Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

Är detta något att ha för studier?

Endast inatt på Elgiganten

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Produkt: WD My Book Duo V2 28TB
Länk: https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/harddiskar-l....
Kategori: Lagring
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5228041
Pris: 4990 kr

Något som kanske kan vara värt att lägga till:
Det sitter numera white label diskar i WD Duo. Detta till trots så har många återförsäljare kvar en produktbeskrivning som nämner WD Red diskar i lådorna. Gå in på WD's egna sida så ser ni att de har tagit bort referenser till WD red i produktbeskrivningen där. Jag postar denna info här för att göra er uppmärksamma på det innan ni trycker hem en.

För en som användare som inte skyfflar några mängder med data, utan vill ha en nas stående i raid1, och helt enkelt öka på lagringsutrymmet för familjen, med förhoppningen att diskarna ska hålla i många år, spelar det någon roll med white label vs red? Bryr mig som sagt inte om hastigheter och kommer inte skriva stora mängder data men vill ha framtidssäkring gällandes storleken (nuvarande nasen har 2x1tb, vilket var stort när jag köpte, har snurrat i många år, men är nu för liten...)

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merciless:

Scrolla ner --> Se alla abonnemang --> TELE2 12GB

Samsung Galaxy A52s 5G smartphone 6/128GB (awesome black)
https://www.elgiganten.se/product/mobiler-tablets-smartklocko... (Minsta totalkostnad 1250kr:- för 24 månader.)

Motorola Edge 20 smartphone 8/128GB (frosted grey)
https://www.elgiganten.se/product/mobiler-tablets-smartklocko... (Minsta totalkostnad 1010kr:- för 24 månader.)

Samsung Galaxy S22 5G smartphone, 8/128GB (Phantom Black)
https://www.elgiganten.se/product/mobiler-tablets-smartklocko... (Minsta totalkostnad 4370kr:- för 24 månader.)

Motorola Moto G51 5G smartphone 4/64GB (indigo blue)
https://www.elgiganten.se/product/mobiler-tablets-smartklocko... (Minsta totalkostnad 290kr:- för 24 månader.)

Tror ni att det fungerar att göra tricket med att ta bort abonnemanget och endast betala för mobilen så att man betalar minsta totalkostnad eller finns det något som stoppar det? Vet att det har funkat ibland och andra gånger inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pback:

För en som användare som inte skyfflar några mängder med data, utan vill ha en nas stående i raid1, och helt enkelt öka på lagringsutrymmet för familjen, med förhoppningen att diskarna ska hålla i många år, spelar det någon roll med white label vs red? Bryr mig som sagt inte om hastigheter och kommer inte skriva stora mängder data men vill ha framtidssäkring gällandes storleken (nuvarande nasen har 2x1tb, vilket var stort när jag köpte, har snurrat i många år, men är nu för liten...)

Inte direkt i min mening.. har en server full med whites. Låter däremot betydligt mer än Red-ditton, men man vänjer sig

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zapa:

Tror ni att det fungerar att göra tricket med att ta bort abonnemanget och endast betala för mobilen så att man betalar minsta totalkostnad eller finns det något som stoppar det? Vet att det har funkat ibland och andra gånger inte.

Jag gick vidare men har ej signerat avtalet. Ser ut såhär.

Hur tolkar man detta? Stjärnan * säger bara 1 månads uppsägning.

Då är detta avtalet man signerar med Bank ID

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Jag beställde S22 med MTK 4370kr, skiter det sig så ångrar jag allt bara.

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Jag gick vidare men har ej signerat avtalet. Ser ut såhär.

https://www.bildtagg.se/file/qxozmtmyhgq8tbswlzsaof31

Hur tolkar man detta? Stjärnan * säger bara 1 månads uppsägning.

Då är detta avtalet man signerar med Bank ID

Tele2 har inga bindningstid på deras abonnemang. Du lär få betala 680x6 = 4080kr för telefonen samt en månads uppsägning á 279kr. Notera att telefonen slutfaktureras när man säger upp abonnemanget, för min del spelar det ingen roll då jag vill casha telefonen direkt

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Vad menas med "månad 1-6" samt att det står 6 månader på mobilens avbetalning. Avtalet är superotydligt, dessutom hämtas en gammal adress som inte kan ändras trots att min rätta nuvarande adress är inlagd på mitt elgigantenkonto. Och jag har inget tele2-konto idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Vad menas med "månad 1-6" samt att det står 6 månader på mobilens avbetalning. Avtalet är superotydligt, dessutom hämtas en gammal adress som inte kan ändrad trots att min rätta nuvarande adress är inlagd på mitt elgigantenkonto. Och jag har inget tele2-konto idag.

680 för telefonen och 279 för abonnemanget blir 959kr per månad i 6 månader, detta om du ska behålla abonnemanget i sex månader vilket jag antar att du inte ska göra. Inte alls otydligt imo, telefonen avbetalas för sig själv och abonnemanget kostar 279kr i månaden.

