Nytt RAM, ingen bild... Bytte tillbaks, fortfarande ingen bild.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Nytt RAM, ingen bild... Bytte tillbaks, fortfarande ingen bild.

För några månader sedan köpte jag nya minnen till min Dell Inspiron 620s, men eftersom de var DOA så bytte jag tillbaks till de jag hade innan, och allt fungerade fint...

Nu har jag köpt ytterligare ett par nya minnen, och efter att de inte gav mig någon bild så bytte jag återigen tillbaks till mina gamla, men nu har jag ingen bild med de heller.

Har provat med andra kablar, har kopplat ur grafikkortet och kört genom moderkortets bildutgång, bytt plats på minnena, satt i ett i taget, tagit ur cmos-batteriet, startat datorn utan minnen (datorn pep), ja det mesta jag kunnat läsa mig till, utan framgång...

Datorn startar, fläktar går igång, grafikkortet blir varmt (heatsink), den piper när inga minnen sitter på sin plats så det verkar väl som att datorn i övrigt fungerar, det kommer bara ingen bild. Hårddisken knattrar inte som den brukar, men jag borde väl oavsett få bild på någon bildutgång för att komma åt BIOS?

Jag har inga idéer kvar, nån som kan hjälpa?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Apr 2006

Inga andra sladdar du lossade på moderkortet vid denna operation?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av carlen:

Inga andra sladdar du lossade på moderkortet vid denna operation?

Dessvärre, kontrollerat alla kablar både två och tre gånger...

Trädvy Permalänk
Dell
Registrerad
Jul 2011

Hej

Jeg vil råde dig til, at fjerne alle komponenter i maskinen (HDD, RAM-klodser en ad gangen, og optical drive). Hvis du efter dette stadig ikke kan få billedet frem, og du ved at skærmen ikke fejler noget, tyder alt på at det er enten motherboard eller PSU der er problemet.

Hvis dette er sagen, skal du prøve at reaset begge kabler fra PSU'en til motherboardet. Hvis problemet stadig fortsætter, kan du prøve med en PSU, du ved virker.

Når du har prøvet alt ovenstående, og problemet stadig er der, kan det stort set ikke være andet end selve motherboardet, som skal skiftes.

Nu kan jeg ikke udfra ovensående se, om du stadig har garanti, men vil gerne checke det, hvis du sender mig dit servicetag i en privat besked.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av DellCare:

Hej

Jeg vil råde dig til, at fjerne alle komponenter i maskinen (HDD, RAM-klodser en ad gangen, og optical drive). Hvis du efter dette stadig ikke kan få billedet frem, og du ved at skærmen ikke fejler noget, tyder alt på at det er enten motherboard eller PSU der er problemet.

Hvis dette er sagen, skal du prøve at reaset begge kabler fra PSU'en til motherboardet. Hvis problemet stadig fortsætter, kan du prøve med en PSU, du ved virker.

Når du har prøvet alt ovenstående, og problemet stadig er der, kan det stort set ikke være andet end selve motherboardet, som skal skiftes.

Nu kan jeg ikke udfra ovensående se, om du stadig har garanti, men vil gerne checke det, hvis du sender mig dit servicetag i en privat besked.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar

Så trevligt att Dell lyssnar

När jag kopplat bort allting, HDD, optisk enhet och RAM-minnen, så piper datorn två gånger för att indikera att det saknas RAM-minnen... Fortfarande ingen bild.

Har nu också provat med VGA-kabel från moderkortet, men till ingen nytta... Prosessorfläkten går igång, ett ljus vid strömsladden lyser grönt och en liten lampa på moderkortet lyser också, men ingenting sker bildmässigt.

Om moderkortet vore sönder skulle väl inte lampan på moderkortet lysa och den skulle väl dessutom inte pipa felmeddelanden, eller har det ingen betydelse?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Processorfläkten går igång, hårdisken går igång (knattrar dock inte på som vanligt), optiska enheten går igång (öppnar sig och snurrar igång skivan jag stoppar i en liten stund) och heatsinken på grafikkortet blir varmt efter ett tag...

Ljus på USB-tangentbord och optisk mus (också via USB) går inte igång, ska dem det oavsett vad? Om inte tangentbordet fungerar så finns det ju ingen möjlighet att komma åt BIOS vid uppstart..?

Nu har jag ju iofs både använt cmos-jumpern och tagit bort batteriet ett par gånger, så hur datorn ska bete sig vid uppstart har jag ingen aning om... Jag antar att VGA via moderkortet är den säkraste bildutgången, och att nån bild borde dyka upp via den när jag provat att bara ha ström och moderkort inkopplat?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
S-vall
Registrerad
Feb 2008

Ta bort onödiga hårddiskar och koppla ur alla strömsladdar som går. Låter som ett Nätaggs-problem. Hade samma problem med en polares dator och tog vi bort dvd och en hårddisk så bootade den.

Trevligt att Dell sitter här och lyssnar Vilken utomordentlig liten marketting-funktion. Ändrar dock inte faktum att nätaggen smäller ibland :(.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Thorulk:

Ta bort onödiga hårddiskar och koppla ur alla strömsladdar som går. Låter som ett Nätaggs-problem. Hade samma problem med en polares dator och tog vi bort dvd och en hårddisk så bootade den.

Trevligt att Dell sitter här och lyssnar Vilken utomordentlig liten marketting-funktion. Ändrar dock inte faktum att nätaggen smäller ibland :(.

Tyvärr, även utan hårddisk, optisk enhet, grafikkort och strömkablar till diverse paneler får jag ingen bild (kopplat VGA till moderkortet, känns som den bildutgången som är mest basic)...

Trädvy Permalänk
Dell
Registrerad
Jul 2011

Hej

Jeg har fået din private besked, og jeg undersøger lige sagen nærmere med vores support.

Så snart jeg har noget noget nyt, vender jeg tilbage til dig.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Fick tillbaks datorn igår, moderkort och psu utbytt; det tog sin lilla stund men nu är jag back in business

Stort tack till Dell-representanten, som var till stor hjälp under hela prosessen!