Större underlag, men ingen kontroll på antalet klick från enskilda avändare. Såna omröstningar har en tendens att bli botfighter; ju större hemsida desto troligare.
Är det något jag måste ge Apple så är det att de knappt verkar köra någon "shill"-verksamhet i dess rätta mening (iaf inte på de sidor jag hänger på) — de verkar få tillräckligt med hängivna beundrare och nyhetssidor som rapporterar deras sak ändå. RDF in action.
Tillbringa tid på t ex Slashdot, eller för den delen svenska IDG.se (eller nä, gör inte det förresten; för er egen skull ), så ser man horder av dessa användare. På Slashdot är det nyreggade som slänger ur sig färdigskrivna texter (nyreggad användare, skriver 5000 tecken om varför t ex Visual Studio är den bästa IDE:n några sekunder efter att artikeln postats o dyl). På IDG har man väl anonyma kommentarsfält, och det finns nyheter där jag kan undra om en enda "genuin människa" har svarat. Utan att ge detaljer så har jag sett hela artiklar på IDG.se som skrivits av sådana användare (de plockar in "frilansare" ibland).
Skrivet av Yrch:
Förresten, försökte inte AIKs fansen "kuppa" in nån random spelare till slutomgången av Jerringpriset för några år sen? Ridsportförbundet gjorde ju nåt liknande sist
Jag minns löpsedlar om Lasse Brandeby i "Let's Dance", där han till slut själv vädjade om att folk skulle sluta rösta. Wales hade en dussinspelare med i UEFA:s omröstning om Europas bästa spelare 2012, etc.
Skrivet av bud_bundy:
Jag har dock en känsla av att p.g.a. applehatet, så väljer nog många Androidanvändare Windows phone i pollen före iOS.
Säkert en bidragande faktor. Hur valen är utformade spelar in stort på resultatet - finns många intressanta undersökningar och exempel på temat (se t ex svenska kärnkraftsomröstningen).
Skrivet av Yrch:
"Average Joe" är inte reggad på Sweclockers.
Skrivet av n_sandstrom:
En allmän notis om publika internetomröstningar:
Det är inte svårt att rösta precis så många gånger man vill, om man verkligen går in för det. Dom skiljer sig ganska mycket från stängda intenetomröstningar, som tex SweC, där man får en röst per konto.
Det är inte stängdare än att en nyregistrering på någon sekund ger ett extra konto. Har jag motivationen att skriva en bot som röstar på en publik omröstning så kan jag lika gärna skriva en bot som reggar användare och röstar på en Sweclockersomröstning. Just av anledningen du nämner kanske detta är just än mer intressant - resultaten får mer tyngd och träffar en mer insatt skara. En medveten astroturfingsatsning når djupt. Detta är mer kuriosa än en anklagelse att det bara skulle vara botkonton som röstat i detta fallet, men tro inte Sweclockers är förskonat.
När Sweclockers hade guidetävlingen som baserades på antalet "Gilla"-tryckningar så var de måna om att användarna skulle ha varit reggade minst en månad innan tävlingen startade för att räknas i sammanställningen. Det är ingen konst att skeva liknande resultat ens på Sweclockers om man har viljan.
--
Jag är på väg mot off-topic, men on-topic-anmärkningen är: bedöm internetomröstningar för vad de är, och inte som en objektiv mätare över opinion. Skulle verkligen bara 17% av Sweclockers användare köpa en Androidmobil idag — verkligen?
Ett tankeexperiment: vad hade resultatet varit om det hade stått mellan "Iphone 5", "Samsung Galaxy S 3" och "Annan"? Hade över 500 användare mödat sig in i tråden för att rösta för "Annan"? Gör jag en Sweclockerspoll med trådtitel "Linux eller Mac OS X?" med alternativen "Linux", "Mac OS X", "Annat" så kommer vi se en uppblåst Linuxsiffra och säkert en Windowsandel på <50%. Man får lätt det resultat man frågar efter.