Permalänk
Medlem

Rammine till U46SV

Ja hej!

Nu när priserna på ramminnen är så låga har jag haft tanken att uppgradera minnet på min bärbara. Främst eftersom jag håller på med en del videorendering emellanåt. Känns dumt å inte "passa på".

Detta är min dator då: http://www.asus.se/Notebooks/Superior_Mobility/U46SV/#specifications

Och som ses:

Minne | DDR3 1333 MHz SDRAM, 2 x SO-DIMM platser för utbyggnad upp till 8 G SDRAM

Just nu sitter ett par 4GIG ram i den från fabrik då. Jag har ingen aning vilken hastighet den ligger på men CPU-Z säger 665 MHZ i förhållande (FSB:DRAM) 1:5.
Nu har jag glömt vad det innebär så kanske någon kan uppdatera mig om det?

Sen också undrar jag om det är möjligt då att köpa 2 nya 8GB ramminnen av samma hastighet 1333mhz (om inte högre fungerar???) till datorn. OS är av 64-bitars typ Windows 7, samt Ubuntu på annan partition. 16GB är långt mer än vad jag behöver, men mentalt sett skulle det kännas häftigt haha. Dvs, undrar jag även om det fungerar att ha 16GB? Samt högre hastighet än 1333mhz?

Sedan om någon har erfarenhet av att stoppa in ramminnen i denna dator vore information om tillvägagåendet trevligt, annars är det nog inte så svårt. Har för mig jag läste att det bara var att skruva upp baksidan och stoppa i, mer eller mindre. Kanske flyta ut hårddisken. Men har byggt ihop stationära datorer förut så ska nog inte vara ett problem. Gäller bara att vara försiktig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headman:

Ja hej!

Nu när priserna på ramminnen är så låga har jag haft tanken att uppgradera minnet på min bärbara. Främst eftersom jag håller på med en del videorendering emellanåt. Känns dumt å inte "passa på".

Detta är min dator då: http://www.asus.se/Notebooks/Superior_Mobility/U46SV/#specifications

Och som ses:

Minne | DDR3 1333 MHz SDRAM, 2 x SO-DIMM platser för utbyggnad upp till 8 G SDRAM

Just nu sitter ett par 4GIG ram i den från fabrik då. Jag har ingen aning vilken hastighet den ligger på men CPU-Z säger 665 MHZ i förhållande (FSB:DRAM) 1:5.
Nu har jag glömt vad det innebär så kanske någon kan uppdatera mig om det?

Sen också undrar jag om det är möjligt då att köpa 2 nya 8GB ramminnen av samma hastighet 1333mhz (om inte högre fungerar???) till datorn. OS är av 64-bitars typ Windows 7, samt Ubuntu på annan partition. 16GB är långt mer än vad jag behöver, men mentalt sett skulle det kännas häftigt haha. Dvs, undrar jag även om det fungerar att ha 16GB? Samt högre hastighet än 1333mhz?

Sedan om någon har erfarenhet av att stoppa in ramminnen i denna dator vore information om tillvägagåendet trevligt, annars är det nog inte så svårt. Har för mig jag läste att det bara var att skruva upp baksidan och stoppa i, mer eller mindre. Kanske flyta ut hårddisken. Men har byggt ihop stationära datorer förut så ska nog inte vara ett problem. Gäller bara att vara försiktig!

Jag har likadan dator och uppgraderade till 8GB för ca ett år sedan.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=573277

Detta minne var det jag skaffade. Själva monteringen är busenkel, bara lossa luckan i botten så ser du hur det ska gå till. Jag har tyvärr ingen aning om ifall det går att byta båda stickorna och skaffa 16GB.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk

det står ju under specs att 8gb är max så det är ingen ide att försöka tyvärr, moderkorten på laptops med dual core cpus brukar endast stöda 8gb max.

Permalänk
Medlem

tack för svar

fyfan tråkigt, så det är moderkortet som begränar. Det går inte att kringgå i BIOS eller något?

Permalänk

Nej tyvärr. det är tillverkaren som bestämmer hur mycket ram din laptop kan utnyttja, du kan tex stoppa i 32gb om du vill men just din dator kan bara nyttja 8gb.