Priserna på DRAM-minnen fortsätter att falla

Permalänk

Det säger man väl inte nej till? Snart kan man få 8GB ram för 100kr.

Permalänk
Medlem

Jag skaffa 16GB bara för det va billigt och kan av bra och ha.

Permalänk
Medlem

blir till att vänta någon dag så att alla sidor hinner uppdatera sina priser sen dra iväg en beställning på.... säg 2x4GB att kasta in i burken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ezkit:

Men vem behöver egentligen 16GB? Räcker gott och väl med 4GB faktiskt.
Håller med andra om att det vore mycket trevligare om processorer eller grafikkort sjönk i pris.

Men visst vill man skaffa mycket minne för en billig peng när det ändå är så billigt. bara handla

4GB kan enkelt användas. 8GB räcker däremot gott och väl.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

4GB För lite
6GB Precis så att det räcker
8GB Lagom
12GB Bättre
16GB Bäst

Jag själv kan inte ha mindre än 12GB, nästa bygge blir nog 16 eller 32 GB DDR4

Fast bättre bäst vet jag inte om jag håller med om. Jag har 8GB och det räcker MER än väl, då kör jag ändå dubbla skärmar och alldeles för många chrome-tabbs samtidigt. Och som vi alla vet(?) bör rammängd enbart komma på tal när den inte räcker till.. rammängden är ju antingen bra(det räcker) eller sämst(det räcker inte), det finns lixom inget mellanläge..
Det enda scenarion jag kan tänka mig då 8GB inte räcker är vid regelbunden användning av väldigt minneskrävande program, typ bild-/videoredigering, alternativt någon form av virtualisering (som jag har en server i källaren för..).

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Avstängd

Jag tar hellre 2x8 GB än 4x4 GB.

Minde ström, mindre värmeutveckling, färre komponenter som kan fallera, mindre elektronisktavfall.

Undrar när 16 GB stickorna kommar...
2x16 GB... mums!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av rektor:

Jag tar hellre 2x8 GB än 4x4 GB.

Minde ström, mindre värmeutveckling, färre komponenter som kan fallera, mindre elektronisktavfall.

Undrar när 16 GB stickorna kommar...
2x16 GB... mums!

Finns redan 16gb stickor men dom kostar skit mycket.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Fast bättre bäst vet jag inte om jag håller med om. Jag har 8GB och det räcker MER än väl, då kör jag ändå dubbla skärmar och alldeles för många chrome-tabbs samtidigt. Och som vi alla vet(?) bör rammängd enbart komma på tal när den inte räcker till.. rammängden är ju antingen bra(det räcker) eller sämst(det räcker inte), det finns lixom inget mellanläge..
Det enda scenarion jag kan tänka mig då 8GB inte räcker är vid regelbunden användning av väldigt minneskrävande program, typ bild-/videoredigering, alternativt någon form av virtualisering (som jag har en server i källaren för..).

Med 16 GB RAM som normalanvändare så kan man stänga av växlingsfilen.
Har kört så sedan jag byggde nuvarande datorn och det har fungerat utan problem.

Hade jag köpt idag så hade jag tryckt in 32, datorn förväntas ändå användas in en sådär 4+ år och då kanske den hinner med Windowsversionen efter 8:an, som kanske har andra minneskrav.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aiden92:

synd man har tripple channel

3st 16Gb(2x8) kit går lätt in i 6 slottat, vad är problemet?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ezkit:

Men vem behöver egentligen 16GB? Räcker gott och väl med 4GB faktiskt.
Håller med andra om att det vore mycket trevligare om processorer eller grafikkort sjönk i pris.

Men visst vill man skaffa mycket minne för en billig peng när det ändå är så billigt. bara handla

mina 8gb tar slut när jag spelar bf3 ibland.. självklart inte bara bf3 som drar man har man några flikar med chrome å lite annat så äts ram upp extremt fort.. samt speciellt om man kör utan virtuellt minne för att spara lite utrymme på ssd'n..

som i skrivande stund så använder jag 46% av mitt minne.. chrome drar säkert en 1-2gb ram utan problem med youtube å några flikar för mig just nu

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Med 16 GB RAM som normalanvändare så kan man stänga av växlingsfilen.

Det där har varit ett mantra sedan 128MB var ovanligt, det var inte sant då, och är inte sant nu, som normalanvändare skall du inte kladda på saker du inte vet något om
Som specialanvändare däremot går det i regel bra då du begriper varför det blev strul..

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av rektor:

Jag tar hellre 2x8 GB än 4x4 GB.

Minde ström, mindre värmeutveckling, färre komponenter som kan fallera, mindre elektronisktavfall.

Undrar när 16 GB stickorna kommar...
2x16 GB... mums!

Och framförallt: Du kan lätt sätta i ett till 2x8-kit för totalt 32 GB. Det var därför jag valde att köpa just 2x8 förra veckan (att ersätta mina 2x4 med).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Varför skall alla insistera på att ha såhög CL, väldigt dåligt. cl7@1600mhz är helt perfekt. 1600,133mhz i cl 9-,10,-11 är helt skit.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Trevligt med låga priser, däremot har jag ingen anledning att skaffa ytterligare 4GB nu(4GB räcker för spel, vilket är mitt enda "krävande" område)

När 8GB verkligen gör skillnad i spel är det nog stor risk att resten av denhär datorn är föråldrad ändå:P

Permalänk
Skrivet av Ollebro:

Ja juste, för om priset på RAM håller sig uppe så går priset ned på andra produkter?

