Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem

Lepa G700.MB

Här är en review av nätagget:
Google translage kan vara bra om man inte kan ryska

Verkar väl som en prisvärt nätagg? Andra på prisjakt säljer det för det dubbla.
http://www.overclockers.ru/lab/62239/Obzor_i_testirovanie_blo...

såg nu att någon redan länkat till denna..

missade..
Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Jag törs inte chansa, kanske drar med sig resten av datorn.

Jag förstår inte riktigt, finns det verkligen komponenter som lagligen får säljas trotts att de riskerar förödelse? Det måste ju rimligen finnas någon som står till svars för importen och försäljningen av dessa produkter, eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Jag förstår inte riktigt, finns det verkligen komponenter som lagligen får säljas trotts att de riskerar förödelse? Det måste ju rimligen finnas någon som står till svars för importen och försäljningen av dessa produkter, eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är definitivt en chansning att snåla med nätagget, kolla upp Ace of Sweden bara.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Humble Bundle. Lite klassiska Tom Clancys för en struntsumma.

https://www.humblebundle.com/

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Det är definitivt en chansning att snåla med nätagget, kolla upp Ace of Sweden bara.

Frågan var egentligen huruvida elektronik behöver godkännas, såsom ce certifiering tex, för att få säljas.

Om jag inte missminner mig så var det deras tidigare budgetmodeller som var överspeccade och därför brann upp, och att det senare var FSP som tillverkade aggen. Trotts detta så fortsätter (speciellt sweclockarna) att bojkotta företaget AceOS.

Att relatera pris med fenomenet dåliga el-grejer är dessutom inte helt korrekt, Apple har också både batterier och laddare som fattar eld ur tomma intet.

Själv läser jag alltid guru-guiderna och avväger för- och nackdelar innan jag köper nätagg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Frågan var egentligen huruvida elektronik behöver godkännas, såsom ce certifiering tex, för att få säljas.

Om jag inte missminner mig så var det deras tidigare budgetmodeller som var överspeccade och därför brann upp, och att det senare var FSP som tillverkade aggen. Trotts detta så fortsätter (speciellt sweclockarna) att bojkotta företaget AceOS.

Att relatera pris med fenomenet dåliga el-grejer är dessutom inte helt korrekt, Apple har också både batterier och laddare som fattar eld ur tomma intet.

Själv läser jag alltid guru-guiderna och avväger för- och nackdelar innan jag köper nätagg.

Skickades från m.sweclockers.com

Om de måste ha något mer än en CE-märkning vet jag faktiskt inte, men många gånger så är dessa certifikat ändå falska.

Visst finns det billiga nätagg som presterar som de ska, men ett lågt pris brukar indikera på dålig kvalitet. Det är ju billigt av en anledning.
Är man smart så kollar man såklart upp tester innan man köper, oavsett vad det är för något. Men jag tycker det blir viktigare när prislappen är låg.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskman:

Elgigangen har en stor rea och en produkt som sticker ut är denna: UE65JU6575XXE.
19 990 och kostar annars 32 000 enligt prisjakt.

Den stödjer nämligen 4:4:4 över HDMI 2.0 så kan även användas som en skärm till en dator.
Mer info om det här: http://www.overclock.net/t/1553282/samsung-2015-4k-4-4-4-60hz...

Ibland skall man dock ta dessa erbjudande med en nypa salt när det är specifika produkter
som säljs av Elkjøp-koncernen eftersom det är svårt att ha något att jämföra med.

Det kan vara riktigt bra, men det är bra att ha i åtanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Ibland skall man dock ta dessa erbjudande med en nypa salt när det är specifika produkter
som säljs av Elkjøp-koncernen eftersom det är svårt att ha något att jämföra med.

Det kan vara riktigt bra, men det är bra att ha i åtanke.

Absolut är det så. Olika modeller av JU65/JU75 kostar från drygt 18 och uppåt beroende på storlek och land.
Dock är det fortfarande en väldigt bra modell men just den prissänkningen på 13 000 kanske inte är rätt om man nu köper en liknande utomlands då prissänkningen kanske "bara" är 3-5k om ens det.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Ang Lenovo plattan, så fick jag byta ut den första för att laddningskontakten glappade. Har en ny nu och när jag laddar den med orginalkabeln så laddar den som vanligt, bara att det tar sjukt lång tid för den att ladda. Något annat som jag tycker är konstigt är att det inte går att ladda med en annan kabel.
Min 2.1 A laddare till min HTC tex kunde jag inte använda utan då surrar den o vibrerar nåt helt galet. När jag provade att använda Lenovo laddaren till att ladda min mobil så fick jag upp ett meddelande på mobilen i liknande med "Långsam laddning, prova byt till HTC laddare för att förbättra laddningen" eller liknande.

