Processorfläkten börjat låta som en flygplanspropeller

Permalänk
Medlem

Processorfläkten börjat låta som en flygplanspropeller

Hej! Fram tills igår har min Processor gått felfritt men när jag startade datorn idag låter den som aldrig förr. jag testade att koppla bort den och då tog det ca 5 sec för processorn att bli överhettad och stänga av datorn.. vad kan man göra??

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompedo:

Hej! Fram tills igår har min Processor gått felfritt men när jag startade datorn idag låter den som aldrig förr. jag testade att koppla bort den och då tog det ca 5 sec för processorn att bli överhettad och stänga av datorn.. vad kan man göra??

Menar du att du kopplade bort cpufläkten medans datorn var igång? Har du nyligen monterat din dator?

Visa signatur

"En dator"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohoy:

Menar du att du kopplade bort cpufläkten medans datorn var igång? Har du nyligen monterat din dator?

Nej jag stängde av datorn. Sen satte jag på den när fläkten va borta. det är en märkesdator.. Acer aspire m5201

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompedo:

Nej jag stängde av datorn. Sen satte jag på den när fläkten va borta. det är en märkesdator.. Acer aspire m5201

Men så gör man ju inte! Du hade väl kylflänsen kvar iaf?

Byt fläkt eller byt kylare. Bra läge att uppgradera sig och få en svalare och tystare dator! Förutsätter att moderkortet är hyffsat standard. Jag skulle rekommendera att skriva vad det är för komponenter i datorn (så detaljerat som möjligt) och kanske ta ett kort eller två så kan vi nog utse en värdig efterträdare till fläkten/kylaren.

Edit: För att se hur man byter kylare är youtube asbra. Ta bara reda på vilken socket du har, d.v.s. för intel kan det vara; Socket 775, 1156, 1155 t.ex. Och för AMD kan det vara; AM2, AM3, AM3+ e.d. Sedan surfar man in på youtube och försöker hitta en instruktionsvideo.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Du har nog monterat den fel vilket gör att den kyler dåligt och då snurrar fläkten 100% för att kompensera för det. Kolla temperaturen på processorn mha. hwinfo och posta här

Permalänk
Medlem

Om du har original kylaren kolla så att kabeln som går från fläkt till moderkort in ligger inne i arean där fläkten snurra. Det kan gör mycket oljud om den kommer in så att fläkten precis rör den när den roterar.

Permalänk
Medlem

Mycket damm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du har nog monterat den fel vilket gör att den kyler dåligt och då snurrar fläkten 100% för att kompensera för det. Kolla temperaturen på processorn mha. hwinfo och posta här

färdig köpt dator ju .