Nej det var inte så jag menade. Jag tycker det bara är bättre om andra saker går ner i pris istället/också.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Köpte nyss kingston 2x8gb udimm ecc 1333mhz till min server. bara 1500kr. Aka köpa 16gb till framöver när minnet börjar ta slut igen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Medlem

Kanske man slänger in 8GB till. Varför inte?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Snusfri

Ska uppgradera till 32GB snart är det tänkt.
Mina 16GB räcker helt enkelt inte till tyvärr

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Priserna sjunker för att många klarar sig på 4GB. Jag klarar mig inte, för att enbart Chrome drar över 4GB ofta när jag har många flikar öppna. Det är en av anledningarna varför Chrome en av de sämsta webbläsarna.

Skrivet av lanbonden:

Är så roligt med alla som säger att 4GB räcker till alla.. ja möjligtvis om man enbart spelar på datorn men inte annars. Har själv problem med att jag börjar närma mig gränsen för att klara mig på 16GB och nästa uppgradering lär bli till 32GB ram.

Vad gör du som drar 16GB?

Skrivet av ezakimak:

Hmm kanske snart tid att uppgradera från 16 till 64 gig då, ja jag har användning för det

Vad skulle du använda det för?

Skrivet av frankof:

Det där har varit ett mantra sedan 128MB var ovanligt, det var inte sant då, och är inte sant nu, som normalanvändare skall du inte kladda på saker du inte vet något om

Varför ska man inte stänga av virtuellt minne om man har 16GB? Om man aldrig använder mycket över 8GB så vore det väl en bra idé eller?

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem

Synd att mina datorer inte fixar DDR3, nästan värt uppgradera moderkort och processor bara för det. Fast det är fortfarande billigare att köpa till 4 GB DDR2 än att byta moderkort, processor plus 8 GB nya DDR3...

Har dock funderingar på att köpa mig 2x2 GB DDR2 även om det är 3 gånger så dyrt som DDR3.
Eller så uppgraderar man skrivbordsdatorn och flyttar DDR2-minnet till servern istället, eller tvärtom kanske...

Permalänk

32gb är lockande, men ack så onödigt...

Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |

Permalänk
Medlem

Önskar det fanns moderkort som stödje 64GB+ ram som inte kräver SB-E, Min hemma dator må hända räcka med 8GB men varken min jobb dator eller server räcker det i huvud taget. Normal användning på servern ligger runt nu 27-28GB ram. Önskar man hade mer...

För jobb datorn har jag bara tyvärr 16GB men där ligger jag oftast runt ~13-14GB ska se till att beställa in mer.

Varför? Tja har behöv av att köra ganska så många virtuella maskiner, många system som arbetar med varandra och bör ligga oberoende o.s.v.

Men men, för er som tycker att 4GB ram räcker för alla så är ni då väldigt fel ute.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Om man nu inte råkar behöva DDR2 So-dimm...

Permalänk

... och ändå tjänar säkert företagen på minnena. Jag gav 2500.- för mina när dom kom. Dom kostade inte mer att tillverka då.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av zhrooms:

4GB För lite
6GB Precis så att det räcker
8GB Lagom
12GB Bättre
16GB Bäst

Jag själv kan inte ha mindre än 12GB, nästa bygge blir nog 16 eller 32 GB DDR4

Ok, det är kanske att dra alla över en kam. Jag försökte verkligen pressa dator med dom programmen jag hade. 7.2gb. Skulle säga att många fler än du anar klarar sig på 4gb.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Mycket positivt, tragisk dock att de flesta netbooks fortfarande enbart har 1GB ram som standard. (vilka minnen väl har mindre pins)

För min egen del så räcker mina 16GB ram än så länge, det skulle vara gött med mer minne, men som lekman kan man vara restriktiv med hur många virtuella maskiner som man har igång.

*edit*
Angående onödigt så beror det för vem. Liksom det säljs nätdelar som klarar av att leverera över 1000W, där man kan säga att en 500W nätdel duger för den stora skaran. Detsamma gäller grafikkort etc, om det är värt att lägga ut en tusing för att få ett externt grafikkort beror enbart på ens behov.

För gemene sweclockersmedlemen, så antar jag att det kan finnas en vits med att köpa ett externt grafikkort och lite annat. 8GB ram är det jag skulle rekommendera för en ny mellanklass dator idag.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

Ok, det är kanske att dra alla över en kam. Jag försökte verkligen pressa dator med dom programmen jag hade. 7.2gb. Skulle säga att många fler än du anar klarar sig på 4gb.

Det som inte syns är väl filcachen? Det minne som inte behövs för programmen kan användas för att behålla senast använda filer kvar i minnet och då blir dessa filer snabbare att öppna jämfört med att läsa om filen från disk. Fast då kanske man hellre köper SSD-diskar för pengarna istället för RAM. Men har man redan snabba SSD-diskar så är nästa steg att skaffa mycket RAM-minne.

Permalänk
Medlem

Trevligt! Drog iväg ett köp nyss då jag har hållit mig på 4gb ett bra tag nu.

Btw, kan jag ha kvar de gamla stickorna med de nya?

Permalänk
Skrivet av Tigerhamster:

Till er som säger att det räcker med 4GiB eller liknande;
Användningsområden. Att de räcker fint till dig som bara spelar, betyder inte att det räcker till de som jobbar med mediaredigering och -rendering. Eller virtual machines. Eller de som vill ladda på hela Photoshop på en RAMdisk.
Tänk utanför RAMarna.

Exakt, 16GB räckte länge och nästan allt användes flitigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Det är väl bra men hur många är det som verkligen behöver 16GB? Skulle vara bättre om processorer eller grafikkort gick ner i pris.

jag skulle inte tacka nej till 16 gb kommer upp i 8 gb då och då med sakerna jag gör

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F