Star Citizen – den stora tråden

Permalänk
Skrivet av JMicke:

Så länge det inte kommer mer info om sp delen av spelet så tänker iaf inte jag boka ett ex. Så det inte bara är ett unreal tournament med rymdskepp ...
Har inte sett någon specifik info om den delen, det mesta som sägs rör sig om MMO delen av spelet, vilket jag personligen inte är intresserad av

Vad vill du veta? Det finns massor av info om singleplayer-delen, en del finns att läsa om storyn på deras hemsida, och på forumet finns en hel del utspridda uttalanden. Personligen så har jag inte tittat så mycket på just den infon, men lite har man snappat upp;

-Det blir väldigt mod-vänligt.
-Det är open-ended och kommer fyllas på med fler kampanjer med tiden.
-Det kommer delvis kretsa runt Squadron 42, en sorts elit bland militära piloter som man kan hamna i.
-De flesta möjligheterna som finns i MP kommer även finnas i SP, som tex att bygga/designa egna skepp, välja yrken, landa på planeter, levande ekonomi, etc.
-SP kampanjen kommer funka som en viktig bas för MP-delen, vilket innebär att båda delarna kommer utvecklas parallellt och kan på ett eller annat sätt hänga ihop. Robert har dock nämnt att SP-delen just nu ligger längre fram i utvecklingen än MP-delen.

Men dom har ju inte kommit så långt i projektet än, så det är ju fortförande mycket ritbord och koncept över det hela. Dom kan inte med säkerhet säga exakt hur allt kommer bli redan nu.

Edit: Ninjad

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Över en miljon dolares nu! Keep going!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Mobo: Asus P6T Deluxe V2 CPU: Intel i7 950 3,06GHz PSU: Corsair HX 650W RAM: Corsair XMS 12GB DDR3 2000MHz Grafik: MSI GTX 1070 Ljud: Focusrite Scarlett 6i6 USB, 2x ESI nEar 05 Lagring: OS/Program: 1TB Samsung 850 Evo SSD, Data: 2TB WD Black OS: Win 10 Pro Skärm: Dell U2713HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Hi Chris Roberts Here!

We’re at $941,488.

I would like to get to $1M by 10am PST.

So if we can raise $58,112 in the next 11 hours Roberts Space Industries will add 500 in game credits to everyone’s ship packages that have contributed to get us to $1M as a little present to the early backers!

It could be the difference between the basic targeting system and the upgraded one that can track multiple targets simultaneously!

So let’s get out there and show the world the Space Sim is coming back.

PLEDGA PLEDGA!

Jag såg också att det är sagt att ca 6 månader in i utvecklingen så kommer dom att släppa en sample-modell av ett rymdskepp för moddare att ta del av för att enklare kunna börja jobba på sina projekt inför releasen. Sjukt nice att dom är villiga att dela med sig av sådant långt innan spelet ens är släppt!

Achievment unlocked

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

En del som gnällt på att de inte använder kickstarter så det är därför de lagt upp det där också

Permalänk

Uppdaterat första inlägget med länk till Kickstarter och pitch-videon för Star Citizen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Mobo: Asus P6T Deluxe V2 CPU: Intel i7 950 3,06GHz PSU: Corsair HX 650W RAM: Corsair XMS 12GB DDR3 2000MHz Grafik: MSI GTX 1070 Ljud: Focusrite Scarlett 6i6 USB, 2x ESI nEar 05 Lagring: OS/Program: 1TB Samsung 850 Evo SSD, Data: 2TB WD Black OS: Win 10 Pro Skärm: Dell U2713HM

Permalänk

En annan utvecklare av spelet har presenterat sig på forumet med lite snack om spelets HUD som inte hann implementeras ordentligt till presentationen. Låter väldigt lovande!

http://www.robertsspaceindustries.com/forums/topic/hello-from...

