[Omröstning] Iphone 5 vs Lumia 920

Permalänk
Avstängd

Lumia 920 lätt! Mycket mer fräscht och mer innovativ än iphone!

Permalänk
Medlem

920 - tills vidare.
Lite förvånad över hur detta har vänts ut - förra veckan var man ju stensäker på att Nokia varit för tidiga med att annonsera sin produkt - och därmed skulle hamna i skuggan av irrelevans. Tycks ju nu i stället ha gjort att 920 är telefonen som är 'hetast'.
Nu ligger problemet i leverans...

iPhone 5 är då en fin telefon, men jag tror dock inte att den skapar mycket mer ha begär än vad 4S redan hadde.

Desutom så ställer ju kompabilitet med Lightning porten till det en hel del, går ju till och med lite emot det breda accessoar sortiment som iPhone & iPod byggt up.

Permalänk
Medlem

Jag har en nokia lumia 900 nu och jag är mycket nöjd! (om man bortser från kameran som bara kan ses som medelmåttig) tyvärr känns väl kanske 920 som en lite för liten uppgradering för att det ska vara lönt för mig att uppgradera. Men jag hade hur som helst valt windows phone framför ios alla dagar i veckan.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

Iphone överlägset. Nokian är stor och klumpig i jämförelse. Sen är det fel OS på Nokian.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha båda

Var relativt säker på att jag skulle ta klivet över till WP8 men nu har jag beslutsångenst... blir att klämma och känna på båda innan jag beslutar mig. Väldigt sugen på att testa WP (kan alltid köra alla mina inköpta iOS app:ar på iPad:en) men det relativt klumpiga formatet på 920 får mig att tveka.

Är inte alls lika sugen på ytterligare en iOS produkt (då iOS 6 var en besvikelse enligt mig) men hårdvaran och formatet/designen på iPhone 5 är riktigt schysst (framförallt om det stämmer att den har en Cortex-A15 CPU).

Blir att fundera några varv till tror jag...

Permalänk
Medlem

Tycker inte iPhone 5 har något nytt. Skulle tagit Nokia 920.

Permalänk
Medlem

Farsan köpte en Nokia Lumia på eget initiativ. Stolt över gubben... Det väntade man sig inte från en 60+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Även om jag inte gillar iphone så skulle jag valt den alla dar i veckan före nokia. Nokia har inte gjort nåt rätt sen 3310, buggar och skit i hela telefonen.

Nokia har inte gjort något rätt sedan 5110. Batteritid på 14 dagar, stöttåligaste telefonen i universum, tappade man den ramlade bara batteriet av och det var bara att sätta tillbaka och den gick att ringa med!

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Det iPhone erbjuder en svensk är: större skärm, snabbare processor och ny design. Om jag skulle köpa en iP5 skulle det vara för formatet, men just nu är jag jävligt mycket mer sugen på en Lumia 920. WP8 är det nya heta, iPhone 5 är lika tråkig som farsans V70.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Ekosystemet med windows phone är inte tillräckligt stort, med tanke på att kanske bara de populäraste apparna kommer till windows phone, men hur blir det med bankappen? Swedbank har ingen windows phone app? Ingen plan på att utveckla en heller om det inte blir en stor ökning av lumias i omlopp. Och vem vill investera i en telefon som kan användas som den ska om 1-2 år?

iPhone 5 blir det just nu, motvilligt men tvunget.

Permalänk
Medlem

Nokia 920, är dock osäker om WP8 är något för mig. Det hjälper inte för mig om det är snabbt och bra flyt bara. Måste vara innehållsrikt och ganska mycket redigeringsbart för att anpassa till mitt eget.

Två andra nackdelar jag ser är lite appar och att den väger 185gg...Desginmässigt riktigt snygg.

Permalänk
Medlem

Nokia 920 OM jag kan strömma 720p videos från min mediaspelare till telefonen trådlöst. Gick inte på min lumia 800, men fungerar bra på min hox. Dealbreaker för mig.
Annars var jag super nöjd med min Lumia 800. Det blev en smärre chock och gå över till Android när saker och ting började hänga sig och klydda, hände aldrig på windows phone.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nokia 920 så klart! Enda nackdelen med Nokian är vikten, som känns något hög jämfört med iPhone 5.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk

Hade tagit Nokia 920 om jag skulle välja. Den känns mycket mer intressant och storleken på skärmen känns riktigt bra.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Eftersom jag hade fått den gratis hade jag lätt tagit Lumian bara för att få testa WP8, dock hade jag aldrig betalat för en Nokia (tänker bara på mina f.d. 5800 och N900 usch och tvi). Sen rör jag inte vid iPhone utom på jobbet när vi får dem (kan inte välja någon annan telefon).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av bengt-re:

Varför ens överväga någon av dessa när S3 finns?

Alla vill inte ha en tegelsten mot örat kanske?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Lumia 920 väljer jag. Inte för att min Lumia 800 behöver bytas på ett tag, Men när jag får ordning på min hemstyrning, och slängt ihop lite Metro-appar till win8 för det blir det jävligt nice med Wp8

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Viktigare jämförelse är väl ändå Galaxy SIII vs Äpple v5 vs HTC ONE. Vem gör iphone bäst?

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse86:

Viktigare jämförelse är väl ändå Galaxy SIII vs Äpple v5 vs HTC ONE. Vem gör iphone bäst?

Är det? Dom som vill ha One X eller SGSIII får välja "annan", dock inte många som gjort det.
Inget fel på dessa telefoner, men dom känns gamla redan, personligen skulle jag valt Lumia 920.
Och då är jag en android fanboy med en One X i fickan inköpt lanseringsdagen..

