kan man kombinera Black Edition med vanliga ?

Permalänk

kan man kombinera Black Edition med vanliga ?

Undrar fall man kan köra Crossfire med XFX Black Edition 7970 och vanliga utan Black Edition ?
Såfall vilka prestanda missar kommer jag förlora då ?
Eller är det samma kort bara det att klockan är annurlunda ?

Permalänk
Medlem

är enbart klocken som skiljer vanliga mot black edition, så när du kör dem i crossfire så kommer båda gå i det lägst klockade kortets hastighet. klocka båda manuellt så får du ännu högre prestanda

crossfire är till och med så trevligt att du kan köra valfritt 7950 med valfritt 7970 eftersom det är samma gpu i grund och botten. sli är tvärtom kräsnare och kräver lika kort

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Nej det kommer inte alls klocka ner då crossfire-X som kom med 3000-serien tillåter individuell klock på varje grafikkort!

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Men är det exakt samma kort eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Nej det kommer inte alls klocka ner då crossfire-X som kom med 3000-serien tillåter individuell klock på varje grafikkort!

jaså? det var mer än jag visste. men vad vinner man då på att ha samma frekvens? för i ex sapphire trixx finns alternativet "synchronize cards in multi-gpu config", vilket iofs skvallrar om att det även fungerar med olika frekvenser på korten

Skrivet av punchline82:

Men är det exakt samma kort eller ?

ja. jag har inte hört/läst något om att de skulle handplocka gpuer till sina black editions som asus påstår sig göra till sina top-kort. kretskorten ska vara identiska iaf

edit: givet att du menar en vanlig version med samma kylare som black edition så klart

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII