Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

40 procent på Hue var inte bra för plånboken! Jag blev 4000 kr fattigare nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Vart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Väldigt bra deal dock! Men visst gick den ut igår?

Eller hur? Den fungerade inte för mig strax efter tolvslaget igårnatt i alla fall. 😞

Visa signatur

Chassi: Silverstone SG-13B | Moderkort: MSI B450I | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | CPU-kylare: Alphacool Eisbaer LT120 (fläktar utbytta till Corsair Premium ML120) | RAM: Crucial Ballistix 3600Mhz CL16 2x8GB | PSU: EVGA G3 1000W | GPU: AMD Radeon 5700 XT | Skärm: Dell U2515h | SSD: Corsair MP510 960GB | HDD: Seagate Firecuda 2TB (2,5")

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Det var på Elgiganten, men verkar borttaget och har säkert gått ut, som folk skrivit.

Vet inte om jag skall tacka eller skälla på den som gav tipset. Sambon blev i alla fall inte glad.

Nä då, tack för tipset, den som det nu var.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk

@LemurenSwe:
https://community.netgear.com/t5/Genie/Notice-NETGEAR-Genie-A...

De har inte ändrat något på routern men appen vägrar helt enkelt fungera.

Visa signatur

Ryzen 2700x, Nvidia 2080, 32gb 3200CL14 B-Die, 970 Evo
"Limbo" burk: I52500k, Nvidia 560 ti, 16gb Ram.
Server: FSC PI 2664. Quad core, 4gb minne, lite hårddiskar och en hel del damm.

Permalänk
Medlem

Klippte ett sånt mekaniskt tangentbord på Classe för 279 kr. Ska bli kul att testa

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Klippte ett sånt mekaniskt tangentbord på Classe för 279 kr. Ska bli kul att testa

Jag kör ett sådant som lan-bord, tycker det funkar alldeles utmärkt bara man stänger av den hemska RGB:n! Har även satt o-ringar på det då jag inte riktigt är van vid röda brytare, tyckte att det blev lite mer dämpat då.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Jag kör ett sådant som lan-bord, tycker det funkar alldeles utmärkt bara man stänger av den hemska RGB:n! Har även satt o-ringar på det då jag inte riktigt är van vid röda brytare, tyckte att det blev lite mer dämpat då.

Den belysningen var ingen höjdare så den kommer att vara släckt. Skall också peta på lite o-ringar och se om jag kan få det tyst nog att använda på jobbet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

XD <3 jag är nog snålast på hela forumet... hah

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Kan man verkligen lita på de priserna? Verkar sjukt billigt? Jag har inga planer på att köpa just nu men till det priset är det svårt att låta bli. Någon som handlat från Sharkgaming innan?

Skrivet av Chris_Kadaver:

XD <3 jag är nog snålast på hela forumet... hah

Kan ni sluta skriva i bara tips tråden, lite störigt att få massa email spam med icke relaterat snack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

XD <3 jag är nog snålast på hela forumet... hah

Sjukt billigt. Tänkte skicka tibax mitt 2070 och byta upp till S varianten. Men denna lockar ju rejält nästan gratis
Btw, gav 4800 laxar för mitt 2070 som var demoprodukt. Den klockar inget vidare tyvärr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Sjukt billigt. Tänkte skicka tibax mitt 2070 och byta upp till S varianten. Men denna lockar ju rejält nästan gratis
Btw, gav 4800 laxar för mitt 2070 som var demoprodukt. Den klockar inget vidare tyvärr!

På kanten till 5 mille för ett grafikkort är precis över min budget 😏

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem

Sjukt bra pris! Blev ett 2070. Valde att betala i slutet av augusti, för nu måste jag köpa ny skärm oxå =P

Stort tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns det inga bra och billiga AMD kort typ Vega 56 eller nåt?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Väldigt bra deal dock! Men visst gick den ut igår?

Stämmer bra tyvvär..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

▰ RTX 4070 Super ▰ Ryzen 5 7500F ▰ ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI ▰ Define R5 ▰ Crucial P3 Plus
▰ G.Skill Flare X5 32Gb 6000Mhz CL30 ▰ MSI MAG CoreLiquid 240R V2 ▰ Prisma AL-18/14 ▰ Acer XV282KK

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

För 155 EUR (inkl. frakt) får man nu en 1 TB M2 SSD hårddisk med Read/Write på 3500/3000 mb/s. Det vill säga nära samma pris som en 660p (300kr mer) med 3x högre hastighet och med bättre livslängd då det inte är en QLC-SSD.

