Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sebstr:

Jag är också nyfiken på hur Jysk elektriska bord står sig mot IKEAs. Är det värt risken? Ser ju gediget ut iallafall.

Jo, bordet ser lovande ut. Lite tveksam till att deras ordinarie pris på över 5000kr verkligen är motiverbart. Men 3500kr och ett par hundra i frakt är fortfarande en bra bit under Ikeas serier.

Tänk vad bra om det fanns någon sida/tidning som recenserade möbler. Känns som marknaden borde kunna vara enorm. Om det inte redan finns villsäga.

Skrivet av Nivity:

Ja det undrar faktiskt jag också
Visste inte heller att de sålde sådana innan. Svårt att känna på de då de bara säljs online.

Jo precis, Jysk finns nästan överallt. Inte Ica-klass men inte långt därifrån. Hade varit värt mycket att ta sig till närmaste butik och prova och känna på bordet.

Den ska förvisso följa en standard enligt beskrivningen men i mitt fall så ska ett skärmstativ med totalt 4 skärmar och kanske en dator, som de mer tunga prylarna, helst kunna stå/hänga på bordet. I annat fall kan det nog fungera som sidobord. För mig är det en uppgradering från ett 10 år gammalt Galant 80x160-bord och då ser denna ut att matcha rätt bra, och då billigare än Ikeas motsvarande Bekant då.

Skrivet av Paontuus:

Funderar själv på det, rört på bekant och skulle säga att nyare idåsen är mycket stabilare. Men elmotorn där ligger på 5k+.

Oj, jag har missat Idåsen helt, blir att snegla lite på den med, även om priset är högre. Datorbordet byter man inte så ofta så det är inget jag personligen ser något problem med att kosta på. Ett rangligt höj och sänkbart bord är inte så trevlig i högsta läget direkt. Inte för att jag tror att Bekant eller Jysks Stavanger skulle vara speciellt rangliga heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jo, bordet ser lovande ut. Lite tveksam till att deras ordinarie pris på över 5000kr verkligen är motiverbart. Men 3500kr och ett par hundra i frakt är fortfarande en bra bit under Ikeas serier.

Tänk vad bra om det fanns någon sida/tidning som recenserade möbler. Känns som marknaden borde kunna vara enorm. Om det inte redan finns villsäga.

Jo precis, Jysk finns nästan överallt. Inte Ica-klass men inte långt därifrån. Hade varit värt mycket att ta sig till närmaste butik och prova och känna på bordet.

Den ska förvisso följa en standard enligt beskrivningen men i mitt fall så ska ett skärmstativ med totalt 4 skärmar och kanske en dator, som de mer tunga prylarna, helst kunna stå/hänga på bordet. I annat fall kan det nog fungera som sidobord. För mig är det en uppgradering från ett 10 år gammalt Galant 80x160-bord och då ser denna ut att matcha rätt bra, och då billigare än Ikeas motsvarande Bekant då.

Oj, jag har missat Idåsen helt, blir att snegla lite på den med, även om priset är högre. Datorbordet byter man inte så ofta så det är inget jag personligen ser något problem med att kosta på. Ett rangligt höj och sänkbart bord är inte så trevlig i högsta läget direkt. Inte för att jag tror att Bekant eller Jysks Stavanger skulle vara speciellt rangliga heller.

Det finns inte på Jysk vad jag vet, har inte sett det på något jysk och är där rätt ofta.

Bekants höj/sänkbara är ok men tycker det är rätt rangligt.
Idåsen däremot är mycket stabilare. Stor fördel att det kan styras med mobilen där man ser CM och kan ställa in favoriter.
Men det kostar ju 5500kr också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ericobarco:

Nu kliar det i köpfingrarna...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Google Nest Hub och Philips Hue Startkit för 1695:- på Elgiganten.

https://www.elgiganten.se/cms/google-home-hub/google-home-hub...

Bra tips!
Vill bara förtydliga för alla att det verkar som att det är startkitet med vita lampor som medföljer. (HUEE27STARTWH)

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Bra tips!
Vill bara förtydliga för alla att det verkar som att det är startkitet med vita lampor som medföljer. (HUEE27STARTWH)

Som för övrigt inte ens finns uppe på hemsidan, antagligen slutsålt. Bra skit.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Ni som beställde uppgraderingskitet från Inet med Ryzen 2700 + Asus prime b450 plus.

Hämtade ut mitt paket idag och fick enbart CPU.n. Kollade min e-post för att se om de har skickat ut moderkortet separat, hittade inget mail om det. Mailade/chattade till inet och frågade om det hade blivit något fel i min order. Fick svaret tillbaka; att de inte ens hade skickat ut mitt moderkort och det hade blivit en miss från deras sida. 5 min senare efter chatten fick jag sms om att de håller på att packa mitt moderkort

Permalänk
Skrivet av Wifi:

Nu kliar det i köpfingrarna...

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, jag slog till. Svårt att hitta något mer prisvärt i den prisklassen. Får även med två spel AMD 50 year bundle som är helt OK (och sälja för ca 500kr ifall man önskar). Hade det legat kring 4k är nog GTX 2060 ett bättre val, då det är nyare och drar mindre ström. Vega 56 presterar dock nästan lika bra som det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ericobarco:

Jo, jag slog till. Svårt att hitta något mer prisvärt i den prisklassen. Får även med två spel AMD 50 year bundle som är helt OK (och sälja för ca 500kr ifall man önskar). Hade det legat kring 4k är nog GTX 2060 ett bättre val, då det är nyare och drar mindre ström. Vega 56 presterar dock nästan lika bra som det.

Bra köp! Det presterar bättre än 2060, främst i nyare titlar.

Bättre i BFV, Forza Horizon 4, Division 2 och mer eller mindre identiskt i Metro, Anthem, Apex och Far Cry 5.

Utgår ifrån att 2060 levererar strax under ett 1080: https://youtu.be/aqxL27pmYpE

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ericobarco:

Jo, jag slog till. Svårt att hitta något mer prisvärt i den prisklassen. Får även med två spel AMD 50 year bundle som är helt OK (och sälja för ca 500kr ifall man önskar). Hade det legat kring 4k är nog GTX 2060 ett bättre val, då det är nyare och drar mindre ström. Vega 56 presterar dock nästan lika bra som det.

Haha, jag kunde inte heller hålla mig, så slog till nu på kvällskvisten. Som du säger är det väldigt svårt att hitta något som konkurrerar med denna prestanda i prisklassen, billigaste RX 590 kostar för bövelen lika mycket!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wirje:

Vad fan, är det inte två st? Jag som beställt

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Blade@LCD:

http://users.du.se/~bla/ElgigantenKEFQ550.JPG

Där har vi i alla fall en screenshot där det står att det var två högtalare.

Har ni fått dessa högtalare än? Funderar på att lägga en beställning, känns som ett bra pris för två st.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakken:

Har ni fått dessa högtalare än? Funderar på att lägga en beställning, känns som ett bra pris för två st.

Ingen har fått dem än, leveranstid i slutet av maj. Som det är nu på hemsidan så är det bara en högtalare. Tidigare var det två för samma pris. Elgiganten skulle ringa tillbaka till mig men har inte hört nåt än.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

OSX Core i7 4790K 4,0GHz , AMD Radeon HD 7970, 2 x 850 EVO Series 250Gb, 2Gb Thoshiba P300, X GA-Z97X-GAMING 3, Corsair Vengeance 16GB 1600MHz DDR3, Define R5 Black Pearl, Hyper 212 Evo, Drobo 4 Bay usb3, Dell UltraSharp U2412M, M-Audio AV 40, M-Audio Fast Track Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Bra tips!
Vill bara förtydliga för alla att det verkar som att det är startkitet med vita lampor som medföljer. (HUEE27STARTWH)

Nu har dom plockat infon och informerar via e-mail:

"För tillfället så har vi tagit bort kampanjen och kommer inom kort att komma ut med ytterligare information via får hemsida.
Beklagar detta!
Jag får önska dig en fortsatt fin dag!"

Gg

Visa signatur

Intel Core i9 10850K @ 5Ghz.
64GB DDR4 3200Mhz.
1TB NVMe M2, 1TB SSD.
Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition.
ASUS 3080 Strix OC

Permalänk
Medlem

Någon som lyckades köpa en chromecast audio hos computersalg? Såg det nu men nu kostar den 349kr igen...

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biermann:

Eller hos komplett för ännu lite mindre:
BX500 480GB 579kr inkl. frakt.

https://www.komplett.se/product/1090447/datorutrustning/lagri...

Efter att ha googlat lite så verkar det vara mer värt att lägga till 120kr för MX500 för bättre prestanda (eller mer värt för mig i alla fall) https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/ssdsata...

Test:
https://www.nordichardware.se/test/test-crucial-mx500-antlige...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

Efter att ha googlat lite så verkar det vara mer värt att lägga till 120kr för MX500 för bättre prestanda (eller mer värt för mig i alla fall) https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/ssdsata...

Test:
https://www.nordichardware.se/test/test-crucial-mx500-antlige...

