Permalänk
Medlem

Välja rätt z77 moderkort

Hej,

har bestämt att uppdatera till socket 1155 och z77, datorn ska användas till multimedia och spel. Vill även att den ska vara framtidssäker.

1-Tänkte köra på 3770k, men när jag tittade på 2700k som kostar ca 400 kr mindre på cdon med swec rabatten så blir det genast mycket svårare att välja, vilken borde jag köra på och varför?

Ska köra på 2 st 560ti i sli och 16gb vengeance minnen och antec kuhler 620 kylare.

2- Har tittat på flera moderkort och velar mellan 3 st:

Asrock z77 extreme 4 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1165756 vald i SweC sommardator.

Gigabyte GA-Z77X-UD3H http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1165796

Gigabyte GA-Z77X-D3H http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1165797 billigast, 949:- på cdon.

Vilken tycker är bäst för mina ändamål? är det någon prestandaförluster om jag kör grafikkorten i x8/x8? Utmärker sig någon av dessa på nåtgot speciellt? tex. bäst på sli eller bra UEFI, driverutiner och dyl. har tänkt att överkolocka i framtiden.

Tackar på förhand.

Permalänk
Medlem

Skulle tagit en 2700K, och sen UD3H kortet. Prestandaförslusten i 8x/8x är inte mkt, men 16x/8x ger ett par fps iallafall.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk

När jag köper moderkort gör jag det med 3 kriterier. Möjlighet till överklockning, utseende och BIOS. Med dessa i åtanke skulle jag välja ASRock modellen.

3770K är troligtvis bäst. Om du inte ska överklocka är den bättre out of box och om du ska överklocka (även fast den blir varmare) tror jag du tjänar mer prestanda eftersom du har fler IPC. Om du ska över typ 4.5 och sitter på något halvdan kylning är 2700K bättre. Men 4.5GHz på en 2700K är inte lika bra som 4.5GHz på en 3770K.

Sen kan man ifrågasätta om du verkligen behöver en i7 för multimedia & spel. Det kommer nog inte bli en mer framtidssäker dator bara för att du har HT. Så om du är ute efter att spara pengar, satsa på en 2500K eller 3570K istället.

Jag har svårt att se hur en PCI-Express 3.0 x8 skulle strypa ett 560ti. Skulle säkert fungera bra på PCI-E 2.0 x8 utan problem till och med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eparaggare:

Skulle tagit en 2700K, och sen UD3H kortet. Prestandaförslusten i 8x/8x är inte mkt, men 16x/8x ger ett par fps iallafall.

Skrivet av StabTheDrama:

När jag köper moderkort gör jag det med 3 kriterier. Möjlighet till överklockning, utseende och BIOS. Med dessa i åtanke skulle jag välja ASRock modellen.

3770K är troligtvis bäst. Om du inte ska överklocka är den bättre out of box och om du ska överklocka (även fast den blir varmare) tror jag du tjänar mer prestanda eftersom du har fler IPC. Om du ska över typ 4.5 och sitter på något halvdan kylning är 2700K bättre. Men 4.5GHz på en 2700K är inte lika bra som 4.5GHz på en 3770K.

Sen kan man ifrågasätta om du verkligen behöver en i7 för multimedia & spel. Det kommer nog inte bli en mer framtidssäker dator bara för att du har HT. Så om du är ute efter att spara pengar, satsa på en 2500K eller 3570K istället.

Jag har svårt att se hur en PCI-Express 3.0 x8 skulle strypa ett 560ti. Skulle säkert fungera bra på PCI-E 2.0 x8 utan problem till och med.

Hur är Asrock bättre än gigabyte? skillnaden i pris är inget farligt, men vill gärna dra det säkra kortet.

Vill ha bästa upplevelsen vad det gäller cpu, 3770k lutar det mest åt. Vad jag förstår så använder tex bf3 HT, även framtida spel sägs kommer ha stor användning av HT eller har jag fel? 3570 är dock frestande prisvärd!

Permalänk
Inaktiv

Har du några lappar till att lägga rekommenderar jag: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1168005

* Grymt snyggt
* Enkelt att arbete med
* Passar dina behov

Eller som ovan skriver, ta en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=771837 istället då det räcker å blir över för spel och multimedia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon122270:

Har du några lappar till att lägga rekommenderar jag: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1168005

* Grymt snyggt
* Enkelt att arbete med
* Passar dina behov

Eller som ovan skriver, ta en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=771837 istället då det räcker å blir över för spel och multimedia.