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

680 för telefonen och 279 för abonnemanget blir 959kr per månad i 6 månader, detta om du ska behålla abonnemanget i sex månader vilket jag antar att du inte ska göra. Inte alls otydligt imo, telefonen avbetalas för sig själv och abonnemanget kostar 279kr i månaden.

Det är det ju verkligen, och det verkar andra tycka också. Så som jag tolkar det är att man betalar av telefonen på 6 månader om man behållar abonnemanget och sen resten av tiden så betalar man bara för abonnemanget, men så är det ju garanterat inte och jag har aldrig hört talas om någon operatör som har två olika avbetalningar för samma köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Det är det ju verkligen, och det verkar andra tycka också. Så som jag tolkar det är att man betalar av telefonen på 6 månader om man behållar abonnemanget och sen resten av tiden så betalar man bara för abonnemanget, men så är det ju garanterat inte och jag har aldrig hört talas om någon operatör som har två olika avbetalningar för samma köp.

Förstår inte vad du menar riktigt, telefoner som man köper med abonnemang är alltid subventionerade. I detta fall så har tele2 ingen bindningstid på sina abonnemang som exempelvis comviq, tre, telenor etc så man kan helt enkelt välja att säga upp abonnemanget och betala av hela telefonen. Självklart kommer de försöka locka över dig när du ringer och säger upp den, sen är det upp till dig om du vill stanna kvar men jag har ett svårslaget abonnemang hos Fello som jag tänkt behålla.

Detta har jag gjort flertal gånger tidigare med tele2, sist under deras black friday. Inga problem alls att säga upp abonnemang och behålla telefonen (som slutfaktureras)

Worst case scenario är att de vägrar (men kan inte se varför då det står MTK är 4370kr och inget i villkoret säger annat) och då får man skicka tillbaka telefonen och ångra abonnemanget.

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Förstår inte vad du menar riktigt, telefoner som man köper med abonnemang är alltid subventionerade. I detta fall så har tele2 ingen bindningstid på sina abonnemang som exempelvis comviq, tre, telenor etc så man kan helt enkelt välja att säga upp abonnemanget och betala av hela telefonen. Självklart kommer de försöka locka över dig när du ringer och säger upp den, sen är det upp till dig om du vill stanna kvar men jag har ett svårslaget abonnemang hos Fello som jag tänkt behålla.

Detta har jag gjort flertal gånger tidigare med tele2, sist under deras black friday. Inga problem alls att säga upp abonnemang och behålla telefonen (som slutfaktureras)

jag har också gjort så med tele2 när jag köpte en huawei för 5 år sen, det är inget konstigt.
Jag menar det här:

medan det i avtalet står en helt annan månadskostnad för mobilen där den ska betalas på 6 månader (680 kr om du scrollar upp och ser Nuckys bild).

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

jag har också gjort så med tele2 när jag köpte en huawei för 5 år sen, det är inget konstigt.
Jag menar det här:

https://i.imgur.com/zgvYAiv.png

medan det i avtalet står en helt annan månadskostnad för mobilen där den ska betalas på 6 månader.

För att det där är på 24 månader och i avtalet så är det 6, spelar det någon större roll egentligen?

170x24=4080
680x6=4080

Det blir ju samma? Telefonen ska ändå slutfaktureras om du säger upp abonnemanget så ovanstående har egentligen inget större betydelse, du kommer betala 4080kr plus en månads uppsägning

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

För att det där är på 24 månader och i avtalet så är det 6, spelar det någon större roll egentligen?

170x24=4080
680x6=4080

Det blir ju samma? Telefonen ska ändå slutfaktureras om du säger upp abonnemanget så ovanstående har egentligen inget större syfte, du kommer betala 4080kr plus en månads uppsägning

Så om man vill ha abonnemanget så måste man betala av telefonen snabbare dvs 680 kr i månaden i 6 månader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Så om man vill ha abonnemanget så måste man betala av telefonen snabbare dvs 680 kr i månaden i 6 månader?

Tydligen om du tänkt behålla abonnemanget så går det säkert att lösa om man snackar med tele2 kundtjänst så att man får betala 170x24 (jag har dock inget intresse av att behålla den)

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk

Låter som en repris av Felgigantens+Telenors fuckup för 5 år sedan.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1593229-huawei-p30-pro...

4-5 samtal med timmar och åter timmars telefonkö och återkopplingar för att reda ut och upphäva och skicka tillbaka skiten. 6 mån senare får man likförbannat en faktura från telenor trots att man lämnat tillbaka mobilen och så var cirkusen igång igen.

