GTX 670 låter konstigt vid grafik krävande spel

Permalänk

GTX 670 låter konstigt vid grafik krävande spel

Ok, jag vet om coil whine, fast nu låter det som när en hårddisk tänker, detta händer då när det grävs mycket grafik. Jag köpte ett GTX 670 TOP som var väldigt illa och det överrösta ljudet på spelet. Jag skickade tillbaka det och väntade på ett nytt, 6 månader senare vart jag trött på att vänta och beställde ett nått från en annan affär.

Jag fick då ett vanligt GTX 670 dagen efter och installerade det, men nu låter detta kort med, är det alla kort som låter när dem tar ut grafik eller har jag bara otur? detta låter inte lika mycket som det andra fast man kan höra att det låter när man kollar runt då ton frekvensen ändras.

Ska det låta eller är det bara mina 2 exemplar som låter och att jag har haft otur?

Permalänk
Medlem

Det enda acceptabla ljudet ett grafikkort skall ge är fläktljud.

Eftersom sanolikeheten för att att du får två defekta kort i rad är tämligen liten så skulle jag istället undesöka restan av datorn.

Kör ett krävande spel med öppen datorn och lyssna vartifrån ljudet kommer, börja gärna vid hdd eftersom du tyckte det lät som det.

Permalänk

Jag har mitt gammla GTX 9800+ och med det så får jag inget sånt ljud, och eftersom att det vart ett lägre ljud än vad det var med det andra grafikkorten så är jag 100% säker på att det är grafikkortet som gör ljudet.

Men ett GTX 670 ska inte låta så och jag bör sända till bakat och få ett nytt, och hoppas att det inte har samma problem?

Permalänk
Medlem

Hade problem med oljud från mitt Gigabyte GTX670 också.. Åkte till inet och lämande in det.. dom hittade inget.. kom hem igen och hade samma oljud... Åkte dit igen och var med vid testet och visst, inget missljud.. hem och inget missljud.. Man blir sjukt trött.. Men ett litet tips som jag testade, om du har ett annat nätagg så testa med det, fick tipset av Inets service avdelning som lånade ut ett nätagg som jag testade för att utesluta det i alla fall...

Det kan ju vara så att 670 kräver mer av andra komponenter och därav uppstår ljudet.. Testa även att köra manuell på fläkten i MSI Afterburner eller EVGA Precision X och öka med 1-2% i taget och se om det har med saken att göra..

Lyckat till, surt när man lägger såpass mycket pengar på ett kort och det strular..

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk

Jag kontaktade försäljaren och väntar nu på ett svar, fast jag tror att jag kan lämna in det och få ett nytt... Om jag får ett oljud på det andra med så kommer jag troligen att få leva med det. Det har gått 6 månader nu och jag orkar inte hålla på med detta längre.

Jag tror inte att det är fläktarna fast jag kan ju alltid pröva. Och coil whine är kondensatorer som vibrerar, fast detta låter mer som ett "tänkande" ljud än det "vanliga" coil whine ljudet.

Edit: Ja... jag hittade problemet, och det var inte grafikkortet. Det var mitt nätagg som fick ljudet. Troligren så var det på det andra ochså, fast för att den var överklockad till 1337 MHz så drog den mer ström och nätagget lät då mer.

Så för att samman fatta, 6 månader efter köp så hittade jag problemet, och med en sämre vara för samma pris så var det mitt nätaggregat... F.

Permalänk
Medlem

Skönt att du hittade felet i alla fall.. Mitt oljud försvann bara, kom tillbaka lite igår och nu är det borta igen, och det är inte nätagget tyvärr hehe, men har lagt ner sökandet får helt enkelt lämna in om felet kvarstår i mer än 1 vecka i sträck..

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Jag kontaktade försäljaren och väntar nu på ett svar, fast jag tror att jag kan lämna in det och få ett nytt... Om jag får ett oljud på det andra med så kommer jag troligen att få leva med det. Det har gått 6 månader nu och jag orkar inte hålla på med detta längre.

Jag tror inte att det är fläktarna fast jag kan ju alltid pröva. Och coil whine är kondensatorer som vibrerar, fast detta låter mer som ett "tänkande" ljud än det "vanliga" coil whine ljudet.

Edit: Ja... jag hittade problemet, och det var inte grafikkortet. Det var mitt nätagg som fick ljudet. Troligren så var det på det andra ochså, fast för att den var överklockad till 1337 MHz så drog den mer ström och nätagget lät då mer.

Så för att samman fatta, 6 månader efter köp så hittade jag problemet, och med en sämre vara för samma pris så var det mitt nätaggregat... F.

Har du möjligen ett nätagg från Corsair? Mitt HX650 har börjat låta sedan jag installerade ett GTX 670 från Gigabyte...

Visa signatur

Define R4, Asrock Z77 Extreme4, I5 3570K @ 4,7GHz, Corsair Vengeance 1600 16GB, Corsair H100, Corsair HX620W, Gigabyte GTX 670 Windforce3, 2X Samsung 830 128GB i Raid0, Samsung Spinpoint F3 1TB, Astro A50

Permalänk

Ett Corsair HX750, antar att det är för att den ger ut mer ström än vad jag annars burkar ha.

Permalänk
Medlem

Vissa nätagg får helt enkelt bara coilwhine vid vissa laster. Hade ett förut som ENBART fick coilwhine vid laddningsscreenen på skyrim, aldrig annars.

Mysko fenomen : /