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Inaktiv

En Samsung Ativ S.

Jag gillar inte iPhone och tycker att Lumia 920 känns lite... tråkig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Mashable har lagt upp en jämförelse: http://mashable.com/2012/09/12/iphone-5-compared/

Om man får tro på specifikationerna och uppskattat pris så kommer iPhone 5 vara ruskigt överprisad i förhållande till specifikationerna.

Permalänk

gammal vana, har haft Nokia sen slutet av 90-talet. Bara vänta på en ny modell då min N8 är så seg så kossorna somnar. kameran är bra och den är användarvänlig men det där med multithreadning tror jag inte mycket på.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Nya iphonen var ett skämt i mitt tycke, så allt utom den är ett bra val.

Jag röstade på lumian, men skulle aldrig någonsin köpa något med windows, eller windows mobile. Då kör jag hellre en nokia3310 eller vad det nu må vara eftersom den åtminstone är fri från windows-tjafset som jag ledsnade på för många år sedan.

Om du är någorlunda öppen för windows mobile, så antar jag android kan vara lika intressant. Välj något av dom, jag är ganska säker på att Nokian eller kanske en Galaxy S3 inte gör dig besviken.

Permalänk
Skrivet av rmd:

Nya iphonen var ett skämt i mitt tycke, så allt utom den är ett bra val.

Jag röstade på lumian, men skulle aldrig någonsin köpa något med windows, eller windows mobile. Då kör jag hellre en nokia3310 eller vad det nu må vara eftersom den åtminstone är fri från windows-tjafset som jag ledsnade på för många år sedan.

Om du är någorlunda öppen för windows mobile, så antar jag android kan vara lika intressant. Välj något av dom, jag är ganska säker på att Nokian eller kanske en Galaxy S3 inte gör dig besviken.

Tur nog så kommer inte Lumiorna med Windows Mobile... Jag fattar inte, när ska folk lära sig att Windows Mobile är gammalt, dagens Windows-lurar använder Windows Phone?! Milsvida skillnader!

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Nya iphonen var ett skämt i mitt tycke, så allt utom den är ett bra val.

Jag röstade på lumian, men skulle aldrig någonsin köpa något med windows, eller windows mobile. Då kör jag hellre en nokia3310 eller vad det nu må vara eftersom den åtminstone är fri från windows-tjafset som jag ledsnade på för många år sedan.

Om du är någorlunda öppen för windows mobile, så antar jag android kan vara lika intressant. Välj något av dom, jag är ganska säker på att Nokian eller kanske en Galaxy S3 inte gör dig besviken.

Windows Phone(!) inte Windows mobile...
Väldigt stor skillnad

Permalänk
Medlem

Kommer utan tvekan köpa en Lumia, har en SII nu men är sugen på wp8 och en nokia igen.

Permalänk

Svårt val men blev otroligt besviken på iphone 5, det ändå nya är större skärm (Bra) annan laddningsuttag (dåligt) alla som har saker till iphone 2G-4S måste köpa adapters eller helt ny sak. är inte speciellt stor skillnad på iphone 5 och 4S och det tycker jag är dåligt. de vill bara tjäna pengar för 5an kommer ju inte vara speciellt billig och man ser på vad som finns i den. dock är ios väldigt stabilt och snyggt, synd att man inte kan ändra speciellt mycket själv med ikoner eller liknande.

Edit: är inte speciellt mycket som händer på os sidan heller. har haft ios sen ipod touch 1 och i början så var det "Wow" saker som hände med att man kunde ha appar och sen spelbara appar. på de senaste så har bara siri, annan bakgrund och lite småsaker kommit men inte någon "Wow" sak liksom. vet ej hur det är på de andra osen.

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Skrivet av sitrus:

Ekosystemet med windows phone är inte tillräckligt stort, med tanke på att kanske bara de populäraste apparna kommer till windows phone, men hur blir det med bankappen? Swedbank har ingen windows phone app? Ingen plan på att utveckla en heller om det inte blir en stor ökning av lumias i omlopp. Och vem vill investera i en telefon som kan användas som den ska om 1-2 år?

iPhone 5 blir det just nu, motvilligt men tvunget.

Jag har en Lumia 800, och visst, WP har ingen Swedbank app. Men åandra sidan behövs de inte riktigt en heller. Jag har lagt en genväg till Swedbanks mobilsida på min startskärm, och Swedbanks mobilsida fungerar alldeles utmärkt.
Ser inget behov av en separat app för de, mobilsidan fungerar bra nog.

Sen saknas de väl fortfarande vissa apps till WP, men de tror jag nog kommer iom WP8, W8, och Xbox ekosystemet. WP har i dagsläget 100k apps, tror iOS har något i stil med 600k, men independent undersökningar visar att inte ens i närheten av alla apps används överhuvudtaget. Finns 1800 apps för flashlight till iOS..

WP är den platform av de tre som har växt mest när de gäller appar, mycket snabbare än både iOS o Android gjorde. Dessutom är de tydligen väldigt lätt att utveckla appar till WP.

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk

En iphone med lite hjälp utav jailbreak och winterboard, så har du en NOKIA LUMIS eller vilken annan telefon du vill

Permalänk
Skrivet av ElectroVoice:

En iphone med lite hjälp utav jailbreak och winterboard, så har du en NOKIA LUMIS eller vilken annan telefon du vill

Kan man jailbreaka fram NFC och trådlös laddning?
Vad tekniken går framåt.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*