Permalänk
Medlem

Värsta fall så ångrar man både telefon och abonnemang, tänker inte sitta och tjafsa i telefon med varken tele2 eller EG. Har bättre saker för mig 😁

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk

Intressant hur ni tolkar detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av roberto99:

telefonen är gratis och du betalar bara 219kr (för en månads uppsägning)? Så tolkar jag det testa vettja

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Får man med en elcykel när köper Xiaomi 12 med Halebop abonnemang hos Elgiganten nu inatt?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av roberto99:

Står ju uttryckligen att minsta totalkostnad är 290kr så det går väl inte att tolka på så många sätt. Sen om de faktiskt lever upp till det eller inte är väl en annan femma ...

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Står ju uttryckligen att minsta totalkostnad är 290kr så det går väl inte att tolka på så många sätt. Sen om de faktiskt lever upp till det eller inte är väl en annan femma ...

Sen är det ju uppenbart att det blivit fel i Elgigantens ände och att man som kund förstår att man inte får en telefon för en tiondel av dess butikspris. Inte för att det förmildrar Elgigantens schabblande med priserna, igen. Det är därtill makalöst dåligt att de inte ens lyckas länka fullständiga abonnemangsdetaljer och villkor när de nu så hemskt gärna vill sälja dem.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av merdique:

dessutom hämtas en gammal adress som inte kan ändras

Är du folkbokförd på rätt adress för de hämtar kanske adressen från det registret ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

Får man med en elcykel när köper Xiaomi 12 med Halebop abonnemang hos Elgiganten nu inatt?

Man får med Xiaomi m365 enligt Halebop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Jag gick vidare men har ej signerat avtalet. Ser ut såhär.

https://www.bildtagg.se/file/qxozmtmyhgq8tbswlzsaof31

Hur tolkar man detta? Stjärnan * säger bara 1 månads uppsägning.

Då är detta avtalet man signerar med Bank ID

EG har nu justerat saker på sin sida. Nu ser det mer "normalt" ut... Ska bli himla intressant om dom som beställt får ut sina telefoner...

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Jag har följt dessa fyndtrådar i många år nu och det känns som att det här kommer upp minst en gång per år. Nej, ni kommer inte kunna säga upp abonnemanget utan att också lämna tillbaka mobilen. Elgiganten har gjort det här felet många gånger förut och det slutar alltid på samma sätt. "Jag ska aldrig mer handla därifrån"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungjaevel:

Jag har följt dessa fyndtrådar i många år nu och det känns som att det här kommer upp minst en gång per år. Nej, ni kommer inte kunna säga upp abonnemanget utan att också lämna tillbaka mobilen. Elgiganten har gjort det här felet många gånger förut och det slutar alltid på samma sätt. "Jag ska aldrig mer handla därifrån"

Yup, även om rabatten bara var aktiv under natten och såg OK ut kommer EG backa på det som tidigare är min gissning.

Men får de det dem beställt så sure. Grattis.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilscon:

Var av en slump förbi en Tre butik under gårdagen. Dom hade inga på lager och rekommenderade mig att åka till en annan butik som hade "en inne på lager" - Jag struntade ju i detta. Eller ringa kundtjänst.

Ringe Tre för en stund sedan för det står klart och tydligt på deras hemsida antingen kan man sköta detta via Butik eller deras kundtjänst. Det står ingenstans på deras hemsida att man måste vara befintlig kund eller måste bli kund hos dom innan man får detta för 50%.

Hon vägrade förstås sälja AirPods till 50% - Dom hade på lager hos kundtjänsten.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Var av en slump förbi en Tre butik under gårdagen. Dom hade inga på lager och rekommenderade mig att åka till en annan butik som hade "en inne på lager" - Jag struntade ju i detta. Eller ringa kundtjänst.

Ringe Tre för en stund sedan för det står klart och tydligt på deras hemsida antingen kan man sköta detta via Butik eller deras kundtjänst. Det står ingenstans på deras hemsida att man måste vara befintlig kund eller måste bli kund hos dom innan man får detta för 50%.

Hon vägrade förstås sälja AirPods till 50% - Dom hade på lager hos kundtjänsten.

Jepp, jag besökte också en butik som hade slut i lager och de hänvisade till en annan butik som tydligen hade några kvar.
Riktigt ful kampanj!

Permalänk
Skrivet av Nucky:

Var av en slump förbi en Tre butik under gårdagen. Dom hade inga på lager och rekommenderade mig att åka till en annan butik som hade "en inne på lager" - Jag struntade ju i detta. Eller ringa kundtjänst.

Ringe Tre för en stund sedan för det står klart och tydligt på deras hemsida antingen kan man sköta detta via Butik eller deras kundtjänst. Det står ingenstans på deras hemsida att man måste vara befintlig kund eller måste bli kund hos dom innan man får detta för 50%.

Hon vägrade förstås sälja AirPods till 50% - Dom hade på lager hos kundtjänsten.

Jag kunde beställa via tre utan problem. Får väl se vad som händer tänker jag.