 mbits tillräckligt för online spelande?

Permalänk
Medlem

Är 10/10 mbits tillräckligt för online spelande?

Tjena tjena!

Skall inom kort göra en beställning på stadsnät. Då det enda jag kommer att göra är att spela online, surfa och kolla mejlen med detta internet. Surfa och kolla mejlen är självklara - men hur kommer online spelande funka med detta internet?

Spelar allt ifrån Call of Duty (Black Ops 2 på listan, jajemen) till Minecraft. Är 10/10 mbps eller mbits eller vad allt heter nog för mina krav? Ska beställa från Bredband2, förslag tas gärna emot.

Vet ej om detta är en direktlänk men ni kan väl navigera er till listan. Bor i Örebro FYI.

http://stadsnat.se/serviceguide/service.php?id=195

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Bensii:

Tjena tjena!

Skall inom kort göra en beställning på stadsnät. Då det enda jag kommer att göra är att spela online, surfa och kolla mejlen med detta internet. Surfa och kolla mejlen är självklara - men hur kommer online spelande funka med detta internet?

Spelar allt ifrån Call of Duty (Black Ops 2 på listan, jajemen) till Minecraft. Är 10/10 mbps eller mbits eller vad allt heter nog för mina krav? Ska beställa från Bredband2, förslag tas gärna emot.

Vet ej om detta är en direktlänk men ni kan väl navigera er till listan. Bor i Örebro FYI.

http://stadsnat.se/serviceguide/service.php?id=195

Japp ska räcka för alla spel men rekommenderar fortfarande 100/10 ifall du skulle utesluta att installera spel på skiva och patcherna går så mycket fortare

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Japp ska räcka för alla spel men rekommenderar fortfarande 100/10 ifall du skulle utesluta att installera spel på skiva och patcherna går så mycket fortare

Hur snabbt det går att installera patcher spelar inte någon vidare roll. Men kommer dessa spel fungera utan lagg eller fördröjningar?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bensii:

Hur snabbt det går att installera patcher spelar inte någon vidare roll. Men kommer dessa spel fungera utan lagg eller fördröjningar?:)

Detta har inget(nästan iaf) med hastighet att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bensii:

Ja, 10/10 räcker mer än väl för spelande.

Permalänk

Skall inte vara någon fara, Bara du inte spelar trådlöst då kan du ha hög ping i värsta fall. Med kabel ska det gå utmärkt!

Happy gaming. Stillanatt

Visa signatur

Citera för svar!
[Moderkort: Asrock Z67 Professional Gen 3] [Minne: 16gb Corsair Vengeance 1600mhz] [Processor: Intel Sandy Bridge i7 2600K @ 4,7 Ghz] [Grafikkort: Powercolor 6970 2gb....Kommer snart Gainward phantom 680!] [Chassi: Fractal design R3] [Hårddisk: en skräpig 300gb mekanisk] [SSD: Plextor M3P 128 GB.]

Permalänk
Rekordmedlem

Spel ger rätt liten datamängd, de är mer beroende av låg latens än hög bandbredd och det finns inget direkt samband mellan latens och bandbredd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Bensii:

Oftast så beror de inte på vilken hastighet du har utan på pingen. T.ex har en kompis med 2Mb/s upp / 1Mb/s ner medans han har emellan 25-30 ping. Alltså ju lägre ping du har ju bättre är det.

Edit: Menar alltså att lägre ping är bättre då du är "före" dom med hög ping. Men om du gillar att kolla videos eller ladda ner snabbt så köp en 100/10 lina. (du kommer inte ångra dig )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stillanatt:

Skall inte vara någon fara, Bara du inte spelar trådlöst då kan du ha hög ping i värsta fall. Med kabel ska det gå utmärkt!

Happy gaming. Stillanatt

Tack så mycket, nu är jag glad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ninjamopeden:

Oftast så beror de inte på vilken hastighet du har utan på pingen. T.ex har en kompis med 2Mb/s upp / 1Mb/s ner medans han har emellan 25-30 ping. Alltså ju lägre ping du har ju bättre är det.

Det där säger ingenting

Permalänk

Jag laggar något förträffligt med detta resultat:

Snart fiber som tur är!

Om du inte vill lagga så håll dig över 5.70/0.86, det är HEMSKT att spela League of Legends på det här.

Permalänk

Inga problem alls. Jag lirar de mesta på en 2/0.5mbit lina, via kabel. Har bara stött på ett fall då de varit problem, och de är Civ5 med nya rundor, med ett par spelare o late game kan de lätt lagga till. Lite specialfall dock.

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk
Medlem

Du kan spela alla onlinespel med 1mbit ner och 1mbit upp så länge du har hyggla pingtider!
Och pingtider via lan är oftast väldigt bra, någon få ms till gatewayen och sen beroende på operatör x-antal ms till din önskade destination

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Sötast
Skrivet av Oneinalifetime:

http://i.imgur.com/PnImC.jpg

Snart fiber som tur är!

Om du inte vill lagga så håll dig över 5.70/0.86, det är HEMSKT att spela League of Legends på det här.

Öh? haha

Du använder c:a 0.1-0.2 av din lina för att spela LoL.... så du får nog hitta bättre ursäkter

Permalänk
Medlem

Snart fiber som tur är!

Bandbredden räcker och blir över, men eftersom du kör på ADSL så kan det hända att din ping av olika anledningar inte är stabil överhuvudtaget. Märker du lagg i andra spel/vid internetanvändning?

Permalänk

Snart fiber som tur är!

Det är inte hastigheten som gör att du laggar. Du har hög ping och antagligen paketförluster skulle jag tro.

Har kört LAN med 60-70 deltagare på en 10/10 lina. Om ingen tanka och bara spel pågick så låg åtgången av bandbredd runt 1-2 Mbit.

Permalänk
Medlem

Snart fiber som tur är!

Jämför svarstid, som du kanske förstår så har det fortfarande inte något att göra med din hastighet. I det avseendet skulle man kunna påstå att du har 11ggr långsammare uppkoppling

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Snart fiber som tur är!

Du använder inte ens i bråkdel av den linan till LoL. Mest troligt har du virus eller så har du inte installerat datorn korrekt.

Fan Alexz var före mig.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Snart fiber som tur är!

Men det är inte hastigheten som påverkar mest, det är svarstiden (ping).

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Öh? haha

Du använder c:a 0.1-0.2 av din lina för att spela LoL.... så du får nog hitta bättre ursäkter

Det går olika mycket trafik i linan hela tiden så blir det mycket som sker på engång som kommer det laga på den sådan lina.
Sedan beror det även på hur routingen är från den leverantör man har till servern man spelar på.

Ju högre hastighet ju lägre ping brukar man få.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Det går olika mycket trafik i linan hela tiden så blir det mycket som sker på engång som kommer det laga på den sådan lina.
Sedan beror det även på hur routingen är från den leverantör man har till servern man spelar på.

2mbit... 4ms... (se bild ovan)

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Skrivet av combatzone:

Det där säger ingenting

Märkte det så skrev lite till

Permalänk
Medlem

Snart fiber som tur är!

Som så många andra har nämnt, din anslutning är inte frisk.

med telia 8/1 ADSl har jag 7.14Mbit/s ner, 0.88Mbit/s upp och 20ms ping till Göteborg.
Inte speciellt mycket problem med lag

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

0.8 Mbit upp.

Jag tror inte det finns ett enda spel som nyttjar så mycket bandbredd i vid normalt spelande. Även om det händer mycket på skärmen så kommer du troligtvis aldrig använda mer än en fjärdedel av det där.
Och nu är jag jävligt optimistisk med användandet då jag ser att LoL knappt använder upp 10MB data på 45 minuters spelande och det motsvarar väl omkring 0.03 Mbit?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Nja, se ping som avståndet mellan två servrar
Om du då föreställer dig bandbredd("hastighet" i dagligt tal), som vägen mellan två städer så förstår du att avståndet inte blir kortare med bredare väg.
Du kan däremot få plats med mera gods på den breda vägen, men dom små mängderna spelet använder ryms med råga.
(hastighetsgränsen är samma för alla)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

10/10 räcker gott och väl. Jag har spelat på 5/5 i många år nu och aldrig haft problem. Ping är viktigare än extrem bandbredd, och det finns som sagt inget samband mellan dom.

Ska du tanka mycket torrents/speluppdateringar så kanske du ska kolla på något snabbare. 10/10 kommer de dig ~1.25MB/s hastighet i sådana fall.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Jag har 3.91 ner och 0.86 upp, det räcker absolut! Har tyvärr ganska dålig responstid (36ms) men rent uppkopplingsmässigt, aldrig några probs. Ska få fiber med 100/50 uppkoppling i oktober, ska bli intressant och se förändringen

Visa signatur

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. - Jimi Hendrix

Permalänk
Medlem

Snart fiber som tur är!

Det borde inte vara hemskt så länge du inte har några andra fel på uppkopplingen.

Egentligen så räcker 2Mbit/s för att spela så länge man inte har massor av datorer inkopplade. 8/1 räcker exempelvis väldigt bra att spela på så länge ingen sitter och utnyttjar hela uppkopplingen på nedladdning eller liknande.

Permalänk
Hedersmedlem

jag sitter på 2/0.5 lina jag klarar alla spel utan problem det enda som är jobbigt ar att ladda ner patchar till spel, men annars går det utmärkt...
har haft problem en gång men då pratade jag med massa på skype och det är ju krävande

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk

Tror nog att nu har alla fattat att ping vs hastighet är 2 olika saker...

Ngn som bor i Örebro å kan hjälpa TS med den andra delen av frågan,
dvs bredband2 lr annan isp inom stadsnätet som har bra peering ?