Nej, det är inte värt det. Crucial-diskar är riktig skit.
Varenda en som jag känner (inkl mig själv) åkte på fryslagg och annat sattyg utav dom.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Nej, det är inte värt det. Crucial-diskar är riktig skit.
Varenda en som jag känner (inkl mig själv) åkte på fryslagg och annat sattyg utav dom.

Vilken skulle du satsa på istället? Utan att sticka iväg för mycket i pris.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sebbe_a:

Vilken skulle du satsa på istället? Utan att sticka iväg för mycket i pris.

Inget fel på Crucials SSDs. Dock är BX-serien en budgetserie, MX hör till segmentet ovanför. Jag kör mest Crucialdiskar i alla mina system. För NVMe är det dock Samsung 960 EVO då de var självklara valet vid tidpunkten för köp.

Funderar själv på en till 500GB SSD men i mitt fall ser jag inget problem med att välja den lite dyrare MX 500 istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

Vilken skulle du satsa på istället? Utan att sticka iväg för mycket i pris.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4655194
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4906050
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4433371
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4433367

Nu vet jag om det är likadant nu för tiden, men förr så använde Crucial samma skräpiga kontroller som Kingston.
Det kan ha ändrats, i så fall är Crucial säkert ett bra köp.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

BX-serien är väl QLC. Dvs ännu sämre hållbarhet och ännu sämre prestanda när skrivcachen tar slut ... 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Såg nu att MX500 är en uppföljare till den hemska M-serien. Antog att det var samma.
De har bytt från Marvellkontrollern till Silicon Motion.
Tar tillbaka vad jag sade tidigare.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlitoman:

Marantz M-CR511 2792:-
Bra nätverksstreamer med Spotify connect (dock ej Tidal osv), airplay, wifi och digital in.

https://cdon.se/hemelektronik/marantz-m-cr511-vit-p41266724
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3248790

Edit: la till airplay

Köp inte denna, jag har haft både CR611 och ceol piccolo vilket är samma apparater i stort sett och båda lider av mjukvarubuggar som aldrig uppdateras. Det ska tydligen vara normalt säger Denon och Marantz att föra en factory reset en gång i veckan för att få den att komma år nätverket.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Köp inte denna, jag har haft både CR611 och ceol piccolo vilket är samma apparater i stort sett och båda lider av mjukvarubuggar som aldrig uppdateras. Det ska tydligen vara normalt säger Denon och Marantz att föra en factory reset en gång i veckan för att få den att komma år nätverket.

Ajdå, det var trist att höra. Nåja, jag får testa ett par veckor, men är det som du säger lär den ju åka tillbaka!

Visa signatur

OSX Core i7 4790K 4,0GHz , AMD Radeon HD 7970, 2 x 850 EVO Series 250Gb, 2Gb Thoshiba P300, X GA-Z97X-GAMING 3, Corsair Vengeance 16GB 1600MHz DDR3, Define R5 Black Pearl, Hyper 212 Evo, Drobo 4 Bay usb3, Dell UltraSharp U2412M, M-Audio AV 40, M-Audio Fast Track Pro.

Permalänk
Medlem

Fungerar

[quote postid="17908478" userid="116347" name="Stacks"]
Nu har dom plockat infon och informerar via e-mail:

"För tillfället så har vi tagit bort kampanjen och kommer inom kort att komma ut med ytterligare information via får hemsida.
Beklagar detta!
Jag får önska dig en fortsatt fin dag!"

Fungerar nu! Beställde precis

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlitoman:

Ajdå, det var trist att höra. Nåja, jag får testa ett par veckor, men är det som du säger lär den ju åka tillbaka!

Köp en Yamaha Musiccast Wxa-50 istället om du vill ha en liten nätverksspelare.
Mjukvara som uppdateras frekvent mer inställningar och går att bygga ut till multiroom.
Dessutom innehåller den ice power steg från b&o vilket förmodligen är det bästa i prisklassen.
Går att hitta för 3900 med runt 10% rabatt.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Köp en Yamaha Musiccast Wxa-50 istället om du vill ha en liten nätverksspelare.
Mjukvara som uppdateras frekvent mer inställningar och går att bygga ut till multiroom.
Dessutom innehåller den ice power steg från b&o vilket förmodligen är det bästa i prisklassen.
Går att hitta för 3900 med runt 10% rabatt.

Får bli att testa Marantz förstärkaren först. Funkar inte det så blir det nog brittisk analog förstärkare från Rega eller Nad samt en separat streamer.

Visa signatur

OSX Core i7 4790K 4,0GHz , AMD Radeon HD 7970, 2 x 850 EVO Series 250Gb, 2Gb Thoshiba P300, X GA-Z97X-GAMING 3, Corsair Vengeance 16GB 1600MHz DDR3, Define R5 Black Pearl, Hyper 212 Evo, Drobo 4 Bay usb3, Dell UltraSharp U2412M, M-Audio AV 40, M-Audio Fast Track Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Köp en Yamaha Musiccast Wxa-50 istället om du vill ha en liten nätverksspelare.
Mjukvara som uppdateras frekvent mer inställningar och går att bygga ut till multiroom.
Dessutom innehåller den ice power steg från b&o vilket förmodligen är det bästa i prisklassen.
Går att hitta för 3900 med runt 10% rabatt.

Spinner vidare i ämnet då jag själv var i en liknande situation som @carlitoman och jagade en bra förstärkare med stream-möjlighet inbyggt. Mitt val föll på en Yamaha R-N602 då jag behövde RIAA-steget också.
Förstärkaren finns i billigare varianter utan RIAA-steg.
Är väldigt nöjd med mitt köp och hur Yamahan levererar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Spinner vidare i ämnet då jag själv var i en liknande situation som @carlitoman och jagade en bra förstärkare med stream-möjlighet inbyggt. Mitt val föll på en Yamaha R-N602 då jag behövde RIAA-steget också.
Förstärkaren finns i billigare varianter utan RIAA-steg.
Är väldigt nöjd med mitt köp och hur Yamahan levererar!

Just R-N602 var det som fick mig lite av Yamaha frälst, men den såldes för just WXA-50 pga storleken.
Sedan gav inte WXA-50 tillräckligt med kraft för mina Larsen 8.2 så då köpte jag ett Pass Labs steg men en WXC-50 istället.
Jag tycker verkligen att Yamaha har lyckats med sin mjukvara till skillnad från många andra märken som säljer hifi och det släpps buggfixar och nya funktioner även till en förstärkare som är 5 år gammal.
Jag har testat sjukt mycket hifi senaste 5-6 åren (frugan tror att jag bedriver hifi affär hemma) men Yamaha har varit stabilast när det kommer till nätverk och funktioner även om deras app känns lite förlegad.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Samma här, och om man fortfarande vill ha tangentbordet så får man snällt vänta 1-2 månader, blir att avbeställa.

Skrivet av Segafreakone:

Jag med! Blir att avbeställa!

Inte för mig som inte känner till märket! Hade varit kul att prova för det låga priset!

Har ni fått tillbaka pengar?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Just R-N602 var det som fick mig lite av Yamaha frälst, men den såldes för just WXA-50 pga storleken.
Sedan gav inte WXA-50 tillräckligt med kraft för mina Larsen 8.2 så då köpte jag ett Pass Labs steg men en WXC-50 istället.
Jag tycker verkligen att Yamaha har lyckats med sin mjukvara till skillnad från många andra märken som säljer hifi och det släpps buggfixar och nya funktioner även till en förstärkare som är 5 år gammal.
Jag har testat sjukt mycket hifi senaste 5-6 åren (frugan tror att jag bedriver hifi affär hemma) men Yamaha har varit stabilast när det kommer till nätverk och funktioner även om deras app känns lite förlegad.

Jag var inne på reference audio och lyssnade på en R-N602 häromdagen. Lät fint, även om Rega brio förstärkaren lät bättre (KEF Q350 Högtalare) i min mening. Mer rymd. Grejen är den att marantz förstärkaren är 50% billigare än Yamahan och det är stor skillnad. Den har också alla funktioner som jag behöver, känns inte som att jag betalar för "onödig funktion", typ DAB. Hoppas den är stabil i mjukvaran annars åker den tillbaka. Många har ju varit väldigt nöjda med sina marantz / denon osv miniförstärkare. Ska bli kul att testa. För 2800kr så är det svårt att inte ge det en chans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

OSX Core i7 4790K 4,0GHz , AMD Radeon HD 7970, 2 x 850 EVO Series 250Gb, 2Gb Thoshiba P300, X GA-Z97X-GAMING 3, Corsair Vengeance 16GB 1600MHz DDR3, Define R5 Black Pearl, Hyper 212 Evo, Drobo 4 Bay usb3, Dell UltraSharp U2412M, M-Audio AV 40, M-Audio Fast Track Pro.

Permalänk

@carlitoman:
Tänker exakt likadant. Beställde en också, har spanat på Yamahan tidigare men för dom pengarna går jag hellre på en större och kraftfullare förstärkare. Vi får hoppas att den gör jobbet bra.

Visa signatur

det var sent och jag var trött