Ska försöka få tag på 3770 begagnad, annars blir det nog en 3570k.

Tyvärr så är sabertooth utanför min budget, utseendet är inte det viktigaste för mig utan prestanda/pris. Därför känner jag att gigabyte kortet verkar otroligt prisvärt då det skiljer sig nästan ingenting från ASrock kortet. Bara ljudchippet och några usb portar som jag kan se. Sedan vet jag inte hur det skiljer sig på drivrutiner, bios etc.

Permalänk

Asus Maximus V Formula. Kör själv med det. Kan bara säga WOW! Asus vet verkligen hur man gör moderkort!

Visa signatur

|Intel 3770k 4.4GHz Offset OC| Cooler Master Storm Trooper | 2x Sapphire Vapor-X 7970 3Gb CrossfireX OC:1110/1500 | ASUS Maximus V Formula | SSD Samsung 830 128 | Gb Seagate 1TB HDD @7200rpm | Fractal Design 1000w | 2x4GB Corsair Vengeance DDR3 @1600MHz | CPU Kylare: Phanteks Ph-Tc14pe |

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av PappyOdaniel:

Asus Maximus V Formula. Kör själv med det. Kan bara säga WOW! Asus vet verkligen hur man gör moderkort!

Kan sträcka mig upp till 1200 max, dessa är mycket dyrare kort! tänkt mig i samma prisklass Asrock och Gigbayte korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

När jag köper moderkort gör jag det med 3 kriterier. Möjlighet till överklockning, utseende och BIOS. Med dessa i åtanke skulle jag välja ASRock modellen.

3770K är troligtvis bäst. Om du inte ska överklocka är den bättre out of box och om du ska överklocka (även fast den blir varmare) tror jag du tjänar mer prestanda eftersom du har fler IPC. Om du ska över typ 4.5 och sitter på något halvdan kylning är 2700K bättre. Men 4.5GHz på en 2700K är inte lika bra som 4.5GHz på en 3770K.

Sen kan man ifrågasätta om du verkligen behöver en i7 för multimedia & spel. Det kommer nog inte bli en mer framtidssäker dator bara för att du har HT. Så om du är ute efter att spara pengar, satsa på en 2500K eller 3570K istället.

Jag har svårt att se hur en PCI-Express 3.0 x8 skulle strypa ett 560ti. Skulle säkert fungera bra på PCI-E 2.0 x8 utan problem till och med.

Det gör den nog inte, men är man typen som brukar uppgradera gpu:n efter några år (jag är det i alla fall) så är det nog ingen dum idé alls att satsa på PCIe 3.0. Jag tycker i alla fall det är vettigare att köpa en mellanklassgpu idag som ändå orkar med alla dagens spel, och uppgradera den några år senare till den tidens mellanklassgpu, istället för att lägga mer pengar på top of the line-grejer idag, som i slutändan blir dyrare än två mellanklassgpu:er, och som dessutom är tröttare och mer energislukande än den mellanklassgpu man uppgraderar med några år senare.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det gör den nog inte, men är man typen som brukar uppgradera gpu:n efter några år (jag är det i alla fall) så är det nog ingen dum idé alls att satsa på PCIe 3.0. Jag tycker i alla fall det är vettigare att köpa en mellanklassgpu idag som ändå orkar med alla dagens spel, och uppgradera den några år senare till den tidens mellanklassgpu, istället för att lägga mer pengar på top of the line-grejer idag, som i slutändan blir dyrare än två mellanklassgpu:er, och som dessutom är tröttare och mer energislukande än den mellanklassgpu man uppgraderar med några år senare.

Exakt! det är just min teori.

Permalänk
Avstängd

Ta asrock då gigabyte har vad jag vet röriga bios

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem

Beställde asrock kortet igår.. Väntar bara på leverans

Permalänk
Skrivet av PappyOdaniel:

Asus Maximus V Formula. Kör själv med det. Kan bara säga WOW! Asus vet verkligen hur man gör moderkort!

Jupp Asus vet vad dom gör. O du nice chassi du har tycker jag.:)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D