Permalänk

Hur hanterar ni kvitton?

Här är mitt bidrag till Forumets intressantaste tråd 2012

Iaf: Jag börjar få problem med alla dessa kvitton man samlar på sig i plånboken till den grad att den nu inte längre går att stänga med alla kvitton i för 5:e gången i år känns det som. Jag är en sån här person som inte tummar på konsumenträtten och förväntar sig att allt ska hålla i minst tre år, således planerar jag även att spara kvittona lika länge. Problemet är att jag inte vet hur man gör det på bästa sätt. Eftersom de kommer i en så märklig form kan man inte sätta in dem i pärmar och jag vill som sagt inte behöva prioritera om vilka kvitton jag ska behålla. Just nu ligger de bara på hög i väntat på bättre sortering. Därför tänkte jag fråga er hur gör ni? Har ni kommit på något bra sätt? Skulle behöva ett bra tips.

Permalänk
Entusiast

Oviktiga kvitton som mat och annat smått sparas tills jag kollat av att rätt pengar dragits på banken och allt är inmatat i mitt excelark där jag har koll på min ekonomi. Sedan slängs det. Kvitton för lite dyrare prylar häftar jag fast på ett papper och sätter in i en pärm. Där sitter de i tidsordning så det är enkelt att slänga skit som är för gammalt. Undantaget är mycket av det jag köpt på internet för där orkar jag inte skriva ut dokumentationen utan det får ligga kvar på säljarens hemsida.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Scannar in mina kvitton.
Viktiga scannas och hamnar i bankfack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Scannar in mina kvitton.

Har också börjat med det här att scanna in kvitton och garantisedlar. Mest för att jag själv ska veta vart dom ligger eller finns. Samt att texten på kvitton har en mycket dålig egenskap att försvinna efter som tiden går.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis 365 dagar om året
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Sparar bara på kvitton på prylar som har värden över 1000. De hamnar i en hög i köksskåpet. Resten slänger jag.
Aldrig behövt dem. Bara billiga grejjer som gått sönder i förtid och de är inte värda besväret att lämna tillbaka.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Sparar dem i några år på prylar jag vet jag använder.. Matkvitton osv skiter jag i.
Kvitton till sl access kort behåller jag sålänge de gäller.

Permalänk
Medlem

Åker in i plastficka för varje månad och sen in i en pärm för varje år.
Tillsammans med dom få pappersräkningarna/fakturor man fortfarande har.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Kastar bort alla former av konsumtionskvitton direkt. Sparar endast kvitton som i sig har något bevisvärde vid t ex garantifrågor.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Alla "vanliga" ica kvitton tex. brukar kassörskan få ha kvar till personalrummets toalett.

Men dom andra lite viktigare kvittona, sånt som är lite mer värda sparas i en pärm.

Permalänk
Medlem

Tar inte emot kvitton i pappersform, såtillvida det inte är fullständigt nödvändigt.
Vi lever för tusan i 2000-talet, skicka mitt kvitto elektroniskt till min bank i samband med själva kortköpet eller dylikt där de efter egen preferens sorteras, databehandlas och ut kommer en gång i månaden en snygg sammanställning över hur mycket jag denna månad lagt på chocklad jämfört bensin. Kvittona är kvar i evig tid så länge banken sköter sig och gör de inte det så har jag ändå sparat de viktigaste kvittona på USB eller skrivit ut dem om det handlar om många tusentals kronor eller viktiga garantier. Tjänsten kostar en hundring om året för hela paketet och allt sker naturligtvis med största rimliga säkerhet och integritet.
Om jag betalar kontant så förväntar jag mig inte kvitto, men om det mot förmodan sker så förväntar jag mig att manuellt få skicka kvitto från affären till banken genom en snabb inloggning via exempelvis kort.
I extrema fall tas papperskvitto emot men då ska krävas strömavbrott och köp av båt ute i Vilhelmina.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Kvitton för lite dyrare prylar häftar jag fast på ett papper och sätter in i en pärm. Där sitter de i tidsordning så det är enkelt att slänga skit som är för gammalt.

Låter mycket besvärligt även om resultat säkert blir tillfredställande.

Skrivet av ozo64:

Sparar bara på kvitton på prylar som har värden över 1000. De hamnar i en hög i köksskåpet. Resten slänger jag.
Aldrig behövt dem. Bara billiga grejjer som gått sönder i förtid och de är inte värda besväret att lämna tillbaka.

Alltid värt besväret. Man ska aldrig låta sig besegras även lurendrejare.

Var häromdagen på Åhlens för att det var det enda stället jag visste hade konservöppnare. Dessvärre hade de bara sort och som skrek dålig kvalité långa vägar: endast 99kr, oslipade kanter och noname företag. Men desperat som jag var köpte jag den ändå. Så fort jag ska använda den på en hederlig konservburk går den givetvis i två delar. Är man då inte glad att man spara kvittot även om det "bara" var 99kr?

Skrivet av Gelantious:

Åker in i plastficka för varje månad och sen in i en pärm för varje år.
Tillsammans med dom få pappersräkningarna/fakturor man fortfarande har.

Vad kör du för plastficka? Som en A4 eller någon specialindelad? Finns väl risk att de buntar ihop sig och förstör annars?

Skrivet av SUMITOMO:

Scannar in mina kvitton.
Viktiga scannas och hamnar i bankfack.

Inte för att jag har plats för en scanner/printerscannerkombo just nu men accepterar de verkligen inscannade kvitton som bevis?

Skrivet av Alakai:

Tar inte emot kvitton i pappersform, såtillvida det inte är fullständigt nödvändigt.
Vi lever för tusan i 2000-talet, skicka mitt kvitto elektroniskt till min bank i samband med själva kortköpet eller dylikt där de efter egen preferens sorteras, databehandlas och ut kommer en gång i månaden en snygg sammanställning över hur mycket jag denna månad lagt på choklad jämfört bensin. Kvittona är kvar i evig tid så länge banken sköter sig och gör de inte det så har jag ändå sparat de viktigaste kvittona på USB eller skrivit ut dem om det handlar om många tusentals kronor eller viktiga garantier. Tjänsten kostar en hundring om året för hela paketet och allt sker naturligtvis med största rimliga säkerhet och integritet.
Om jag betalar kontant så förväntar jag mig inte kvitto, men om det mot förmodan sker så förväntar jag mig att manuellt få skicka kvitto från affären till banken genom en snabb inloggning via exempelvis kort.
I extrema fall tas papperskvitto emot men då ska krävas strömavbrott och köp av båt ute i Vilhelmina.

Berätta mer om denna tjänst, tex namn. Måste du specifikt säga att du vill ha kvittot elektroniskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeMisanthrope01:

Berätta mer om denna tjänst, tex namn. Måste du specifikt säga att du vill ha kvittot elektroniskt?

Finns inte, mig veterligen. Drömmer bara, då alla andra redan givit input jag annars tänkt ge.
Men är det inte märkligt att denna tjänst inte finns, mig veterligen?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Har mina viktiga papperskvitton i en "brandsäker" låda i källaren
tillsammans med fordons & försäkringspapper & sånt. 3 år eller 10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeMisanthrope01:

Vad kör du för plastficka? Som en A4 eller någon specialindelad? Finns väl risk att de buntar ihop sig och förstör annars?

Kör vanligt A4, mindre viktiga kvitton delar. Men är det något storköp så får det en separat ficka. Fast hittills har jag inte märkt några problem med dom som delar.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Finns inte, mig veterligen. Drömmer bara, då alla andra redan givit input jag annars tänkt ge.
Men är det inte märkligt att denna tjänst inte finns, mig veterligen?

Den här sidan skriker dem ju om på tv-reklamer hela tiden. Det är ju så nära man kan komma det du eftersöker.

http://www.sparakvittot.se/

Vet själv inte så mycket om det, inte orkat kolla så noga. Men jag sparar typ inga kvitton. Eller när jag köper datorprylar och dyrare saker tar jag oftast kvitto.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Den här sidan skriker dem ju om på tv-reklamer hela tiden. Det är ju så nära man kan komma det du eftersöker.
http://www.sparakvittot.se/

Mja.. gratistjänst? :/
Bara för att så satte jag mig och läste villkoren mer noggrant och det framgår bl.a. att de förbehåller sig rätten att sälja ut personuppgifter till tredje part i och utanför EU, samt att använda uppgifterna för marknadsföring. Inget märkvärdigt med det då det är vanligt, men jag ser hellre att min bank tillhandahåller tjänsten emot en avgift just för att slippa exempelvis riktad reklam, allmänt snokande och mina personuppgifter på vift i annat syfte än mina egna ärenden.
Att man dessutom måste scanna in sina kvitton för hand tar bort lite av poängen med tjänsten. Men jag ser att det är på gång med förhandlingar om automatisk överföring direkt från kassa. Jag väntar till dess, helt enkelt, samtidigt som jag håller ögonen öppna efter nigerianska prinsar eller än värre, svensk direktreklam.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Mja.. gratistjänst? :/
Bara för att så satte jag mig och läste villkoren mer noggrant och det framgår bl.a. att de förbehåller sig rätten att sälja ut personuppgifter till tredje part i och utanför EU, samt att använda uppgifterna för marknadsföring. Inget märkvärdigt med det då det är vanligt, men jag ser hellre att min bank tillhandahåller tjänsten emot en avgift just för att slippa exempelvis riktad reklam, allmänt snokande och mina personuppgifter på vift i annat syfte än mina egna ärenden.
Att man dessutom måste scanna in sina kvitton för hand tar bort lite av poängen med tjänsten. Men jag ser att det är på gång med förhandlingar om automatisk överföring direkt från kassa. Jag väntar till dess, helt enkelt, samtidigt som jag håller ögonen öppna efter nigerianska prinsar eller än värre, svensk direktreklam.

Som sagt, jag har bara sett tjänsten på massa reklam @ tv3. Själv är jag av slaget att jag i stort sett aldrig sparar kvitton. Ifall jag sparar något så ligger det i en papperssamlare tills jag orkar rensa den

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Om jag köper en elektronisk produkt, typ tv, högtalare, datorkomponenter, bildelar osv så behåller jag kvittot.
Lägger dom i en mapp.

Allt annat tar jag inte ens emot.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Jag samlar mina kvitton i en skolåda. Och det är endast saker med garanti och som kostar lite mer som hamnar där.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Sparar aldrig kvitton till konsumtions varor, kvitton för dyra saker lägger jag i samma låda där jag lägger annat onödigt som samhället tycker man bör spara av god praxis. Jag gör en poäng av att köpa saker jag vet jag vill spara kvittot till med bankkort.

oh en fråga! Till alla er som går igenom mat kvitton, hur ofta finner ni diskrepanser? Har det någonsin dragits fel summa från banken?

Permalänk
Medlem

Meningslösa kvittot som kvitton från restauranger och småinköp slänger jag.
Andra kvitton dumpar jag helt enkelt i en speciellt låda jag har för ändamålet. Ingen vidare ordning i lådan, men det är inte speciellt ofta jag behövt något kvitto och om jag vid enstaka tillfällen gör det får jag ta mig tid att gå igenom lådan.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Jag fotar kvittot/garantisedeln med mobilen, och lägger till den i Evernote. Då kan man komma åt kvittot från de flesta datorer/telefoner, samt som att man kan söka på ord i bilden.

/J