Amazon.de - Adata XPG SX8200 1TB SSD m.2

Bra tips!!
Men värt att tänka på att diskarna är optimerade så att de tappar en hel del prestanda om man fyller upp dem helt.
https://www.anandtech.com/show/13759/comparing-adata-sx8200-p...
(jämför testvärdena för empty och full på "Anandtech Storage Bench Light/Heavy" tex)

Men de lider generellt mindre av detta än vad QLC diskar gör, så det är fortfarande en bra deal!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av markiiie:

På kanten till 5 mille för ett grafikkort är precis över min budget 😏

Skickades från m.sweclockers.com

Vore ju mycket trevligare om det vore som förr. Då man kunde få ett bra kort för 3K. Men de dagarna är ju förbi :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Bra tips!!
Men värt att tänka på att diskarna är optimerade så att de tappar en hel del prestanda om man fyller upp dem helt.
https://www.anandtech.com/show/13759/comparing-adata-sx8200-p...
(jämför testvärdena för empty och full på "Anandtech Storage Bench Light/Heavy" tex)

Men de lider generellt mindre av detta än vad QLC diskar gör, så det är fortfarande en bra deal!

Bra där! Relevant info. Jag ska köpa men inväntar troligen några bra back-to-school specials (jagar 3600X och 2070 Super) så köper nog allt samlat då, även om det var bra deals precis nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

Bra där! Relevant info. Jag ska köpa men inväntar troligen några bra back-to-school specials (jagar 3600X och 2070 Super) så köper nog allt samlat då, även om det var bra deals precis nu

Croons tips Corsair MP510 var inte dumt heller. Den är snäppet långsammare i en del prestandatester jämfört med Adatan (marginellt i praktiken skulle jag gissa), men lider inte alls lika mycket av att fyllas upp, och den var ju ännu billigare. (plus längre garanterad livslängd)

Hmm, det är nog 50/50 om det är smartare att köpa SSD nu eller vänta och köpa allt på en gång typ i höst. (finns ju viss risk att man inte kan få tag på vettig TLC SSD lika billigt senare?)

(Mitt nästa datorbygge är väl antagligen typ minst ett år bort, så är inte värt att köpa nu )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Den här är billig och funkar bra:

€106.00
https://www.amazon.de/gp/product/B07J2Q4SWZ/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Sjukt bra pris! Blev ett 2070. Valde att betala i slutet av augusti, för nu måste jag köpa ny skärm oxå =P

Stort tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Jahopp. Fick mail om anullerad order..

"Hej! Då det har varit ett fel i vårat system, har din beställning legat uppe på hemsidan till fel pris. Vi måste då tyvärr makulera din order. Beklagar komplikationerna. MVH Shark Gaming"

Trist, men så kan det vara. Var väl ändå lite sugen på en helröd burk. Får se var vega 56 hamnar efter nya lanseringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Den här är billig och funkar bra:

Hmm, Crucial P1 är billig, men det beror på att det är en QLC disk. (fyra bitar per cell istället för tre)
Dvs samma teknik som tex Intel 660p.
Kollar man Anandtech-testet som länkats tidigare, så är den tydligt ett steg långsammare i prestanda än de diskar som nämnt hittills... (den utnyttjar inte riktigt M2 gränsnittet ens i "best case scenarios")
Och den är påtagligt mer känslig för att fyllas än Adata-disken. Latenserna ser riktigt hemska ut då.

Jag skulle dra gränsen för pris/prestanda där, men alla prioriterar olika

...

Men damn, SSD-priserna är verkligen på väg ner, inklusive Nvme M2 diskar vilket är trevligt!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Jahopp. Fick mail om anullerad order..

"Hej! Då det har varit ett fel i vårat system, har din beställning legat uppe på hemsidan till fel pris. Vi måste då tyvärr makulera din order. Beklagar komplikationerna. MVH Shark Gaming"

Trist, men så kan det vara. Var väl ändå lite sugen på en hel röd burk. Får se var vega 56 hamnar efter nya lanseringen.

Ah vad dåligt av shark gaming! Var ju ett ruskigt bra pris så var riktigt sugen även om jag håller ut för ett 2070 super i augusti om nu inte 2080 super är farligt nära Ti-versionen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

Ah vad dåligt av shark gaming! Var ju ett ruskigt bra pris så var riktigt sugen även om jag håller ut för ett 2070 super i augusti om nu inte 2080 super är farligt nära Ti-versionen

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, tråkigt. I huvudet snurrar tanken att dom bara ville ha min mailadress. Lustigt att man gör samma fel på två olika produkter av samma tillverkare, för nu ligger 2060 på ungefär samma peng som 2070 var på tidigare (~4300).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Croons tips Corsair MP510 var inte dumt heller. Den är snäppet långsammare i en del prestandatester jämfört med Adatan (marginellt i praktiken skulle jag gissa), men lider inte alls lika mycket av att fyllas upp, och den var ju ännu billigare. (plus längre garanterad livslängd)

Hmm, det är nog 50/50 om det är smartare att köpa SSD nu eller vänta och köpa allt på en gång typ i höst. (finns ju viss risk att man inte kan få tag på vettig TLC SSD lika billigt senare?)