Frågan är om laddaren verkligen är en 2A som det står på den. För den känns inte så med tanke på den långsamma laddningen.
Sen när man kopplar in en "riktig" laddare så beter den sig som att den får för mycket kräm typ.

Kan någon annan testa med sin och se om det är samma hos er?

Permalänk
Medlem

Visserligen lite putsat pris men känns lite sådär när det gick att få 32GB-varianten för 1295 pengar för ett par dagar sen.
Bara så att folk inte nappar direkt när det verkar gå att få bättre "deals".
Glömde jag nämna att jag köpte en då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyX:

Ang Lenovo plattan, så fick jag byta ut den första för att laddningskontakten glappade. Har en ny nu och när jag laddar den med orginalkabeln så laddar den som vanligt, bara att det tar sjukt lång tid för den att ladda. Något annat som jag tycker är konstigt är att det inte går att ladda med en annan kabel.
Min 2.1 A laddare till min HTC tex kunde jag inte använda utan då surrar den o vibrerar nåt helt galet. När jag provade att använda Lenovo laddaren till att ladda min mobil så fick jag upp ett meddelande på mobilen i liknande med "Långsam laddning, prova byt till HTC laddare för att förbättra laddningen" eller liknande.

Frågan är om laddaren verkligen är en 2A som det står på den. För den känns inte så med tanke på den långsamma laddningen.
Sen när man kopplar in en "riktig" laddare så beter den sig som att den får för mycket kräm typ.

Kan någon annan testa med sin och se om det är samma hos er?

Inte haft några problem alls med laddning, och då har jag kört med originalladdaren till Lenovon, en till min Transformer Prime samt den till Shield Tablet.
Visserligen bara laddat 20% här och var iom att batteritiden i Lenovon är grymt bra efter att ha begränsat wakelocks osv, men det låter lite som om att du åkt på ett riktigt måndagsex.
Har du provat i olika uttag och inte bara i t.ex. någon gammal grenkontakt? Lika bra att fråga innan man går vidare.

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Medlem

@suzaku: yes, det har jag gjort. Hur lång tid tar det för er att gå från lågt batterinivå (10-20%) till att ladda fullt? För mig tog det ca 10 h med orginalladdaren. Men det kanske är fullt normalt?

Permalänk
Medlem

10h är verkligen inte normalt. Batteriet är på 7000 mAh.

Nu kan inte jag testa med originalladdaren och originalkabeln, då min kabel inte ens fungerar... Att ladda plattan från 60% till 70% tar runt 22-23 minuter iaf. Sen om man använder andra kablar så är det väl många som inte klarar 2A.

Hos min kabel går ingen ström genom kabeln från laddaren till plattan alls. Går inte att koppla platten till datorn genom kabeln. Jag har en USB3-hub med strömförsörjning som har lysdiod, och trycker man in kabeln (bara, utan något anslutet till den) i hubben så slocknar den och tappar kontakten med datorn, drar ut kabeln och den hoppar igång, trycker i den i annan port och hubben slocknar. Trycker jag kabeln i en Displaylink-docka som jag har LAN på så kopplar LAN ner... högst undermåligt.

Låter ju märkligt att det inte går att ladda plattan med en annan laddare?

Permalänk

Vilket verkar som det bästa alternativet till mitt GTX 970? Jag har 8GB RAM med 1866 MHz. Blir det denna med en i5 4690K som köps separat

https://www.dustinhome.se/product/5010875034/z97s-sli-krait-e...

eller

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/226679-asus_z...

Vilket blir bäst för mig?

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI RTX 3060TI 8GB | 16GB 3200MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyX:

Kan någon annan testa med sin och se om det är samma hos er?

Farsan rapporterar problemfri laddning med Huawei G740-laddare och Samsung Galaxy Tab 7.0-laddare

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyX:

@suzaku: yes, det har jag gjort. Hur lång tid tar det för er att gå från lågt batterinivå (10-20%) till att ladda fullt? För mig tog det ca 10 h med orginalladdaren. Men det kanske är fullt normalt?

7-100% tog runt 2.5-timmar med originalladdaren.

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Medlem

Testat Lenovoplattan en del. Uppdaterad till Android 5.0 för att sedan fabriksåterställa den. Allt fungerar toppen! Utmärkt prestanda (ca 35000 i Antutu 64-bits) för denna priskategori!

Laddning ok med "vanlig" usb-laddare. Tappar ej wifikontakt..

Uppdatering: Den tycks inte uppfatta laddning alls från min "fast-charger" laddare som laddar min Samsung S6..

Permalänk
Skrivet av seal33:

Visserligen lite putsat pris men känns lite sådär när det gick att få 32GB-varianten för 1295 pengar för ett par dagar sen.
Bara så att folk inte nappar direkt när det verkar gå att få bättre "deals".
Glömde jag nämna att jag köpte en då?

Köpte samma platta, 32GB varianten och är super nöjd. Dock så har jag inte fabriksåterställt efter uppdatering 5.0. Är det något som ni skulle rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EstoTalangen:

Vilket verkar som det bästa alternativet till mitt GTX 970? Jag har 8GB RAM med 1866 MHz. Blir det denna med en i5 4690K som köps separat

https://www.dustinhome.se/product/5010875034/z97s-sli-krait-e...

eller

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/226679-asus_z...

Vilket blir bäst för mig?

https://www.inet.se/produkt/v100462/asus-z97-pro-gamer-intel-...

Skulle köra denna över båda dina alternativ, om 4690k i sig är rätt val att gå är en annan fråga.

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

https://www.inet.se/produkt/v100462/asus-z97-pro-gamer-intel-...

Skulle köra denna över båda dina alternativ, om 4690k i sig är rätt val att gå är en annan fråga.

Hur så? Finns ett bättre alternativ för samma pris när det kommer till speldator?

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI RTX 3060TI 8GB | 16GB 3200MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Köpte samma platta, 32GB varianten och är super nöjd. Dock så har jag inte fabriksåterställt efter uppdatering 5.0. Är det något som ni skulle rekommendera?

Det rekommenderades i informationen om uppdateringen, men har du inga problem så tror jag nog inte att det behövs. Har för mig att det kan bli strul med vissa appar när man går över till 5.0 så är kanske därför det rekommenderas?

Min platta fungerar felfritt, riktigt nöjd med den
Nu skulle jag bara haft något ställ till den, någon som kan rekommendera ett?
Skulle köpa ett Cooler Master JAS men de verkar inte finnas i Sverige..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Rätt bra deal på GTX 970 Strix (Bästa kylaren?) inkl nya MGS Phantom Pain = 3500 kr. Länk

Ja du, inte så bra pris om man tänker att GTX970 brukar vara för 3250 ibland hos netonnet (OC versioner från både Asusen och MSI). Men visst, ändå billigare än vanligt pris just nu på ca 3700.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x3D | MSI X570 Tomahawk | Crucial Ballistix DDR4 2x16GB@3600MHz CL16 | MSI 6800XT Reference| Sabrent Rocket PCIe4 2TB | BeQuiet Dark Rock 4 Pro | Corsair RM850x v2 | BeQuiet Pure Base 500 | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Cherry | Logitech G305 | HyperX Cloud II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av EstoTalangen:

Hur så? Finns ett bättre alternativ för samma pris när det kommer till speldator?

Har du redan ddr3 är väl det vettigaste att stanna på z97. Om du inte ska överklocka finns Xeon som bra alternativ. 5675c finns också, presterar bättre än 4690k, men kostar också lite mer. Även såklart i7 varianterna, men det blir mindre prisvärt om man ser till endast spel i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DEADushka:

Ja du, inte så bra pris om man tänker att GTX970 brukar vara för 3250 ibland hos netonnet (OC versioner från både Asusen och MSI). Men visst, ändå billigare än vanligt pris just nu på ca 3700.

Ok fel av mig. Visste inte det. Tänkte det var bra (plus spelet /värdet av spelet) och var själv sugen slå till men då kanske jag ska strunta i det då.

Permalänk
Medlem

Håller också på och letar grafikkort och började fundera på en sak igår ang. det här med vouchers och ångerrätt.

Någon som vet hur butikerna normalt hanterar detta med spelen när man vill lämna tillbaka grafikkort pga spoltjut osv inom första fjorton dagarna. Kan man bli ersättningsskyldig att betala för spelet som ingick om kortet lämnas tillbaka?

Har varit ett knepigt år sett till prishöjningar m.m så har ännu inte blivit av att man hittat något som känts rimligt men hoppas det blir bättre och kommer vända här nu framåt höstkanten.

Sneglar lite på ett 970 så får se om det dyker upp något

Permalänk
Medlem

@xtQ du bör veta att den disken är nått av det segaste Intel någonsin gjort.

http://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/p...
Läs sidan 9, och inkompressbar prestanda.
230MB/s skriv och hela 23k IOPs... i bäst fall. Finns TLC diskar som är snabbare.
Och detta är just den snabbaste disken i hela rangen!

Intel verkar ha smugit ut denna på marknaden så inga recensioner finns, men lite test finns:
http://ssd.userbenchmark.com/Intel-535-Series-240GB/Rating/35...

Om någon som köpt dessa kan göra lite CDM tester eller AS SSD tester så gör gärna det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

@xtQ du bör veta att den disken är nått av det segaste Intel någonsin gjort.

http://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/p...
Läs sidan 9, och inkompressbar prestanda.
230MB/s skriv och hela 23k IOPs... i bäst fall. Finns TLC diskar som är snabbare.
Och detta är just den snabbaste disken i hela rangen!

Intel verkar ha smugit ut denna på marknaden så inga recensioner finns, men lite test finns:
http://ssd.userbenchmark.com/Intel-535-Series-240GB/Rating/35...

Om någon som köpt dessa kan göra lite CDM tester eller AS SSD tester så gör gärna det.

Eh?

Nej, disken är absolut inte "nått av det segaste Intel någonsin gjort", då den har samma prestanda som föregående diskar +/- någn enstaka skillnad.

Så sluta sprida rent struntprat då du verkligen inte har koll på hur SSD:er fungerar.

Intels diskar är utan tvekan de som är bäst på marknaden, sett till kvalité och hållbarhet.

Har haft väldigt få problem med Intel diskar om man ser till antalet som är satta i drift, mot de stora problemen som funnits med andra märken.

Så köp Intel 535 disken utan några problem, den räcker och blir över för en hemmaanvändare

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Eh?

Nej, disken är absolut inte "nått av det segaste Intel någonsin gjort", då den har samma prestanda som föregående diskar +/- någn enstaka skillnad.

Så sluta sprida rent struntprat då du verkligen inte har koll på hur SSD:er fungerar.

Intels diskar är utan tvekan de som är bäst på marknaden, sett till kvalité och hållbarhet.

Har haft väldigt få problem med Intel diskar om man ser till antalet som är satta i drift, mot de stora problemen som funnits med andra märken.

Så köp Intel 535 disken utan några problem, den räcker och blir över för en hemmaanvändare

Vilket jävla skit snack. Intel fan antar jag.

Tro mig, jag vet hur SSDer fungerar, och Intel gör många bra diskar, men denna är verkligen inte en av dem.
BX100 springer cirklar runt denna i prestanda, utan problem. Samma gör många andra bra budget diskar.

http://download.intel.com/newsroom/kits/ssd/pdfs/intel_ssd_52...
Sidan 7, man ser tydligt att prestandan ökar med antalet NAND paket, och den har upp till 60k IOPS och 295MB/s.
Den slår i taket med 480GB pga de har 16 NAND paket (vet detta för jag har både 240GB och 480GB själv)

530 är segare än 520, vilket tydligt också syns:
http://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/p...
Sidan 8. Dock så skalar den rätt till 480GB med iaf 300MB/s skriv. Dock är den pga NANDet fast på samma 23k IOPS vid 240GB.

535 problem är att den inte skalar utan de större blir faktiskt långsammare, och att där finns idag satans mycket bättre alternativ från OCZ, Crucial, Samsung och fler. 535 är lika mycket skit som Kingston V300, då de kör samma styrkrets och lika halv bra NAND. Komprimering hjälper, ja, men endast mot OSet, inte mot hårt packade spelfiler mm. Och Sandforce kontrollern hade inga problem med högre prestanda förr, men den är inte optimal för så små nm, sett till IOPs.

Crucial tar detta samma NAND (då Micron och Intel delar sin tillverkning) och gör MX200/BX100 som både kan skiva 2x mer MB/s men mest viktigast 3X mer IOPS!

Om du själv vet vf en SSD är, så vet du att 23k IOPs på en disk, idag, är snigelfart. Det är vad många diskar idag når på QD1-2 ffs, inte max.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Vilket jävla skit snack. Intel fan antar jag.

Tro mig, jag vet hur SSDer fungerar, och Intel gör många bra diskar, men denna är verkligen inte en av dem.
BX100 springer cirklar runt denna i prestanda, utan problem. Samma gör många andra bra budget diskar.

535 problem är att den inte skalar utan de större blir faktiskt långsammare, och att där finns idag satans mycket bättre alternativ från OCZ, Crucial, Samsung och fler. 535 är lika mycket skit som Kingston V300, då de kör samma styrkrets och lika halv bra NAND. Komprimering hjälper, ja, men endast mot OSet, inte mot hårt packade spelfiler mm. Och Sandforce kontrollern hade inga problem med högre prestanda förr, men den är inte optimal för så små nm, sett till IOPs.

Crucial tar detta samma NAND (då Micron och Intel delar sin tillverkning) och gör MX200/BX100 som både kan skiva 2x mer MB/s men mest viktigast 3X mer IOPS!

Om du själv vet vf en SSD är, så vet du att 23k IOPs på en disk, idag, är snigelfart. Det är vad många diskar idag når på QD1-2 ffs, inte max.

Nej. ser man till vilka som är bäst så är det utan tvekan Intel.

Och nej, Intel 535 disken är varken sämre än 530 modellerna, eller 520 serien, det är väldigt små skillnader.

Intel 520:

Intel 530:

Intel 535:

Som du ser så ligger 520 på 13k, 13k, 16,5k och 9,5k cid QD-32 medans 530/535 ligger på motsvarande diskar på:
15k, 17k, 23k, och 13k så de är alltså snabbare i samma jämförelse (vid QD-32) enligt Intels specifikationer.

Sen ser man till hastigheterna så har Intel 520 disken något högre hastighet på 120 GB modellen (150 MB/s vs 130 MB/s) och något högre på 240 GB (235 MB/s vs 230 MB/s) men dock lägre på 480 GB (275 MB/s vs 300 MB/s).

Så nej, Intel 535 är absolut inte en dålig disk, då då ligger i precis samma hastighet/prestanda som de tidigare generationerna, med små skillnader mellan just 520 vs 530/535 vilket i det stora hela inte har någon nämnvärd påverkan på vanligt användande.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej. ser man till vilka som är bäst så är det utan tvekan Intel.

Och nej, Intel 535 disken är varken sämre än 530 modellerna, eller 520 serien, det är väldigt små skillnader.

Intel 520:
http://i.imgur.com/2QrQTMP.jpg
Intel 530:
http://i.imgur.com/1168FN2.jpg
Intel 535:
http://i.imgur.com/U9tiqG2.jpg

Som du ser så ligger 520 på 13k, 13k, 16,5k och 9,5k cid QD-32 medans 530/535 ligger på motsvarande diskar på:
15k, 17k, 23k, och 13k så de är alltså snabbare i samma jämförelse (vid QD-32) enligt Intels specifikationer.

Sen ser man till hastigheterna så har Intel 520 disken något högre hastighet på 120 GB modellen (150 MB/s vs 130 MB/s) och något högre på 240 GB (235 MB/s vs 230 MB/s) men dock lägre på 480 GB (275 MB/s vs 300 MB/s).

Så nej, Intel 535 är absolut inte en dålig disk, då då ligger i precis samma hastighet/prestanda som de tidigare generationerna, med små skillnader mellan just 520 vs 530/535 vilket i det stora hela inte har någon nämnvärd påverkan på vanligt användande.

Inteldiskarna ligger absolut högt vad gäller stabilitet, i toppen, tillsammans med Crucial i mina ögon.

Tycker inte det är en bra måttstock att jämföra en ny disk med flera år gamla diskar (samma tillverkare, eller ej) i en kategori där prestandan utvecklas så fort som den gör för ssder. Att i bästa fall vara likvärdig Intel 520, en disk som inte står sig så väl idag om prestanda är det enda som spelar roll, är inte direkt imponerande.