Hi all,
I just wanted to introduce myself. I’m the designer/coder for the Star Citizen HUD and additional 2D elements. While a good deal of my work wasn’t integrated in time for the live demo, that was largely because what we’ve been doing has pushed the limits of Scaleform and CryENGINE – and is radically different from the standard game HUD formula that’s prevailed for the last decade. Taking inspiration from previous Chris Roberts ship controls, nothing in our work is similar to the templates you’ve seen in more recent games; it’s been engineered from the ground up to deliver an unparalleled degree of control and detail to the pilot. Chris is an inspiring guy to work for, and I’m honored to have been picked for the job. We aren’t cutting any corners. All the elements of the HUD systems we’ve developed are based on procedural algorithms and can be customized to different ships and styles to a huge degree of depth and flexibility, keeping the scope of the universe in mind. My task is to pack as much useful information as possible into tight, clear displays, to give pilots those crucial visual cues that can mean the difference between life and death in a dogfight. The HUD will be your friend, and learning to read it reflexively will shave crucial milliseconds off your reaction time. Sometimes it feels more like I’m developing an avionics package for the military than for a game!
For my qualifications, I have 15 years in Flash/Flex development, including dozens of casual games and a custom gaming platform for a Bitcoin site I operate. I’m very much a DIY, self-employed developer, and this is my first team effort in over ten years. But this is a game I’m dying to play, and I couldn’t say no… I’ve been a fan of Chris’s work since I was a kid playing Wing Commander, and it’s a dream job for me to work with the team he’s assembled.
There are lots of reasons to pledge to this project, but one of the best (in my view) is that the authenticity of the flying/fighting experience is going to be unparalleled. I can confirm that all the pieces are in place to ensure that it will be – and as for the avionics, I think this HUD will be the gold standard in “AAA” games for the next decade or longer.
I hope to hear your feedback as we go along, and thank you all for showing your support and helping to building this awesome game!

I’m looking forward to showing off the design, and I’ll see if we can’t get a sneak peek in here pretty soon! You can catch a tiny bit of it in the “Immersion” video at http://www.youtube.com/watch?v=VVua4SsaGqU&feature=relmfu which shows some of the earliest integrations of marks, radar and ship displays when you climb into the cockpit. Although this is just the tip of the iceberg, you’ll notice the screen displays there look quite a bit different from anything in the other videos. What you’re seeing (for HUD-skeptics) are functional components with a lot of data layers and controls built in, but they aren’t engaged yet in that video.

Mea culpa, by the way. I was trying to do something that hadn’t been done before, which was part of the reason we missed our integration target, which is most of the reason why the targeting reticles and gun pips weren’t in for the live demo (which is why Chris missed the enemy ship — and why some people seem to doubt the HUD exists). But I promise the end result is well worth it; you’ve never seen this stuff in a HUD before, because we had to rewrite parts of the CryENGINE/Scaleform integration code and roll a whole bunch of new graphics methods just to make it work.

I’ll shut up now before I say too much, and leave it to Chris to make the big announcements"

Edit: Helvete nu går det undan. Redan passerat 100k på Kickstarter, och vi knäcker nog 1.1 mille på deras hemsida ikväll Funderar på att lägga en slant på Kickstarter också, bara för att.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Egentligen är väl inte det här min typ av spel, men det känns ändå oerhört spännande. 30 dollar kan det kanske vara värt?

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att glida runt och utforska en massa och trade'a gods osv. Bygga ett imperium Är inte så mycket för själva fightingen men det blir väl lite sånt också.

Permalänk
Medlem

Är det ett sandbox spel singleplayer mässigt?

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem

Jag antar att det blir som freelancer där man kan åka runt och göra lite vad man vill men att det samtidigt finns en röd tråd genom spelet.

Permalänk
Skrivet av Rosslan:

Är det ett sandbox spel singleplayer mässigt?

Japp, man kan lira igenom storyn och sen göra vad man vill. Utvecklarna kommer sen släppa flera delar i storyn efterhand som man kan fortsätta att lira. Det är så det beskrivs iaf, inte så mycket detaljer avslöjat än.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonnergard:

Tanken, som jag förstått det, är att Star Citizen på liknande sätt som Freelancer (beroende på om du spelat det) skall ha ett single player/storyläge, kallat Squadron 42 (tänk Wing Commander). SP-läget har mycket kött i sig, men blir som en introduktion ut i det dynamiska universumet. Har hört många som är rädda för att det är ett MMO det lutar åt, vilket jag själv inte heller gillar, men efter att ha läst FAQ, sett presentationen av Chris från förra onsdagen och förstått vart han siktade med Freelancer för tio år sedan, men aldrig riktigt nådde fram till 100% med, så är jag riktigt sugen på detta. En av Roberts starkaste sidor i de spel han har gjort är ju storytelling. Han har ofta sagt att han siktar på att kombinera spel och film, få fram känslan av att du spelar huvudrollen i ditt eget rymdäventyr.

Edit: Tanken verkar, liksom Freelancer, heller inte vara att efter storyläget så är det enbart multiplayer som gäller. Du kan glatt fortsätta åka runt i galaxen på egen hand och utforska med NPC:s som dina enda kompanjoner. Privata servrar och moddvänlighet betonas också, förmodligen de största skälen till att Freelancer-communityn fortfarande lever och frodas. Hoppas det gav dig lite mer insyn.