(Mitt nästa datorbygge är väl antagligen typ minst ett år bort, så är inte värt att köpa nu )

Ah den var inte dum! Kollat lite prestandatester tidigare och hastighetsskillnaden från typ 1500 till 3000mb/s gör väl egentligen ingen märkbar skillnad för ordinarie användande (gaming och ej arbete med tunga filer), så längre livslängd är ju att föredra då egentligen är väl en bra SATA egentligen jämförbar med m2 gällande användarupplevelse för gaming? Men roligt och cleant med m2 och lite framtidssäkrat.

Avvaktar prime day 15 juli sen kanske det fasen blir ett köp!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

Ah den var inte dum! Kollat lite prestandatester tidigare och hastighetsskillnaden från typ 1500 till 3000mb/s gör väl egentligen ingen märkbar skillnad för ordinarie användande (gaming och ej arbete med tunga filer), så längre livslängd är ju att föredra då egentligen är väl en bra SATA egentligen jämförbar med m2 gällande användarupplevelse för gaming? Men roligt och cleant med m2 och lite framtidssäkrat.

Avvaktar prime day 15 juli sen kanske det fasen blir ett köp!

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske blir bättre stöd för såna hastigheter i framtida spel när nu ps5 och scarlett ska ha m.2 med riktigt trevliga laddningstider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

Ah den var inte dum! Kollat lite prestandatester tidigare och hastighetsskillnaden från typ 1500 till 3000mb/s gör väl egentligen ingen märkbar skillnad för ordinarie användande (gaming och ej arbete med tunga filer), så längre livslängd är ju att föredra då egentligen är väl en bra SATA egentligen jämförbar med m2 gällande användarupplevelse för gaming? Men roligt och cleant med m2 och lite framtidssäkrat.

Avvaktar prime day 15 juli sen kanske det fasen blir ett köp!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av mans51:

Kanske blir bättre stöd för såna hastigheter i framtida spel när nu ps5 och scarlett ska ha m.2 med riktigt trevliga laddningstider.

Vill bara flika in att M2 är en formfaktor precis som 2.5" eller 3.5" och har ingenting med hastigheten att göra. M2-diskar kan finnas både som vanlig SATA men även NVMe vilket är avsevärt snabbare (upp till 3000MB/s jämfört med runt 500MB/s hos SATA) så det gäller att kolla specifikationen.

Det är en väldigt vanlig missuppfattning att M2 alltid är NVMe men så är alltså inte fallet, däremot är NVMe alltid M2 (med undantag för ett fåtal PCIe-kort och 2.5" men det är vanligtvis inget man stöter på som konsument). Rörigt värre.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Vill bara flika in att M2 är en formfaktor precis som 2.5" eller 3.5" och har ingenting med hastigheten att göra. M2-diskar kan finnas både som vanlig SATA men även NVMe vilket är avsevärt snabbare (upp till 3000MB/s jämfört med runt 500MB/s hos SATA) så det gäller att kolla specifikationen.

Det är en väldigt vanlig missuppfattning att M2 alltid är NVMe men så är alltså inte fallet, däremot är NVMe alltid M2 (med undantag för ett fåtal PCIe-kort och 2.5" men det är vanligtvis inget man stöter på som konsument). Rörigt värre.

Bra där! Rätt ska vara rätt! Sånna nördigheter vi lever för här på Sweclockers ju

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Bra tips!!
Men värt att tänka på att diskarna är optimerade så att de tappar en hel del prestanda om man fyller upp dem helt.
https://www.anandtech.com/show/13759/comparing-adata-sx8200-p...
(jämför testvärdena för empty och full på "Anandtech Storage Bench Light/Heavy" tex)

Men de lider generellt mindre av detta än vad QLC diskar gör, så det är fortfarande en bra deal!

Någon av er som vet varför Amazon får 155 € i varukorgen till att bli typ 162 € i kassan när du valt billigaste frakten och angett ditt betalsätt? De bara ändrar på priset på produkten utan förklaring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av incido:

Någon av er som vet varför Amazon får 155 € i varukorgen till att bli typ 162 € i kassan när du valt billigaste frakten och angett ditt betalsätt? De bara ändrar på priset på produkten utan förklaring.

Troligtvis svensk moms, 25% istället för de 19% man betalar i Tyskland.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

Bra där! Rätt ska vara rätt! Sånna nördigheter vi lever för här på Sweclockers ju

Skickades från m.sweclockers.com

Kan tillägga att det vid normal användning inte är några större skillnader, det kan handla om ett par sekunder kortare laddningstider i ett fåtal spel och typ en halv sekunds skillnad vid boot så för de allra flesta är NVMe bortkastade pengar som istället kunde ha lagts på en större SATA-disk.

Med det sagt så är jag själv sugen på disken som @croon tipsade om, bara för att.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz