Permalänk
Medlem

Skolarbete - Drömdatorn

Vi har ett projekt i skolan där vi ska utveckla en produkt och vi ska ta reda på lite vad saknar i produkten,och min grupps projekt är datorn.
Om teknologin var fulländad och du hade oändligt med pengar, hur skulle dibn dator se ut då?

Skulle uppslattas ifall ni även kunde skriva vilken funktion som är viktigast / som ni använder mest idag i era datorer.
Och även eran ålder och kön

Skulle uppskattas om alla var seriösa också, och inte skriver tex godisautomater osv (Visst, det skulle vara asgrymt, men det är inte vad vi är ute efter)
men tex hologram och att den laddar när den är varm (i fickan tex).

Mall :

Ålder :
Kön :

Favorit funktion i dagens datorer :
vad ni skulle vilja ha för några funktioner :
hur den skulle se ut :

Permalänk
Medlem

Man @ 30

Favoritfunktion: Uhm, ja du ... kombinationen av verktyg och underhållningssystem i allmänhet.
Önskade funktioner: Tja, tidsmaskin och teleporteringsfunktionalitet antar jag är uteslutna? Jag har lite taskig fantasi, så för mig handlar "drömdatorn" snarare om utökad prestanda (samt batteritid förstås för mobila enheter) och lagringskapacitet samt fler separata system för respektive användningsområde. Det sistnämnda är idag snarast en fråga om ekonomiska förutsättningar (vilka är minst sagt begränsade för mig i skrivande stund), så jag sitter med en enda burk som agerar allt från ordbehandlare till mediacenter i stället för att ha en HTPC, en spel-/arbetsdator, en filserver och en mobil klient av någon typ av ultrabook.
Utseende: Den stationära stationen är jag inte så kräsen gällande utseende på, där handlar det snarast om att den ska vara praktisk. Filservern skulle göra sig bäst undanstuvad i en garderob eller dylikt, HTPCn likaså. Den mobila klienten bör vara lätt att ta med utan att ge för mycket avkall på dess funktionalitet.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Tja man skulle ju kunna ha någon form av rundade glasögonmonitorer(tänk tex betydligt mer utvecklade pilotvisir) kombinerat med exakta sensorer för huvudets och ögonens rörelse. Det skulle innebära att man exempelvis helt kan återskapa vad vi uppfattar som tredimisionellt.

Alternativt en stor rundad "normal" monitor med samma rörelsesensorer.

Kan möjligen försöka förklara geometrin hos vårt tredimisionella synsystem om det skulle behövas och jag har tid.

Permalänk
Medlem

Mall : Mall

Ålder : 25-ish
Kön : man

Favorit funktion i dagens datorer : Tangentbord.
vad ni skulle vilja ha för några funktioner : https://www.youtube.com/watch?v=zWz1KbknIZk
hur den skulle se ut : Den skulle se ut på ett ungefär sådär, men naturligtvis ska det gå att kombinera med tangentbord och mus i klassisk ordning. Allt jag egentligen vill göra är att använda fingrarna till Reason och Photoshop, spela piano på projektionstangentbord och gnugga ut färger.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Ålder : 20
Kön : N/A

Favorit funktion i dagens datorer : Internet är bra
vad ni skulle vilja ha för några funktioner : Bra touch vore najs, både finger och penn input. Ett vettigt operativsystem... windows 8? :/
hur den skulle se ut : Den skulle egentligen inte se ut på något speciellt sätt utan snarare existera i bakgrunden. Sedan skulle jag vilja ha en massa trådlösa touchskärmar av olika storlekar i olika delar av hemmet.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

Ålder : 29
Kön : Man

Favorit funktion i dagens datorer : Versatiliteten, alltså att man kan använda den till så grymt mycket olika saker.
Vad ni skulle vilja ha för några funktioner : Absolut tystnad. Låg värmeutveckling och inga rörliga delar. Att man kunde uppgradera datorn med mycket smidigare medel än idag. T ex yttre instickskort där man bara kunde ploppa ut t ex ett grafikkort ur fronten och sätta in ett nytt.
Hur den skulle se ut : Så liten och smidig som möjligt. Men det är inte så viktigt.