Skrivet av Mr. Bravo:

Japp, man kan lira igenom storyn och sen göra vad man vill. Utvecklarna kommer sen släppa flera delar i storyn efterhand som man kan fortsätta att lira. Det är så det beskrivs iaf, inte så mycket detaljer avslöjat än.

Så det är lite som Skyrim fast att det uppdateras kontinuerligt

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem

Känns som dom kommer nå 2 miljoner $ målet rätt lätt, i denna takten ;D

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Jo det skulle man kanske kunna säga. Fast detta har multiplayer också samt en värld som expanderas hela tiden.

Permalänk
Permalänk

Det faktum att vi passerade miljonstrecket igår och att Kickstarter öppnade som alternativ verkar ha inneburit att takten har ökat, vilket är kul att se!

Lägger till http://www.robertsspaceindustries.com/star-citizen-project/ i mitt första inlägg.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Mobo: Asus P6T Deluxe V2 CPU: Intel i7 950 3,06GHz PSU: Corsair HX 650W RAM: Corsair XMS 12GB DDR3 2000MHz Grafik: MSI GTX 1070 Ljud: Focusrite Scarlett 6i6 USB, 2x ESI nEar 05 Lagring: OS/Program: 1TB Samsung 850 Evo SSD, Data: 2TB WD Black OS: Win 10 Pro Skärm: Dell U2713HM

Permalänk
Medlem

Då har man också betalt :). Första gången nånsin man betalar för ett spel som inte släpps på två år än :D.

Det jag vill ha är liknande känsla som i I-War spelet fast med bra UI, bra kontroll över skeppet samt att alla inställningar ska vara logiska och så verklighetstrogna som möjligt. Det ska inte vara för avancerat som i en flygsim däremot då i framtiden sköter datorer det mesta så piloten kan ägna sig åt det man behöver mest beroende på situationen.

Kul att man kommer kunna designa eget rymdskepp

Äntligen ett spel som fokuserar på PC men man blir lite orolig när han sitter och lirar med handkontroller i filmen...

Själv hoppas jag på att den nya generationen VR-glasögon slår igenom så man kan sitta med de på och se allt runt omkring när man vrider på huvudet. Samt en hyfsat joystick i handen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

En annan utvecklare av spelet har presenterat sig på forumet med lite snack om spelets HUD som inte hann implementeras ordentligt till presentationen. Låter väldigt lovande!
http://www.robertsspaceindustries.com/forums/topic/hello-from...

Mycket trevlig läsning, kul att utvecklarna verkligen jobbar hårt med såna här delar och även gör det flexibelt för att passa olika smaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Då har man också betalt :). Första gången nånsin man betalar för ett spel som inte släpps på två år än :D.

Det jag vill ha är liknande känsla som i I-War spelet fast med bra UI, bra kontroll över skeppet samt att alla inställningar ska vara logiska och så verklighetstrogna som möjligt. Det ska inte vara för avancerat som i en flygsim däremot då i framtiden sköter datorer det mesta så piloten kan ägna sig åt det man behöver mest beroende på situationen.

Kul att man kommer kunna designa eget rymdskepp

Äntligen ett spel som fokuserar på PC men man blir lite orolig när han sitter och lirar med handkontroller i filmen...

Själv hoppas jag på att den nya generationen VR-glasögon slår igenom så man kan sitta med de på och se allt runt omkring när man vrider på huvudet. Samt en hyfsat joystick i handen.

Oculus Rift skall ju stödjas.

Fick bli att slanta upp jag med, skall bli spännande att följa utvecklingen.

Permalänk

Börjar nog närma sig 2 miljoner snart. Kickstarter ligger just nu på nästan $350 000, och räknaren på RSI närmar sig $1 250 000. Till det kommer alla som pledgade via backup-sidan, då tydligen dessa inte bakats in i totalsiffran ännu. Och än så länge har inte ens hälften av tiden för crowdfundingen passerat, spännande!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Mobo: Asus P6T Deluxe V2 CPU: Intel i7 950 3,06GHz PSU: Corsair HX 650W RAM: Corsair XMS 12GB DDR3 2000MHz Grafik: MSI GTX 1070 Ljud: Focusrite Scarlett 6i6 USB, 2x ESI nEar 05 Lagring: OS/Program: 1TB Samsung 850 Evo SSD, Data: 2TB WD Black OS: Win 10 Pro Skärm: Dell U2713HM

Permalänk
Medlem

Jag slog till och satsade på ett Freelancer skepp via kickstarter. Jag får helt enkelt lita på att CR fortsätter göra bra spel ...

