Natur eller teknik? den stora frågan

Permalänk

Natur eller teknik? den stora frågan

Som titeln lyder så har jag fastnat i ett vägskäl om vilken väg jag ska gå

Som ni nog vet har skolan redan börjat och jag valde teknik men börjar nu ångra mig då jag har några dåliga lärare och en dålig klass
Så jag undrar om det är bättre att byta till natur för där verkar det vara seriösare, bättre lärare och jag har fler vänner där.
Men jag känner mig ganska skoltrött också vilket kan vara ett problem men det kan också bero på för att jag inte trivs i min klass
fast jag har ändå planer att plugga vidare efter gymnasiet

Men det är ju så också att jag såklart som de mesta swecare är datorintresserad vilket är ett dilemma om man går natur då det i princip inte finns någon datorinriktning där, det enda sättet är att välja till dator kurs i 2:an och 3:an
Men när det gäller mitt datorintresse så har jag bara riktigt fastnat för det med hårdvara och inte så mycket för mjukvara som programmering och webbutveckling etc. Varför jag inte fastnat för mjukvara är väll för att jag aldrig orkat gå in djupare på ämnet på min fritid och vad jag vet så är det knappt något med hårdvara på dessa utbildningar så det känns lite meninglöst.
Så är det inte bättre och bara ha dator som mitt fritidsintresse?
(jag har testat lite med html5 tror jag och c-sharp men det verkade väldigt avancerat och nästan tråkigt att lära sig)

Vad det gäller Natur ämnen som fysik, kemi och biologi har jag aldrig haft svårt i det utan gick ut med Mvg, Mvg ,Vg vilket visar att jag borde vara bra på det, men jag är också rent generellt intresserad av vetenskap och har lätt att komma ihåg saker när det gäller sådant. Men t.ex. biologi som jag kan tycka är jätteintressant ibland men ibland kan det också vara det tråkigaste jag vet, så där är jag också lite splittrad

Men anledningen varför jag inte vet vad jag ska gå är för att jag inte har en jävla aning vad jag vill bli
så vilket är bäst att gå i så fall?
Jag vet att natur ger mer bred utbildning men det känns också onödigt att plugga extra om jag inte har användning av det

Och så till sista frågan
Jag vill gärna veta varför ni valde det ni valde och vilka tankar ni hade omkring vilket som skulle vara bäst

Tack för att ni läste min långa post och jag tackar så mycket i förväg om ni kan hjälpa mig med detta problem

Permalänk
Entusiast

Datorkurser på gymnasienivå brukar vara tämligen meningslösa så om det är bättre lärare och fler kompisar på natur och om du inte trivs på teknik så är det bara att byta. Du kommer inte missa mycket för det du kunde lära dig om datorer på gymnasiet kan du lära dig själv genom att vara lite intresserad.

Har du ingen aning om vad du vill bli är natur ett bättre val just för att det är bredare.

Själv valde jag natur för att jag ville plugga på Chalmers och då är natur enda alternativet. Plus att jag hittade en natur med musikinriktning vilket passade mig helt perfekt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Onödigt att plugga extra om man inte har användning utav det? W T F?!
Läs det som är kul och som leder till något du kan läsa som verkar kul.
Eller gör så här:

1. Få tag i en kurs/programkatalog till någon högskola/universitet.
2. Kolla efter kurser/program som verkar skojsiga.
3. Se efter vad som krävs för att plugga dessa kurser/program.
4. Ta reda på vilka av dessa kurser som ingår i teknik resp natur i den skola du vill gå.

1. Jag tar fram min trogna LTU-katalog.
2. Slår upp Högskoleingenjör Datateknik, för det verkar ju lät toch lagom.
3. FyB, KeA, MaD (Områdesbehörighet 8 (wth är områdesbehörighet?)).
4. Teknikvetenskapsprogrammet samt alla naturprogram har dessa kurser.

Alltså läser jag antingen valfri natur eller just teknikvetenskap för att göra mig behörig till just Hög.Ing. Datateknik.
Och läs för fasen extra matte, även om det inte är jättekul.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Är inte det valet fullständigt egalt ur en rent praktisk synvinkel?

Man får väl anta att någon som läser ett högskoleförberedande program förr eller senare kommer hamna på en högskola. Med reservation för att det där med studier ligger många år bakom mig; finns det alls någon högskoleutbildning som explicit kräver den ena eller den andra inriktningen för behörighet, utan att det är tillåtet att läsa till sig eventuella kurser som den ena inriktningen inte erbjuder vid sidan om? Jag kan i alla fall inte komma på någon dylik.

Sedan kan man ju förstås argumentera att det är en god strategi att välja den inriktning som är mest relevant för det man tänkte läsa på högskolan, oavsett om något annat uppfyller behörighetskraven eller ej. Även om allmänbildning förstås aldrig är av ondo, så är det väl bättre investerad tid att lära sig sådant man kommer få konkret nytta av att kunna.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av Alakai:

Onödigt att plugga extra om man inte har användning utav det? W T F?!
Läs det som är kul och som leder till något du kan läsa som verkar kul.
Eller gör så här:

1. Få tag i en kurs/programkatalog till någon högskola/universitet.
2. Kolla efter kurser/program som verkar skojsiga.
3. Se efter vad som krävs för att plugga dessa kurser/program.
4. Ta reda på vilka av dessa kurser som ingår i teknik resp natur i den skola du vill gå.

1. Jag tar fram min trogna LTU-katalog.
2. Slår upp Högskoleingenjör Datateknik, för det verkar ju lät toch lagom.
3. FyB, KeA, MaD (Områdesbehörighet 8 (wth är områdesbehörighet?)).
4. Teknikvetenskapsprogrammet samt alla naturprogram har dessa kurser.

Alltså läser jag antingen valfri natur eller just teknikvetenskap för att göra mig behörig till just Hög.Ing. Datateknik.
Och läs för fasen extra matte, även om det inte är jättekul.

Jag tycker detta är kul men vi har bara medieteknik varannan vecka vilket är väldigt lite och vi kommer inte få mer förens i 2:an då vi får välja själva
dessutom blir det ju tråkigare när klassen inte är bra och att ha den biologin skadar ju inte eftersom det ger mig ännu mer bred utbildning fast som du säger kanske det bara är onödigt slit om jag aldrig ska använda det

Men man kan ju välja datorlektioner på sina egna val i år 3 och 3 på natur men då faller tyskan bort och det vill jag ju inte eftersom det är viktigt och man får meritpoäng , så ska jag bara strunta i programmering och allt det och kanske studera vidare på något sådant på högskola om jag nu vill det när jag tagit studenten?
Eller går det fixa så man får båda på något sätt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Själv valde jag natur för att jag ville plugga på Chalmers och då är natur enda alternativet.

Det där är inte sant.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Crippa90:

Det där är inte sant.

Förlåt, fel tempus. Det var enda alternativet när jag valde om man inte tycker att tekniskt basår är roligt. Dagens teknikprogram verkar vara ett nytt påfund för de fanns inte riktigt när jag sökte, eller ja, det fanns en miljard olika inriktningar och specialprogram men i sin nuvarande utformning verkar det vara en nyhet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Natur är väl att betrakta som standardlinjen om man vill plugga vidare med något tekniskt/naturvetenskapligt (teknisk linje som den hette på min tid gav dock också behörighet till Civ.Ing utbildningarna).

Själv tycker jag att den naturvetenskaplig linjen var alldeles för lite inriktad på just de naturvetenskapliga ämnena och matematik. Den mesta tiden gick åt att plugga, för mig meningslösa ämnen som religionskunskap, historia, svensk litteraturhistoria osv, medan matten och naturvetenskapen mest blev en liten bisyssla.
Tycker att de borde ersätta linjen med ett mer renodlat naturprogram som verkligen gör skäl för sitt namn.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Jag läste teknik med datainriktning på gymnasiet och valde till fysik b för att kunna plugga på högskolan. Jag kan dock inte påstå att jag har haft den minsta användning av ämnesinriktningen på gymnasiet, men är däremot glad att jag läste fysiken. Skulle nog valt NV om jag hade pluggat igen, för helt ärligt så har du ingen användning för något annat än matten om du ska läsa någon form av teknisk utbildning på högskolan, allt annat läser du från grunden.

Permalänk
Skrivet av Gandalf_^:

Jag läste teknik med datainriktning på gymnasiet och valde till fysik b för att kunna plugga på högskolan. Jag kan dock inte påstå att jag har haft den minsta användning av ämnesinriktningen på gymnasiet, men är däremot glad att jag läste fysiken. Skulle nog valt NV om jag hade pluggat igen, för helt ärligt så har du ingen användning för något annat än matten om du ska läsa någon form av teknisk utbildning på högskolan, allt annat läser du från grunden.

Fast det går ju också välja till extra matte fysik i år 3 så det blir ingen skillnad förutom dator och biologi och om det är som ni säger verkar ju matte fysik och språk bara ha betydelse vilket gör det ännu svårare då programmen är identiska om man väljer till matten och tyska på teknik

Permalänk
Medlem

Gör som du själv känner!

Jag själv går teknik 2a året och är sjukt nöjd. Inriktning media och informationsteknik. Väljer till Matte 4 som fördjupningskurs, sen matte 5 och fysik 2 som individuellt val. Då får jag all behörighet jag behöver för Chalmers och KTH, samtidigt som jag har kurser jag tycker är roligt, tillskillnad från biologi

Det jag vill komma fram till är att du har alla möjligheter även om du stannar på teknik. Men är det dåliga lärare så...

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Skrivet av Fyren:

Gör som du själv känner!

Jag själv går teknik 2a året och är sjukt nöjd. Inriktning media och informationsteknik. Väljer till Matte 4 som fördjupningskurs, sen matte 5 och fysik 2 som individuellt val. Då får jag all behörighet jag behöver för Chalmers och KTH, samtidigt som jag har kurser jag tycker är roligt, tillskillnad från biologi

Det jag vill komma fram till är att du har alla möjligheter även om du stannar på teknik. Men är det dåliga lärare så...

alla lärare är inte dåliga men just i det viktigaste ämnet matte har vi en ganska dålig lärare vilket inte är så bra

Permalänk
Avstängd

Jag skulle rekommendera Natur som generellt är ett bättre studieförberedande program. På den tiden jag gick så verkade Teknik profilera sig som ett lite mer arbetsinriktat program - vilket naturligtvis inte har någon anknytning till verkligheten om man ser till kurserna i programmering till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Gör som du själv känner!

Jag själv går teknik 2a året och är sjukt nöjd. Inriktning media och informationsteknik. Väljer till Matte 4 som fördjupningskurs, sen matte 5 och fysik 2 som individuellt val. Då får jag all behörighet jag behöver för Chalmers och KTH, samtidigt som jag har kurser jag tycker är roligt, tillskillnad från biologi

Det jag vill komma fram till är att du har alla möjligheter även om du stannar på teknik. Men är det dåliga lärare så...

Spot on! Känner igen mig i allt det där, går tredje året just nu så har det gamla systemet. Slipper gå alla tunga naturkurser som jag inte behöver eller är intresserad av men får full behörighet till ex civilingenjör. Siktet är för tillfället inställt på Chalmers i framtiden

Edit: Insåg nu när jag såg din "plats"a tt vi med största sannolikhet går på samma skola till och med, small world.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Spot on! Känner igen mig i allt det där, går tredje året just nu så har det gamla systemet. Slipper gå alla tunga naturkurser som jag inte behöver eller är intresserad av men får full behörighet till ex civilingenjör. Siktet är för tillfället inställt på Chalmers i framtiden

Edit: Insåg nu när jag såg din "plats"a tt vi med största sannolikhet går på samma skola till och med, small world.

Jo siktar på KTH själv, föredrar STHLM framför Götet. Sålänge jag inte hittar någon kurs på Chalmers jag heller vill gå dvs.

Kagg? Trevligt trevligt

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCnörden:

kanske det bara är onödigt slit om jag aldrig ska använda det

Det är bara onödigt om du inte tycker att det är kul och du inte lär dig något.

Skrivet av PCnörden:

Men man kan ju välja datorlektioner på sina egna val i år 3 och 3 på natur men då faller tyskan bort och det vill jag ju inte eftersom det är viktigt och man får meritpoäng , så ska jag bara strunta i programmering och allt det och kanske studera vidare på något sådant på högskola om jag nu vill det när jag tagit studenten?
Eller går det fixa så man får båda på något sätt?

Prioritera tyskan. Språk är något som du kommer ha evig användning för även efter högskola.
Du skulle kunna ta en första lektion programmering och känna efter om det är något för dig. Om det visar sig vara din grej så kommer du förmodligen att sitta några timmar hemma och knåpa. Om det inte är din grej så har du ivf smakat på det och är bekant inför kommande programmering på högskola. Att testa ett ämne ger oftast mer för samma ansträngning än att fördjupa sig i det, så testa programmering, läs tyska. Ta kontakt med din studievägledare för att höra efter om hur du läser extra om du skulle behöva göra't.
Och läs för Haruhis skull extra matte!

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Jo siktar på KTH själv, föredrar STHLM framför Götet. Sålänge jag inte hittar någon kurs på Chalmers jag heller vill gå dvs.

Kagg? Trevligt trevligt

Japp, Kagg it is. Har förövrigt både Stockholm och Lund på listan över eventuella framtida pluggorter. Man vet aldrig var man tar vägen

Permalänk

Så de flesta av er tycker att jag ska välja det jag tycker är roligt?
fast det svåra är ju som sagt att jag vet inte om programmering webbutveckling är kul och kan inte får reda på det förens år 2 då jag kan välja det och om jag då ångrar mig är det för sent