Permalänk
Medlem

Ja vi får väl se vad de mäktar med. Jag blir nöjd om det vid release är liknande freelancer. De har stora visioner men de har bara två år kvar till release så man ska nog inte förvänta sig hur mycket som helst. Sen tror jag säkert det kan bli fantastiskt om de fortsätter bygga vidare på det ytterliggare 2-3 år.

Permalänk

Lite inlägg från Robert;

Angående pirater:

Hi Everyone!

I know there’s been a lot of talk about making sure the more policed parts of the Star Citizen universe are safe for beginning players and so I’ve detailed my thoughts on how the system should handle it in a real world manner vs an artificially forced manner.

And I know that it could seem that if you are inclined towards making your money without the constraints of normal society you will be persecuted.

Nothing could be more from the truth!

Without night there can be no day!

I envision a whole pirate and criminal underground that operates on the edges (and sometimes inside) the boundaries of the Empire. There will be specific black market locations/planets and a whole criminal infrastructure - specific ships and equipment for raiding, places to fence stolen goods, insurance that caters to people on the wrong side of the law and so on.

And of course the most profitable places to trade or the best paid missions are always the ones in the more lawless areas of the universe. The concept is that once a player feels comfortable and sufficiently ready they will take on the more risky missions where its full on PvP, PvE and almost no law and order. If you’re resourceful enough maybe you’ll get your friends to protect you or hire an escort. And just line in the real world, perhaps the more valuable trade runs get leaked by an informant to the pirate world.

I really want to set up diametrically opposed groups / professions and let the player base create the story as much we do on our side. So my goal is to set the universe with a lot real world dynamics and see what happens!

Angående utseendet på sitt skepp;

Can we have nose art (including kill markers)?
CR:Yes I very much intend to implement this

Samt ett smått tekniskt inlägg på deras sida angående spelets fysik;

http://www.robertsspaceindustries.com/physics-not-a-dirty-wor...

Edit: Angående TrackIR:

TrackIR devs answer:

Hi Von,

We’re definitely tracking Star Citizen with interest. We’d love have TrackIR integrated and would be happy to support Chris in any way necessary. It’s very early, of course, but I love the concept he’s revealed and hope he’s super successful in his funding phase.

- Seth

Edit2: Idag skulle det ha varit en frågestund med Robert på Reddit, men trafiken lyckades krasha sidan Får se om det dyker upp något inatt eller imorgon.

Edit3: Här har dom börjat rada upp allt som sagts under frågestunden. Mycket intressant läsning!;

http://www.robertsspaceindustries.com/forums/topic/lets-try-t...

Edit4: Robert hoppade över till Kickstarter istället för att besvara frågor. Det mesta verkar vara samlat här;

http://www.robertsspaceindustries.com/forums/topic/chris-qa-m...

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Målet är snart nått. Den här bomben släpptes idag. Martin Galway gör musik/ljud.

Alla som var med på 80-talet vet nog vem det är...

http://www.robertsspaceindustries.com/meet-martin-galway/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Målet är snart nått. Den här bomben släpptes idag. Martin Galway gör musik/ljud.

Alla som var med på 80-talet vet nog vem det är...

http://www.robertsspaceindustries.com/meet-martin-galway/

Trevligt, men när man tänker efter så känns det ju nästan som det självklara valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Målet är snart nått. Den här bomben släpptes idag. Martin Galway gör musik/ljud.

Alla som var med på 80-talet vet nog vem det är...

http://www.robertsspaceindustries.com/meet-martin-galway/

Sorry, jag vet inte vem det är, men så bryr jag mig inte vem som gör musiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Målet är snart nått. Den här bomben släpptes idag. Martin Galway gör musik/ljud.

Whooohooo! Det blir bara bättre och bättre

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Målet är snart nått. Den här bomben släpptes idag. Martin Galway gör musik/ljud.

Är det han som gjorde musiken till cinematiska trailern? För den musiken var riktigt grym, vill gärna höra mer av sånt i spelet.
http://www.youtube.com/watch?v=WpgUuGunU0o

Permalänk
Medlem

Ja det lär det vara. Han gjorde också musiken till hur många klassiska c64-spel som helst på 80-talet.

Min favorit är nog den här: http://www.youtube.com/watch?v=oDoGYlAzT7w